Seitsemäs sinetti ja Mansikkapaikka

Kuinka moni on nähnyt nämä ruotsalaisen elokuvan klassikot?

Nämä kaksi samoihin aikoihin valmistunutta Ingmar Bergmanin ohjaamaa elokuvaa onnistuvat kertomaan yksinkertaisin keinoin jotain hyvin syvällistä elämästä.

Nämä elokuvat ovat kuviltaan ja asetelmiltaan puhtaita. Silti päähenkilöiden sisällä myllertävät erilaiset tunteet mm. kuolemanläheisyydestä.

Jos vertaa vaikka tuolloiseen suomalaiseen elokuvaan näitä kahta, niin huomaa Ruotsin elokuvan olleen tuolloin valovuosien päässä naapuristaan. Tekniikasta ei pitäisi olla kiinni, sillä visuaalisesti nämä Bergmanin elokuvat ovat hyvin selkeitä. Tosin, Bergmanin tapaisia mestareita ei välttämättä joka maahan synny.

Vielä tänäkin päivänä nämä kaksi elokuvaa onnistuvat menemään katsojan sisälle ja pysymään siellä pitkään.

Mitä mieltä te muut olette näistä elokuvista?

9

1096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • döden..

      -olen nähnyt,ja varsinkin Seitsemäs Sinetti on aivan maaginen elokuva,outo monitasoinen mustavalkoinen mestariteos.Tulee mieleen se kuuluisa suomalaisen taiteilijan maalaus,missä ihmiset rakentavat hirsitaloa,ja siellä rakentajien joukossa taka-alalla on mukana myös kuolema luurankohahmossaan.Mutta en kyl väittäisi,et Ruotsin elokuva oli tuolloin valovuosia edellä suomalaista elokuvaa,ainoastaan Bergman oli.Täälläkin tehtiin muutamia hienoja elokuvia samoihin aikoihin,mm. Elokuu jne.

      • Per-Fe-Cto

        Niin, niin Kassila-parkahan yritti kovasti olla suomen Bergman, mutta kun rahkeet, kyvyt ja etenkin käsikirjoitustaito eivät riittäneet niin ura hölähtikin näihin kiusallisiin Nataliaan, Aatamin-pukuun, Meiltähän tämä käy- filkkaan ja muihin, joissa taso tippui älyttömästi.

        Kassilan vahvuus oli hyvä alkuperäistarina. Sitten kun sille nousi kusi hattuun ja se luuli olevansa Mika Waltari ja kirjoitti itse käsiksen Votkaa, Komisario Palmu- leffaan niin senjälkeinen Kassilointi olikin huonon elokuvan historiaa.

        Bergmanilla sen sijaan on herkkä tyylitaju toimivaan käsikseen ja osaa itsekin kirjoittaa hemmetin hyvin (mm. Laterna magica), joten paskoja käsiksiä Bergman ei ole paljoa tehnyt.

        Puhutaan aina Lubitchin kosketuksesta, mutta kyllä Bergmanin leffoissa on aina se Bergmanin kosketus. Samalla tapaa kuin Jean Renoirilla.


      • ...loistava ohjaaja
        Per-Fe-Cto kirjoitti:

        Niin, niin Kassila-parkahan yritti kovasti olla suomen Bergman, mutta kun rahkeet, kyvyt ja etenkin käsikirjoitustaito eivät riittäneet niin ura hölähtikin näihin kiusallisiin Nataliaan, Aatamin-pukuun, Meiltähän tämä käy- filkkaan ja muihin, joissa taso tippui älyttömästi.

        Kassilan vahvuus oli hyvä alkuperäistarina. Sitten kun sille nousi kusi hattuun ja se luuli olevansa Mika Waltari ja kirjoitti itse käsiksen Votkaa, Komisario Palmu- leffaan niin senjälkeinen Kassilointi olikin huonon elokuvan historiaa.

        Bergmanilla sen sijaan on herkkä tyylitaju toimivaan käsikseen ja osaa itsekin kirjoittaa hemmetin hyvin (mm. Laterna magica), joten paskoja käsiksiä Bergman ei ole paljoa tehnyt.

        Puhutaan aina Lubitchin kosketuksesta, mutta kyllä Bergmanin leffoissa on aina se Bergmanin kosketus. Samalla tapaa kuin Jean Renoirilla.

        Kyllä Kassila onnistui käsikirjoittajana yhtä hyvin kuin Bergman. Muun muassa Lasisydän on elokuva Kassilano masta alkuperäisideasta. Ja elokuva on yksi Suomen parhaimpia. Muita loistavia Kassila elokuvia: "Elokuu", "Tulipunainen kyyhkynen", "Palmut", "Tyttö kuunsillalta", "Päämaja".

        Toki 70-alun komediat eivät mitään elokuvataidetta ole ja tuskin ovat sellaisiksi tarkoitettukaan.

        Luulen että se on enemmän säkästä kuin taidosta kiinni, kun Kassila ei päässyt samanlaiseen kansainväliseen menestykseen kuin Bergman.

        "...Sitten kun sille nousi kusi hattuun ja se luuli olevansa Mika Waltari ja kirjoitti itse käsiksen Votkaa, Komisario Palmu- leffaan niin senjälkeinen Kassilointi olikin huonon elokuvan historiaa". Tuskimpa nyt sintään:)


    • Max T W

      Juu tulihan tuo seitsemäs sinetti ostettua DVD:nä ja edelleenhän se on hieno leffa. Muistan nähneeni ensimmäisen kerran töllöttimestä joskus aika nuorena. Puuta sahaava kuolema oli pirun pelottava silloin.

      Fanny ja Alexander on kuitenkin Bergman-elokuvista ehdoton suosikkini.

    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      Ingmar Bergmanin parhaita

    • The Wolf

      Kumpikin saa minulta ehdottomasti 10 pistettä ja papukaijamerkin, mutta Fanny & Alexander on silti minulle se paras Bergman-leffa. Etsittäessä kaikkien aikojen parasta ohjaajaa, Bergman sijoittuu minun listoillani hyvin korkealle.

    • Marienhof

      noista vain Mansikkapaikan ja se oli ihan hyvä elokuva. Minustakin Fanny ja Alexander on Ingmar Bergmanin paras elokuva, siis niistä mitä olen katsonut.

    • Carsten05

      Ne ovat kaksi mestariteosta. Harva ohjaaja on uskaltanut mennä niin lähelle perimmäisiä kysymyksiä ja samalla tehdä se niin kauniilla ja lyyrisellä tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      79
      5289
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      70
      4693
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      130
      4635
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      353
      2012
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      94
      1670
    6. 97
      1587
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      257
      1486
    8. 346
      1181
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      57
      1012
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      200
      1001
    Aihe