Vieläkö valmistetaan vanhoja kunnon harjatelttoja, joissa on molemminpuolinen sisäänkäynti tilavine "eteisineen"? Kaupat tuntuvat myyvän vain kupoli-, tunneli- ym. telttoja. Voisiko joku kertoa mistä näitä telttoja vielä saa?
Vanha telttani on parikymmentä vuotta vanha, 3-4 hengelle, ja on vain ajan kysymys kun joku sauma pettää. Voihan se toki kestää vielä vuosia, mutta varmasti ollaan elinikää kuvaavan "kylpyammekäyrän" loppupäässä. Ei paina mielestäni enempää kuin muutkaan 3-4 hengen teltat, joten vastaavaa etsitään.
Harjatelttojen saatavuus
6
1086
Vastaukset
- Veikko Erä
Harjateltat ovat kadonneet markkinoilta ihan aiheesta. Niissä on kokoonsa nähden pienet sisätilat ja lisäksi ne ovat hieman työläämpiä pystyttää kuin esim. tunneli- ja kupoliteltta.
Tuolta lisätietoja: http://luontoon.fi/page.asp?Section=6621&Item=11699- harjailija
Koska on kätevää, että teltasta pääsee ulos kahta kautta, ei tarvitse hyppiä toisten yli esim. yöllä, ja kulku on muutenkin muina aikoina joustavampaa. Eteistiloihin saadaan vaikka neljä putkirinkkaa suojaan, kupoliteltoissa ei ole juuri mitään tilaa. Toki muunlaisiin telttoihin voidaan saada mahtumaan. Lisäksi eteistiloissa voidaan säilyttää kengät ja valmistaa ruokaa sateella tai muuten, ilman että muut hyppivät yli halutessaan ulos, kun on toinenki uloskäynti.
Ainut huono puoli mitä itse löydän, on ehkä tilan puute, telttaan mahtuu vain kaksi henkilöä istumaan kunnolla harjan kohdalla. Se ei kuitenkaan ole koskaan haitannut, sillä pyrimme olemaan teltassa vain nukkuessamme. Toki sadekeli muuttaa tilanteen luonteen, jolloin teltassa on vietettävä enemmän aikaa, mutta usein voidaan mennä myös tupaan. Ja tunnetusti sopu sijaa antaa.
Mielestäni harjateltan valinta on edelleen perusteltua, koska se ei usein myöskään paina enempää kuin vastaavankokoiset uudet teltat. Pystytykseen menee enemmän aikaa kuin esim. kupoliteltassa, mutta touhuun tottuneena teltan kasaa kuitenkin melko nopeasti. Ehkä omistamani teltta on hieman suurempi kuin yleensä harjateltalla käsitetään, koska mielestäni sisätilat ovat aivan riittävät.
Joten, harjatelttoja kehiin. - minä myös
harjailija kirjoitti:
Koska on kätevää, että teltasta pääsee ulos kahta kautta, ei tarvitse hyppiä toisten yli esim. yöllä, ja kulku on muutenkin muina aikoina joustavampaa. Eteistiloihin saadaan vaikka neljä putkirinkkaa suojaan, kupoliteltoissa ei ole juuri mitään tilaa. Toki muunlaisiin telttoihin voidaan saada mahtumaan. Lisäksi eteistiloissa voidaan säilyttää kengät ja valmistaa ruokaa sateella tai muuten, ilman että muut hyppivät yli halutessaan ulos, kun on toinenki uloskäynti.
Ainut huono puoli mitä itse löydän, on ehkä tilan puute, telttaan mahtuu vain kaksi henkilöä istumaan kunnolla harjan kohdalla. Se ei kuitenkaan ole koskaan haitannut, sillä pyrimme olemaan teltassa vain nukkuessamme. Toki sadekeli muuttaa tilanteen luonteen, jolloin teltassa on vietettävä enemmän aikaa, mutta usein voidaan mennä myös tupaan. Ja tunnetusti sopu sijaa antaa.
Mielestäni harjateltan valinta on edelleen perusteltua, koska se ei usein myöskään paina enempää kuin vastaavankokoiset uudet teltat. Pystytykseen menee enemmän aikaa kuin esim. kupoliteltassa, mutta touhuun tottuneena teltan kasaa kuitenkin melko nopeasti. Ehkä omistamani teltta on hieman suurempi kuin yleensä harjateltalla käsitetään, koska mielestäni sisätilat ovat aivan riittävät.
Joten, harjatelttoja kehiin.olen. Oman Kaira Huron-telttani ostin v.1993. Edelleen olen tyytyväinen tuohon ostokseeni, enkä sitä aio muuksi vaihtaa.
Neljä vuotta sitten repesi monissa käsivarren myrskyissä haurastunut ulkoteltta halki-poikki.
Porvoosta löysin sellaisen varttuneemman "mamman", joka oli aikoinaan toiminut purjeneulojana. Hänellepä vein teltan riekaleet ja eipä mennyt, kuin pari viikkoa, kun minulla oli uutukainen ulkoteltta käytössäni. Hän hommasi kankaat ja tykötarpeet jostain helsinkiläisestä liikkeestä. Mitat täsmäsivät millilleen entiseen verrattuna.
Eikä ollut edes kallis ompelija. Nyt saan mennä taas huoletta vielä kymmenen vuotta harjatelttani kanssa. - tunnelissa.
harjailija kirjoitti:
Joten, harjatelttoja kehiin.useissa tunneli ja kupoliteltoissakin kaksi sisäänkäyntiä ja tilavat absidit eli eteiset.et ilmeisesti ole tutustunut uusiin telttoihin kovinkaan hyvin.kun itse siirryin harjateltasta tunnelitelttaan ei todellakaan ole ollut harjatelttaa ikävä.
- Tuolta.
tunnelissa. kirjoitti:
useissa tunneli ja kupoliteltoissakin kaksi sisäänkäyntiä ja tilavat absidit eli eteiset.et ilmeisesti ole tutustunut uusiin telttoihin kovinkaan hyvin.kun itse siirryin harjateltasta tunnelitelttaan ei todellakaan ole ollut harjatelttaa ikävä.
Kuin partiovaruste, sieltä luulisi löytyvän telttaa kuin telttaa.
- retkeltäjätär
... ainakin Tarjoustalosta, mutta on toinen juttu,miten sellainen kestää retkeilyä...
Muuten en juurikaan tiedä sellaisia valmistettavan.
Ellet halua teetättää: Laatuteltta Helsingin Konalassa ainakin tekee kun vaan viet vanhan malliksi,niin saat entiset salot käyttöön.
Mutta varaudu maksamaan enemmän,kuin maksaisit esim Haltin peruskupolista vaikkapa jossakin Kesportissa/Topsportissa!
Firma löytyy Googlettamalla ja puh.soitto ratkaisee hinta yms kysymykset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358