Seitsemäs sinetti ja Mansikkapaikka

Kuinka moni on nähnyt nämä ruotsalaisen elokuvan klassikot?

Nämä kaksi samoihin aikoihin valmistunutta Ingmar Bergmanin ohjaamaa elokuvaa onnistuvat kertomaan yksinkertaisin keinoin jotain hyvin syvällistä elämästä.

Nämä elokuvat ovat kuviltaan ja asetelmiltaan puhtaita. Silti päähenkilöiden sisällä myllertävät erilaiset tunteet mm. kuolemanläheisyydestä.

Jos vertaa vaikka tuolloiseen suomalaiseen elokuvaan näitä kahta, niin huomaa Ruotsin elokuvan olleen tuolloin valovuosien päässä naapuristaan. Tekniikasta ei pitäisi olla kiinni, sillä visuaalisesti nämä Bergmanin elokuvat ovat hyvin selkeitä. Tosin, Bergmanin tapaisia mestareita ei välttämättä joka maahan synny.

Vielä tänäkin päivänä nämä kaksi elokuvaa onnistuvat menemään katsojan sisälle ja pysymään siellä pitkään.

Mitä mieltä te muut olette näistä elokuvista?

9

986

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • döden..

-olen nähnyt,ja varsinkin Seitsemäs Sinetti on aivan maaginen elokuva,outo monitasoinen mustavalkoinen mestariteos.Tulee mieleen se kuuluisa suomalaisen taiteilijan maalaus,missä ihmiset rakentavat hirsitaloa,ja siellä rakentajien joukossa taka-alalla on mukana myös kuolema luurankohahmossaan.Mutta en kyl väittäisi,et Ruotsin elokuva oli tuolloin valovuosia edellä suomalaista elokuvaa,ainoastaan Bergman oli.Täälläkin tehtiin muutamia hienoja elokuvia samoihin aikoihin,mm. Elokuu jne.

• Per-Fe-Cto

Niin, niin Kassila-parkahan yritti kovasti olla suomen Bergman, mutta kun rahkeet, kyvyt ja etenkin käsikirjoitustaito eivät riittäneet niin ura hölähtikin näihin kiusallisiin Nataliaan, Aatamin-pukuun, Meiltähän tämä käy- filkkaan ja muihin, joissa taso tippui älyttömästi.

Kassilan vahvuus oli hyvä alkuperäistarina. Sitten kun sille nousi kusi hattuun ja se luuli olevansa Mika Waltari ja kirjoitti itse käsiksen Votkaa, Komisario Palmu- leffaan niin senjälkeinen Kassilointi olikin huonon elokuvan historiaa.

Bergmanilla sen sijaan on herkkä tyylitaju toimivaan käsikseen ja osaa itsekin kirjoittaa hemmetin hyvin (mm. Laterna magica), joten paskoja käsiksiä Bergman ei ole paljoa tehnyt.

Puhutaan aina Lubitchin kosketuksesta, mutta kyllä Bergmanin leffoissa on aina se Bergmanin kosketus. Samalla tapaa kuin Jean Renoirilla.

• ...loistava ohjaaja
        Per-Fe-Cto kirjoitti:

Niin, niin Kassila-parkahan yritti kovasti olla suomen Bergman, mutta kun rahkeet, kyvyt ja etenkin käsikirjoitustaito eivät riittäneet niin ura hölähtikin näihin kiusallisiin Nataliaan, Aatamin-pukuun, Meiltähän tämä käy- filkkaan ja muihin, joissa taso tippui älyttömästi.

Kassilan vahvuus oli hyvä alkuperäistarina. Sitten kun sille nousi kusi hattuun ja se luuli olevansa Mika Waltari ja kirjoitti itse käsiksen Votkaa, Komisario Palmu- leffaan niin senjälkeinen Kassilointi olikin huonon elokuvan historiaa.

Bergmanilla sen sijaan on herkkä tyylitaju toimivaan käsikseen ja osaa itsekin kirjoittaa hemmetin hyvin (mm. Laterna magica), joten paskoja käsiksiä Bergman ei ole paljoa tehnyt.

Puhutaan aina Lubitchin kosketuksesta, mutta kyllä Bergmanin leffoissa on aina se Bergmanin kosketus. Samalla tapaa kuin Jean Renoirilla.

Kyllä Kassila onnistui käsikirjoittajana yhtä hyvin kuin Bergman. Muun muassa Lasisydän on elokuva Kassilano masta alkuperäisideasta. Ja elokuva on yksi Suomen parhaimpia. Muita loistavia Kassila elokuvia: "Elokuu", "Tulipunainen kyyhkynen", "Palmut", "Tyttö kuunsillalta", "Päämaja".

Toki 70-alun komediat eivät mitään elokuvataidetta ole ja tuskin ovat sellaisiksi tarkoitettukaan.

Luulen että se on enemmän säkästä kuin taidosta kiinni, kun Kassila ei päässyt samanlaiseen kansainväliseen menestykseen kuin Bergman.

"...Sitten kun sille nousi kusi hattuun ja se luuli olevansa Mika Waltari ja kirjoitti itse käsiksen Votkaa, Komisario Palmu- leffaan niin senjälkeinen Kassilointi olikin huonon elokuvan historiaa". Tuskimpa nyt sintään:)

• Max T W

Juu tulihan tuo seitsemäs sinetti ostettua DVD:nä ja edelleenhän se on hieno leffa. Muistan nähneeni ensimmäisen kerran töllöttimestä joskus aika nuorena. Puuta sahaava kuolema oli pirun pelottava silloin.

Fanny ja Alexander on kuitenkin Bergman-elokuvista ehdoton suosikkini.

• MarkiisiDeFuckingÅmÅl

Ingmar Bergmanin parhaita

• The Wolf

Kumpikin saa minulta ehdottomasti 10 pistettä ja papukaijamerkin, mutta Fanny & Alexander on silti minulle se paras Bergman-leffa. Etsittäessä kaikkien aikojen parasta ohjaajaa, Bergman sijoittuu minun listoillani hyvin korkealle.

• Marienhof

noista vain Mansikkapaikan ja se oli ihan hyvä elokuva. Minustakin Fanny ja Alexander on Ingmar Bergmanin paras elokuva, siis niistä mitä olen katsonut.

• Carsten05

Ne ovat kaksi mestariteosta. Harva ohjaaja on uskaltanut mennä niin lähelle perimmäisiä kysymyksiä ja samalla tehdä se niin kauniilla ja lyyrisellä tavalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2765
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      428
      2316
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      21
      2176
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      18
      2040
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      141
      1779
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      137
      1709
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      22
      1236
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      1
      1154
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1069
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      987
    Aihe