Asuntolaina

talonnostajat

Ajatuksemme on ottaa asuntolaina puoliksi ja avata sitä varten ns. lainanhoitotili, johon siis kummatkin laittavat kuukausittain tietyn rahasumman joka sitten eräpäivänä menee lainan lyhennykseen.
Nyt jos käykin niin, että tulee perheenlisäystä ja äiti jää äitiyspäivärahalle, ei voi olettaa että hän pystyy maksamaan niin paljoa, kuin töissä ollessa.
Miten tällaisessa tilanteessa yleensä toimitaan, muutetaanko kuukausierä pienemmäksi, jonka maksuun myös nainen voi osallistua vai maksaako mies vain omaa osaansa??
Kiitoksia etukäteen!

14

4528

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pankkiirirrr

laina-aikaa pidentämällä kk/eräkin pienenee ja vaimo-kultakin voi maksaa omansa,tosin sinunkin osuutesi pienenee ellet sitten halua itse maksaa enempää kuin vaimosi.

• maksat

jäljelle jäävän osuuden. Yksinkertaista.
      Jos talous ei kestä niin lainaa on liikaa

• Äitiliinuliini

Jos aikomuksena on ottaa asuntolaina puoliksi ja hankkia lapsiakin puoliksi niin johan on helvetti kumma jos mies ei ymmärrä sitä, että äitiyslomalla ollessaan naisen ansiot ovat pienemmät! Kyllä minun mielestäni miehen kuuluu silloin huolehtia esim. asumismenoista leijonaosa.

Eli siinä tilanteessa toimitaan niin, että vastuuntuntoinen mies maksaa itse lyhennyksen, kun nainen on 24 h vuorokaudessa täysin avuttoman pienen ihmisen käytössä.

• talonostajat

katsos, kun SINÄKIN älysit että akan ansiot on pienemmät lomalla ollessa.......HIENOA

• tietenkin vastuussa

Ei joku yhteinen tili edellytä, että molemmat maksaa sinne yhtä paljon. Ei kiinnosta pankkia, se vain olettaa, että rahasumma on veloitettavissa ja vielä palvelumaksut päälle.
      Jos toinen ei pysty maksamaan, niin toinen täydentää.
      Voihan aina mennä pankkiin selittämään olosuhdemuutoksia ja tehdä uuden maksusuunnitelman.
      Ehkä sinun ei kannata vielä harkita lapsia, ne todella tarvitsevat rakkautta ja myös uhrauksia (rahaa). Jää itse isyyslomalle ja pistä vaimosi hoitamaan talolainaa. Jos ei rahkeet kestä, niin sitten pitäisi tyytyä siihen.

• Akka Kepnekainen

Mikäli lähtökohtana on tuo, että kaikki tasan ja yhtä paljon, niin älkää hankkiko niitä lapsia. Varmaan te sitten laskette myös lasten kulut puoliksi.

Kyllä nainen pystyy äitiyslomallaan laittamaan lainanhoitotilille ihan yhtä paljon, kuin sinäkin. Meinaan sinähän voit maksaa äidille (naisellesi????) palkkaa lapsen hoidosta ylityölisineen yötyölisineen yölliset hälytyslisät sunnuntailisät viikkovapaakorvaukset kakkavaipan käsittelylisät (likaisen työn lisä) yms.

Laskepa vaikka 1 euron tuntipalkalla kuukauden liksa naisellesi.

Naurattaa tuollaiset ukot. Kyllä se toimivassa suhteessa on niin, että se maksaa, kellä sitä rahaa on.

• talonostajat

ei tarvii alkaa saivartelemaan asiasta, mistä hei tiiä hevon paskaa, niinkuin SINÄ

• -Teukka-

Tuossa tilanteessa olisi varmaankin parempi, että kummallakin olisi oma, erillinen lainansa.

Niin ja parisuhteesta sellainen kommentti, että kannattaisi jättää ne lapset hankkimatta (vaikka tässä taisi olla kyse provosta)

• talonostajat

Kyllä perkele on tiukkapipoista porukkaa täällä, ainakin muutamat vastaajat, ette taas ymmärtäneet yhtään mitään, mutta jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia.......

• vierailija

Voit sopia vaimosi kanssa, että molemmat maksavat asuntolainaa myös äitiysloman ajan, mutta suhteutettuna sen hetkisiin tuloihin nähden. Esim. sinä maksat 70% ja vaimosi 30% lainasta.

Ihmettelen täällä muutamia vastaajia, että mies saa maksaa, kun tienaa enemmän. Itse en ikinä pystyisi tekemään niin ja elämään äitiyslomaa miehen siivellä. Meillä molemmat maksavat asuntolainaa saman verran.

Toiseksi, ette tarvitse mitään erillistä lainanhoitotiliä. Sovitte vain keskenään kumman tililtä lainalyhennykset hoidetaan ja toinen maksaa sitten toiselle oman osansa.

• jahas jassoo

Tuosta sinun aloituksestasi jäi sellainen kuva, että molempien puolisoiden pitää laittaa lainanhoitotilille samansuuruiset summat joka kuukausi. Mikäli vaimosi on äityslomalla, niin on luonnollista, että hän ei voi laittaa enää samaa summaa. Tarkoititko, että vaimosi ollessa äitiyslomalla, myös sinun laittamaasi summaa tulisi pienentää, että tasa-arvo maksajina säilyisi?

Sikäli järkevää, että molemmat maksavat yhtäpaljon, koska hyvin usein erotilanteessa syntyy riitaa siitä, että toinen puoliso ei ole maksanut yhteisestä lainasta niin paljon, kuin toinen. Tiliotteita näytellään katkerana sukulaisilla ja kavereille ja kerrotaan, kuinka "toinen vei talosta puolet, vaikkei ole edes maksanu yhtä paljon, kuin minä". Omaisuus mitä lainalla on hankittu kuitenkin erotilanteessa jaetan kahtia, myös loppuvelka on molempien yhteinen.

Eli järkevntä olisi, että molemmat laittaa aina samansuuruisen maksun tilille ja kikkailee sitten perheen sisällä jokapäiväisistä menoista, mitä kukakin maksaa ruuasta, vaatteista, sähköstä...................

• ???????????
        vierailija kirjoitti:

Voit sopia vaimosi kanssa, että molemmat maksavat asuntolainaa myös äitiysloman ajan, mutta suhteutettuna sen hetkisiin tuloihin nähden. Esim. sinä maksat 70% ja vaimosi 30% lainasta.

Ihmettelen täällä muutamia vastaajia, että mies saa maksaa, kun tienaa enemmän. Itse en ikinä pystyisi tekemään niin ja elämään äitiyslomaa miehen siivellä. Meillä molemmat maksavat asuntolainaa saman verran.

Toiseksi, ette tarvitse mitään erillistä lainanhoitotiliä. Sovitte vain keskenään kumman tililtä lainalyhennykset hoidetaan ja toinen maksaa sitten toiselle oman osansa.

" Itse en ikinä pystyisi tekemään niin ja elämään äitiyslomaa miehen siivellä." ????

Ja lapsiko on sitten joku sinun henkilökohtainen harrastuksesi, johon miehen ei tarvitse osallistua..?

Jo on aikoihin eletty! Itselläni ei ole lapsia (ainakaan vielä). Tällä hetkellä olemme molemmat ihan hyvätuloisissa töissä ja maksamme lainaa puoliksi. Mutta ei ole puhettakaan siitä, etteikö mieheni maksaisi enemmän, jos omat tuloni putoaisivat puoleen äitiyslomalla.

Jos ajattelunne on tuolla mallilla, niin kannattaa harkita lapsien tekemistä tai muuten vaan tarkistaa ajattelumalliaan. Kyllä perhe perustetaan yhdessä ja silloin perheellä on yhteiset tulot.

Teidän mallillanne mies voisi esimerkiksi käydä lomillaan kuukauden ulkomaan reissuilla ja golfata, mutta vaimo olisi kotona ja lenkkeilisi, kun muuhun ei olisi ehkä varaa. En ymmärrä... :)

• vierailija
        ??????????? kirjoitti:

" Itse en ikinä pystyisi tekemään niin ja elämään äitiyslomaa miehen siivellä." ????

Ja lapsiko on sitten joku sinun henkilökohtainen harrastuksesi, johon miehen ei tarvitse osallistua..?

Jo on aikoihin eletty! Itselläni ei ole lapsia (ainakaan vielä). Tällä hetkellä olemme molemmat ihan hyvätuloisissa töissä ja maksamme lainaa puoliksi. Mutta ei ole puhettakaan siitä, etteikö mieheni maksaisi enemmän, jos omat tuloni putoaisivat puoleen äitiyslomalla.

Jos ajattelunne on tuolla mallilla, niin kannattaa harkita lapsien tekemistä tai muuten vaan tarkistaa ajattelumalliaan. Kyllä perhe perustetaan yhdessä ja silloin perheellä on yhteiset tulot.

Teidän mallillanne mies voisi esimerkiksi käydä lomillaan kuukauden ulkomaan reissuilla ja golfata, mutta vaimo olisi kotona ja lenkkeilisi, kun muuhun ei olisi ehkä varaa. En ymmärrä... :)

Onkohan sinulla mennyt puurot ja vellit sekaisin? Tässä oli puhetta vain lainasta ja jos minulla on niin hyvät tulot äitiyslomasta huolimatta, että pystyn hoitamaan lainastani oman osuuden niin mikä on ongelma?

• Reiska5seiska

Täältä saat lainan ja löytyy myös selkeästi kaikki ohjeet kuinka sitä kannattaa hakea -> http://kerapro.fi
      Itse ainaki oon ollu ihan tyytyväinen ja hakenu kaikki lainat sieltä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe