Sydämen vajaatoiminta

Miten tässä käy?

Luin jostakin että sydämen vajaatoiminnan toteamisesta noin viiden vuoden kuluttua elossa on enää harva. Ja kun iäkkäämmän henkilön sydämen vajaatoiminta havaittiin 2003 niin onko viimeinen vuosi menossa? Joku ProBMP arvo oli viimeksi 1200 ja antoivat ymmärtää että lukema on hyvin suuri. Osaisko joku vielä selventää?

22

14087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chimp81

      tere!
      nuo vuodet ovat keskiarvoja. elämäntapamuutokset sun muut ratkaisevat paljonkin.

      tuo testitulos on tyypillinen kuormittunelle pumpulle

    • on kulunut

      kolme vuotta vajaatoiminnan havaitsemisesta.

      Hänelle vajaatoimintaa aihauttaa n. 16 v sitten laitettu tekoläppä, siis vieras esine sydämessä.
      Mieheni käy yksityisellä sydänlääkärillä ja ultraäänitutkimuksissa säännöllisesti. Nykyisin ACE-estäjät ovat parantaneet tilannetta huomattavasti.

    • Bussi kuski

      2005 vuodenvaihteessa kyseinen vajaatoiminta-arvo verikokeessa oli minulla 5200. Sain sydän lääkityksen marevanhoidon kera, tällä hetkellä arvo on noin 250 ( terveellä suunilleen 200 ) sydämmeni on parantunut melkein mormaaliksi, täytän ensivuonna 60 vuotta ja aion täyttää vielä ainakin 70 vuotta.Viinan ja oluen käyttä ei olisi suotavaa koska ne pahentavat tilannetta todistettavasti. Taudin nimi minulla on kardiomyapatia eli vasemman kammion laajentuma.

      • tärppääköhän

        moinen oireili, itsellän on arvo nyt verikokeessa 5001


    • Amiodarone

      proBNP arvo on päälle 2400. Eivätkä lääkärit edes olisi mitanneet arvoa, jos en itse mittauttanut ilman mitään kelakorvausta. Olen jo tehnyt tilit selviksi, jos vaikka keikahdan sappileikkauksessa tai muuten. Olen yli 60 vuotta.

      • tärppääköhän

        luulen että se on oireeni, hengenahdistusta ei ole, olen menossa jatkotutkimuksiin keskusairaalaan jossain vaiheessa


      • Amiodarone
        tärppääköhän kirjoitti:

        luulen että se on oireeni, hengenahdistusta ei ole, olen menossa jatkotutkimuksiin keskusairaalaan jossain vaiheessa

        Eikö ole mitään rytmihäiriöitäkään?


      • tärppääköhän
        Amiodarone kirjoitti:

        Eikö ole mitään rytmihäiriöitäkään?

        ole ei, joskus hiukan muljahtaa mutta ei sen erikoisempaa, vahingossa huomattiin tuo vajaatoiminta kun oli keuhkokuume päällä ja otettiin suunnilleen kaikki mahdolliset kokeet, kummastuttaa juttu olenhan vasta 40 vuotta vanha..


      • Amiodarone
        tärppääköhän kirjoitti:

        ole ei, joskus hiukan muljahtaa mutta ei sen erikoisempaa, vahingossa huomattiin tuo vajaatoiminta kun oli keuhkokuume päällä ja otettiin suunnilleen kaikki mahdolliset kokeet, kummastuttaa juttu olenhan vasta 40 vuotta vanha..

        korkea arvo voi johtua myös munuaisista.


      • tärppääköhän
        Amiodarone kirjoitti:

        korkea arvo voi johtua myös munuaisista.

        munuaisarvo oli kanssa korkealla, olikohan 179, sairaalassa seurailtiin keuhkokuumeen aikana ja se tippui mukavasti tuonne 50 hujakoille, eli ei pitäisi johtua siitä.


      • Darone Amio (vaihd.)

        rytmi saatiin sinukseen n. 3 kk sitten, mutta proBNP on vielä yli 400 kun viite on alle 200. Mistähän tuo johtunee? Rytmilääkettä syön. Mutta minulla lienee hyperparatyreoosi, kun PTH on yli viitteen. Voisikohan se aiheuttaa?


    • arvoni oli 5036, sydän ultrattiin ja siinä ei ole mitään vikaa, seuraavaksi tutkitaan keuhkot.
      elikkä opetus on ettei pelkkään verikokeeseen ole aina luottamista.

      • Mustuaiset

        Kuinka se sydämen vajaatoiminta tutkitaan? Onko se pelkästään verikokeilla vai jotain muuta?


      • dilatoiva....
        Mustuaiset kirjoitti:

        Kuinka se sydämen vajaatoiminta tutkitaan? Onko se pelkästään verikokeilla vai jotain muuta?

        Minulla se näkyy turvotuksena ja tuntuu hengästymisenä kävelyssä ja rasituksessa, ei levossa. Oireet lienevät aiheuttavan sairauden mukaan.
        Sairauteni; dilatoiva kardiomyopatia, siis sydänlihassairaus. Hoitona nesteenpoisto.


      • Mustuaiset kirjoitti:

        Kuinka se sydämen vajaatoiminta tutkitaan? Onko se pelkästään verikokeilla vai jotain muuta?

        verikokeella, röngenkuvilla ja tärkein kaikista eli sydämen ultraäänellä.


      • dilatoiva
        dilatoiva.... kirjoitti:

        Minulla se näkyy turvotuksena ja tuntuu hengästymisenä kävelyssä ja rasituksessa, ei levossa. Oireet lienevät aiheuttavan sairauden mukaan.
        Sairauteni; dilatoiva kardiomyopatia, siis sydänlihassairaus. Hoitona nesteenpoisto.

        Kirjoitinpa hätäisesti "Sairauteni; dilatoiva kardiomyopatia, siis sydänlihassairaus. Hoitona nesteenpoisto." Siis nesteenpoistolääke on hoitona turvotukseen, jota sairaus aiheuttaa. Arvo voi nousta jo liian suolaisen ruoan nauttimisesta. proBNP, ei ole arvona selvästi diagnostinen, se antaa viitteen etsiä oireidenmukaista sairautta.

        Googlettamalla " probnp" tulee esiin DUODECIMIN sivu, hyvä selventävä kardiologin kirjoitus asiasta.

        Sydänliitto on julkaissut opaskirjan "Sydämen vajaatoiminta" Tuotenumero T2335. 5,50e.


      • dilatoiva karpatia..

        eli verikokeena BNP ilmaisee vain viitteellisen suunnan, mistä vikaa oireisiin pitäisi hakea. Siis vajaatoiminnan jossain jostain syystä. Siis tauti etsitään ensin hoidettavaksi, sitten hoidetaan vajaatoimintaa tai siinä samalla.
        Toisinaan asia on ilmiselvä, vajaatoimintaa kehittyy esim. sydäninfarkteista, sydänlihastulehduksesta. Viimemainitun voi sairastaa tietämättäänkin, oireeksi tulee mm. hengenahdistus tai hengästyminen. Oiresta syntyy virhearviointeja astmaa sairastaville. Klassinen tapaus; hoidetaan astmaa eikä kiinnitetä huomiota muuhun.

        Läppäviat, erilaiset rytmihäiriöt jne..ovat signalinantajia.
        Lisäksi mainittiin vajaatoimintatapaukset, v.t., muissa elimissä. Lääkäreiden huolellista hommaa - kunhan sitä vain aina saisi alusta saakka!


      • äitivm64
        dilatoiva karpatia.. kirjoitti:

        eli verikokeena BNP ilmaisee vain viitteellisen suunnan, mistä vikaa oireisiin pitäisi hakea. Siis vajaatoiminnan jossain jostain syystä. Siis tauti etsitään ensin hoidettavaksi, sitten hoidetaan vajaatoimintaa tai siinä samalla.
        Toisinaan asia on ilmiselvä, vajaatoimintaa kehittyy esim. sydäninfarkteista, sydänlihastulehduksesta. Viimemainitun voi sairastaa tietämättäänkin, oireeksi tulee mm. hengenahdistus tai hengästyminen. Oiresta syntyy virhearviointeja astmaa sairastaville. Klassinen tapaus; hoidetaan astmaa eikä kiinnitetä huomiota muuhun.

        Läppäviat, erilaiset rytmihäiriöt jne..ovat signalinantajia.
        Lisäksi mainittiin vajaatoimintatapaukset, v.t., muissa elimissä. Lääkäreiden huolellista hommaa - kunhan sitä vain aina saisi alusta saakka!

        Olen 46 vuotias ja mulla on ahistanut rinnasta jo toista vuotta.. Huono kunto on kyl muutenkin.. sain astmadiagnoosin mutten kovin pahaa, ei ole vielä suljettu pois rasitusastmaa. Hengitykseni ei vingu vaan vähän kurkun alapuolelta tuntuu että puristaa aika ajoin.
        Mummoni sai sydänvian 40 vuotiaana, en tiedä tarkemmin mitä oireita hänellä silloin oli, nyt mietin että onko tuo rasite minulla? Poikani on 25 v ja hän sai pahoja sydän oireita mennessään armeijaan, sydämmen toine kammio todettiin ultraamalla isoksi, normaalin ylärajalla olevaksi.. Kahden vuoden seurannassa ei ole muutosta tullut, oireita silti on ajoittain. Onko tämä joku rakenteellinen vika ja voisiko minulla ja pojalla olla sama vaiva kuin mummolla ?
        Olen tällä hetkellä ruumiillisessa työssä mutta väsyn helposti ja saan oireita... tosin nyt on käsikin ollut kipeä ja jokin siellä olkapäässä on tulehtunut...liittyykö tuntemukseni siis siihen vai onkohan kyse sydämestä???


    • helna mummo

      Kyllä kaikki on kiinni itsestä,niin ajattelen .Mummullakin oli vajaatoimintaa sydämessä 40v,eikä siihen edes kuollut.Itsestä mietin,että laskeekohan happitaso aina alle sadan,jos on oireita rintakivusta,vai pääkö se kipuja luo?

    • ..................

      No jaa, sukulaismiehelläni todettiin 1990-luvun alkupuolella, että hänellä on sydän niin heikossa kunnossa, että siitä toimii vain osa ja hänen kohdallaan harkittiin sydämen siirtoakin. Perhe muutti maalle ja mies elää vielä tänäkin päivänä ja on täysin toimintakykyinen, on kylläkin lääkityksellä.

      Miehellä oli muuten hyvin pahat rytmihäiriöt maallemuuton aikoihin. Kun maapaikka sijaitsee veden äärellä, hän aloitti päivittäiset uinnit ja vuosikausia ui myös talvet läpi. Yksikään lääkäri olisi tuskin suositellut hänelle avantouintia, jos olisi erehtynyt kyselemään lupaa uimiseen.

      • sydännnnnnnnn

        Meistä aina löytyy erityisiä yksilöitä - lääkärin työ olisikin helppoa, jos olisimme samaan muottiin valettuja!


    • Anonyymi

      Sydämen vajaatomintaa, vaiko jotain muuta?

      Sormissa ja kämmenissä puutuneisuutta ja pistelyä ja ollut jo melko pitkään (puolisentoista vuotta) ja oireet lisäsäntyneet vähitellen. Ja oireet pahentuneet selvästi ihan nyt viime aikoina ja lisäksi kämmenet ja sormet turvonneet äkillisesti muutama viikko sitten. Jalkaterissä ja varpaissa ollut myös oireita jo pidempään, mutta nekin pahentuneet nopeasti ja nyt vakavia oireita on ylempänäkin jaloissa. Samoin käsioireet ovat levinneet kämmenistä ja kädet tuntuvat voimattomilta.
      Olen epäillyt valtimotautia, koska rannevaltimot ovat myös kipeät ja ajoittain hyvinkin kipeät. Valtimokivut alkoivat noin 7 kuukautta sitten ja pahenivat vähitellen. Ajoittain valtiomokipua tuntuu myös pään alueella.

      Sydämessäni on noin 60% ahtauma vasemmassa alas laskevassa valtimossa ja on ollut myös sydänkohtauksia puolen vuoden sisällä, jotka eivät ole kuitenkaan näkyneet EKGssa.

      Jatkuva väsymys vaivaa ja yleinen heikkoudentunne muutoinkin. Koko kehon alueella on epämukavuudentunnetta ja selvästikin jokin ei ole nyt kohdallaan.
      Aiemmin tänä vuonna oli päivttäin oireita, jolloin rinta tuntui värisevän ja välillä tärisevänkin, eli mahdollisesti eteisvärinää sydämessä, mutta nyt ei ole enää ollut ja sydämen lyöntiäänetkin tuntuvat vaimenneen. Ja päätän särkee jonkin verran koko ajan ja etenkin vasemman ohimon kohdalla.

      Olisin kiitollinen jos joku osaisi jotain kertoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      423
      2954
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2276
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      348
      1976
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1893
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1747
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1140
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe