Harry Potter ja Salaisuuksien kammio

rosewater

Harry Potter ja salaisuuksien kammio on hyvä elokuva. Se on hyvä elokuva millä tahansa mittarilla ja miten tahansa katsottuna. Vaikka Potterin maailma ärsyttäisi, niin siltikin elokuva toimii itsenäisenä teoksena ja jos Pottereista pitää, niin silloin tästäkin elokuvasta nauttii paljon.

En ole J.K. Rawlingin kirjoista lukenut kuin yhden, joten en osaa sanoa kuinka tarkkaan kirjan tapahtumat on elokuvaan saatu. Tapahtumia on varmasti karsittu ja tiivistetty, mistä johtuen elokuva on rytmiltään varsin kiihkeä ja tapahtumarikas. Suvantokohtia ei juuri ole, vaan tapahtumasta ja seikkailusta toiseen mennään indiana-jonesmaista tahtia. Tärkeintä on kuitenkin se, että kirjojen henki on saatu elokuvattua onnistuneesti.

Eräässä mielessä Potter-elokuvat pesee esimerkiksi Sormusten herran ja Tähtien sodat. Nimittäin näyttelijätyö on kauttaaltaan tasokasta ja roolivalinnat ovat onnistuneita. Etenkin opettajien osalta voisi sanoa, että näyttelijät tekee nappisuorituksia kautta linjan. Näyttelijät ovat sisäistäneet hahmonsa ja valinnat ovat osuneet siksi oikein, että näyttelijöiden vahvuus tulee jokaisessa roolissa hyvin esille. Robbie Coltrane on tästä hyvä esimerkki, en voisi kuvitellakaan että kukaan muu pystyisi hänen suorituksen tasolle ja tämä verrattuna kirjan hahmoon. Myös oppilaita esittävät lapsinäyttelijät tuntuvat kehittyneen ja onnistuvat tekemään roolihahmoistaan syvemmät ja uskottavammat.

Teknisesti Salaisuuksien kammio on tasokasta työtä. John Williamsin musiikki on uljasta kuultavaa, kameratyöskentely on edelleenkin korkeaa tasoa ja tehosteetkin toimivat, joita on luonnollisesti runsaasti taikuutta käsittelevässä elokuvassa. Chris Columbuksen ohjaus keskittyy tarinan eteenpäinviemiseen ja vaikka elokuva on kestoltaan pitkä, niin joutohetkiä ei juuri ole. Ehkä alussa vei hieman aikaa ennen kuin tarina alkoi viedä mukanaan, mutta sitten reilu kaksituntinen sujahtikin huomaamatta. Kun DVD:llä vielä oli poistettuja kohtauksia kosolti, niin niitä katsoessa olisi melkein toivonut että olisihan leffa saanut olla pitempikin.

Jos Salaisuuksien kammiota vertaa edelliseen Potter-elokuvaan, niin elokuvana tämä on parempi. Ensimmäisessä osassa vielä esiteltiin hahmoja ja J.K. Rawlingin luomaa maailmaa, Salaisuuksien kammiossa keskitytään pitkälti itse tarinaan ja vauhti on täten selvästi nopeampi. Voisiko sanoa, että Ohjaaja Columbus pisti isomman vaihteen silmään ja nosti vauhtia.

Elokuvan teemana on puhdasverisyys, joskin se saa olla tapahtumien alla tai taustalla. Eräät elokuvan hahmot haluavat velhojen olevan puhtaita verenperinnöltään eli velhojen jälkeläisiä. Tavallisten ihmisten jälkeläisiä he kutsuvat kuraverisiksi. Ilmeisesti tämä on eräs niistä aiheista, jotka ovat kirjassa paremmin esillä. Elokuvassa kysymys jää hieman taka-alalle, vaikka taistelu käydäänkin suvaitsevaisuuden puolesta.

Harry Potter ja Salaisuuksien kammio on hyvä jännittävä koko perheen elokuva, jonka parissa viihtyy aikuinenkin. Tämä on vaikea elokuvan lajityyppi, sillä ei ole paljoa niitä elokuvia, joiden parissa viihtyy niin vanhemmat kuin lapsetkin. Totta kai Potterit ovat satuia ja viihdettä, mutta ne ovat hyvin tehtyä ja älykästä viihdettä ilman halpahintaisia ratkaisuja joissa sorrutaan turhaan väkivaltaan. Onneksi näitä tulee vielä lisää.

Arvosana: Elokuvalle 9 / DVD:lle 10

5

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Expert

Arvostelusi kuulosti lupaavalta - ja tähän on pakko sanoa että en ole nähnyt vielä kumpaakaan Potterielokuvaa. Mielenkiinto heräsi hivenen mutta se on vieläkin varsin alhainen. Joka tapauksessa, ote tekstistäsi:

"Eräät elokuvan hahmot haluavat velhojen olevan puhtaita verenperinnöltään eli velhojen jälkeläisiä. Tavallisten ihmisten jälkeläisiä he kutsuvat kuraverisiksi."

Onko tämä nyt poliittisesti korrektia ? =) Okei kyseessä on satuelokuva, ymmärretään :P

• kirjat lukenut

Olen 13w poika ja olen lukenut kaikki harry potterit 11110000000000 kertaan ja ihmettelenkin, että mitä niin todella hyvää siinä leffassa on. ykkös leffa on paljon parempi. kyllä salaisuuksein kammio on ihan ookoo, muutta jos pitäis antaa numero 4-10 antaisin 7.

• rosewater

Minä katsoin elokuvan kirjaa lukematta. Täten minulla ei ole sitä painolastia mikä on kirjan lukeneilla ja voin katsoa elokuvan omana itsenäisenä teoksena. Elokuvanahan Salaisuuksien kammio on hyvä.

Sinä olet kirjat lukeneena ilmeinen potteristi ja katsot elokuvan kirja-filmatisointina. Teet vertauksia kirjan ja elokuvan välillä ja tällöin elokuva on luonnollisesti heikoilla. Elokuva ei millään voi kilpailla kirjan kanssa, koska lukija voi antaa mielikuvitukselleen rajattomat vapaudet kuvitella hahmot ja tapahtumat. Jos elokuva ei vastaa näihin mielikuviin, niin se tuntuu pettymykseltä. Kuitenkin sinä tiedät paremmin onko leffa onnistunut filmatisointina.

DVD:ssä on lisämateriaalin joukossa kirjailijan ja elokuvan käsikirjoittajan yhteinen haastattelu. Haastattelussa käy hyvin ilmi se, että kuinka vaikea on elokuvaan saada kaikki se mitä kirjassa on. Karsintaa on tehtävä.

• viewer
        rosewater kirjoitti:

Minä katsoin elokuvan kirjaa lukematta. Täten minulla ei ole sitä painolastia mikä on kirjan lukeneilla ja voin katsoa elokuvan omana itsenäisenä teoksena. Elokuvanahan Salaisuuksien kammio on hyvä.

Sinä olet kirjat lukeneena ilmeinen potteristi ja katsot elokuvan kirja-filmatisointina. Teet vertauksia kirjan ja elokuvan välillä ja tällöin elokuva on luonnollisesti heikoilla. Elokuva ei millään voi kilpailla kirjan kanssa, koska lukija voi antaa mielikuvitukselleen rajattomat vapaudet kuvitella hahmot ja tapahtumat. Jos elokuva ei vastaa näihin mielikuviin, niin se tuntuu pettymykseltä. Kuitenkin sinä tiedät paremmin onko leffa onnistunut filmatisointina.

DVD:ssä on lisämateriaalin joukossa kirjailijan ja elokuvan käsikirjoittajan yhteinen haastattelu. Haastattelussa käy hyvin ilmi se, että kuinka vaikea on elokuvaan saada kaikki se mitä kirjassa on. Karsintaa on tehtävä.

Oon lukenu kirjat ja nähny elokuvat, mutta pyrin kuitenkin erottelemaan ne toisistaan. Tottakai yhteys on vahva, mut kuitenkin näen elokuvan elokuvana ja mirjan kirjana. Molemmat hyviä, kirjat kuitenkin parempia. Ja sekä ensimmäinen että toinen ovat vastanneet mun mielipiteitä aika pitkälle.

• Elokuvahullu

sanoa pitäneeni. Katsoin ensimmäisen ja olihan se... Entä tämä toinen? Olimme kyläilemässä katsomassa parinviikon vanhaa lapsenlastamme. Vävyntekele kävi vuokraamassa tämän kakkososavideon. Ei sytyttänyt, tuli sellainen olo, että onhan tuo jo nähty. Elokuvan jälkeen olo oli samantekevä. Verrattuna täysin toisenlaiseen elokuvaan kuten Ghost World, niin siinä tunnelma on saatu hyvin pienin elein mutta elokuvan muistaa vielä myöhemminkin ja sen herättämiä ajatuksia pohtii pitkään. Harry Potter on hyvin tehtyä viihdettä joka ei ainakaan minua sytytä. Ainut joka vähän herätti tunteita oli se kotitonttu, siinä oli hieman sitä jotakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe