Ikean tiskiallas - ongelmia!

Lepatus

Asensimme juuri Ikean tiskialtaan putkineen. Kaikki on tehty ohjeiden mukaan.

Ensimmäisen kerran astianpesukonetta käyttäessämme huomasimme, että putkien muodosta johtuen KONEEN POISTOVESI NOUSEE TISKIALTAASEEN ASTI, kun kone pumppaa vesiään pois.

Tällaista ei siis ole tapahtunut entisten putkien ja hajulukkojen kanssa. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia? Oletteko saaneet korjattua asian jotenkin? Oletteko valittaneet Ikeaan?

Ei ole kivaa, että konetiskiaineinen moskavesi näin pääsee kosketuksiin pesurättiin ja kaikkeen mitä altaassa sattuu olemaan, välillisesti käsiinkin. Ongelma ehkä poistuisi laittamalla aina altaan tulppa kiinni, mutta tällöinhän tiskialtaan käyttö olisi hyvin rajattua koko koneen pitkän pesuohjelman ajan. Ei siis ole minun mielestäni ratkaisu..

12

14251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silurus

      Meillä on tarkoitus asentaa ikean vesilukko, joten piti tarkistaa. Kuvan perusteella ikean vesilukko, eikä kohta, johon apk:n poistoputki asetetaan, eroa yleisesti tunnetuista ja hyviksi havaituista vesilukoista.

      APK:n omissa ohjeissa kehotetaan yleensä asentamaan poistoletkun ylin kohta aivan työtason alle. Itse olen havainnut neuvon huomioonjättämisen johtavan ainakin siihen, että kone imaisee poistovettä sisäänsä aina käynnistyksen yhteydessä.

      • Lepatus

        Ikean systeemissä vesilukko kaikkine laskuputkiliitoksineen sijaitsee TOSI ylhäällä. Se on melkein samalla tasolla kuin tiskialtaan reikä. Eli vesilukosta lähtee _vaakasuora_ putki suoraan tiskialtaan pohjareiälle, ja oikeastaan reiän kohdalla putkessa vaan 90-asteen mutka siihen allasreikään.

        APK:n poistovedellä ei siis ole suurikaan homma nousta reiästä ulos. Ei siis joudu kulkemaan "ylämäkeen". Itse asiassa ihmettelen, jos kellään muulla ei tätä vedennousuongelmaa ole :/

        Täytyy vielä tsekata, miten se APK:n poistoletku kaapissa kiemurtelee. Josko sen asettelulla saisi yhtään vähennettyä ongelmaa.. Sekin kyllä viritettiin mahdollisimman hyvin ohjepaperin piirrosten mukaisesti..

        Voi tätä ärtymyksen määrää! Harmittaa, vaikka muuten kaikki on mennyt niin hyvin.


      • silurus
        Lepatus kirjoitti:

        Ikean systeemissä vesilukko kaikkine laskuputkiliitoksineen sijaitsee TOSI ylhäällä. Se on melkein samalla tasolla kuin tiskialtaan reikä. Eli vesilukosta lähtee _vaakasuora_ putki suoraan tiskialtaan pohjareiälle, ja oikeastaan reiän kohdalla putkessa vaan 90-asteen mutka siihen allasreikään.

        APK:n poistovedellä ei siis ole suurikaan homma nousta reiästä ulos. Ei siis joudu kulkemaan "ylämäkeen". Itse asiassa ihmettelen, jos kellään muulla ei tätä vedennousuongelmaa ole :/

        Täytyy vielä tsekata, miten se APK:n poistoletku kaapissa kiemurtelee. Josko sen asettelulla saisi yhtään vähennettyä ongelmaa.. Sekin kyllä viritettiin mahdollisimman hyvin ohjepaperin piirrosten mukaisesti..

        Voi tätä ärtymyksen määrää! Harmittaa, vaikka muuten kaikki on mennyt niin hyvin.

        kts. http://lvi-shop.fi/images/12331.jpg


    • puurari

      No mulla Ikeasta Domsjö-allas ja siinä Atlant-pohjaventtiili, johon kytketty pesukoneen poisto (pesukonekin Ikeasta). Ei ole ollut ongelmia pesukoneen poistoveden kanssa.

      • Lepatus

        Ilmeisesti tässä koko hommassa on jokin muu vialla.. Menipä vaikeaksi. Itse asiassa veden tyhjentyminen altaastakin tuntuu hidastuneen. Mitään tuketta ei pitäisi putkissa olla, kun ei ollut ennenkään..


      • ssa
        Lepatus kirjoitti:

        Ilmeisesti tässä koko hommassa on jokin muu vialla.. Menipä vaikeaksi. Itse asiassa veden tyhjentyminen altaastakin tuntuu hidastuneen. Mitään tuketta ei pitäisi putkissa olla, kun ei ollut ennenkään..

        olisit ostanut kunnon liikkeestä altaan


      • turhuudenjumala
        Lepatus kirjoitti:

        Ilmeisesti tässä koko hommassa on jokin muu vialla.. Menipä vaikeaksi. Itse asiassa veden tyhjentyminen altaastakin tuntuu hidastuneen. Mitään tuketta ei pitäisi putkissa olla, kun ei ollut ennenkään..

        putsata viemäri ainakin runkolinjaan asti. itsellä pyykkikone keittiössä ja teki ensin keittiöremontin jälkeen saman, eli poistovedet nousi tiskialtaaseen. mutta kun ostin porakoneeseen laitettavan viemärinavaajan ja pullon viemärinavausainetta ja annoin liota ensin tunnin, sitten poraamaan, sitten n. 5 litraa kiehuvaa vettä päälle. toinen käsittely heti perään... ei ole sen jälkeen tullut vettä altaaseen.


      • siljaliina
        turhuudenjumala kirjoitti:

        putsata viemäri ainakin runkolinjaan asti. itsellä pyykkikone keittiössä ja teki ensin keittiöremontin jälkeen saman, eli poistovedet nousi tiskialtaaseen. mutta kun ostin porakoneeseen laitettavan viemärinavaajan ja pullon viemärinavausainetta ja annoin liota ensin tunnin, sitten poraamaan, sitten n. 5 litraa kiehuvaa vettä päälle. toinen käsittely heti perään... ei ole sen jälkeen tullut vettä altaaseen.

        Kuullostaa kyllä jonkinlaiselle tukokselle. Meillä kin pyykkikone tunkee vedet viemäriin vessassa, silloin kun putket ovat tukkeessa. Pitää avata ja putsata, tai laittaa jotain putkenaukaisuainetta.


    • AKP81

      Täsmälleen sama ongelma, eli allas vetää huonosti ja apk vedet nousevat altaaseen. Ongelma on tuossa ikean poistoputkessa, ei itse viemärissä. Ikean hajulukon virtaus on liian pieni. Asentoa muuttamalla ongelma poistuu hetkeksi, mutta pienikin roska palauttaa sen.

      • valitus-osasto

        Parilla kympillä saa lähes mistä kaupasta tahansa uuden hajulukkosetin, ai niin eihän se kaikkia auta kun ei sitä osata vaihtaa, vaan vali-vali.


    • Ruostunut

      Tiskiallas ruostuu edelleen. Mikä avuksi?

    • Anonyymi

      Sama ongelma täällä. Apk poistovesi nousee altaaseen.. Eka putki onkin vaakatasossa!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe