lihasnykäykset levossa

kiitoksiva!!

elikkä ollut nyt unettomuutta,ja alkanut lihakset nykimään nyt aina välillä kun nukkuu/yrittää nukkua! päivällä lihakset eivät nyki ainoastaan jalat ovat kipeät!

39

33629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hätään

      Kokeileppa esim. magnesim kalsium D-vitamiini.

    • en ole

      Hyvin tavallinen juttu. Juuri kun, on nukahtamaisillaan, lihkset nykiin.

      • piparkakkuja

        kun ne nykii ihan koko ajan? Levossa, liikkeellä ym. Useat lihakset samanaikaisesti. isoja reisilihasten nykimisiä ja pienempiä elohiiriä ihan jatkuvasti nyt vuoden ajan? Neurologiset tutkimukset menossa ja hermostuttaa, että mitä helvettiä nää on?? Paljon muitakin neurologisia oireita on, mutta nämä ovat sellaisia nämä nykimiset, että ne näkyvät jo selvästi sivullisenkin silmän...pelkään alsia...


      • pelottavaa
        piparkakkuja kirjoitti:

        kun ne nykii ihan koko ajan? Levossa, liikkeellä ym. Useat lihakset samanaikaisesti. isoja reisilihasten nykimisiä ja pienempiä elohiiriä ihan jatkuvasti nyt vuoden ajan? Neurologiset tutkimukset menossa ja hermostuttaa, että mitä helvettiä nää on?? Paljon muitakin neurologisia oireita on, mutta nämä ovat sellaisia nämä nykimiset, että ne näkyvät jo selvästi sivullisenkin silmän...pelkään alsia...

        Elohiiriä on jatkuvasti. Viimeisin valloitus oli kieli! Mua on vapinan vuoki tutkittu ja lääkäri diagnosoi minulla olevan fysiologisen vapinan. Myös itse pelkään karmeasti Als:ia...

        Mitä muita oireita sinulla on?


      • nykimisiä
        piparkakkuja kirjoitti:

        kun ne nykii ihan koko ajan? Levossa, liikkeellä ym. Useat lihakset samanaikaisesti. isoja reisilihasten nykimisiä ja pienempiä elohiiriä ihan jatkuvasti nyt vuoden ajan? Neurologiset tutkimukset menossa ja hermostuttaa, että mitä helvettiä nää on?? Paljon muitakin neurologisia oireita on, mutta nämä ovat sellaisia nämä nykimiset, että ne näkyvät jo selvästi sivullisenkin silmän...pelkään alsia...

        aiheuttaa essentielli vapina. Lihasnykäyksiä saattaa tulla melkein minne vaan. Kaikkein inhottavimpina krampit ilmenevät sisäkorvassa, jossa ne tuntuvat kramppeina ja kuuluvat pörinänä.

        Lääkityksenä minulla on beetasalpaaja Propral ja iltaisin otan Rivatrilia. Näistä lääkkeistä on ollut apua sekä vapinaan että kramppeihin, mutta täysin ne eivät poista oireita.


      • Psykopatologia
        nykimisiä kirjoitti:

        aiheuttaa essentielli vapina. Lihasnykäyksiä saattaa tulla melkein minne vaan. Kaikkein inhottavimpina krampit ilmenevät sisäkorvassa, jossa ne tuntuvat kramppeina ja kuuluvat pörinänä.

        Lääkityksenä minulla on beetasalpaaja Propral ja iltaisin otan Rivatrilia. Näistä lääkkeistä on ollut apua sekä vapinaan että kramppeihin, mutta täysin ne eivät poista oireita.

        e s s e n t i e l l i .t r e m o r,

        *essentielli vapina, on olennaisesti asento-vapinaa (posturaalista). Se on osin *perinnöllistä ja johtuu paljolti pikkuaivojen (cerebellum) häiriöistä. Se on suhteellisen itsenäinen *sairaus ilman muita vakavia *neurologisia *oireita. Se ei parane, mutta esim. *alkoholi auttaa. *Stressi pahentaa oireita.


      • Edellisen viestin kirjoitta...
        Psykopatologia kirjoitti:

        e s s e n t i e l l i .t r e m o r,

        *essentielli vapina, on olennaisesti asento-vapinaa (posturaalista). Se on osin *perinnöllistä ja johtuu paljolti pikkuaivojen (cerebellum) häiriöistä. Se on suhteellisen itsenäinen *sairaus ilman muita vakavia *neurologisia *oireita. Se ei parane, mutta esim. *alkoholi auttaa. *Stressi pahentaa oireita.

        Hei Psykopatologia!

        Kun olet asiantuntija, niin voisitko vielä ystävällisesti kertoa kantasi seuraavaan asiaan:

        Minulla essentielliin vapinaan liittyy myös lepovapinaa. Minulla käden ja jalan jäykkyys ja lepovapina ovat asentovapinaa pahempia. Jäykkyys tuntuu lisääntyvän, siihen liittyvät ajoittain kovat lihassäryt jalassa. Vapinani on toispuoleista eikä siihen auta alkoholi. Lääkitykseni on Propral ja Rivatril, jotka auttavat aika hyvin asentovapinaan, mutta eivät juurikaan lepovapinaan. Levodopaa on kokeiltu pienellä annostuksella kuukauden ajan (Madopar 100/25 3x0,5 tablettia päivässä), oireet katosivat puolikkaalla tabletilla kuuden tunnin ajaksi. Koska myös Propral tehosi, niin diagnoosiksi tuli essentielli vapina. Sukutaustasta löytyy sekä essentielliä vapinaa että Parkinsonin tautia.

        Viime vuoden loppupuolella tehdyissä kuvauksissa (magneettikuvaus ja datscan) ei löytynyt mitään epänormaalia. Kävin myös psykiatrin juttusilla, joka totesi, että vapina ei johdu psyykkisistä syistä ja asiat psyykkisellä puolella ovat muutenkin ok.

        Aion nyt odottaa ainakin syksyyn ja jos oireet pahenevat, niin sitten otan yhteyttä lääkäriin. Mietin edelleen sitä, että voisiko kyseessä olla alkava Parkinsonin tauti. Myös dopaherkän dystonian mahdollisuudesta oli puhe. Huolehdinko mielestäsi turhaan?


      • Psykopatologia
        Psykopatologia kirjoitti:

        e s s e n t i e l l i .t r e m o r,

        *essentielli vapina, on olennaisesti asento-vapinaa (posturaalista). Se on osin *perinnöllistä ja johtuu paljolti pikkuaivojen (cerebellum) häiriöistä. Se on suhteellisen itsenäinen *sairaus ilman muita vakavia *neurologisia *oireita. Se ei parane, mutta esim. *alkoholi auttaa. *Stressi pahentaa oireita.

        e s s e n t i e l l i,

        ilmauksella on *lääketieteessä tarkoitettu yhteen kuuluvia *sairauksia, joiden *etiologia kuitenkin on epäselvä, esim. essentielli *hypertensio tai *essentielli *tremot. Täten essentielli tarkoittaa suunnilleen samaa kuin *idiopaattinen tai *kryptogeneettinen. Kärjistäen: "Meillä ei ole hajuakaan etiologiasta mutta haluamme antaa asialle hienon nimen." Lääketieteen kehittyessä tarve nimittää sairauksia "essentielleiksi" vähenee.


      • Psykopatologia
        Edellisen viestin kirjoitta... kirjoitti:

        Hei Psykopatologia!

        Kun olet asiantuntija, niin voisitko vielä ystävällisesti kertoa kantasi seuraavaan asiaan:

        Minulla essentielliin vapinaan liittyy myös lepovapinaa. Minulla käden ja jalan jäykkyys ja lepovapina ovat asentovapinaa pahempia. Jäykkyys tuntuu lisääntyvän, siihen liittyvät ajoittain kovat lihassäryt jalassa. Vapinani on toispuoleista eikä siihen auta alkoholi. Lääkitykseni on Propral ja Rivatril, jotka auttavat aika hyvin asentovapinaan, mutta eivät juurikaan lepovapinaan. Levodopaa on kokeiltu pienellä annostuksella kuukauden ajan (Madopar 100/25 3x0,5 tablettia päivässä), oireet katosivat puolikkaalla tabletilla kuuden tunnin ajaksi. Koska myös Propral tehosi, niin diagnoosiksi tuli essentielli vapina. Sukutaustasta löytyy sekä essentielliä vapinaa että Parkinsonin tautia.

        Viime vuoden loppupuolella tehdyissä kuvauksissa (magneettikuvaus ja datscan) ei löytynyt mitään epänormaalia. Kävin myös psykiatrin juttusilla, joka totesi, että vapina ei johdu psyykkisistä syistä ja asiat psyykkisellä puolella ovat muutenkin ok.

        Aion nyt odottaa ainakin syksyyn ja jos oireet pahenevat, niin sitten otan yhteyttä lääkäriin. Mietin edelleen sitä, että voisiko kyseessä olla alkava Parkinsonin tauti. Myös dopaherkän dystonian mahdollisuudesta oli puhe. Huolehdinko mielestäsi turhaan?

        "(- -) Minulla essentielliin vapinaan liittyy myös lepovapinaa (- -)"

        Luulen että et huolehdi turhaan, ja minkäs sitä huolehtimiselleen voi. En kuitenkaan ole niin hyvä "asiantuntija" jotta osaisin tai voisin ottaa kantaa kiperään kysymykseesi. - Paksuja vointeja kuitenkin!


      • Tärisijä
        Psykopatologia kirjoitti:

        e s s e n t i e l l i,

        ilmauksella on *lääketieteessä tarkoitettu yhteen kuuluvia *sairauksia, joiden *etiologia kuitenkin on epäselvä, esim. essentielli *hypertensio tai *essentielli *tremot. Täten essentielli tarkoittaa suunnilleen samaa kuin *idiopaattinen tai *kryptogeneettinen. Kärjistäen: "Meillä ei ole hajuakaan etiologiasta mutta haluamme antaa asialle hienon nimen." Lääketieteen kehittyessä tarve nimittää sairauksia "essentielleiksi" vähenee.

        Psykopatologia erinomaisista vastauksistasi! Vaikka et olekaan neurologi, niin sinulta olen saanut selvempiä vastauksia kuin yhdeltäkään neurologilta :)


      • kommentistasi
        Psykopatologia kirjoitti:

        "(- -) Minulla essentielliin vapinaan liittyy myös lepovapinaa (- -)"

        Luulen että et huolehdi turhaan, ja minkäs sitä huolehtimiselleen voi. En kuitenkaan ole niin hyvä "asiantuntija" jotta osaisin tai voisin ottaa kantaa kiperään kysymykseesi. - Paksuja vointeja kuitenkin!

        Hyvää kesää sinulle ja paksuja vointeja sinullekin :)


      • Psykopatologia
        pelottavaa kirjoitti:

        Elohiiriä on jatkuvasti. Viimeisin valloitus oli kieli! Mua on vapinan vuoki tutkittu ja lääkäri diagnosoi minulla olevan fysiologisen vapinan. Myös itse pelkään karmeasti Als:ia...

        Mitä muita oireita sinulla on?

        "Elohiiriä on jatkuvasti. Viimeisin valloitus oli kieli! Mua on vapinan vuoki tutkittu ja lääkäri diagnosoi minulla olevan fysiologisen vapinan. Myös itse pelkään karmeasti Als:ia..."

        Haluaisitko kertoa ikäsi? Onko sukulaisilla ALS:ää? Mitään spesifiä testiä ALS:ään ei ole, joten ALS on ns. kliininen diagnoosi. Oireet alkavat usein äänenkäytön heikkoudesta, ja olennaista on juuri lihasheikkous, ei vapina.


      • pelottaa
        Psykopatologia kirjoitti:

        "Elohiiriä on jatkuvasti. Viimeisin valloitus oli kieli! Mua on vapinan vuoki tutkittu ja lääkäri diagnosoi minulla olevan fysiologisen vapinan. Myös itse pelkään karmeasti Als:ia..."

        Haluaisitko kertoa ikäsi? Onko sukulaisilla ALS:ää? Mitään spesifiä testiä ALS:ään ei ole, joten ALS on ns. kliininen diagnoosi. Oireet alkavat usein äänenkäytön heikkoudesta, ja olennaista on juuri lihasheikkous, ei vapina.

        Olen 37, eikä suvussa ole ALSia. EMDR on tehty, samoin MRI. Kyllähän järki sanoo että jos kyseessä olisi ALS niin olisi jo yli vuodessa antanut itsestään muitakin oireita kuin vapinan ja nykäykset. Mutta kun...


      • Psykopatologia
        pelottaa kirjoitti:

        Olen 37, eikä suvussa ole ALSia. EMDR on tehty, samoin MRI. Kyllähän järki sanoo että jos kyseessä olisi ALS niin olisi jo yli vuodessa antanut itsestään muitakin oireita kuin vapinan ja nykäykset. Mutta kun...

        "EMDR on tehty" - Viittaatko silmänliike-terapiaan?


      • äöäåpö
        piparkakkuja kirjoitti:

        kun ne nykii ihan koko ajan? Levossa, liikkeellä ym. Useat lihakset samanaikaisesti. isoja reisilihasten nykimisiä ja pienempiä elohiiriä ihan jatkuvasti nyt vuoden ajan? Neurologiset tutkimukset menossa ja hermostuttaa, että mitä helvettiä nää on?? Paljon muitakin neurologisia oireita on, mutta nämä ovat sellaisia nämä nykimiset, että ne näkyvät jo selvästi sivullisenkin silmän...pelkään alsia...

        mites kun on ollut unettomuutta jonkin aikaa ja lihakset on alkanut tosiaan aina välillä alkanut nykimään kun yrittää nykkua.voiko lihakset olla jotenkin stressaantuneet kun eivät ole saaneet lepoa tarpeeksi? viime yönä kun heräsin niin toinen käsi vapisi kokoajan? ja sit yhtääkkiä vapina loppui.ja hirvee hikoilu alkanut öisin


      • Psykopatologia
        äöäåpö kirjoitti:

        mites kun on ollut unettomuutta jonkin aikaa ja lihakset on alkanut tosiaan aina välillä alkanut nykimään kun yrittää nykkua.voiko lihakset olla jotenkin stressaantuneet kun eivät ole saaneet lepoa tarpeeksi? viime yönä kun heräsin niin toinen käsi vapisi kokoajan? ja sit yhtääkkiä vapina loppui.ja hirvee hikoilu alkanut öisin

        Vaikea sanoa tuollaisista. Jos "vikaa" ei ole, mieleen tulevat ahdistuneisuuden somaattiset oireet.


      • heh
        Psykopatologia kirjoitti:

        "EMDR on tehty" - Viittaatko silmänliike-terapiaan?

        Siis joo, meni sanat sekas...


      • alkavat
        Psykopatologia kirjoitti:

        "Elohiiriä on jatkuvasti. Viimeisin valloitus oli kieli! Mua on vapinan vuoki tutkittu ja lääkäri diagnosoi minulla olevan fysiologisen vapinan. Myös itse pelkään karmeasti Als:ia..."

        Haluaisitko kertoa ikäsi? Onko sukulaisilla ALS:ää? Mitään spesifiä testiä ALS:ään ei ole, joten ALS on ns. kliininen diagnoosi. Oireet alkavat usein äänenkäytön heikkoudesta, ja olennaista on juuri lihasheikkous, ei vapina.

        Muistakin paikoista kun nielun alueelta.
        Se, mistä lihasryhmästä ALSin oireet alkavat ja oireiden eteneminen lihaksistossa vaihtelee yksilöllisesti. Raajoista alkavan sairauden alkuvaiheen oireita ovat tavallisesti jaloissa ja/tai käsissä tuntuva lihasheikkous, lihasnykäykset ja krampit. Noin puolet sairastuneista tuntee ensimmäiset oireet käsivarsissa ja neljännes jaloissa. Neljänneksellä ALSiin sairastuvista oireet alkavat nielun alueelta. Tällöin oireena on puheen epäselvyys ja nielemisen vaikeus. Hengityslihasten heiketessä sairastunut saattaa tarvita koneellista hengitystukea.
        Arkisissa askareissa ensioireet voivat näkyä esimerkiksi tavaroiden pudotteluna tai kompasteluna, tai sitten vaatteiden napittamisen ja peseytymisen hankaloitumisena.. Sairauden edetessä lihasten heikkous ja lihaskato leviää myös vartalon lihaksiin.

        kannattaa käydä katsomassa ja lukemassa http://www.lihastautiliitto.fi/index.php?mid=143
        ALSista kirjoittanut Hannu Laaksovirta HUS:sta


      • nopeasti tai hitaasti...
        pelottaa kirjoitti:

        Olen 37, eikä suvussa ole ALSia. EMDR on tehty, samoin MRI. Kyllähän järki sanoo että jos kyseessä olisi ALS niin olisi jo yli vuodessa antanut itsestään muitakin oireita kuin vapinan ja nykäykset. Mutta kun...

        Käy katsomassa Lihastautiliiton sivuilta ALSista

        "Sairaus etenee hyvin yksilöllisesti. Elinikä on 3-5 vuotta diagnoosin saamisen jälkeen. Viidennes sairastuneista elää yli viisi vuotta ja 10 % yli 10 vuotta sairastumisen jälkeen."

        Ja onhan maailmalla 20 vuotta sairastaneita. Itse tunnen 7-8 vuotta sairastavan.....

        Mutta kannattaa käydä tutkimuksissa, tosin ENMG ei aina kerro vastausta, voi olla että joutuu tekemään useammin...


      • sussu_64
        Psykopatologia kirjoitti:

        Vaikea sanoa tuollaisista. Jos "vikaa" ei ole, mieleen tulevat ahdistuneisuuden somaattiset oireet.

        itselläni repii sormia ja toista kättä,melkeimpä joka pvä.sairastan hartiaseudun rappeumaa ja luulen et nämä jutut johtuvat sieltä.Käytän myös mangnesiumia ja b-vitamiinia.Kohtauksen tullessa ekaksi lähtee tunto ja sit alkaa poltella ja sen jälkeen alkaa repimään sormia ja käsiä epämääräisiin asentoihin.Vasta liike auttaa näissä tilanteissa.Mut ilkeitä ja toisinaan kamalan tuskallisiakin.


      • kanji
        sussu_64 kirjoitti:

        itselläni repii sormia ja toista kättä,melkeimpä joka pvä.sairastan hartiaseudun rappeumaa ja luulen et nämä jutut johtuvat sieltä.Käytän myös mangnesiumia ja b-vitamiinia.Kohtauksen tullessa ekaksi lähtee tunto ja sit alkaa poltella ja sen jälkeen alkaa repimään sormia ja käsiä epämääräisiin asentoihin.Vasta liike auttaa näissä tilanteissa.Mut ilkeitä ja toisinaan kamalan tuskallisiakin.

        Jooh..itellä ollu nykinöitä kanssa ihan ympäri kroppaa, korvista lähtien. Lihasheikkous tulee jos oon tehny jotain vähääkään raskaampaa ja samalla nykii enemmän.

        Joinakin päivinä vaan on heikommat lihakset ja silloin on ihan turha mennä edes kauppaan :(. Nykiminen on sellaista "pätkivää"? Olin juuri magn.kuvauksessa, en tiiä mitä haetaan, ehkä ms:ää??

        Itellä ollut kylmiä ja kuumia alueita vatsassa, jalkapöydissä ja -pohjissa. Nieltäessä tuntunut pala aataminomenan kohdalla. Pissahätää en tunne kovin hyvin, vaan kun menen pissille, tavaraa tuleekin litratolkulla :)

        Ja mitäs vielä..Tossa tais olla ärsyttävimmät..ai niin, jalat tuntuu lähtevän välillä alta, kun polvien kohtaa jalat tuntuu joustavan ku makaroonit. Tosi vammasta. Eihän kuulosta alsilta kenenkää mielestä?? Oli kolmen viikon ajan myös tasapainohäiriöö, maailma vatkutti joka suuntaan.

        Ja sit oli silmä kipee ku laitoin kiinni, kaksi viikkoa. Samoihin aikoihin tuli kerran vaaleenpunaseksi maailma ja kerran kaksi kuvaa päällekkäin, jotenki näytti että oli kaks kuvaa päällekkäin, jotka haki paikkaansa kok ajan???

        Musta kuulostaa selvästi ms:ltä, mut mietin ettei vaan sit ois pahempaa, ms:n kaa ku voi päästä aika vähälläkin????????


    • Anonyymi

      Minullakin on lihasnykäyksiä jaloissa levossa. Jalat vispaavat, vaikuttaa uneen. Minulla on levottomat jalat ja sain lääkkeeksi pramipeksolia, se auttaa illalla otettuna. Lisäksi minulla todettiin PLS tauti. En anna periksi. Käytän nyt apuvälineitä kun kaatuilin. Apuli 66

    • Anonyymi

      Mulla on polyneuropatia, ja jalkojen lihasten nykiminen alkoi ensin vain pohkeissa.
      Myöhemmin alkoi nykiä myös reisissä, ja taas sitä myöhemmin myös käsissä.
      Aina silloin, kun nykii voimakkaasti, sen voi erottaa myös silmillä, eli näkyy päällepäin.

      Olen huomannut, että jaloissa nykimistä on enemmän, kun olen rasittanut lihaksia, esim. kävellyt tai ollut muuten jalkeilla liian pitkään.

      Lihaskramppeja mulla tulee usein jalkoihin eri lihaksiin, myös varpaissa on välillä outoja vetoja.

      Yksi neurologi käytti lihasten nykimisestä sanaa faskikulointi.

      • Anonyymi

        Aivan oikein, kyseessä on todennäköisesti hyvänlaatuinen faskikulointi oireyhtymä. Siis ei välttämättä mitään vakavaa, vaan hyvänlaatuista. Nuo tahattomat lihasnykäykset tunnetaan yleisesti nimellä BFS, jos haluat Googletta.


    • Anonyymi

      Itsellä ollut näitä nykimisiä ympäri keho ja en tiedä mistä johtuu. Kaikenlaisia verikokeita otettu ja vatsa aluen laaja mangneetti kuva otettu mut mitään ei löytynyt eikä selvinnyt mist nykinnät johtuvat. Hermostutta ja huolestuttaa jatkuvasti. Ongelma jatkunut noin 3 vuotta.

    • Anonyymi

      Muistaakseni nykintä loppunut tai vähentynyt todella paljon niinä päiviä kun ottanut alkoholli. Kertooko se jotain?

      • Anonyymi

        Voisin kysyä toisinpäin, että kertooko se jotain, kun nykiminen lisääntyy tosi paljon alkoholia nautittuani ? Tulee silloin myös lihakset ja nivelet hyvin kipeiksi, etupäässä jaloissa.


    • Anonyymi

      sama.vika harikaisella ja eioo vastausta löytynyt

    • Anonyymi

      Oma tarina.

      17 kk sitten alkoi nykiä silmissä ja poskessa. Jatkuva elohiiri. Ajattelin olevani vain stressaantunut. 12 kk se levisi aivan koko kehoon. Ei varmasti yhtään lihasta missä ei olisi nykinyt. Silmäluomissa ja jalkapohjan lihaksissa se on jatkuvaa. Ei lopu ollenkaan. Muuten kiertää koko kehoa. Isommissa lihaksissa vähemmän, pienissä enemmän. Ei mene 2 sek kauempaa, etteikö jossain nykisi. Närästys paha.

      Olen pelännyt Alsia hullun lailla. Ravannut kaikki asiantuntijat. Tehty 3 x enmg. Faskikulaatiot näkyvät enmg:ssä, mutta ei muuta poikkeavaa. Pidetään tällä hetkellä BFS:nä.

      Lääkkeinä epilepsialääke Trileptal sekä rauhoittava Rivatril. Niillä nukun hyvin, ei muuta vaikutusta.

      Lihaskunto on normaali. Lenkit sujuu ja omalla keholla tehtävät liikkeet normaalilla voimatasoilla. Lihaksissa kuitenkin epämääräisiä kipuja ja ne tuntuvat heikommilta, kuitenkaan absoluuttisesti olematta sitä. Ranteet ja varsinkin nilkat kipuilee. Silti ne toimivat aivan normaalisti.

      Rankkaa on henkisesti tämän johdosta. Luonnollisesti pahin pelko als. Kohtalotovereita?

      • Anonyymi

        Hei, vieläkö sun oireet on pysyneet samana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, vieläkö sun oireet on pysyneet samana?

        Yli vuosi kulunut tuosta edellisestä kirjoituksestani ja kyllä, sama tilanne edelleen. Ehkä vähän pahempana.

        Olen luopunut rivatrilistä, mutta trileptalia käytän. Sen avulla nukahtaa hyvin ja koen, että se pitää pidemmät krampit kurissa. Itse nykäyksiin se ei auta.
        Varmaan heivaan senkin kohta pois. Närästykseen käytän jatkuvaa lääkitystä ja se auttaa.

        Edelleen pelottaa, mutta onhan tässä mennyt oireiden alkamisesta jo 2,5 vuotta ja lihaskunto kuitenkin pysynyt ennallaan. Olen pohtinut myös long covidin mahdollisuutta, jonkun verran tällaisia oireita sen yhteydessä raportoidaan. Minulla ei kuitenkaan ole todennettua covidia tuolta alkamisajankohdalta ollut.

        En tiedä, edelleen kiinnostaisi kohtalotoverien tarinat tällaisesta oikeasti jatkuvasta lihasten faskikuloinnista. Näiltä ei saa hetken rauhaa, mutta toisaalta tätä on jatkunut jo niin pitkään, että kaikkeen tottuu. Pahinta on se epätietoisuus edelleen. Neurologit pitävät syynä hyvälaatuista hermoston yliaktiivisuutta eli bfs, mutta kuitenkin useampi sanonut kysyttäessä ettei ole nähnyt vastaavaa tässä laajuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli vuosi kulunut tuosta edellisestä kirjoituksestani ja kyllä, sama tilanne edelleen. Ehkä vähän pahempana.

        Olen luopunut rivatrilistä, mutta trileptalia käytän. Sen avulla nukahtaa hyvin ja koen, että se pitää pidemmät krampit kurissa. Itse nykäyksiin se ei auta.
        Varmaan heivaan senkin kohta pois. Närästykseen käytän jatkuvaa lääkitystä ja se auttaa.

        Edelleen pelottaa, mutta onhan tässä mennyt oireiden alkamisesta jo 2,5 vuotta ja lihaskunto kuitenkin pysynyt ennallaan. Olen pohtinut myös long covidin mahdollisuutta, jonkun verran tällaisia oireita sen yhteydessä raportoidaan. Minulla ei kuitenkaan ole todennettua covidia tuolta alkamisajankohdalta ollut.

        En tiedä, edelleen kiinnostaisi kohtalotoverien tarinat tällaisesta oikeasti jatkuvasta lihasten faskikuloinnista. Näiltä ei saa hetken rauhaa, mutta toisaalta tätä on jatkunut jo niin pitkään, että kaikkeen tottuu. Pahinta on se epätietoisuus edelleen. Neurologit pitävät syynä hyvälaatuista hermoston yliaktiivisuutta eli bfs, mutta kuitenkin useampi sanonut kysyttäessä ettei ole nähnyt vastaavaa tässä laajuudessa.

        Hei, minulla alkoi vuonna 2014 ensin pohkeissa faskikulaatiot nykäykset. Huolestuin ja ravasin kaikilla asiantuntijoilla ja lopulta pääsin enmg:hen joulukuussa 2014. Siinä löytyi molemmista koukistajista tremoria mutta muuten raajoista ja yläraajoista ei poikkeavempaa. Lääkäri kirjasi "että lievää yksikkövähentymää tai muutama suurehko motorinen yksikkö". Noh vuodet vieri ja unohdin koko asian .. nyt vuonna 2022 tilanne on se että kaverini sairastui vakavasti ja menin itse tosi shokkiin, aloin miettimään als sairautta ja nyt tuntuu siltä että mentävä lääkäriin taas valittamaan kaikenmoisesta. Tiedän olen luulosairaus tapaus ja ainoa mitä minulle on kaikkina näinä "pelkovuosina tullut" että käteni sormet ova hieman jäykemmät ja nilkat.. En edes muista missä kunnossa silloin ajat sitten oli, mutta ikä se aiheuttaa kanssa kaikenlaista mikä ei todellakaan vittaa mihinkään vakavaan. Minun tapauksessani ainakin on vaikea uskoa että olisin als sairas.. 9 vuotta elohiiriä ja tässä mennään, ei ongelmia lihaksissa, tai lihaskunnossa.. Niin kauan kun pystyt kävelemään ole huoleti, netissä löytyy vaikka mitä als diagnoosi tutkimuksia esivaihe als,keskivaihe yms kerron niillä saa päänsä sekaisin.. Todennäköisyys on 1:400 000 !! Palsatalla on myös oldshool elohiiri tapauksia jolla niitä on jo ollut 20+ vuotta ja mitään ei ole löytynyt. Elohiiret ja muut pienet oireet eivät ole minkään sairauden oire.. Als diagnoosi tehdään muutenkin kliinisesti eli lääkärin arvion mukaan jossa tutkitaan babinskit, rombergit ja päätellään että ok hermot ovat paskana. Ole huoleti ja ota enmg ja jos se on kuitenkin ok, lopeta niistä oireista huolehtiminen. Itse olen 30 ja olisi naurettavaa kuvitella mitkä on odsit 30 vuotiaana sairastumiseen 0,0000001


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli vuosi kulunut tuosta edellisestä kirjoituksestani ja kyllä, sama tilanne edelleen. Ehkä vähän pahempana.

        Olen luopunut rivatrilistä, mutta trileptalia käytän. Sen avulla nukahtaa hyvin ja koen, että se pitää pidemmät krampit kurissa. Itse nykäyksiin se ei auta.
        Varmaan heivaan senkin kohta pois. Närästykseen käytän jatkuvaa lääkitystä ja se auttaa.

        Edelleen pelottaa, mutta onhan tässä mennyt oireiden alkamisesta jo 2,5 vuotta ja lihaskunto kuitenkin pysynyt ennallaan. Olen pohtinut myös long covidin mahdollisuutta, jonkun verran tällaisia oireita sen yhteydessä raportoidaan. Minulla ei kuitenkaan ole todennettua covidia tuolta alkamisajankohdalta ollut.

        En tiedä, edelleen kiinnostaisi kohtalotoverien tarinat tällaisesta oikeasti jatkuvasta lihasten faskikuloinnista. Näiltä ei saa hetken rauhaa, mutta toisaalta tätä on jatkunut jo niin pitkään, että kaikkeen tottuu. Pahinta on se epätietoisuus edelleen. Neurologit pitävät syynä hyvälaatuista hermoston yliaktiivisuutta eli bfs, mutta kuitenkin useampi sanonut kysyttäessä ettei ole nähnyt vastaavaa tässä laajuudessa.

        Plus muistan kun silloin 2014 olin lääkärille valitellut oikeata kättä että se oli hieman heikompi, ja tiedätkö mitä sama käsi on edelleen ihan pikkasen heikompi... 9 VUOTTA SAMA TILANNE.. Jos olisin sairas tai sairastunut, olisin jo kauan aikaa sitten joutunut pyörätuoliin ja sama koskisi sinua.. 2,5 vuodessa olisit jo saanut kunnon lihasheikkous oireita.. Jos niitä ei ole, ole huoleti.. Ja voi ei miten iteksin tänne päädyin.. Yöllä, eli ihmisen pahimpaan aikaan alkaa huolestumaan, mutta sitä kun tajuaa joka kerta että vaikka elohiiriä harvalla onkaan, niistä ei kenelläkään mitään vakavaa ole..... Esim oikeilla als potilailla oireet ovat alkaaneet ensin että jalat lähtee alta, kaatuiluilla ja oireet edenneet super nopeasti. Vuodessa halvaantuneet ja 6 vuodessa luultavasti kuolleet. Semmosta :D Juuri äsken kirjottaessa tuli perseesee elohiiri ja iha sama!


      • Anonyymi

        Laitan taas updatea. Kohta tulee nelisen vuotta oireita täyteen.

        Edelleen nykii 24/7, pahimpana jalkapohjan pienet lihakset, jossa faskikulaatiot esiintyvät taukoamatta. Ei kahta sekuntia kulu, etteikö jossain nykisi.

        En ole pariin vuoteen neurologeilla käynyt. Olen hyväksynyt, että en näistä eroon pääse. Olen niin tottunut näihin, että en oikeastaan edes muista millaista on olla ilman tällaista jatkuvaa nykinää.


        Jälkikäteen olen pohtinut, että taisin aloittaa lenkkeilyharrastusta noihin aikoihin ja minulla oli vaihtunut juuri työ ja siitä kohtalainen stressi. Luulen, että tällainen muutos sitten laittoi hermoston ylikierroksille ja alkoi tulla fyysisiä oireita. Valitettavasti yhdistin nykinät Alsiin ja menetin yöunet ja tilanne paheni sietämättömäksi. Oirekuva jäi päälle ja elimistö ei osaa rauhoittua vaan olen jatkuvassa taistele/pakene moodissa.

        Tämä nyt on omaa mutuilua, mutta mitään lääketieteellistä selitystä tälle ei ole löytynyt. Minulla ei ollut minkäänlaista elohiiritaipumusta ennen tätä vyyhtiä.


    • Anonyymi

      Itselläni jaloissani levossa lievä sähkövirtauksen tunne ja silloin myös jalkani nykii välillä. Ei tuosta mitään haittaa tunnu olevan, pikemminkin tuntuu, että mahdolliset nykimiset aiheuttavat lihasjännityksien purkautumisen ja siten rentouttavat.

      • Anonyymi

        Jalat menee levossa nopeasti semmoiseen "puutuneeseen/numb" tilaan, että melkein luulisin, että jalkani ovat puuduksissa, mutta heti jos liikuttaa, niin tajuaa, ettei ne ole puutuneita. Luulen, että muistuttaa paljon jotain "uniparalyysia" tai mikä tila se onkaan mihin koko keho menee nukkuessa🤔


    • Anonyymi

      Kyllähän nuo tahattomat lihasnykäykset ovat yleensä BFS harvemmin mitään ALS perustaista.

      Kyllähän siinä on mennä tutkimuksiin (neurologi ja neurofysiologi), jotta asia saadaan selvitetyksi. Ainakin itse tekisin niin.

    • Anonyymi

      Täällä yks veteraani, 26 vuotta lihasnykinää takana. Kaikki ALS-pelot ja muutkin taudit "läpikäyneenä" sain mielentilani kannalta rauhallisempia vuosia, vaikka nykinä on pysynyt. Viimeiset 5-6 vuotta nykinä on keskittynyt oikeaan jalkaan, joka on myös välillä kausittain heikon / puutuneen tuntuinen. Silti pystyn kävelemään vaikka 10 kilsaa ilman ongelmia. Nyt menossa taas tutkimuksiin, koska ALS-peikko nähtävästi edelleen elää jossain alitajunnassa. Aika on paras ystävä nykijälle, jos puolessa vuodessa ei ole tullut lääkärin toteamaa lihasheikkoutta (joka on eri asia kuin se, että joku lihas TUNTUU heikolta!!), niin on todella epätodennäköistä, että kyseessä olisi muu kuin BFS. Kannattaa myös muistaa, että ALSissa oireet etenevät vääjäämättä, heikko lihas heikkenee jatkuvasti kunnes on käyttökelvoton. Ei ole ns. parempia päiviä. Tsemppiä kaikille nykijöille, kunpa tähän vaivaan löytyisi toimiva lääke / hoito. Oman nuoruuteni nykinä ehti aika lailla pilata.

    • Anonyymi

      aivojen solut ikään kuin varastoisivat happea ja kadottaisivat sen pitkän ajan kuluessa eikä nopeasti kun hapen saanti on vähäistä

      totta tai tarua?

      siksi ennakoiva ja pitkäaikainen riittävä hapen saanti estää hapen loppumista, mutta vain pitkäkestoisessa prosessissa oltua....

      kysymys neurolääkärille

      raitista ilmaa saa ulkoilmasta, joka loppuu sisätiloissa asunnoissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe