Varmasti eroon lentopelosta!

WJK

Ongelma:

Minulla on todella valtava lentopelko ja pelkään kuollakseni lentämistä. Tätä pelkoa ei voi mitenkään parantaa, se on järjenvastainen ilmiö. Siihen ei auta se, että tiedän kuinka pieni todennäköisyys onnettomuuksissa on. Lisäksi tiedän kyllä lentokoneiden toimintaperiaatteen. Pelkoon ei auta mikään psykologinen poppakonsti.

Tässä ratkaisuyritykseni:

1. Alkoholi. Join suuria määriä alkoholia ennen koneeseen astumista. Ei auta! Ei sitten millään! Pelko on silti edelleen päällä.

2. Lääkkeet. Pyysin lääkäriltä apua ja hän määräsi lääkettä (10mg diapam). Olin ottanut kentälle tullessani jo 6 kpl ja paha pelko oli edelleen päällä. Join pillerien lisäksi alkoholia. Ei auttanut! Silti pelkäsin.

3. Lääkkeet 2. Menin takasin lääkärin luo ja haukuin hänet. Hän määräsi lääkettä (Xanor 1mg) ja varoitti ottamasta viinaa sen kanssa! Tottelin ja otin 4 pilleriä ennen lentoon lähtöä ja helvetti! Se auttoi!!! Enää ei pelottanut yhtään, olin kuin usvassa. Ei saatana väliä vaikka kone olis tippunu siihen paikkaan, hymyilytti vaan :). Saattajan tosin tarvitsin eli yksin en ollut matkassa. Enkä niillä lääkkeillä tietenkään uskallakaan mennä yksin.

Tarinan opetus?

Ei tarvitse pelätä, jännittää tai tuntea epämukavuutta lentämisestä, siihen saa lääkettä! Yksikin pelko tai jännitys on lentokoneessa liikaa - et kuitenkaan voi mitenkään vaikuttaa lentoon! Joten rohkeasti vaan hakemaan lääkettä pelkoon!

23

11395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angel-n87

      Itselläni myös aivan kamala lentopelko, se tuli kun lapseni lensin yksin suomessa edestakaisin pienillä koneilla, ne oli sen verran pelottavia ja varsinkin pienempänä ne varmasti pelotti vielä enemmän, se sitten jäi kummittelemaan enkä sen jälkeen ole lentänyt yli kymmeneen vuoteen, ei minua olisi saanut koneeseen mikään.

      Vasta sitten kun oltiin yläasteen viimeisellä luokalla niin meidän oli määrä matkata etelään, pelko oli aivan kamala eikä se lähtenyt millään, olin ihan paniikissa koko loman matkan ja ihan pilalle meni, melkein olisin jäänyt mielummin kotiin.

      Ei auta alkoholi todellakaan pelkoihin.
      Diapamkin on sen verran mietoa minulle ettei se auta varsinkaan kun on tullut toleranssi siihen, xanor taas on sen verran vahvempaa n. 0,5mg xanoria vastaa 10mg diapamia.

      • Finskin järjestämällä

        kurssilla, joka oli suunnattu nimenomaan lentopelosta kärsiville. Suosittelen!


      • Jabba yhe hut
        Finskin järjestämällä kirjoitti:

        kurssilla, joka oli suunnattu nimenomaan lentopelosta kärsiville. Suosittelen!

        No tosiaankin. kurssi on varmasti paljon parempi vaihtoehto lentopelosta parantumiselle tai edes helpottamaan oloa kuin lääkkeet.

        Aika omituista on jo minun mielestä, että joka asiaan pitää heti olla "ensimmäisenä ratkaisuna" se lääke.


      • angel-n87
        Jabba yhe hut kirjoitti:

        No tosiaankin. kurssi on varmasti paljon parempi vaihtoehto lentopelosta parantumiselle tai edes helpottamaan oloa kuin lääkkeet.

        Aika omituista on jo minun mielestä, että joka asiaan pitää heti olla "ensimmäisenä ratkaisuna" se lääke.

        Minulla lääkkeet tuli ainankin viimeisenä ratkaisuna, mutta ei niistä ole ollut apua joten olen ajatellut lopettaa nekin


      • WJK
        angel-n87 kirjoitti:

        Minulla lääkkeet tuli ainankin viimeisenä ratkaisuna, mutta ei niistä ole ollut apua joten olen ajatellut lopettaa nekin

        oletko kokeillut ottaa Xanoria kerralla esim. tuon 4mg jonka minä otan? En usko, että minulla vähempi auttaisi.


      • annos
        WJK kirjoitti:

        oletko kokeillut ottaa Xanoria kerralla esim. tuon 4mg jonka minä otan? En usko, että minulla vähempi auttaisi.

        Miten tommosiin saa edes reseptiä? Järkevämpää olis pyytää pitkäaikainen peruslääkitys ko. fobioihin, sitten tarvittaessa ottaa Xanoria. Annokset varsin pieniä ja ei tuu "usvaa". Hyvää matkaa!


      • MareNki***
        annos kirjoitti:

        Miten tommosiin saa edes reseptiä? Järkevämpää olis pyytää pitkäaikainen peruslääkitys ko. fobioihin, sitten tarvittaessa ottaa Xanoria. Annokset varsin pieniä ja ei tuu "usvaa". Hyvää matkaa!

        minua mitenkään...ei edes pitemmän päälle käytettynä.
        Varmaan aika persoonakohtaista ja henkilön tilanteesta riippuen.


    • skfjlj

      Jaa-a...jos sitä "sumussa" haluaa kuljeskella, niin eihän sille kai sitten voi mitään.

      Itse olen sitä mieltä, että "selvinpäin parempi"...ihmisellä on hermot hermostumista varten.

      • MareNki***

        ettei lentopelkoni ole lentopelko,vaan ahtaanpaikan kammo,hirvittävä fobia paikassa,josta en pääse pois silloin kun haluan,silloin kun ahdistaa.
        Olen kerran,kauan sitten ollut lentokoneessa ja kaikki oli silloin suhteelisen ok.selvisin hienosti.
        Mutta kun hissipelko ja kaikki muutkin mukavat pienet,yleisissä vessoissa ovien lukitsemiset aiheuttavat lähes paniikin,en todella mene lentokentällekään.
        Aiemmin fobia oli laivassakin,risteilyllä,mutta ei enää sellaisenaan,voin mennä laivaan.Autot ja juna eikä bussit pelota.
        Etelään ei sitä ihan niin vain matkusteta.....
        Joudun muutenkin tietyin ajoin käyttämään mainittuja tabuja,joten toleranssi on niin kova,etten edes yritä..Pelkäisin paikanpäällä tokkurassakin takaisintulomatkaa.


      • panikointi
        MareNki*** kirjoitti:

        ettei lentopelkoni ole lentopelko,vaan ahtaanpaikan kammo,hirvittävä fobia paikassa,josta en pääse pois silloin kun haluan,silloin kun ahdistaa.
        Olen kerran,kauan sitten ollut lentokoneessa ja kaikki oli silloin suhteelisen ok.selvisin hienosti.
        Mutta kun hissipelko ja kaikki muutkin mukavat pienet,yleisissä vessoissa ovien lukitsemiset aiheuttavat lähes paniikin,en todella mene lentokentällekään.
        Aiemmin fobia oli laivassakin,risteilyllä,mutta ei enää sellaisenaan,voin mennä laivaan.Autot ja juna eikä bussit pelota.
        Etelään ei sitä ihan niin vain matkusteta.....
        Joudun muutenkin tietyin ajoin käyttämään mainittuja tabuja,joten toleranssi on niin kova,etten edes yritä..Pelkäisin paikanpäällä tokkurassakin takaisintulomatkaa.

        Kiitos ketjun aloittajalle ja Marengille.Samoin täällä,matka pelottaa.Ei niinkään lentäminen vaan suljetussa tilassa oleminen.Tulee pelko kontrollin menettämisestä ja panikoin sitä jo etukäten...


      • MareNki***
        panikointi kirjoitti:

        Kiitos ketjun aloittajalle ja Marengille.Samoin täällä,matka pelottaa.Ei niinkään lentäminen vaan suljetussa tilassa oleminen.Tulee pelko kontrollin menettämisestä ja panikoin sitä jo etukäten...

        olevani ainoa,jolla on tällaisia tuntemuksia.En kylläkään enää vuosiin.En ole katkera,mutta kuitenkin...ei vaan,olen hyvilläni siitä,että jotkut silti voivat matkustaa.
        Itse en voi tiettyihin paikkoihin mennä ja sen olen hyväksynyt,koska ahdistus on kovempi kuin nautinto jossain vieraassa paikassa palmujen alla pelko sydämessä kotimatkaa ajatellessa.
        Mutta jos psyykata voi jonkun asiantuntijan kanssa,se on hieno juttu,sitä voi koettaa.Nimittäin pääsin kuitenkin Pietariin bussissa,tilausajo,ja metrotunneliin ja metroon ja ne raput alas.Kieltämättä aika kauheaa,mutta olin kahden tutun välissä koko ajan.
        Nauraisko vai itkiskö?
        Mieluimmin luen ja matkustan nojatuolissa.Ha-haa vai y-hyy......


    • matkasta

      Olen satunnainen lentopelkääjä. Se tarkoittaa sitä, etten pelkää koko ajan, enkä aina. Suosin tiettyjä lentoyhtiöitä, vaikka tiedän, että jos jotain tapahtuu, se voi tapahtua mille koneelle tahansa. Varasimme matkan etelään, ja sen piti olla Finnairin lento. Ja sitten matkalipuissa lukeekin, että esitetiedoista poiketen lennetäänkin Finnairin tytäryhtiön (halpalentoyhtiö) Fly Nordicin lennolla.

      En muutenkaan suosi halpalentoyhtiöitä, sillä niiden halpuus perustuu - no, sen voi jokainen arvata.

      Poikaystäväni totesi huonoon fiilikseeni vain, että no tuohan on samantekevää - siis se, että millä koneella lennämme. Ei ole minulle. En odota enää matkaa lainkaan. Nyt saatan pelätä koko matkan mennen tullen.

      En osta enää tästä kyseisestä matkatoimistosta matkaa. Ostan tästä lähin aina lennot ja majoituksen itse, jotta saan päättää, mitä yhtiötä käytän.

      Tämä voi kuulostaa naurettavalta, mutta minua ei naurata.

    • Hannu Pirilä
    • Hannu Pirilä

      Lentopelosta pääsee eroon ilman lääkkeitäkin. Lentopelko, kuten muutkin pelot, on viimekädessä opittu neurologinen prosessi, jonka voi muuttaa nopeasti. Lisää aiheesta mm. täällä: http://hannupirila.blogspot.fi/2012/08/lentopelosta-ei-tarvitse-karsia.html

      Kuten mainitsit kirjoituksessasi, lääkkeiden avulla pelon voi poistaa, mutta lento menee kuin usvassa ja tarvitset mukaan saattajan. Mitä jos lento sujuisikin kirkkain mielin etä tarvitsisi saattajaa?

    • Nereathegodnes

      Sain tota samaa lääkettä ku sä sait tokana..............mut mä sain sitä heti:))

    • Lentomatkustaja

      Sanotaanko toisinpäin…minä rakastan lentokoneita ja lentämistä, yli kaiken! Tietämykseni lentokoneistakin on aika hyvä. Mielenkiinnolla pienestä tytöstä saakka vanhempieni kanssa katseltiin saapuvia/lähteviä koneita. Katso Finnairin You Tube video "Lentokapteeni vastaa" tai "lentoperämies vastaa" vai miten se nyt oli- niin huomaat: lentoperämies sanoo siinä: "Me emme lähde rikkinäisillä koneilla ilmaan ollenkaan". Lentänyt itse monilla lentoyhtiöillä ja ikinä en ole pelännyt, älä sinäkään. :-) :-) :-)

    • Lentomatkustaja

      Finnair on erittäin luotettava lento-yhtiö. Joka kerta kun sinivalkoisille siiville nousen tiedän että olen hyvissä käsissä. Katsoitko suosittelemani You Tube videot "Finnairin lentäjät vastaa" ? :-)

    • Lentomatkustaja

      Myöskin suosittelen katsomaan You Tube:lta "Finnair landing to snow" "Finnair landing Inari" joka selvästi näyttää miten taitavia lentäjiä meillä on :-)

    • Lentomatkustaja

      "Ivalo" oli tarkoitus sanoa. Niinkuin tässä "Landing to Ivalo" klipissä näkyy, meidän pilotit ovat maailman huippuluokkaa :D

    • EntinenLentopelkoinen

      Olen lentänyt pitkälti toistakymmentä kertaa. 40 v tuli tauluun ja sain jostain lentopelon. Kävin pari kertaa lentämässä ja totesin, ettei enää onnistu. Tiedätte oireet. Turbulenssin tullessa alan huutaa.

      Tiedän, miten lentokone toimii. Minulla on ollut varjoliitolupakirja ja sillä lentäminen oli hauskaa. Kaverin Cessnan ohjaaminenkin on mukavaa. Tippumista en pelkää, mutta turbulenssia en kestä. Enkä Linnanmäen laitteita, pää hajoaa.

      Työpaikkalääkäriltä sain Xanoria. Ohjeeksi, ettei 5 mg annosta saa ylittää. 1,5 h ennen lentoa nappasin 1,5 mg, mikä on aika vähän. Painan 100 kg. Jalat meni hiukan pehmeiksi, mutta ajatus juoksi riittävästi, pystyin täysin huolehtimaan kolmesta lapsestani 8 - 14 v koko matkan ajan.

      Lennolla kuuntelin musiikkia silmät kiinni, niskassa oli se puhallettava tyyny ja pää vähän takakenossa. Juttelin myös lasteni kanssa. Lääkkeen paras vaikutus alkoi haihtua noin 3 tunnin päästä pillerien syömisestä, lento jatkui vielä tunnin. Turbulenssia oli, mutta sillä ei ollut nyt kerrassaan mitään merkitystä. Toivoin jopa kunnon ryskettä, että näkisin, miltä se tuntuisi. Olin täysin rento ja nautin matkustamisesta.

      Sanotaan, että lääkkeillä pelko vain siirtyy. Näin oli. Paluulennon lähestyessä syke nousi ja tutut inhottavat oireet palasivat. Nappasin taas 1,5 mg Xanoria ja lensin miellyttävästi lasteni kanssa kotiin.

      Ensi kerralla saatan pienentää annosta 1 mg, mutta ilman lääkettä en lähde. 1,5 mg ei millään tavalla torpedoi matkapäivän ohjelmaa, mutta autonrattiin en lähtisi.

      Varaan nyt lipuja 10 v hääpäivää varten, kun lentäminen on täydellisesti lakannut olemasta ongelma. Olen ollut naimisissa yli 15 v, joten tiedossa on heti perään 15 v hääpäivämatka.

      Aivan loistavaa!

      • Terve.vaanmenoa

        Minulla on lentopelko myös. Ihan hirmuinen ja työn vuoksi on pakko lentää. Lääkäri antoi reseptin rauhoittaville...mutta minä puren hampaani yhteen, enkä ota lääkkeitä! Sisu ei anna periksi. Otan naukkuja ennen matkaa...hyvä keino! Kerran kyllä kävi nolosti...olin ottanut liikaa näkryjä..ja ja sammuin s**tana! Ei naurattanut


      • EntinenLentopelkoinen

        Häämatka on nyt tehty ja toinen huvimatka kaverien kanssa. Ja en tarvitse enää edes lääkkeitä! Matka jännittää edelleen, mutta pelko on hävinnyt! :D


    • Lentomatkustaja

      Tosi hienoa! :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      141
      8624
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1413
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      64
      1221
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1185
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1067
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      140
      1038
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      805
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      798
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      771
    10. 45
      737
    Aihe