Oireista

Apuwa

Olen 20v mies.

Kärsin seuraavanlaisista asioista:

-näköhäiriöt, esimerkiksi tässä valkoisessa taustassa näkyy kiiltoa ja tummaa "usvaa"
-huimaus/sekavuus, saatan huomata tuijottavani hetken jotain melkeimpa suu auki
-korvien soiminen
-vatsakipu, aivan ylävatsassa, paha sanoa onko se vatsa/rintakipua
-erilaiset sydäntuntemukset
-päänsärky/niskasärky
-"puhalluttaa" eli joskus pitää vetää keuhkot täyteen ja puhaltaa ulos
-nenäni on aamuisin täynnä kuivunutta verta tms, ja se vuotaa todella herkästi verta kun poistan sen esimerkiksi paperilla
-hajataitto, en käytä laseja

Olen käynyt todella paljon erilaisissa tutkimuksissa, mm pään magneettikuvauksessa, sydän-holter on tehty, verikokeita on otettu kymmeniä mm. kilpirauhaskokeita, paastosokeria, maksan ja munuaisten toimintaa, hiv-testi yms. kaikki "normaalikokeet". Olen käynyt neurologilla ja otettu selkäydinnestettä, korvalääkärillä, silmälääkärillä.

Mitään poikkeavaa ei ole löytynyt, edes kolesteroli ei ole koholla.

Aloitin syömään cipralex 10mg 1xvrk noin kuukausi sitten, söin niitä myös vajaa vuosi sitten, kun minulla oli samantapaisia oireita, jotka menivät ohi (en tiedä oliko lääkkeellä vaikutusta asiaan, nyt nämä on määrätty "varmuudeksi, jos vaikka tehoasi taas)

En vain itse usko että nämä oireet liittyvät mitenkään paniikkihäiriöön, en saa minkäänlaisia ahdistuskohtauksia tms.

Oireita on ollut kuukausia. Viimeksi "olotilat" kestivät ehkä 8-10kk, tosin mm. vatsakipu on uusi oire, samoin jatkuva sekavuus/huimaus.

Haluan vielä lisätä, että oireet eivät ole kohtauksittaisia, esimerkiksi sekavuus/näköhäiriöt/korvien soiminen ovat jatkuvaa. Vatsa/rinta on kipeä päivittäin.

Haluaisin kovasti tietää mikä vaivaa, että saisin itseni kuntoon.

26

7165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zecci

      Olipa mukava kuulla että jollain muullakin soi korvat! luulin jo että olen joenki hullu.
      paniikkihäiriö ollu reilun vuoden.

    • Apuwa

      En tiedä kärsinkö paniikkihäiriöstä, jos se jäi epäselväksi.

      Kysymys kuuluu, että onko minun syytä hakeutua lääkäriin, vai onko tämä "normaalia".

      • Psykopatologia

        Jos mitään kohtauksia ei ole, ei tilaa nimitetä paniikkihäiriöksi. Psykiatrisista diagnooseista voisi yleistynyt ahdistuneisuushäiriö (eli GAD) olla lähempänä tai sitten somatisaatiohäiriö. Näissäkin etiologiaa jää epäselväksi.


      • Joskus kauan sitten =)
        Psykopatologia kirjoitti:

        Jos mitään kohtauksia ei ole, ei tilaa nimitetä paniikkihäiriöksi. Psykiatrisista diagnooseista voisi yleistynyt ahdistuneisuushäiriö (eli GAD) olla lähempänä tai sitten somatisaatiohäiriö. Näissäkin etiologiaa jää epäselväksi.

        Listasin oireeni joskus 2½ vuotta sitten kun rupesin ns.
        paranemaan sopeutumisahdistuneisuudesta, jätin huvikseni listan koneelle ja ehkäpä siitä olisi sinulle nyt hyötyä että tajuat ettet ole yksin ja ettei ole mitään pelättävää...

        - Jännityksen tunne vatsassa
        - Ajatukset sekaisin "näin psykoosissa ajatellaan" ajatukset eli itse tuotettuja paranoidisia ajatuksia tai ajatuksia asioista joita tekemällä minua pidettäisiin hulluna joihin en usko mutta pelkään rupeavani uskomaan
        - Ennen oli hikoilua nyttemmin se on väistynyt tai sitä ei ole niin paljon
        - Pahoinvointia, voin fyysisesti pahoin, oksettaa sekin on kyllä väistynyt että sitä on tosi harvoin enää
        - Vapina sekin on mielestäni väistynyt oire, josta en pahemmin enää nykyään kärsi

        - Epätoivon fiilis, en selviä koskaan tää vaan pahenee, tai tulee niin pahaksi kuin 3 vuotta sitten

        - Suun kuivumista oli aikaisemmin

        - Oireet ovat 24/7 mutta joskus sosiaalisissa tilanteissa ne vain pahenevat

        - Aikaisemmin oli väsymystä ja koko aikainen haukottelu, sekin on väistynyt oire, en ainakaan tunne itseäni kovinkaan väsyneeksi

        - Painajaiset tai todentuntuiset unet, melkein joka öinen tapahtuma

        - Ajatusten jonkun asteinen lamaantuneisuus, ajatus ei kulje tai ongelmanratkaisu on vaikeampaa

        - Paniikkikohtaukset, eli nyt pois tilanteesta, pakokauhu, pääasiallisesti väistynyt oire tilanne ei enää pääse niin hermostuttavaksi

        - Puristava tunne rinnassa, melkein kokoaikainen oire

        - Kavereiden luokse meneminen saattaa tuottaa tuskaa, pelkkä mielikuva saattaa pahentaa oloa

        - Mielikuvat asioista, eli vaikka mielikuva leivänvoitelusta =) saattaa ahdistaa, jotenki tulee semmoinen näin hulluksi tullaan fiilis

        - Kontrollin menettäminen, pelko etten voi hallita itseäni ja tekemisiäni

        - Näköhäiriöitä, eli en näe kunnolla, nykyään tuota ei enää ole

        - Seksihalujen katoaminen tai seksinaikanakin asian ajatteleminen, pääasiallisesti kadonnut oire

        - Jatkuva alakulo, joskus kun tuntuu että nyt tällä paranen saan itseäni niskasta kiinni niin olo onkin kuin taikaiskusta onnellinen

        - Pelkään rupeavani kuulemaan ääniä, puhetta pääni sisässä tms

        - Jalat ei kanna tuntemus, eli ihan niinkuin oisin juuri ampaissut 1000km lenkin jalat ovat vaan väsyneet eivätkä kanna, pääasiassa väistynyt oire

        - Huimaus, huimaava tunne usein itsellä oireena

        - Vasemman käden tai vasemman puolen naamasta puutuminen, väistynyt oire

        - Kuulon meneminen niikuin kuuntelisi putkenläpi, oma äänikin kuulostaa kummalliselta, ei niin usein enää nykyään

        - Ruokahalun katoaminen, väistynyt oire suurimmaksi osaksi

        - "Pakkoajatukset" eli mielikuvat siitä että ollessani tupakalla vaikka parvekkeella ja tuli mielikuva itsestä hyppäämässä alas tai väkivaltainen mielikuva ei oikeastaan ahdista enää, ajattelen vain että tämä kuuluu tähän ja en tätä aio kuitenkaan toteuttaa...

        - Ns. flasbackkien saaminen eli yhtäkkiä muistan jonkun asian tai tapahtuman menneisyydestä joka yleensä oli ahdistava tai häpeää tuottava ja tunnen häpeän nyttenkin, tai sitten näinkös tästä unta fiilis, eli mietin sanoks se mulle niin vai näinkö unta ei ehkä niin paha enää

        - Luen jonkun kirjoittaman tarinan psykoosista ja hermostun psyykkisesti

        - Olotilastani selittäminen hermostuttaa

        - Pelkään puhuessani ihan normaaleistakin asioista että ihmiset näkevät että minua vaivaa jokin tai joku tai etten ole ihan terve

        Ja tosissaan minulla on diagnosoitu sopeutumisahdistuneisuus, eli muuttuvissa elämäntilanteissa yleensä nämä oireet pulpahtavat ulos uudestaa, mutta tosin nykyään niitä osaa jo käsitellä paremmin... Joten eipä ole tuo ahdistus kuin varjo itsestään...


      • Apuwa
        Joskus kauan sitten =) kirjoitti:

        Listasin oireeni joskus 2½ vuotta sitten kun rupesin ns.
        paranemaan sopeutumisahdistuneisuudesta, jätin huvikseni listan koneelle ja ehkäpä siitä olisi sinulle nyt hyötyä että tajuat ettet ole yksin ja ettei ole mitään pelättävää...

        - Jännityksen tunne vatsassa
        - Ajatukset sekaisin "näin psykoosissa ajatellaan" ajatukset eli itse tuotettuja paranoidisia ajatuksia tai ajatuksia asioista joita tekemällä minua pidettäisiin hulluna joihin en usko mutta pelkään rupeavani uskomaan
        - Ennen oli hikoilua nyttemmin se on väistynyt tai sitä ei ole niin paljon
        - Pahoinvointia, voin fyysisesti pahoin, oksettaa sekin on kyllä väistynyt että sitä on tosi harvoin enää
        - Vapina sekin on mielestäni väistynyt oire, josta en pahemmin enää nykyään kärsi

        - Epätoivon fiilis, en selviä koskaan tää vaan pahenee, tai tulee niin pahaksi kuin 3 vuotta sitten

        - Suun kuivumista oli aikaisemmin

        - Oireet ovat 24/7 mutta joskus sosiaalisissa tilanteissa ne vain pahenevat

        - Aikaisemmin oli väsymystä ja koko aikainen haukottelu, sekin on väistynyt oire, en ainakaan tunne itseäni kovinkaan väsyneeksi

        - Painajaiset tai todentuntuiset unet, melkein joka öinen tapahtuma

        - Ajatusten jonkun asteinen lamaantuneisuus, ajatus ei kulje tai ongelmanratkaisu on vaikeampaa

        - Paniikkikohtaukset, eli nyt pois tilanteesta, pakokauhu, pääasiallisesti väistynyt oire tilanne ei enää pääse niin hermostuttavaksi

        - Puristava tunne rinnassa, melkein kokoaikainen oire

        - Kavereiden luokse meneminen saattaa tuottaa tuskaa, pelkkä mielikuva saattaa pahentaa oloa

        - Mielikuvat asioista, eli vaikka mielikuva leivänvoitelusta =) saattaa ahdistaa, jotenki tulee semmoinen näin hulluksi tullaan fiilis

        - Kontrollin menettäminen, pelko etten voi hallita itseäni ja tekemisiäni

        - Näköhäiriöitä, eli en näe kunnolla, nykyään tuota ei enää ole

        - Seksihalujen katoaminen tai seksinaikanakin asian ajatteleminen, pääasiallisesti kadonnut oire

        - Jatkuva alakulo, joskus kun tuntuu että nyt tällä paranen saan itseäni niskasta kiinni niin olo onkin kuin taikaiskusta onnellinen

        - Pelkään rupeavani kuulemaan ääniä, puhetta pääni sisässä tms

        - Jalat ei kanna tuntemus, eli ihan niinkuin oisin juuri ampaissut 1000km lenkin jalat ovat vaan väsyneet eivätkä kanna, pääasiassa väistynyt oire

        - Huimaus, huimaava tunne usein itsellä oireena

        - Vasemman käden tai vasemman puolen naamasta puutuminen, väistynyt oire

        - Kuulon meneminen niikuin kuuntelisi putkenläpi, oma äänikin kuulostaa kummalliselta, ei niin usein enää nykyään

        - Ruokahalun katoaminen, väistynyt oire suurimmaksi osaksi

        - "Pakkoajatukset" eli mielikuvat siitä että ollessani tupakalla vaikka parvekkeella ja tuli mielikuva itsestä hyppäämässä alas tai väkivaltainen mielikuva ei oikeastaan ahdista enää, ajattelen vain että tämä kuuluu tähän ja en tätä aio kuitenkaan toteuttaa...

        - Ns. flasbackkien saaminen eli yhtäkkiä muistan jonkun asian tai tapahtuman menneisyydestä joka yleensä oli ahdistava tai häpeää tuottava ja tunnen häpeän nyttenkin, tai sitten näinkös tästä unta fiilis, eli mietin sanoks se mulle niin vai näinkö unta ei ehkä niin paha enää

        - Luen jonkun kirjoittaman tarinan psykoosista ja hermostun psyykkisesti

        - Olotilastani selittäminen hermostuttaa

        - Pelkään puhuessani ihan normaaleistakin asioista että ihmiset näkevät että minua vaivaa jokin tai joku tai etten ole ihan terve

        Ja tosissaan minulla on diagnosoitu sopeutumisahdistuneisuus, eli muuttuvissa elämäntilanteissa yleensä nämä oireet pulpahtavat ulos uudestaa, mutta tosin nykyään niitä osaa jo käsitellä paremmin... Joten eipä ole tuo ahdistus kuin varjo itsestään...

        "jätin huvikseni listan koneelle ja ehkäpä siitä olisi sinulle nyt hyötyä että tajuat ettet ole yksin ja ettei ole mitään pelättävää... "

        Sinun listasihan on täysin erilainen! Missä en ole yksin, ja mitä ei tarvitse pelätä? Ei minun päässäni liiku mitään itsemurha- tms. ajatuksia, fyysinen ongelma tämä on. Olen koulussa/töissä ihmisten keskellä, ei se ole minulle mitenkään vaikeaa. En edes asu yksin.

        Se tässä on vaikeaa, kun sattuu vatsaan/rintaan ja näkeminen on vaikeaa.


      • sitä että
        Apuwa kirjoitti:

        "jätin huvikseni listan koneelle ja ehkäpä siitä olisi sinulle nyt hyötyä että tajuat ettet ole yksin ja ettei ole mitään pelättävää... "

        Sinun listasihan on täysin erilainen! Missä en ole yksin, ja mitä ei tarvitse pelätä? Ei minun päässäni liiku mitään itsemurha- tms. ajatuksia, fyysinen ongelma tämä on. Olen koulussa/töissä ihmisten keskellä, ei se ole minulle mitenkään vaikeaa. En edes asu yksin.

        Se tässä on vaikeaa, kun sattuu vatsaan/rintaan ja näkeminen on vaikeaa.

        ne oireet voivat olla todella monipuoliset, sekä psyykkisiä että fyysisiä, itse kävin mm. ekg:ssä sekä lääkärin tutkimuksissa, kun itsellä oireet alkoivat silkastaan fyysisenä...

        -tykytystä, otettiin rintakuvatkin ettei vain olisi tukosta pumpussa yms yms...
        -huimaus
        -oksettaminen meni melkein 2 viikkoa etten voinut syödä mitään ku oksetti vain koko ajan
        -en nähnyt kunnolla kuten sohvalta television tekstityksen näkeminen oli vaikeata, kilpirauhas kokeet otatutin koska tuntui että näen juurikin värejä tämmöisellä valkoisella taustalla
        -verenpaineet nousi
        jne jne... Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta pääpointtina oli että mitään vikaa ei löytynyt, enkä myöskään asunut yksin, vaan muijani kanssa...
        Myöhemmin kun tajusin et eihän mua mikään vaivaa ni sitten ilmestyivät psyykkiset oireet, kun tuo ahdistus on siitä vittumainen tila että se kyllä keksii tavan purkautua ulos tavalla tai toisella...

        ei mullakaan mitään itsemurha-ajatuksia ollut tmsp, enkä ollut lääkitykselläkään enkä muuta, enkä ole ollut vieläkään... Ja tarkoitin että todennäköisesti noissa sun oireissa ole mitään pelättävää, saatika en pelännyt mitään sosiaalisia tilanteita, olen itse nykyään sosiaalisessa ammatissakin jossa joudun olemaan töissä ihmisten keskellä...

        Mut vittu kärsi iha rauhassa auttaa halusin, ja sä rupeet vammailee jotai...


      • olin varma
        sitä että kirjoitti:

        ne oireet voivat olla todella monipuoliset, sekä psyykkisiä että fyysisiä, itse kävin mm. ekg:ssä sekä lääkärin tutkimuksissa, kun itsellä oireet alkoivat silkastaan fyysisenä...

        -tykytystä, otettiin rintakuvatkin ettei vain olisi tukosta pumpussa yms yms...
        -huimaus
        -oksettaminen meni melkein 2 viikkoa etten voinut syödä mitään ku oksetti vain koko ajan
        -en nähnyt kunnolla kuten sohvalta television tekstityksen näkeminen oli vaikeata, kilpirauhas kokeet otatutin koska tuntui että näen juurikin värejä tämmöisellä valkoisella taustalla
        -verenpaineet nousi
        jne jne... Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta pääpointtina oli että mitään vikaa ei löytynyt, enkä myöskään asunut yksin, vaan muijani kanssa...
        Myöhemmin kun tajusin et eihän mua mikään vaivaa ni sitten ilmestyivät psyykkiset oireet, kun tuo ahdistus on siitä vittumainen tila että se kyllä keksii tavan purkautua ulos tavalla tai toisella...

        ei mullakaan mitään itsemurha-ajatuksia ollut tmsp, enkä ollut lääkitykselläkään enkä muuta, enkä ole ollut vieläkään... Ja tarkoitin että todennäköisesti noissa sun oireissa ole mitään pelättävää, saatika en pelännyt mitään sosiaalisia tilanteita, olen itse nykyään sosiaalisessa ammatissakin jossa joudun olemaan töissä ihmisten keskellä...

        Mut vittu kärsi iha rauhassa auttaa halusin, ja sä rupeet vammailee jotai...

        että saan vielä slaagin, ku rintaa kivisti niin vitusti...


    • Mazazx

      Monenlaista vaivaa tuntuu olevan. Kyllä minä nuo paniikkioireiksi laittaisin. Paniikkioireisto voi olla hyvinkin pysyvä eikä välttämättä niin kohtausperäinen kuin kuvataan.

      Näköhäiriöt - ovat tyypillisiä panikoijalle. Häikäisy on tyypillisin.
      Huimaus ja korvien soiminen - liittyy niskajäykkyyteen. Jälleen tyypillistä panikoijalle.
      Vatsakipu - Saatat jännittää palleanseutua. Närästyskin voi vaivata.
      Sydäntuntemukset - voivat johtua vatsasta, mutta rytmihäiriöt ja muljahdukset ovat panikoijan arkipäivää.
      Puhalluttaa - vaikuttaa hyperventilaatiolta.
      Nenän verenvuorto - ei liity mitenkä'än edellisiin vaivoihin.
      Hajataitto - ei liity edeellisiin. Jos se vaivaa niin mene silmälääkäriin hyvä ihminen.

      Cipralexiahan ne puoskarit antaa, kun eivät muuta keksi. Luonatslääkkeistä voisi olla hyötyä.

      Kysy täällä oireistasi:
      www.tukiasema.net

      • xuxe19

        Kyllä helpotti taas oman paniikin oireet kun luin listan läpi, mul ei oo ollu oireita pitkään pitkään aikaan, ja nyt ne tuli aivan erilaisina kuin ennen (tosin sopivat taudinkuvaan) Kiitos! Nyt saan unenpäästä kiinni :)


    • ..pa

      ...sitten menisit kuitenkin lääkäriin.Niinhän se tämä kierre etenee, itse et tiedä ja kaveria et usko.Suurin osa meistä panikoivista/ahdistuneista käyttäytyy juuri noin.

      • vastasi

        Että paniikki/ahdistus, voi ilmetä psyykkisinä tai fyysisinä oireina tai sitten molempina ! Aika rujosti vastattu yhdelle ihmiselle tuossa sinulta, hän juurikin kertoi noista psyykkisistä & fyysisistä oireista joita hänellä itsellään oli ! Ja sieltä hänen listastaan katsottuna sinullahan juurikin on tismalleen samanlaisia fyysisiä oireita toistaiseksi ilman noita psyykkisiä joita hän kuvaili... Ja kehtasit vastata itsari vastauksilla, kannattaa varmaan mennä sitten sinne lekuriin uudestaan ja uudestaan kunnes todellinen vaiva löytyy...


      • luettuani
        vastasi kirjoitti:

        Että paniikki/ahdistus, voi ilmetä psyykkisinä tai fyysisinä oireina tai sitten molempina ! Aika rujosti vastattu yhdelle ihmiselle tuossa sinulta, hän juurikin kertoi noista psyykkisistä & fyysisistä oireista joita hänellä itsellään oli ! Ja sieltä hänen listastaan katsottuna sinullahan juurikin on tismalleen samanlaisia fyysisiä oireita toistaiseksi ilman noita psyykkisiä joita hän kuvaili... Ja kehtasit vastata itsari vastauksilla, kannattaa varmaan mennä sitten sinne lekuriin uudestaan ja uudestaan kunnes todellinen vaiva löytyy...

        viestiketjun läpi löysin vastauksesi "jätin huvikseni listan koneelle ja ehkäpä siitä olisi sinulle nyt hyötyä että tajuat ettet ole yksin ja ettei ole mitään pelättävää... "
        eiköhän kirjoittaja tarkoittanut ettet ole yksin vaivasi kanssa vaan meitä on muitakin, ja et sinulla ei ole oireittesi kanssa mitään pelättävää!


    • Sitten olisi

      kysymys jossei jostain ahdistuneisuudesta tai paniikista, käsitin tekstistäsi että alatisairaanlailla olet jo tutkimuksissa käynyt ja nuo mielialalääkkeethän auttoivat aikaisemminkin...
      elä kuvittele että ahdistuneet tai paniikki-ihmiset ovat jotain "kävelevät lasittunein silmin ja puhuvat höpöjä" ihmisiä, vaan täysin normaaleja niikuin muutkin heidän käytöksestään tai olemuksestaan ei todellakaan ulkopuolinen näe mitään päällepäin...

      • Apuwa

        En katsos itse usko vaivojeni johtuvan "paniikkihäiriöstä".

        Kävin kerran myös psykoterapeutin luona, lääkärin ehdotuksesta. Tunnin keskustelun jälkeen hän totesi, ettei kannata tulla uudestaan.

        Siinähän se ongelma juuri onkin, kun en tiedä, auttoiko lääkitys viimeksi. Voi olla, että kaikki olisi hävinnyt itsekseen ajan kanssa. Nytkin syön samoja lääkkeitä "varmuudeksi", jos vaikka tehoaisi kun ei mitään vikaa ole löytynyt.

        Viimeksi vaivani kestivät sen 8-10kk, nyt muutama kuukausi mennyt, eikä kuten sanoin ole mitään varmuutta, onko lääke oikea / onko paniikkia olemassa. (eihän esimerkiksi vatsasairaus katoa mielialalääkkeillä)

        Tuosta "vittuilusta". Keskustelusta saa nyt sellaisen kuvan, että minkä tahansa oireen, minkä alkuperää ei pysty selittämään, aiheuttaja olisi sitten paniikkihäiriö.

        Mikä se sellainen paniikkihäiriö on, jossa on vain fyysisistä kipua ja aisti-ongelmia heräämisestä nukkumiseen, ilman minkäänlaisia psyykkisiä oireita, onko sellaista?


      • Mazaxxx
        Apuwa kirjoitti:

        En katsos itse usko vaivojeni johtuvan "paniikkihäiriöstä".

        Kävin kerran myös psykoterapeutin luona, lääkärin ehdotuksesta. Tunnin keskustelun jälkeen hän totesi, ettei kannata tulla uudestaan.

        Siinähän se ongelma juuri onkin, kun en tiedä, auttoiko lääkitys viimeksi. Voi olla, että kaikki olisi hävinnyt itsekseen ajan kanssa. Nytkin syön samoja lääkkeitä "varmuudeksi", jos vaikka tehoaisi kun ei mitään vikaa ole löytynyt.

        Viimeksi vaivani kestivät sen 8-10kk, nyt muutama kuukausi mennyt, eikä kuten sanoin ole mitään varmuutta, onko lääke oikea / onko paniikkia olemassa. (eihän esimerkiksi vatsasairaus katoa mielialalääkkeillä)

        Tuosta "vittuilusta". Keskustelusta saa nyt sellaisen kuvan, että minkä tahansa oireen, minkä alkuperää ei pysty selittämään, aiheuttaja olisi sitten paniikkihäiriö.

        Mikä se sellainen paniikkihäiriö on, jossa on vain fyysisistä kipua ja aisti-ongelmia heräämisestä nukkumiseen, ilman minkäänlaisia psyykkisiä oireita, onko sellaista?

        Nyt on Apuwalla väärä asenne. Kyllä tässä kirjoittajat koettavat vilpittömästi keksiä sinulle selityksiä ja helpotusta, mutta vastaukset eivät näköjään miellytä. Paniikkihäiriöisen avain onneen on se, että myöntää itselleen olevansa paniikkioireinen. Lääkärillä käyminen on pääsääntöisesti vain ajan ja rahan hukkaa.

        Kyllä vatsasairaus voi kadota mielialalääkkeillä.
        Paniikkioireiden kirjo on valtava. Lähes kaikki mainitsemasi vaivat mahtuvat siihen lokeroon. Muut vaivat ovat muita vaivoja. Paniikkioireet ovat fyysisiä vaivoja. Mitähän, jos nyt ensiksi lukisit ihan perusasioita paniikkihäiriöstä ennen kuin jatkat viisasteluasi.


      • Apuwa
        Mazaxxx kirjoitti:

        Nyt on Apuwalla väärä asenne. Kyllä tässä kirjoittajat koettavat vilpittömästi keksiä sinulle selityksiä ja helpotusta, mutta vastaukset eivät näköjään miellytä. Paniikkihäiriöisen avain onneen on se, että myöntää itselleen olevansa paniikkioireinen. Lääkärillä käyminen on pääsääntöisesti vain ajan ja rahan hukkaa.

        Kyllä vatsasairaus voi kadota mielialalääkkeillä.
        Paniikkioireiden kirjo on valtava. Lähes kaikki mainitsemasi vaivat mahtuvat siihen lokeroon. Muut vaivat ovat muita vaivoja. Paniikkioireet ovat fyysisiä vaivoja. Mitähän, jos nyt ensiksi lukisit ihan perusasioita paniikkihäiriöstä ennen kuin jatkat viisasteluasi.

        "viisasteluasi" Pelle.

        Se tuli ainakin todistettua, että suomi24:n keskustelupalstoilla ei pysty keskustelemaan.

        Toivottavasti asiat lähtevät parempaan suuntaan, tänne en tosin enää palaa. Pärjäilkää!


      • qwertywertti
        Apuwa kirjoitti:

        "viisasteluasi" Pelle.

        Se tuli ainakin todistettua, että suomi24:n keskustelupalstoilla ei pysty keskustelemaan.

        Toivottavasti asiat lähtevät parempaan suuntaan, tänne en tosin enää palaa. Pärjäilkää!

        Tällä palstalla saa useimmiten tosi hyviä vastauksia mihin tahansa vaivaan. Näin sai myös tämä lyhytpinnainen Apuwa.

        Tiedän muitakin tapauksia, jotka juoksevat lääkäriltä lääkärille, mutta eivät millään suostu uskomaan diagnoosia paniikkihäiriöstä. Riippuu tietysti lääkäristäkin, kuinka hyvin tähän tautiin on perehdytty.


      • pinna
        Apuwa kirjoitti:

        "viisasteluasi" Pelle.

        Se tuli ainakin todistettua, että suomi24:n keskustelupalstoilla ei pysty keskustelemaan.

        Toivottavasti asiat lähtevät parempaan suuntaan, tänne en tosin enää palaa. Pärjäilkää!

        Ikävää ettei nimimerkki Apuwa saanut mieleistään vastausta vaikka kaikki yrittivät auttaa ja asiallisesti, mutta hää olkin kovin nuori.


      • Lusia21
        Apuwa kirjoitti:

        "viisasteluasi" Pelle.

        Se tuli ainakin todistettua, että suomi24:n keskustelupalstoilla ei pysty keskustelemaan.

        Toivottavasti asiat lähtevät parempaan suuntaan, tänne en tosin enää palaa. Pärjäilkää!

        Nimenomaan paniikkihäiriössä voi olla vain fyysisiä oireita! Ei kaikilla siihen liity sosiaalista fobiaa tai kahvikuppisyndroomaa! Pahoinvointi ja sympaattisen hermoston tuottamat kiusalliset fyysisiset oireilut ilman sen kummempaa psyykkistä häiriötä voivat olla paniikkihäiriötä.

        On aivan väärä käsitys että paniikkihäiriön omaavat henkilöt olisivat jotenkin "hulluja" tai mielenterveydeltään sairaita. Paniikki voi tulla kenelle tahansa menevälle ja seuralliselle ihmiselle.


      • oireet esim.
        Lusia21 kirjoitti:

        Nimenomaan paniikkihäiriössä voi olla vain fyysisiä oireita! Ei kaikilla siihen liity sosiaalista fobiaa tai kahvikuppisyndroomaa! Pahoinvointi ja sympaattisen hermoston tuottamat kiusalliset fyysisiset oireilut ilman sen kummempaa psyykkistä häiriötä voivat olla paniikkihäiriötä.

        On aivan väärä käsitys että paniikkihäiriön omaavat henkilöt olisivat jotenkin "hulluja" tai mielenterveydeltään sairaita. Paniikki voi tulla kenelle tahansa menevälle ja seuralliselle ihmiselle.

        Alkoivat ainoastaan fyysisenä, ei mitään psyykkistä, siksi en diagnoosia uskonut, enkä lääkkeitä syönyt... Mutta kun sitten hoitamattomana psyykkisetkin oireet ilmenivät niin kyllä alkoi hoitokin maistua =) Ja nykyään en kärsi mistään en tarvitse lääkkeitä tms...

        Ja kyllähän Apuwallakin jotain psyykkistä pelkoa on kun kerran noin paljon on lääkärissä juossut.. ei vaan itse sitä ehkä vielä tajua, mutta ammatti-ihmiset ovat tajunneet että kyseessä on pakko olla jotain psyykkeen puolella


      • selviytyjä
        Apuwa kirjoitti:

        En katsos itse usko vaivojeni johtuvan "paniikkihäiriöstä".

        Kävin kerran myös psykoterapeutin luona, lääkärin ehdotuksesta. Tunnin keskustelun jälkeen hän totesi, ettei kannata tulla uudestaan.

        Siinähän se ongelma juuri onkin, kun en tiedä, auttoiko lääkitys viimeksi. Voi olla, että kaikki olisi hävinnyt itsekseen ajan kanssa. Nytkin syön samoja lääkkeitä "varmuudeksi", jos vaikka tehoaisi kun ei mitään vikaa ole löytynyt.

        Viimeksi vaivani kestivät sen 8-10kk, nyt muutama kuukausi mennyt, eikä kuten sanoin ole mitään varmuutta, onko lääke oikea / onko paniikkia olemassa. (eihän esimerkiksi vatsasairaus katoa mielialalääkkeillä)

        Tuosta "vittuilusta". Keskustelusta saa nyt sellaisen kuvan, että minkä tahansa oireen, minkä alkuperää ei pysty selittämään, aiheuttaja olisi sitten paniikkihäiriö.

        Mikä se sellainen paniikkihäiriö on, jossa on vain fyysisistä kipua ja aisti-ongelmia heräämisestä nukkumiseen, ilman minkäänlaisia psyykkisiä oireita, onko sellaista?

        se on totta että paniikkihäiriö voi olla myös kausiluonteista ja tietty elämäntilanteesta johtuvaa(jos ei ole ehtinyt kroonistua), mutta nykyään kyllä kuulee paniikkihäiriö diagnooseja vähän liian tiheään. joka toisella pikkutytöllä/pojalla on häiriö ja masis kun jänskätti kattoa hopeanuoli piirretty. Kyllä sen sitten huomaa kun tulee oikeasti paniikkihäiriö päälle, siinä ei auta kuin soittaa kiltisti ambulanssi ja aloittaa lääkitys. Voisit tehdä testin miten varmistuisit onko se paniikkihäiriötä vai ei, ota 1kpl 1mg xanor ja odota tunti, jos fyysiset oireilut ei ole kadonnut, se on jotain muuta kuin paniikkihäiriötä.


    • fjpasjgrpo

      Sitä vaan apuwalle sanoisin, et miten sä tänne palstalle tulit jos et usko että sua paniikki vaivaa?

      taidat olla jo todella väsynyt oireiisi, kun olet niin pahantuulinen? ei paniikissa mtn pahaa ole, huomaat itsekkin et mieliala lääkkeet veivät oireet viimeksikin pois, kyllä ne vie nytkin.

      Jos fyysistä vikaa ei löydy, lääkärit vetoavat sitten psyykkiseen puoleen, pääkoppaa kun ei kuvilla tutkita, vaan diagnoosi tulee potilaan kertoman mukaan.

      Mikä käsitys sulla on paniikkihäiriöstä?
      voin sanoa syvällä rintaäänellä et olen täysin normaali 21 vuotias tuore äiti ja vaimo, hoitoalalla töissä, ei mussa mtn vikaa ole, kun olen hyväksynyt et mulle on sellainen tullut. lääkkeitä en käytä.
      Läheiselläni on myös paniikkihäiriö, enkä kyllä ikinä hänestä uskoisi ellei siitä olis koskaan puhe tullut, sosiaalinen läpäheittäjä hän on, ja silti sellainen on hänellä..
      Ja kuitenki hyvännäköinen mieskin vielä :)

      en nyt tiedä elämääsi tarkemmin, mitä touhuat tms, minä itseäsi pidät, mutta hyväksy nyt ettei muuta vikaa ole kuin paniikkihäiriö!

      • tyypillisiä

        Mulla alkoi nimenomaan fyysisillä oireilla, joita olivat mm.

        - rintakipu / ylävatsakipu, jota oli vaikea paikallistaa
        - röyhtäytti
        - päänsärky, ikäänkuin viilsi päälaella
        - huimaus, näköhäiriöt, ikäänkuin näön sumentuminen
        - korvakipu, ääniä korvassa
        - kuume n. 37,5, kesti 2 kuukautta
        - vatsakipu
        jne...
        Näiden oireiden kanssa juoksin lääkärissä, söin antibiootteja olemattomiin poskiontelotulehduksiin, kävin sydänfilmissä, otettiin verenkuvia jne. eikä ikinä mitään missään! Jossain vaiheessa sitten iski se paniikkikohtaus, noin vuosi näiden kaikkien oireiden jälkeen. Siinä tilanteessa ei sitten kyllä auttanut kuin soittaa ambulanssi...diagnosoitiin psykosomaattisia oireita yleisestä ahdistuneisuudesta johtuen ja paniikkihäiriö. En kyllä itse kokenut masennusta jne lainkaan, kävin töissä, seurustelin jne. mutta niin sanoi lääkäri! Kyllä ihminen voi reagoida kropallaan eikä mielellään...


    • menkat?

      Jos sulla onkin tullut naisten menkkavaivat,ken ties?
      kiukku sopii ainakin hyvin kuvaa!!

      älä ole noin naivi, kun täällä sulle apua tarjotaan. ota vastaan äläkä kiukuttele.. tulee sun teksteistä lähinnä mieleen; "äiti, emmä halua, ei mulla ole" jutut.
      suotta sä täällä pyörit, soita aamulla terveysasemalle, josko siellä sua kuunneltais!

    • C

      Kyl sil paniikkihäiriö oli varmasti. Mul on itselläni ja luulen, että se on tullut siit et mua on kiusattu. Ja se on ihan perseest. Nuoret ihmiset ahdistaa mua eniten

    • Anonyymi

      Joo mulla on kans tää vittumainen paniikkihäiriö ja sekavuus jatkuvasti. Herään aamulla normaalisti mutta iltapäivää/iltaa kohden ihan jäätävä derealisation=epätodellisuuden tunne, joka yleensä syystä tai toisesta johtaa paniikkikohtaukseen jonkin poikkeavan tunteen/tuntemuksen ansiosta. On ihan vitun kiva elää tän kanssa kun ei oo mitään hoitoa VIELÄ saanut. Noin kahden viikon ajan kestänyt joka päiväinen paniikki ja derealisaatio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2464
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      284
      2118
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2050
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1771
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1681
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      109
      1259
    Aihe