Vanheneva kissa

Mirrinkäinen

Kuinka vanhaksi leikatut kissat keskimäärin elävät ja milloin kissan voi sanoa olevan vanha?

Minun leikattu narttukissani on 11-vuotias ja se on tämän kevään aikana jotenkin muuttunut, esim. oltuaan ulkona sen 15-25 min. mitä se useimmiten kerrallaan on, se kotiin palatessaan läsähtää jo pihalaatoitukselle pitkälleen, makaa ihan raatona ja hengittää tiheään ja aika raskaasti ihan niin kuin olisi juossut juuri henkensä edestä pitkän matkan (ehkä onkin?). Siirryttyään sisälle se heittäytyy siihen paikkaan kyljelleen makaamaan. Olen miettinyt, onko se sairas vai onko vanhuus yllättänyt ennen niin reippaan ja väsymättömän kissan. Vai olisko peräti molempia..?

49

15947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      käyttää kissa eläinlääkärin tarkastuksessa!
      kyseessä voi olla esim. sydänvika. yleensä lääkityksellä kissan olo paranee ja ikä pitenee.

      minä olen tottunut parikymppisiin kissoihin. vaikka on se 11 vuotiaskin jo iäkäs.

    • veikkaan sydänvikaa

      Kissallasi voi olla sydänvika kuten edellinenkin arvaili. Silloin hengästyy todella herkästi ja hengityskään ei ole täysin normaalia muutenkaan. Joskus oireilee myös lievänä yskänä sydänperäiset ongelmat. Itselläni on 14-v kissa jolla todettiin lievä sivuääni sydänmessä ja nyt seurataan hetken aikaa ennen kuin harkitaan lääkitystä. 11-vuotias kissa ei vielä ole kyllä vanha, sellainen keski-ikäinen vasta. Itselläni on vanhin kissa elänyt lähes 20-vuotiaaksi.

    • vastuu omistajalla

      Hei.

      Minulla oli vanhin kissa ollut ikävuoteen 18 vuotta -"nuorin" meni 16 vuotiaana.

      Sairauksia voi olla esim munuaisvika, joka tulee iän myötä - valitettavasti. Sen haittoja voi vähentää muuttamalla kissan ruokavaliota. Noista sydänvioista en osaa sanoa - mutta koska mirrisi on sinulle tärkeä, käytä sitä eläinlääkärissä tutkimuksessa. Et voi vain vierestä seurata näitä heikotuskohtauksia - sinulla on vastuu kotieläimestäsi.

      Edullisin lienee kaupungin pieneläinlääkäri, mutta tosi asiantuneva on esimerkiksi Oulussa:Lemmikissä oleva el. Riitta Liisa Rajaniemi.

      Ole rohkea ja ota asia toimintaan - et varmaan halua että mirrisi on kipeä saati huonon oloinen "turhaan". Kissa on sinnikäs eikä se valita edes tuskiansa ennenkuin se on tosi sairas - niin sairas ettei mitään enää ole tehtävissä.
      Oma mirrini oli 8 vuotiaana tosi sairas, ja jos en olisi ehtinyt sitä viedä tutkimuksiin olisi se menehtynyt nopeasti: sillä oli ns. vatsakalvontulehdus. Juuri tämä kissa pelastui ja oli vielä 10 vuotta ilonamme - kunnes sille tuli "tuumoreja", jotka voitiin leikata kunnes ne uusiutuivat niin pahoihin paikkoihin että oli parempi antaa ystävälle lepo.

      MUTTA sinun kohdaltasi uskon että homma korjantuu ; se kuitenkin edellyttää sinulta toimia: VIE kissa tutkimuksiin - siitä voi tulla sinulle tosi hyvä ja TERVE ystävä vuosikausiksi.

    • Missen omistajat

      eli 16v 11kk
      ja Misse eli maalla.Oli kaikenpuolinen onnellinen ja hyvinvoipa kissa
      Ian myötä luusto huononi ja karvaa lähti tosi paljon ja liikkeet hidastuivat
      Sai monia pentuja.
      Leikattiin 8v
      Vanhaksi kissaksi mielestäni voidaan sanoa kissaa joka elää yli 10v

    • ukkeli

      läsähteli pihalaatoitukselle raatona makaamaan jo 10v. sitten, on nyt 18v.Ja eikä mitään oireita edes sydämessä on ku nuoret kollit, lekuri tutki viimeks 1,5kk sitten. Ja kaikki labrajutut on otettu, ihmettelin itsekin.Että näin voi elämänkirjo mennä elukoillakin.Jotkut ovat perusterveitä ja elävät pitkään. Nähtäväks jää kuinka kauan tämä meidän herra elää, muuten huom. on leikattu 1,5vuotiaana.

    • Millymaija

      ..jouduin lopettamaan vanhan kissani joka oli 20v. Noin vuoden ajan vanhuus alkoi jo näkymään eri tavoin, ja esim kuulo meni jo 2v sitten, ja oli hiukan munuaisvaivaa. Muuten kissa söi, joi ja ulkoili entiseen tyyliinsä, nautti harjaamisesta ja rapsuttelusta. Edellinen kissani meni 13v ikäisenä. Joten paljon riippuu kissastakin..kuten me ihmiset, nekin on yksilöitä. Mutta vie ihmeessä lääkäriin, hyvin hoidettuna ja hoivattuna kissasi saattaa elää vielä kauan.

    • @@@

      Itselläni on 14 vuotias leikattu kolli, joka on vireä ja timmissä kunnossa. Karva kiiltää ja mieli virkeä ;)
      Vaan koskaan ei voi tietää ennalta. Jos kissan käytös muuttunut todellakin, niin lääkärissä käynti on oikea vaihtoehto. Selviää, että onko vain geenit sellaiset, että ikä painaa vai sairaus.
      Kissasi ei ole vanha vielä lainkaan.

      • on 14v

        ja kiipeilee puihin kuin nuorempanakin ja jaksaa edelleenkin jahata mm. perhosia. Se on tuo kissankin ikä vähän niin kuin ihmisen, eli todellakin paljon yksiöstä kiinni ja geeneistä. Toki yllättävä sairaus voi viedä hetkessä kissan, joten nautitaan niin kauan rakkaan seurasta, kuin se vain voi olla mahdollista, miau ; )


    • siipake

      miulla kissa 16v. eka kerran oireili nyt 15 eli pissas nurkkiin ja kaikkin mahollisiin paikkkoihin. vein ek akertaa lekuriin 15v. jälkeen, ol jooku tulehus sisäkissalla

    • make

      Kissa vs Ihminen
      1 v = 15 v
      2 V = 24 V
      3 V = 28 V
      4 V = 32 V
      5 V = 36 V
      6 V = 40 V
      7 V = 44 v
      8 v = 48 v
      9 v = 52 v
      10 v = 56 v
      11 v = 60 v
      12 v = 64 v
      13 v = 68 v
      14 v = 72 v
      15 v = 76 v
      16 v = 80 v
      17 v = 83 v
      18 v = 86 v
      19 v = 89 v
      20 v = 92 v
      21 v = 95 v
      22 v = 98 v
      23 v = 101 v

      • @@@

        Jostain tuli luettua, että ensimmäiset 7 vuotta on 1:1, eli vuosi vuotena.
        Sitä seuraavat vuodet tyyliin 1 vuosi kissalla on 7 vuotta ihmisen ikää. Joten 10 vee kissa on 7 (3x7)=28 vuotta ihmisen iässä jne.
        Toki kissa saa pentuja jo vuoden parin iässä, mutta tämä kaava osuu liki omia kokemuksia pitkässä juoksussa. Ei niin, että olisi tarve kumota muita ehdotuksia. :)


      • Tapiiri

        Noin se varmaan aika pitkälle menee. Meidän toinen kissa sai pentuja reilun vuoden ikäisenä, teiniäiti siis, mutta hyvin huolehti pennuista. Ja toinen kissa on nyt 15 v. ja se on kuin tuntemani 70-80-vuotiaat ihmiset.


      • näinpäin
        @@@ kirjoitti:

        Jostain tuli luettua, että ensimmäiset 7 vuotta on 1:1, eli vuosi vuotena.
        Sitä seuraavat vuodet tyyliin 1 vuosi kissalla on 7 vuotta ihmisen ikää. Joten 10 vee kissa on 7 (3x7)=28 vuotta ihmisen iässä jne.
        Toki kissa saa pentuja jo vuoden parin iässä, mutta tämä kaava osuu liki omia kokemuksia pitkässä juoksussa. Ei niin, että olisi tarve kumota muita ehdotuksia. :)

        koiralla lasketaan vuodet x7... ei kissalla


      • avulias vaan

        Paras systeemi kissan suhteellisen iän määrittämiseen jonka olen nähnyt on tämä laskukaava:

        Ki x 4 12

        Tuossa Ki on kissan ikä vuosina. Kaava perustuu siihen, että kissan ensimmäinen vuosi sisältää suurimman osan lapsuudesta ja "teini-iästä". Jos tuota ei tarvisi ottaa huomioon voisi suoraan laskea neljällä kertoen.


    • a cat

      Mun kissa käyttäytyi kans noin läsähti makaamaan ja näytti ulkoilun jälkeen tosi apaattiselta. Vein sen lekuriin ja kokeet otettiin ja kaikin puolin tutkittiin, ei löytynyt mitään vikaa mistään. Sitten se lääkäri sanoi että taitaa kissa olla vaan hieman masentunut ja käski seuraamaan tilannetta. Meni viikko pari ja kissa vaan makasi eikä sitä huvittanut mikään. Kun sitten asiasta huolestuneena seurailin kissan oloa ja vointia alkoikin se pian "toipumaan". Eli kyseessä oli masennus johtuen varmaankin muutosta uuteen kotiin ja reviirin valloitukseen. Nyt on kissalla kuitenkin asiat hyvin ja juuri juhlittiin sen 14 v synttäreitä :)

      • Tapiiri

        Meidänkin kissa masentui kun muutin pois kotoa. Se vain söi ja söi ja lihoi ihan kauheaksi palloksi. Sitten se kai unohti minut ja alkoi laihtua, nyt on taas normaalimitoissa, oma solakka itsensä.


    • Timi

      19v.Voi helvetin hyvin!Vanhin kisuli minkä olen nähnyt oli 22vuotias neitokainen...Kyl ne elää aikas vanhaksi..Elä pelkää vuosia riittää!!

      • poison.eagle

        Mun katit on 7v ja 1v,elikkä taidan itse kupsahtaa ennen niitä=)


    • Admira

      vanhuus on mielentila, mutta itsekin kissan kanssa elävänäneuvoisi sinua menemään eläinlääkärille. Ei tuon ikäinen kissa ykskaks noin rajusti muutu. Eläimestä on hankala tietää mikä sitä vaivaa, koska se osaa sitä itse kertoa. Meidän Karkilla lähti karvat kolmisen vuotta sitten hännästä, jaloista ja vatsasta. Se oli tosi säälittävän näköinen ja veimme sen eläinlääkärille. Eivät nekään tienneet mistä on kysymys. Karkille annettiin matokuuri, kaikenlaista piikkiä ties mihin ja ruokavalio johon kuului ihoa parantavaa ravintoa ja isoja naksuja ikeniä varten. Nyt Karkki on aivan kunnossa. Viime yönä hain Karkkia ystävättäreni kanssa pari tuntia, kun se oli taas livahtanut auki unohdetusta ikkunasta. Toivottavasti saat kissasi terveeksi. Ei 11-vuotias kotikissa ole vanha, kissathan voivat elää jopa 20-vuotiaiksi. Vie se lääkärille.

    • Felix Lynx

      Sydänvika, diabetes, keuhkoloiset, sitkeä infektio, siinähän niitä tavallisempia!

      Kaikki ovat yleensä hoidettavissa lääkityksellä.

      Lääkäriin, ettei kisu kärsi.

      PS. vanhimmat katit elävät yli 20 vuotiaiksi 30 vuotiaitakin ihmeitä on kait olemassa ollut.

    • catsx4

      Aika lailla geeneistä kiinni...

      Tää mun vanhin täyttää syksyllä 15 wee ja yhtään valehtelematta näyttää n.7-vuotiaalta;)

      (Katteli selän takaa mitä mä kirjoitin. Nyt se lojuu kirjahyllyn päällä ja lipoo omahyväisen näköisena takapuoltaan)

      Mulla ja vanhemmilla oli kokkeri, joka eli 16-vuotiaaksi... 16-vuotias koira on sikavanha, kissalle pelkkä vitsi;)

      Jos haluaa vanhan kissan, niin homma toimii kuin ihmisilläkin.
      Jos kaverilla on pahasti ylipainoa, niin kakkostyypin diabetes on lähes varma...

      Jos elämä on pelkkää makoilua, niin aika varma on,
      että pumppu pettää tms. Kissakaan ei erityisesti yksinäisyydestä tykkäää.

      Pellavansiemenöljyä antaisin... Liikkeissä maksaa miljoonan ja muistaakseni Keskolla (hevosöljynä) n.euron;)

      Ilmoittelen, kunhan tää vanhin täyttää 20;)

    • leikkihiiri

      Hei.
      Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kissa voi elää melko vanhaksi. Meidän leikattu poikakissamme eli 18- vuotiaaksi ja olisi elänyt pidempäänkin ellei olisi saanut tarttuvaa vatsakalvon tulehdusta yhdeltä kulkurikissalta. Ennen sairastumista se oli vielä riuskassa metsästyskunnossa ja nautti elämästä. Siihen samaan tautiin kuoli 9-vuotias leikattu kissaneito kuukauden päästä kaverinsa poismenosta. Nyt seuraan mielenkiinnolla kuinka vanhaksi nämä uudet kaverukset neito 4,5 v. ja nuoriherra 1v. jaksavat taivaltaa leikattuina sisäkissoina.

    • ihmettelevä?

      Minkä ihmeen takia kissasi leikattiin noin vanhana vielä?
      Leikkaus rauhoittaa usein kissaa ja lihottaa, ikävä kyllä. Tuon ikäiselle kissalle nukuttaminenkin on jo aika raskasta...

      • lukemaasi viestiä

        Mielestäni viestissä ei sanottu että leikattu vanhana? Kysyjä kertoi kissansa olevan leikattu ja iältään 11-v. Mistä sä keksit, että leikattu vanhana????


    • ransis

      Minun edellinen kissani, leikattu uros, eli 20-vuotiaaksi ( melkein 21 )
      19-vuotiaana hänessä alkoi vasta huomata vanhuuden merkkejä, ei jaksanut enään hirveesti metsästää. Pikkuhiljaa myös kuulo heikkeni ja näkö huononi. Hänellä oli kyllä tuo kuuluisa leikattujen uroskissojen munuaisvaiva.
      Ja lopulta nuo munuaiset sitten pettivät ja jouduin tekemään raskaan päätöksen, eli päästämään hänet kissojen taivaaseen.
      Nyt minulla on kaksi uutta kissaa 1,5 vuotiaat sisarukset. Toivon niidenkin saavan pitkän elämän, mutta kissat kuten ihmisetkin ovat yksilöitä.
      Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin käyttää Mirrinkäistäsi lääkärin tarkastuksessa, ihan varmuuden vuoksi. Uskon kuitenkin että kissallasi on vielä pitkä elämä edessä.

    • jaarikka

      terve!

      Itsellä oli 18 v kissa ja yhtäkkiä aivan samat oireet kuin sinun kissalla. Vein lääkäriin ja
      miltei heti selvisi, että keuhkojen välissä on iso kasvain ja sitä ei voinut enää leikata noin vanhalta
      kissalta joten jäljelle jäi se viimeinen ikävä mahdollisuus. Ei muuta kuin vie nopeesti lääkäriin.
      Sinun kissa ei nyt ole suinkaan ikäloppu.

    • s...

      Kissasi kunnon huononeminen ei johdu vanhuudesta. Oma kissani on leikattu narttu ja 17-vuotias. Vanhuuden merkkejä ei ole nähtävissä kuin hampaissa. Ajoittain kissa nukkuu paljon (niin kuin kaikki kissat), mutta leikkii ja riehuu myös mielellään. Lääkäri sanoi, että kissan voi vielä nukuttaakin hammashoitoa varten, koska yleiskunto on hyvä ja sydän hyvässä kunnossa. Lääkäri sanoi, että kissani ei ole vielä vanhus. Vie kissasi lääkäriin!

    • ronja94

      Omalla kissallani kävi samoin ulkoillessa. Lisäksi juominen lisääntyi ja pissallakäynnit. käytin eläinlääkärillä ja todettiin diabetes.Insuliinihoito aloitettiin ja ulkoilu sujui ilman väsähtämisiä.

    • ummpsita

      sinulla on vielä aivan nuori kissa. ei vielä pitäisi vanhuuden oireita näkyä! minulla oli kissa joka kuoli 23-vuotiaana siihen asti eli täysin terveenä, sitten vain nukahti.
      sitten hankin kaksi kissaa jotka ovat nyt 19 ja 16. täysissä voimissa ovat, eivät sentään seinillä enää juokse ja turkki on vähän takussa välillä mutta muuten varsin tyytyväisiltä vaikuttavat!
      joten toinen samanlainen lisää niin sitten voi jo vanhaksi sanoa!
      mutta viehän tosiaan lääkäriin tarkistukseen!

    • Hei, kyllä kisulisi on jotenkin sairas, ei 11-vuotias saa väsähtää tuolla tavalla.
      Mulla oli leikkaamaton narttukissa, joka eli muutamaa kuukautta vaille 20-vuotiaaksi. Viimeiset pari vuotta tosin oli jo kuuro. Sen huomasi siitä, että naukuminen oli kovaa huutoa, siis kontrolloimatonta ääntä.
      Sitten kissarouva lopetti syömisen kokonaan, vietiin eläinlääkärille, joka totesi, että tämä rouva on päättänyt lähteä, mutta hänellä on ollut oikein hyvä elämä, sen näkee turkista.
      Kaiketi ongelmanne on jo selvinnytkin. Onnea matkaan.

      • Eläinrakas hömppä

        oma kissa 15-vuotias, leikattu vuoden ikäisenä ja nyt on alkanu nisäkasvaimet vaivaamaan.. yksi kasvain on n.3cm ja nisä on pullistunut.. ihan hyvin kyllä kissa voi, eikä kasvaimesta mitään sen suurempaa vaivaa kisalle ole, ei kipuja eikä muutakaan.. leikkaukseen en enää vanhaa kissaa ala viemään, mutta onko kellään kokemusta kissan nisäkasvaimista, voiko elää pitkäänki vaikka ei leikkauttaisi? olen kyllä päättäny, että jos kissalle tulee kipuja niin sitten on aika lopettaa, että kärsimään en halua kissaa jättää...


      • älä ole itsekäs
        Eläinrakas hömppä kirjoitti:

        oma kissa 15-vuotias, leikattu vuoden ikäisenä ja nyt on alkanu nisäkasvaimet vaivaamaan.. yksi kasvain on n.3cm ja nisä on pullistunut.. ihan hyvin kyllä kissa voi, eikä kasvaimesta mitään sen suurempaa vaivaa kisalle ole, ei kipuja eikä muutakaan.. leikkaukseen en enää vanhaa kissaa ala viemään, mutta onko kellään kokemusta kissan nisäkasvaimista, voiko elää pitkäänki vaikka ei leikkauttaisi? olen kyllä päättäny, että jos kissalle tulee kipuja niin sitten on aika lopettaa, että kärsimään en halua kissaa jättää...

        Kuulehan ..
        kissa ei valita kiopuja kuten me ihmiset. Siten mistä tiedät onko silä kipuja?

        Ohje sinulle: käytä sitä eläinlääkärissä, joka voi jollakin lailla arvioida asiaa - ehkäpä helpottaa sen olotilaa.
        Itselläni oli kissa, jolla sama juttu - sitä piti nesteyttää jot´tei kuivuisi - ja lopulta piti itse se neste antaa sen niskapussiin jottei tarvitsisi sitä juoksuttaa lääkärissä = se maksaa.

        Lopulta tuli selväksi että tuumorit oli vakavat- levinneet - veri oli myrkkyä= munuaiset ei toimineet; eikä kissa vieläkään valittanut.
        Sitten se kellahti kyljelleen -tutisi siinä ja kusi allensa - muutaman kymmenen sekunnin tärisi ja lähti vaivalloisesti kävelemään; = se halusi elää.
        Lopulta minullekin tuli järki päähän; eihän tätä voi jatkaa loputtomiin _ eläin varmasti kärsi mutta ei valittanut.
        Sitten vein sen pitkän itkun säestyksellä lääkäriin ja sanoin että tee paras päätös; se oli sille kaverille paras lahja. Se oli pakko.

        ELI vielä voi jatkaa mutta et voi olla itsekäs. Sen biologinen kello käy; käytä lääkärisdsä ja kysy mitä voi tehdä


    • heips

      Mun kissa täyttää ens viikolla jo 18 vuotta. Se on jo aika vanha, jalat huonot ja muutenkin vanhentunut katti. painoa liki 9 kiloa! :)

    • Goodwin

      Minulla on ollut kissoja aina - ja tulee olemaan, kunnes noutaja saapuu.

      Nykyiset kaksi kissaani (vaikka mainio koirakin löytyy ) ovat silti ehdottomia suosikkejani.

      Niissä kun vaan on sitä jotain. Ikä on aivan suhteellinen tekijä, mutta kun kymmenen vuotta menee nurin, kannattaa tarkkailla vähän enemmän.

      Nykyiset kattini (löytösellaisia, kuten aina) alkavat saavuttaa 13 vuotta ja joitain vanhuuden merkkejä on aistittavissa - sinänsä aivan luonnollista. Mutta virkeyttä ja pirullista mieltä piisaa, ainakin öisin.
      Veikkaisin että näiden veijareiden aika koittaa siinä 17-18 tuntumissa.

      Toinen taitaa olla jo puolikuuro, mutta sitä ei hevillä huomaa - koska muut aistit alkavat pelata automaattisesti skarpimmin.

      Mielestäni on tärkeää, että kissoja on aina kaksi - ja joiden yhteispeli synkkaa varmasti.

      Ne viihtyvät pirun hyvin keskenään, ja tulevat hyvin toimeen päivän pari ilman sen kummempia valmisteluja. Runsas vesi, hyvälaatuinen kuivamuona ja kunnolla siistitty laatikko riittävät.

      Yksinäinen kissa on säälittävä ilmestys.

      Lopuksi: Kokemuksien perusteella tuntuu siltä että kun kissalle se noutaja tulee, kaikki tapahtuu äkkiä.
      Yleensä joku paha akuutti vaiva (munuaiset) ja silloin peli on selvä.

      Monta kertaa tapahtuu niinkin että katti päättää kuolla kupsahtaa vanhana, sitten kun on kyllästynyt elämäänsä, ja sillä selvä. Kuuluu tämän hienon eläimen vapauksiin, joista muutenkin pitää kynsin ja hampain kiinni.

      Henkilökohtaisesti suhtaudun varauksin keinotekoiseen pitkäaikaiseen kissan elämän hengissä pitämiseen (diabetesvaivoihin jne.) - ja vain siksi, että jokin sanoo että tämä otus ei oikein tykkää moisesta.

      Kuten ei mistään muustakaan pakkopullasta.

    • 20v kissa

      Siis niinkuin otsikko kertoo =) eli minun kissa 20-vuotiaaksi, melkein loppuun asti oli pirteä, mitä nyt vähän oli sellasta hoippuvaa meno välillä jos jossain lattiantasoa korkeemmalla käveli.
      Viiminen vuosi (tai ehkä puoli vuotta) oli sitten semmosia että huomas et vanhuus on tullu.

      11-vuotias kannattaa kyllä käyttää tarkastuksissa, oireet on jonkun mut en kyllä muista minkä eli en uskalla sanoa muuta kun neuvon tohtorin puheille =)

      Tsemppiä kisulle sekä omistajalle! =)

    • Kiitiäinen

      Samaa mieltä kuin edelliset,eli 15-20v.kissa on vanhus.En pidä kuvailemiasi oireita sairautena,mutta en ole perehtynyt kyseiseen asiaan,joten varma en ole.....Jos kissalla on vakavia sairauden oireita,ota yhteys eläinlääkäriin - sinä sen itse tiedät.

    • Mirrinkäinen

      Näin paljon vastauksia, kiitos kaikille!

      Varasin ajan eläinlääkärille jo samana päivänä kun tänne ensimmäisen kerran kirjoitin ja huomenna illalla sitten menemme sinne. Hermostuttaa ja vähän pelottaa.. mutta ilman muuta kissa pitää tutkia, en halua sen kärsivän. Sydänvika ainakin kai saattaisi olla mahdollinen.. mutta kyllä se edelleen saa esim. niitä kissoille tyypillisiä ravaamiskohtauksia, ja kevyt on silloin askel!

      Kisulla ei mielestäni ole muita oireita, mutta joskus jokin selvästi nipistää tai kirpaisee sitä selän päältä tai hännäntyvestä, kun se kuin sähköiskun saaneena alkaa hetkeksi kiivaasti sieltä nuolla itseään. Näyttää kyllä menevän saman tien ohi.

      No nyt hän tuli puskemaan minua - arvasi kai, että hänestä kirjoitetaan ;)

      Joku vastaajista mainitsi kissan masennuksen, ja minäkin olen sitä pohtinut, sillä jotenkin masentuneelta, poissaolevalta ja omiin maailmoihinsa vaipuneelta kissani on nyt tuntunutkin. Sillä on välillä hirveä hinku ulos, lähtee aina samaan suuntaan, ja sitten tullaan masentuneena takaisin! Joku voi jossain nyt olla sille tärkeämpi kuin sen nuori kissakaveri, joka suhtautuu häneen varsin välinpitämättömästi. Tosin voihan tietysti olla, että kipu tai huono olo tekee kissani alakuloiseksi.

      No huomenna selvinnee mistä on kyse. Toivottavasti voin kertoa tänne vielä hyviä uutisia!

      • epukki

        Kissani on 19v 1kk 9 pv vanha ja hyvin voidaan, sekä emäntä että katti.Kuulo on tosin heikentynyt ja väsyttääkin entistä enemmän.(vissiin pätee tämäkin molempiin meihin !) Muuten mukavat eläkepäivät meneillään.
        Toivomme molemmat, että sinunkin kisusi saisi elää vielä pitkään.


      • Jelena

        Lykkyä lääkärireissulle!

        Meidän vanha neiti eli reippaan elämän melkein 19 vuotiaaksi. Viimeisenä syksynä tuli ensin virtsatulehdus ja sen jälkeen kunto romahti ja todettiin sekä munuaisten että sydämen vajaatoiminta. Yritettiin lääkitä, mutta hän näytti päättäneen, että tämä riittää jo - ei huolinut pillereitä eikä oikein ruokaakaan.

        Viimeisenä kesänäänkin neiti vielä kiipeili kuuteen metriin suoraa männynrunkoa ja katosi toisinaan iltayöllä omille teilleen, joista meillä ihmissukulaisilla ei ole mitään tietoa.

        Toivottavasti teillä on yhtä pitkä ja täyteläinen elon ehtoo edessänne.

        Terveisiä Venäjältä! Jelena


      • sama Kiitiäinen

        Anteeksi,jos olin epäkohtelias.En tarkoittanut.


    • Mimmu

      Minun pojuni täyttää tänä kesänä 17 v. Onhan hiirijahti hidastunut, mutta kuitenkin reipas ikäisekseen. Syö hyvin ja joskus saa leikkimiskohtauksen.
      Ulkonäöllisesti mustassa turkissa näkyy jo harmaita karvoja ja toisesta korvastakin on puolet pois, mutta komia vanhus kuitenkin.
      Toivon että useita yhteisiä kesiä vielä saamme viettää.

      • Lehdessä...

        Kummassa jummassa iltapäivälehdessä oli kuva kissasta, joka oli 27-vuotias.


    • vietyä lääkäriin!!

      Kyllä nyt on syytä toimia nopeasti ja viedä katti lääkärille. Ties vaikka kuinka kärsisi. Joku hänellä on. Sydänvika, keukoissa jotain tmv. Omat kissani eläneet noin 18 v. Tällä hetkellä yksi on 11 vuotias, eikä mikään vanha.

      • sisukas kisu

        viime vuonna kisulta meni kuulo, nukkuu enemmän, ja ei enää pyydystä, vuosi sitten kun oli vielä kuulo, oravat ja hiiret ja pikku jyrsijät saivat kyytiä, muttei enää, 21- vuotis elää nyt eläke päiviään terveenä ja valppaana


    • Niel

      vie ihmeessä ystäväsi lääkäriin.Oma Kissani jouduttiin lopettamaan koska keuhkoissa oli kasvaimia eikä sydänkään ollut kunnossa.Olin tupakoinnut asunnossamme koko kissan elämän ajan.Tosin tuuletin vähän liikaakin.Lääkäri sanoi sen myötävaikuttaneen sairauteen.Olen lopettanut tupakanpolton viime vuoden syyskuussa koska en halua,että toinen kissani ja koirani sairastuvat.Hyvä se on myös minulle.olen tupakoinnut 14 vuotiaasta ja nyt ole yli 70.

    • Mirrinkäinen

      Olimme sitten eilen illalla eläinlääkärissä. Ei saatu lääkärin kanssa kisua pysymään paikallaan millään, se oli kuin saippuaa käsissä ja kiemurteli aina itsensä lattialle. Eli kuten aina eläinlääkärikäynneillämme, nytkin piti pikku tiikeri rauhoittaa piikillä, jotta saatiin tutkittua - ja sekin onnistui vain pakkohäkin avulla! Sääliksi kävi, mutta ei siinä auttanut hempeillä.

      Keuhkot ja sydän ok, suu, korvat, silmät ja koko kroppa (tunnustelemalla) ok. Ei mitään. Lääkäri mietti väsähtäneisyyden syyksi kilpirauhasen toimintahäiriötä, mutta oireet eivät oikein täsmänneet. Pyysin sitten, että otettaisiin vielä röntgenkuva. No siellä sivukuvassa näkyi, vähän epäselvästi tosin, että imusolmukkeet olisivat laajentuneet ja ne näyttäisivät työntävät keuhkoputkea kaarelle (sen pitäisi olla suorassa linjassa). Tämä on voinut aiheuttaa hengästymistä ja väsymystä. Lisäksi maksa oli kooltaan normaalin ja laajentuneen rajoilla. Nämä molemmat näkyivät vain kylkikuvassa, eivät vatsapuolelta otetussa kuvassa. Lääkäri sanoi, että kyseessä voi olla tulehdus tai sitten kasvain.

      Kissani sai antibioottikuurin pistoksena, ja nyt odottelemme kuukauden verran onko sillä mitään vaikutusta. Jos tilanne pysyy ennallaan niin seuraan miten kissa pärjää, mutta jos vain pahenee, niin voi olla, että kisu on silloin toimitettava koirakaverinsa luokse, sillä kasvainta ei sellaisesta paikasta voi leikata.. Ankeaa seurata ja tarkkailla ja pelätä..

    • Anonyymi

      Kova

    • Anonyymi

      Kaikki kissat on tapettava Perkele! Ampumalla, myrkyillä ja pyydyksiin juonimalla! T. Kauko Iivari Pellikka

    • Anonyymi

      Mun kissa eli 22 vuotiaaksi, ihana oli ikävä jäi, en ota enää uutta.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe