Mikäköhän vaivaa juhannusruusua kun ei oikein jaksa pysyä hengissä. Viime kesänä leikkasin siitä melkein puolet pois kun olivat oksat kuivuneet pystyyn. Sitten se kukki hyvin ja oli komea puska, vaikkei montaa oksaa jäänytkään. Nyt on taas puolet puskasta kuivunut pystyyn. Ruusu on ollut samalla paikalla ties kuinka monta (kymmentä?) vuotta (itse ollaan asuttu tässä vasta 2vuotta). Mitä voi sille tehdä. Mitenkään erityisesti ei olla hoidettu, lannoitettu välillä. Miten juhannusruusua hoidetaan? Mies on kipannut tuhkia silloin tällöin ruusun juurelle, haittaa vai hyötyä?
Alppiruusu sekään ei näytä kovin hyvältä. Talven jäljiltä oli paljon kuivaneita lehtiä, vaikka keväällä suojattiinkin auringolta. Napsin kuivat lehdet pois ja jätin kaikki hyvät vihreät. Nyt niistä kolmasosa on kuivanut ruskeiksi ja kippuroiksi, vaikka kuivina kausina ollaa kasteltu. Tämän juurelle ei olla kipattu mitään.
Juhannusruusu kuolee
3
2463
Vastaukset
- juhannusruusua voi
surutta leikata. Tuhka ei ole juurille pahaksi, laitan itsekin sitä. Huomasin saman asian, että kaikki eri lajiset ruusupensaani ovat viime talvena kärsineet enemmän kuin muulloin. Persian keltaruususta puolet kuivunut. Alkutalvi oli liian lämmin, eikä talvehtiminen lähtenyt kunnolla käyntiin. Muuten en juhannusruusua hoida se kummemmin.
- Onttomukulakiurunkannus
Minäkin ihmettelin viime vuonna juhannusruusuni huonoa vointia. Se on ollut paikallaan vasta pari vuotta. Sitten äkkäsin syyn: muurahaiset ryökäleet olivat tehneet mökkinsä sen juuriin ja ilmastoineet koko juuristoalueen itselleen sopivaksi. Kaadoin juurelle useana päivänä peräkkäin suuret määrät mäntysuopalientä ja kyllähän muurahaiset sitten pakkasivat pienet kapsäkkinsä ja muuttivat muualle.
Minullakin on suuri osa ruusuista kärsinyt viime talvesta aika paljon. Parhaiten ovat selvinneet punalehtiruusu ja juhannusruusu. Muut sain melkein kaikki pistää tyvestä poikki.- minä taas
Laitoin jo tuonne toisaalle ja vielä tännekkin. Juhannusruusun valtasivat pienet mustat lentokykyiset koppakuoriaiset. Kukat ja nuput näivettyvät...mikähän mahtaa olla tuholaisen nimi ja miten päästä siitä eroon?
olen laittanut raidia ja biokilliä. Palaavat pirulaiset takaisin, yrittivät tuhota tuoksuköynnöskuusamankin kukat. Viihtyvät vaaleissa pyykeissä myös. Hm....?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579