Avaruusseikkailu 2001

loppukohtaus

Kirjoitellessani eilipäivänä kiireessä tuonne Eyes Wide Shut -keskusteluun

http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=112&conference=672&posting=22000000000345684

hätäisen tulkinnan Kubrickin "Avaruusseikkailun" loppukohtauksesta, ajattelin tääsä ennen matkalle lähtöä hieman kohennella esitystäni, ja toivon, että palstan Kubrick-asiantuntijat eivät panisi pahakseen sitä että panen sen julki ihan omana otsikkonaan.

Esitetty kysymyshän kuului, mitä omituinen loppukohtaus tarkoittaa, ja mikä on se musta kivipaasi, jonka merkitystä ei oikein voi ymmärtää? Ja vastaus siis:

Eikö Kubrickin "Avaruusseikkalu 2001":n mustassa laatassa konkretisoidu, suorastaan kivety, nimenomaan se jota emme pysty ymmärtämään?

Ajassa ja ulottuvuudessa elävä ihminen tietää ettei tiedä kaikkea - onko ajan ja ulottuvuuden "tuolla puolen" jotain?

Ihmiskunnan historian kelaaminen primitiivisten apinamaisten olentojen ajoilta kauas kuvitteelliseen tulevaisuuteen (2001 edustaa siis tulevaisuutta!) antaa ymmärtää, että ihmissuvun kehitystä on mahdollisesti ohjannut, seurannut, tms. jokin ihmisjärjen ylittävä intelligenssi. Odysseia on "harharetki" jossa ihminen yrittää tavoittaa tämän itseään suuremman.

Rakenteellisestihan "Avaruusseikkailussa" tehdään kolme matkaa ikään kuin lähteeltä lähteelle. Ensimmäinen lähde on tuo alun primitiivisen ihmisapinaheimon juomapaikka, josta taistellaan kilpailevan lauman kanssa. Oivallus kättä pitemmästä, aseesta, välineestä, on se kohta josta esihistoriasta leikataan suoraan avaruusteknologian ja äärettömien tähtietäisyyksien universumiin. Tukikohdassa ollaan jälleen "lähteen" ääressä, istutaan pyöreän pöydän ympärillä, elintärkeä neste, elämän vesi, on muuttunut kahvikupiksi pöydällä. Pöydän ympärillä käydään kuintenkin sama heimojenvälinen taistelu, joka ihmislajilla on ollut aina rasitteenaan. Nyt kysymys ei ole enää raa'asta voimasta, vaan tiedon ja salailun hallitsemisesta.

Toinen matka päätyy lähellä Jupiteria tyhjyydessä leijuvan mustan paaden ääreen. On käyty taas taistelu - ihmisen kohtalona näyttää olevan että hän aina löytää itselleen vihollisen jota vastaan taistella. Viimeinen vihollinen on avaruuslaivaa ohjaava ylivertainen tietokone HAL (jonka nimi muodostuu lyhenteestä IBM, kun kirjaimia siirretään aakkosissa yhdellä pykälällä), joten voidaan sanoa ihmisen vihollisen löytyneen hänen oman päänsä sisältä - se tulee todelliseksi keinoälyssä jonka hän on rakentanut. Tulemme kaikissa merkityksissä sen matkan päähän, johon ihmisen on mahdollista päästä.

Siitä sukelletaan jonnekin ajan ja avaruuden sisään, johonkin madonreikään, tunneliin, kuka tietää? Ihmisen mahdollisuuksien ja hallinnan raja on kuitenkin ohitettu. Kolmas matka on vain valoa ja väriä, joitakin tunnistettavia muotoja ja joitakin, joita ehkä vain kuvittelemme tunnistavamme. Loputtomalla ajolla on loppunsa. Lopputilassa kaikki tuttukin tuntuu vieraalta, kaikki on puhtaan ideaista ja steriiliä, ja ihmiselle kaikkein perustavanlaatuisin asia, ruokaileminen, tapahtuu jälleen lähteen, pöydän, ääressä. Elämänneste, viini, veri, mitä onkaan, läikehtii pikarissa pöydällä.

Rantautuminen loppukohtauksen tilaan, valoisaan huoneeseen, johon kapseli näyttäisi laskeutuvan (eikö olekin outo tila-ulottuvuus, valkeine valoineen, kaikuvine äänineen?), tapahtuu osin päähenkilön omien silmien läpi: subjektiivinen ja objektiivinen läpäisevät toisiaan, hän on itse havaintojensa kohteena. Taitaapa tapahtua aikahyppyjäkin: kuten klisee esittää, hän kohtaa oman elämänsä, oman vanhenemisensa ja kuolemansakin? Yhden ihmisen elämä laajennetaan taas koskemaan koko ihmissuvun elämää: tuodaan kuvaan sukupolvet, avaruuslapsi, joka jossain tähtien välisessä avaruudessa sikiöpussissa odottaa syntymäänsä.

Loppukohtauksessa ihminen siis palautetaan siihen maailmaan johon hän kuuluu, mutta ei kokreettisesti, vaan ideoiden tasolla - tälle ideaalisuudelle korostuneen kontrastista on pikari, joka loppukohtauksessa edustaa konkreettista reaalimaailmaa, pudoten pöydältä kivilattialle. Se särkyy peruuttamattomasti sirpaleiksi. Samoin hajoaa koko elokuvaa kantanut unelma ihmistä suuremman intelligenssin kohtaamisesta. Tämä haasteellinen projekti on kokenut haaksirikon.


Aihe on ehtymätön, ikuisuuskysymys, ja Kubrickin kuvitus antaa mahdollisuudet jos jonkinlaiseen symbolistiseen käsittelyyn. Ehkä loppukohtauksen "totuus" täytyy vain imeä jollain intuitiivisella tavalla noista mahtavista kuvista? Emmehän voi ymärtää sitä mitä emme voi ymmärtää.

3

1054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kynä

      Kohta jossa siirrytään suoralla leikkauksella ilmassa lentävästä luupalikasta avaruuslaivaan, ja sitten siellä sisällä siihen karkuun päässeeseen kynään, joka leijailee painottomuudessa, on hieno.

    • Hb-

      tuo on aika nappiin kerrottu tulkinta 2001 elokuvasta=)

    • uppoutuja

      Kaikille niille, joille tämän hienon teoksen kohtia ja merkityksiä on jäänyt epäselviksi, suosittelen saman nimisen kirjan lukemista (Clarke). Siinä asioita käsitellään luonnollisesti perusteellisemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      413
      8071
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      114
      5618
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      115
      4664
    4. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      199
      4505
    5. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      33
      4468
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3977
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3863
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      77
      3747
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      42
      3679
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      85
      3481
    Aihe