Voiko hypätä...

Kooflium

Ostin 24-vuotiaan risteytystamman pääasiassa maastokäyttöön. Viime talven aikana (asui vielä ex-omistajallaan) se oli kärsinyt syömättömyydestä, apaattisuudesta, sierainvuodosta ja yleisestä kunnon heikkenemisestä. Tilanne oli ollut ex-omistajan mukaan aika paha ja he olivat harkinneet jopa tamman lopettamista.

Nyt on kuitenkin alkanut matalat esteet kiehtomaan, voisko tällä vielä hypätä? Esim. 40 cm esteet, rasittaako paljon hevosta? Vai kannattaako unohtaa hyppääminen ja jatkaa vaan sileällä työskentelyä?

6

657

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kooflium

Hevosella on hypätty joskus n. 90 cm.

• en kyllä

Lähtisi kauheasti hyppelemään. Ikääkin kun tammalla on, päästäisit vain raukkaparan eläkkeelle ja käsittelisit varoen, jos hevosella on kerran vaikeakin aika takanaan.

• Kooflium

Eihän eläke välttämättä tarkoita sitä että ei rasiteta ollenkaan (?), silloinhan hevosen kunto rupsahtaa ja se voi sairastua herkemmin. Kai sitä kuntoa pitäis jollain ylläpitää...?

• en kyllä
        Kooflium kirjoitti:

Eihän eläke välttämättä tarkoita sitä että ei rasiteta ollenkaan (?), silloinhan hevosen kunto rupsahtaa ja se voi sairastua herkemmin. Kai sitä kuntoa pitäis jollain ylläpitää...?

Jollain sitä on hevosen kuntoa pidettävä yllä, mutta hyppäämällä en lähtisi sitä enää ylläpitämään. Rauhallisia ratsastus lenkkejä, pieniä pätkiä laukkaa jne.

Ja ei eläke ei tarkoita sitä, että hevosen olisi siirryttävä täysin käyttämättömäski, itse olen saannut ymmärtää, että hevosilla se tarkoittaa vain rankimman treenin lopettamista.

Eriasia on tietysti, jos hevosesi pitää hyppimisestä, voit aloittaa varovasti ja katsoa miten se jaksaa sen. Vanhoilla hevosilla rasittuu nivelet ja selkä helposti.

• Kooflium
        en kyllä kirjoitti:

Jollain sitä on hevosen kuntoa pidettävä yllä, mutta hyppäämällä en lähtisi sitä enää ylläpitämään. Rauhallisia ratsastus lenkkejä, pieniä pätkiä laukkaa jne.

Ja ei eläke ei tarkoita sitä, että hevosen olisi siirryttävä täysin käyttämättömäski, itse olen saannut ymmärtää, että hevosilla se tarkoittaa vain rankimman treenin lopettamista.

Eriasia on tietysti, jos hevosesi pitää hyppimisestä, voit aloittaa varovasti ja katsoa miten se jaksaa sen. Vanhoilla hevosilla rasittuu nivelet ja selkä helposti.

Voisin vaikka koittaa jotain 20 cm estettä ensin ja katsoa miten käyttäytyy..? Pelkään vain silläkin romuttavani hevosen, mutta täytyyhän maalaisjärki mukana pitää. Tai voinhan kai pyytää eläinlääkäriä arvoimaan tamman kunnon, toisaalta minä itse tunnen sen paremmin, seurailin sen elämää jonkin aikaa kun se vielä asui ex-omistajallaan.

• sillä vielä..
        Kooflium kirjoitti:

Voisin vaikka koittaa jotain 20 cm estettä ensin ja katsoa miten käyttäytyy..? Pelkään vain silläkin romuttavani hevosen, mutta täytyyhän maalaisjärki mukana pitää. Tai voinhan kai pyytää eläinlääkäriä arvoimaan tamman kunnon, toisaalta minä itse tunnen sen paremmin, seurailin sen elämää jonkin aikaa kun se vielä asui ex-omistajallaan.

Kyllä sillä ehkä voisi hypätä. jos muuten on reippaan oloinen ja innostunut. alkukäynnit ja taivutukset ja muut on tehtävä hyvin, koska on jo vanha tamma.
        meidän tallilla on nyt 22 vuotias ex-ravuri jolla hypättiin (2kk sitten) kisoissa 80-90cm ja sijottui ekaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe