Haussa yksinpurjehdittava, mieluiten traileroitava ( H?) ja viikonloppupurjehduksiin soveltuva purjevene. Hinta max. 15 000€
Yksinpurjehdittava
13
5306
Vastaukset
- ajattelet...
yksinpurjehdusta, lasketko miehistn mukaan? Siis voiko olla vaikka 5 naista (tai miestä) miehistönä? Silti olet yksinpurjehduksella, koska varsinainen seura puuttuu.
- Stora
Tarkoitan yksin veneessä.
- autopilotilla
mikä tahansa homeinen skandivene 70 luvulta johon rahasi riittää sopii tuohon, asennat vaan autopilotin lisäksi
- hometta,
oikein löydy. Kun vene on vm. 75, ja melkein kuin uusi, taitaa 85- ja 95- malliset jäädä heikompaan luokkaan. Siis ei LYS-luokkaan...
- merellä
Seilatessa pärjää suurellakin mutta rantautumiset ovat sen hankalampia mitä suurempi vene purjeetkin muuttuvat raskaiksi yksin käsitellä ..kohtuus koossa siis..
Kierrä nk. kuidutetut köliratkaisut kaukaa samaten pitkäköliset veneet.
Kannen läpi menevä masto on pystyttäessä paljon helpompi kuin kannella seisova ja lujempikin se on ..kansi/masto -konstruktiona.
Älä osta nk. "taliboksillista" akseliläpivientivenhoa = ongelmia. S-vetolaiten on varsin ongelmaton ja tiivis - huom. kumin vaihto määrävuosin "nykyaikainen" akseliläpivienti on hyvä sekin. Pohjaventtiileitä kandee katsoa tarkkaan.
Ei voi sanoa nimettyä venetyyppiä - yritä löytää hyvä yksilö monista.- traileroitavat
Eli en taida keksiä mitään kölivenettä mikä olisi traileroitavissa mutta sitä ei pysty yksin purjehtimaan? Jolla tyyppisistä löytyy kyllä niitä missä kaveri on tarpeen. Eli jos puhutaan traileroitavista (autolla vedettävistä) veneistä ei veneen koko tule vastaan purjepinta-alassa eikä rantautumisen vaikeutena. Julle taitaa olla helpoin traileroitava halppis vene? ja tulee kevyesti auton perässä.
- olis
mf 630 helppo ja vakaa purjehdittava.
- olis
Skippi?
- skipper80
scanper 22lla jo viimeset 4 vuotta, tosin vene ei ole nostokölinen.joten trailerointi hankalempaa..
- merellä
traileroitava?
Haita ja hoota vedetään molempia h-autojen tjaa no paketti-/maastureiden perässä trailereilla.
vaativat kyllä hiab-nosturin mutta muuten homma toimii kyllä.
Melges on nopea traileripursi - saisko jonkun paljon kisoja nähneen halvemmalla tai vastaavan?? - auranen
Myyn Windmill purjeveneen. Valmisrettu mahonki vaneerista, ollut käyttämättömänä autototallissa pitkään, täysin ehjä, ruskean värinen, mukana jarrullinen traileri, hintaan 2000 e. läh. p 0404511792
- Nostoköli
Itsellä on kokemusta Campus 650:stä yhdeltä kesältä ja nyt tämän kesän kokemukset jenkki-ihmeestä Macgregor 26 C:stä.
Campus oli nopea ja kiva purjehtia, mutta kajuutalta se soveltui lähinnä kahden aikuisen yöpymiseen jos oli tykästynyt telttaolosuhteisiin. Sen traileroi helposti, mutta rikissä oli aina melkoinen jumppa sekä nostossa että laskussa. Pärjäsin yksin hyvin ilman pilottia, kun hoidin purjemanööverit satamassa valmiiksi ja nostot reilusti sataman ulkopuolella. Suomessa ei taida olla maahantuojaa, katso fabav.se. Käytettyjä veneitä on kaupan aina silloin tällöin.
Macgregor 26 C on veneenä kooltaan ja asuttavuudeltaan jo eri luokkaa. Vesivessa, kunnon keittomahdollisuus ja yöpymismahdollisuudet jopa suurperheelle muutaman yön verran. Campuksen veroinen purjehdittava, mutta selvästi vähemmän kevytvenemäinen. Erityisesti avotuulella erittäin nopea retkiveneeksi. Massaa veneellä trailerilla noin 1000 kg, joten vaatii kohtuu järeän vetoauton noustakseen luiskalta. Rikin käsittely traileroinnin yhteydessä äärimmäisen helppoa Campukseen verrattuna. Apumoottori ei ole Campuksen tapaan telineessä, vaan perässä paapuurissa olevassa moottorikaivossa jossa se on helposti käsillä. Venettä pystyy käsittelemään hyvin yksin, ainakin omaa yksilöäni jossa rullagenua ja Lazy-jacksit isossa. Molempia olen siis ajanut ilman autopilottia, toki on jossain vaiheessa hankintalistalla minullakin! Macistä (versiosta 26 C) löydät tietoja osoitteesta http://macgregorsailors.com/manuals/index.php
Näitäkin veneitä on Suomessa sen verran, että joitakin kappaleita on aina silloin tällöin kaupan.
Molempien veneiden ominaisuudet perustuvat vesiballastiin, Campuksessa noin 400 l ja Maccissä noin 800 l.
Yleisesti ottaen olet mielestäni valinnassasi oikeilla jäljillä. Harva purjehtija uskoo, miten paljon uusia satamia ja nähtävää rannikko- ja sisävesillemme tulee kun veneen syväys köli ylhäällä on vain n.30 cm. - Zacu73
Minulla on ollut aikaisemmin Campus 650 ja nykyään on Skippi 650 Cruiser.
Campus plussia: Hyvinkin budjettisi rajoissa. Erittäin kevyt ja hyväkulkuinen, helppo vetäistä kevyelle jarruttomalle venetrailerille. Sopii mielestäni erityisesti sisävesille. Taittuva köli on huoleton.
Miinuksia: Ei kovinkaan laadukkaasti tehty ja hieman heppoinen. Maston kaato vähän hankalaa, kun vakivarustukseen ei kuulu telinettä, jolle se laskeutuisi. Köydet vakiona kiinni mastossa, olisi vaikea nostaa ja laskea purjeita yksin, jos samalla pitää kiinni peräsimestä. Homman ratkaisisi autopilotti, mutta sitten pitäisi viritellä veneeseen itse sähköt, sillä vakiona ei ole mitään.
Skippi plussia: Erinomainen, laadukas ja hienosti kulkeva vene -- enemmän "oikea" purjevene kuin Campus. Melkein kaikki ne asiat paremmin, jotka minua Campuksessa ärsyttivät. Sopii sisävesien lisäksi isompaan aallokkoon ja myös rannikkovesille. Heloitus mainio: kaikki köydet hytin katolla, rullafokka ja hyvä istumalaatikko sekä sähköt. Mastolle hyvä teline.
Skippi miinuksia: Hinta on uutena selvästi budjettisi yli. Kölin voi nostaa, mutta se ei ole "autolaukeava" matalalle karauttaessa. Muuten hyvä firman oma traileri on hankala nostossa ja laskussa: Siinä on veneelle "telineet", eikä rullia ja vinssiä. Näin traileri pitää ajaa jyrkältä rampilta riittävän syvälle, jotta veneen ylösnostetun kölin bulbi kelluu "takatelineen" yli veteen tai sieltä pois. Erittäin, erittäin hankalaa yksin tai oikeastaan muutenkin.
Lähtökohdiltaan skippi on siis yksinpurjehdittavampi. Jos peräsimeen virittelee autopilotin, venettä olisi todella mukava purjehtia yksin. Jos veteenlaiton ratkoo ja uskoo onnistuvansa kaatamaan painavamman maston yksin (telineestä huolimatta sen suurempi paino haittaa), tämä on ihan kelpo vaihtoehto.
Ypöyksin Campus mielestäni toimisi yksinpurjehduksessa vain, jos virittäisit autopilotin (ja virtalähteen) sekä mieluusti vielä purjeenkäsittelyn liittyvät köydet lukoille maston katolle. Sitten voisi nikkaroida mastoa kannattelevan telineen kaatoavuksi ja jos oikein haluaisi helpolla päästä, vielä keulapurje rullafokaksi. Luulen myös, että voisi kannattaa ostaa vielä simppelimpi Skippi 6.3 ja tehdä em. viritykset siihen. Se on kuitenkin vielä edullisempi ja istumalaatikko on parempi. Mielestäni 650:ssa oleva parempi hytti ei ole sekään kovinkaan kummoinen, joten 6.3:n karumpi (ja halvempi sekä yksinkertaisempi) boksi olisi vain nukkumapaikka -- selkeä homma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760