Tapiolan rahastot

Sijoittaja X

15

7652

Äänestä

Vastaukset 15

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vrt. sampo-keskustelu

pitääkö noihinkin hallinnointipalkkioihin laskea alarahastojen palkkiot mukaan (vrt. eilinen sampo-keskustelu)?

• suomi jyrää
    • rahastot

Tapiolan lähes kaikissa (yhtä lukuunottamatta) rahastoissa Tapiolan omat tytäryhtiöt ovat merkinneet 80-90 % kaikista osuuksista. Tavallisia ulkopuolisia sijoittajia on vähän.

Piensijoittajan kannalta tämä ei ole paras mahdollinen asetelma. Normaalioloissa tästä ei liene suuremmin haittaa, mutta kovassa osakkeiden laskubuumissa luulen, että rahastoyhtiö huolehtii omiensa edusta ennen ulkopuolisia sijoittajia.

Kun lunastustoimeksiantoja alkaa tulla enemmän kuin rahastolla on käteisvaroja, tämä omien suosiminen voi tulla etusijalle.

Itselläni oli Tapiola Kehittyvät markkinat-rahastossa merkintä aiemmin, mutta olen siirtänyt yllä mainitusta syystä varat turvallisempaan rahastoon ja toiseen rahastoyhtiöön.

En puhu tässä kenenkään pussiin, sillä omat kaikki vakuutukseni ovat Tapiolassa ja olen niihin tyytyväinen. Rahastojen todellisesta luonteesta vain on tosi vaikea saada eksaktia tietoa.

• suuret

Tapiola-Rahastoyhtiön rahastojen vaihtokulut ovat aivan liian korkeat.
        Rahastosijoittaja tarvitsee näitä vaihtoja muutaman kerran vuodessa keskimäärin ja Tapiolan korkeilla vaihtokuluilla peli ei onnistu.
        Rahastoyhtiö on pysynyt kovin pienenä ja pysyykin sellaisena nykyisellä kulurakenteella.

Ehkä edellisen vastaajan mainitsema Tapiola-yhtiöiden valta-asema rahastoissa selittää korkeat kulut. Omilta yhtiöiltä ei saada palkkioita paljoakaan ja ne on nyhdettävä ulkopuolisilta sijoittajilta.

• -Teukka-

Aika hyvin huomioitu. Tosin ymmärrettävä tilanne, koska Tapiola tarvitsee rahastoilleen volyymia ja nuorena (rahasto-)yhtiönä sitä täytyy aluksi kerätä "omilta".

En tosin itse olisi niin huolissani siitä, ettei rahoja saisi ulos yhtiöstä ajallaan. Rahastoihin ei kuitenkaan voi sijoittaa ns. "sormi myyntinapilla" ja lunastusta voi joutua odottamaan myös perinteisten yhtiöiden rahastoissa.

• Sijoittaja X

Kiitokset vain vastaajille erinomaisista huomioista.

• karona

Olimme eilen neuvottelussa, missä sijoitusneuvoja kertoi, ettei rahastojen vaihdosta synny kuluja. Halusin kuitenkin tutustua tilanteeseen, mutta sivuille pääsemisessä on ongelmia.

• LähiTapsalainen

LähiTapiolan rahastoissa ei ole enää merkintä eikä lunastuspalkkioita.

• myös suomi rulaaa

ja kk-mekrinnät ilmasii

• Hallaahon.äänestäjä

tapiolalla on uutuusrahastoja työnimellä markkinarahasto(t) ainakin usa ja eurooppa
      ja ideana on etf terästettynä näkemyksellä osakepoiminnalla
      mutta nyt kannattaa katsoa?

KOKO MAAILMA PIDÄTTÄÄ HENGITYSTÄÄN SILLÄ TRUMP ON ALOITTANUT KAUPPASODAN VALMISTELUN?
      Pörssit ympäri maailmaa laskussa
      SUOMEN HALLITUKSEN PUHEET NOUSUSTA MENEVÄT SITTEN SP500 KAATUMISEEN, joka
      vaikuttaa talouteen enemmän kun Sipilän hallitus

TULEEKO KAUPPASOTA???
      http://keskustelu.mvlehti.net/index.php?topic=44383.msg246351#msg246351

TRUMP ON JO KONEESSA
      "Will soon be heading to Davos, Switzerland, to tell the world how great America is and is doing. Our economy is now booming and with all I am doing, will only get better...Our country is finally WINNING again!"

• Sijoituspoju

Mulla itselläni on Tapiolan rahastossa rahaa aluksi pistin 2000€ könttä summan ja joka kk menee palkasta suoraan 100€ niin voin sanoa että hyvin on tuottanut..

• Vanhatajat

Pitää olla hiljaa, niin saa kaloja.

• Anonyymi

Vieläkö Tapiolan rahastot tuottaa?

• Anonyymi

Huoltokatkon takia en päässyt tarkistamaan eläkesijoituksen tilannetta.
      Varat vapautuvat 1,5 v päästä joten ne ovat nyt 100% korkosijoituksissa.
      Muistelen että -90 luvun lopulla ottamiini sijoituksiin on tullut tuottoa tuplasti sen mitä olen maksanut.
      Ei mielestäni pahasti, varsinkin kun maksut ovat lähteneet yritykseni tililtä.
      Nykytilanteesta en tiedä, enkä sitä mikä on tarjonta eläkesijoituksiin juuri nyt.

Myös edesmenneen vaimoni eläkesijoitukset tuottivat 5 kertaisena takaisin maksut.
      Syynä oli kuolinehto, maksetaan tavoiteeläke 5 vuoden ajan lähiomaisille ja ei keretty paljoa maksaa sisälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      44
      844
    2. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      11
      843
    3. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      62
      778
    4. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      42
      753
    5. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      750
    6. 51
      647
    7. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      60
      597
    8. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      49
      597
    9. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      67
      566
    10. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      111
      527
    11. Suutuin lähinnä itselleni

Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.
      Ikävä
      28
      518
    12. SuMetKu konkursissa

Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.
      Suomussalmi
      18
      497
    13. Hei. Ilmeisesti tässä saa unohtaa sen

että meistä joskus jotain tulisi? M
      Ikävä
      29
      495
    14. Ei voi mittään

Tykkään sinusta, vaikka miten typerän jutun suustasi päästät😅
      Ikävä
      33
      487
    15. Miksi olet niin hankala?

Miksi toimit miten toimit?
      Ikävä
      44
      485
    16. En usko enää

rakkauteen.
      Ikävä
      60
      439
    17. Miten voit tykätä

Jos samaan aikaan haluat pysyä mahdollisimman kaukana?
      Ikävä
      40
      437
    18. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      33
      425
    19. Tykkään sinusta

Vaikka en vastailekaan!
      Ikävä
      17
      420
    20. Mitä sulle

Kuuluu?
      Ikävä
      24