Vaaleja ennen on aina kova propaganda, että pitää äänestää. Jos et äänestä, sinulla ei ole mitään sanomista sillä vaalikaudella, jne.
Kuitenkin äänestämättä jättäminen on perustuslaillinen oikeus. Se on yksi tapa ilmaista mielipiteensä politiikasta, puolueista ja ehdokkaista. Tätä pitäisi myös mainostaa tiedotusvälineissä yhtä hyvin kuin äänestämistä.
Itse asiassa äänestämättömyys on tehokkain tapa saada edustajat toimimaan, tekemään jotakin kansan etujen puolesta.
Jos haluaa kunnioittaa äänestysoikeutta, voi äänestää tyhjää.
Olli S.
http://www.angelfire.com/journal2/o_santavuori
Äänestämättömyys
17
1674
Vastaukset 17
- karen
Olen eri mieltä että sanattomuus on mielipide, sitähän äänestämättömyys on!
Niin asiat muuttuu/paranee kun on hiljaa ja puhuu vasta kotona kahvipöydässä?
Jos tota mieltä ihmiset enpä ihmettele ettei mikään muutu... jos sulkisin kanssa sulkea suuni ja kaikki hyvin taas???
Haluat siis että ihmiset hiljaa, katsoo mitä tulee ja hyväksyy/tuomitsee mitä muut teki eli äänesti?
JAA JAAÄänestän ja olen sitä mieltä, että demokratian kunnioittamiseksi pitäisi äänestää. Mutta minua harmittaa se yksipuolinen asenne tiedotusvälineissä, että vain propagoidaan, että pitää äänestää ja jos ei äänestä, ei ole mitään sanomista sillä vaalikaudella.
Pitäisi aina sanoa myös että on demokraattinen oikeus olla äänestämättä. Hauska on ollut huomata, kuinka monet jättävät äänestämättä valtaisasta äänestämispropagandasta huolimatta. Pitäisi poliitikkojen tajuta, että kansan mielestä jotakin politiikassa on pielessä, kun niin suuri osa ihmisistä jättää äänestämättä. Tyytymättömiä ja vieraantuneita on paljon, eikä se ole ihme, kun köyhyyttä, työttömyyttä, syrjäytyneisyyttä ym kroonisia epäkohtia ei poisteta lupauksista huolimatta, vaikka se olisi täysin mahdollista.- kustavilainen
Olli.S kirjoitti:
Äänestän ja olen sitä mieltä, että demokratian kunnioittamiseksi pitäisi äänestää. Mutta minua harmittaa se yksipuolinen asenne tiedotusvälineissä, että vain propagoidaan, että pitää äänestää ja jos ei äänestä, ei ole mitään sanomista sillä vaalikaudella.
Pitäisi aina sanoa myös että on demokraattinen oikeus olla äänestämättä. Hauska on ollut huomata, kuinka monet jättävät äänestämättä valtaisasta äänestämispropagandasta huolimatta. Pitäisi poliitikkojen tajuta, että kansan mielestä jotakin politiikassa on pielessä, kun niin suuri osa ihmisistä jättää äänestämättä. Tyytymättömiä ja vieraantuneita on paljon, eikä se ole ihme, kun köyhyyttä, työttömyyttä, syrjäytyneisyyttä ym kroonisia epäkohtia ei poisteta lupauksista huolimatta, vaikka se olisi täysin mahdollista.on todellakin sama asia kuin eduskunnassa äänestettäessä tyhjää: Ei minkään puolesta, ei mitään vastaan. Äänestämättömyys voisi olla vaikuttava keino, jos meillä olisi olemassa jokin raja äänestysprosentille. Siis vaikka alle 50 % äänestysaktiivisuus ja vaalit uusiksi. Silloin äänestämättä jättäminen olisi vaikuttava teko.
Kyllä äänestämättä jättäminen protestikin on vaikka toiset eivät ole äänestäneet ennen eivätkä äänestä nytkään kun eivät seuraa politiikkaa. Jos on tyytymätön nykyisiin vallanpitäjiin pitää äänestää heitä vastustavia puolueita, jos asioihin haluaa muutosta.
Ihan järjetöntä puhetta! Tottakai politiikkaa saa arvostella vaikka ei äänestäisikään. Voidaan tietenkin kysyä, että jos niin kovasti tällaista politiikkaa vastustaa, miksei mennyt äänestämään nykymenon vastustajia? - puolueesta riippumatta.
kustavilainen kirjoitti:
on todellakin sama asia kuin eduskunnassa äänestettäessä tyhjää: Ei minkään puolesta, ei mitään vastaan. Äänestämättömyys voisi olla vaikuttava keino, jos meillä olisi olemassa jokin raja äänestysprosentille. Siis vaikka alle 50 % äänestysaktiivisuus ja vaalit uusiksi. Silloin äänestämättä jättäminen olisi vaikuttava teko.
Kyllä äänestämättä jättäminen protestikin on vaikka toiset eivät ole äänestäneet ennen eivätkä äänestä nytkään kun eivät seuraa politiikkaa. Jos on tyytymätön nykyisiin vallanpitäjiin pitää äänestää heitä vastustavia puolueita, jos asioihin haluaa muutosta.
Ihan järjetöntä puhetta! Tottakai politiikkaa saa arvostella vaikka ei äänestäisikään. Voidaan tietenkin kysyä, että jos niin kovasti tällaista politiikkaa vastustaa, miksei mennyt äänestämään nykymenon vastustajia?Ammattitaidotonta ja asiasta ymmärtämättä tekevät päätöksiä. On niin kuin samaa paskaa eripaketissa. Politikon hommat tuntuvat olevan sellaisia, joissa ei ole eduksi minkäänlainen terve järki ja ajattelukyky. Kyllä tuo ns. kansanedustuslaitos tukityöpaikkana avustajineen on sellainen rahareikä joka olisi karsittava vähintään puoleen, ja edellytettävä edes jonkinlaista kykyä ja tajua, mutta kukas sitä valvoisi. Samaa sakkia toisiaan kaulailemassa vuosikymmenet.
- Jari-94
Olli.S kirjoitti:
Äänestän ja olen sitä mieltä, että demokratian kunnioittamiseksi pitäisi äänestää. Mutta minua harmittaa se yksipuolinen asenne tiedotusvälineissä, että vain propagoidaan, että pitää äänestää ja jos ei äänestä, ei ole mitään sanomista sillä vaalikaudella.
Pitäisi aina sanoa myös että on demokraattinen oikeus olla äänestämättä. Hauska on ollut huomata, kuinka monet jättävät äänestämättä valtaisasta äänestämispropagandasta huolimatta. Pitäisi poliitikkojen tajuta, että kansan mielestä jotakin politiikassa on pielessä, kun niin suuri osa ihmisistä jättää äänestämättä. Tyytymättömiä ja vieraantuneita on paljon, eikä se ole ihme, kun köyhyyttä, työttömyyttä, syrjäytyneisyyttä ym kroonisia epäkohtia ei poisteta lupauksista huolimatta, vaikka se olisi täysin mahdollista.äänestä tätä puoluetta http://www.perussuomalaiset.fi
http://adressit.com/rosvotkuriin - olisi realistinen vaihtoehto
Jari-94 kirjoitti:
äänestä tätä puoluetta http://www.perussuomalaiset.fi
http://adressit.com/rosvotkuriintuolle EU;lle ja Eurolle, josta eivät tunnu pitävän. Paasaavat sitä vastaan ja vaativat siitä eroamista. Miten Suomi pärjäisi ilman EU;ta ? EU pärjäisi mainiosti ilman Suomeakin.
- Demoratuuri
puolueesta riippumatta. kirjoitti:
Ammattitaidotonta ja asiasta ymmärtämättä tekevät päätöksiä. On niin kuin samaa paskaa eripaketissa. Politikon hommat tuntuvat olevan sellaisia, joissa ei ole eduksi minkäänlainen terve järki ja ajattelukyky. Kyllä tuo ns. kansanedustuslaitos tukityöpaikkana avustajineen on sellainen rahareikä joka olisi karsittava vähintään puoleen, ja edellytettävä edes jonkinlaista kykyä ja tajua, mutta kukas sitä valvoisi. Samaa sakkia toisiaan kaulailemassa vuosikymmenet.
Minä en äänestä ketään koskaan yhtään mihinkään. Miksi tekisin sen. Olen joskus piirtänyt numeron näkymättömällä musteella - ja tulokset ovat viipyneet. Pitäisi olla kansanliike, joka ilmoittaisi, ettei äänestä - Jehovien lisäksi. Siis, älä äänestä. Se harmittaa ehdokasta kaikista eniten.
- lähinnä puolueet.
Itse asiassa sellaisella joka ei ole ääntään antanut kenellekään, sellaisella on suurin oikeus ottaa kantaa ja pitää meteliä jos eivät päätökset ja niiden tekijät miellytä. Hommahan menee niin että on ääni/kärsä, ja jos menet omasta äänestäsi luopumaan velvollisuudentunnosta tai painostuksen alla, olet seuraaviin vaaleihin asti äänetön, ja valtakirjaasi käyttelee joku ylipainoinen valehteleva omanedun tavoittelija joka paskat sinusta välittää ennen seuraavia vaaleja. Jos et ole varma että sellainen jolle äänesi annat, ajaa tosiaan asioita sillä lailla jolla odotat, pysy poissa äänestyskopista.
- vihaaaaaa..
äänettömuudellä vaikutetaan??
Naapurissa pedofiili, akka saa turpaansa säännöllisesti, lasta piestään....mutta hiljaisuus auttaa???
Okei, on tehokkain tapa saada asiat muuttumaan joten olen hiljaa!
Taidat olla sukua Vanhaselle kun niin porvareita puolustat että kansa "vaikuttaa" olemalla hiljaa..
OHHOIJAA- sanottava
JOS AUTTAISIT ITSE URPO, ETKÄ AINA ODOTTAISI JONKUN MUUN TEKEVÄN SITÄ!!
jos kerran tiedät missä on vika!
helvetti.
väännetäänpä rautalangasta:
naapurissa tapahtuu pahoja asioita
-> äänestät
ja sanot, että pitää äänestää.
olet hiljaa ja odotat, että ehdokkaasi tekee lupaamansa asiat.
KUKA TÄÄLLÄ ON HILJAA
voi...
- Joku jonka on vain sanottava
Minä en äänestä, koska en usko enkä hyväksy OLLENKAAN nyt melkein koko maailmassa vallalla olevaa toimintatapaa. ja oletteko huomanneet, kuinka se tuhoaa koko pallon. sen ainoan.
minun mielestäni ihmisten tulisi unohtaa jo kaiken maailman hössötys ja alkaa konkreettisesti auttamaan lähimmäistä, sekä itseään! muistaa millä on oikeasti väliä.
kyllähän me itse kuitenkin tiedämme parhaiten, mikä meille itsellemme on hyväksi. Emmekä me itse tiedä, mikä toiselle on parhaaksi. vaikka tietäisimmekin, emme pakottamalla saavuta päämäärää. vain epätoivoa ja masennusta.
älkää opettako sikaa laulamaan, suututatte sian ja tuhlaatte vain aikaanne.
se oli siteeraus.
en tiedä keneltä.
pienet yhteisöt.
omat elämät.
elämät.
Minä EN äänestä. ENKÄ ole hiljaa.
MINÄ EN HYVÄKSY siksi EN äänestä.
ja onhan se valitettavaa, jos uskoo syötettyyn propagandaan kuten "jos et äänestä, et voi vaikuttaa etkä saa edes oikeastaan puhua mistään ku et ees yrittäny" jne..
PASKAA. syökää se yksinänne ja olkaa itse hiljaa.
Anteeksi olli. en käy nyt sinua vastaan millään tavalla. kiehahti. purkautui. oli ulostettava. - jumala
Kuules nyt.
Kun 3-vuotiaana heittäydyit lattialle parkumaan ja yritit saada tahtosi läpi sillä, että et suostu mihinkään, niin se toimi silloin.
Äiti ei tule hoitamaan asioita enää. Äiti ei tule hoitamaan asioita, jos sinä et niitä itse hoida.
Ettäkun äänestysprosentti on 30%, niin silloin nämä 70% kuvittelevat että Äiti saapuu hoitamaan asiat.
"Itse asiassa äänestämättömyys on tehokkain tapa saada edustajat toimimaan, tekemään jotakin kansan etujen puolesta" Voi HERRAJUMALA!!
Kertokaa kuka se on, joka huolestuneena äänestysprosentin alhaisuudesta, alkaa toimimaan näitten tyhmeliinien äänestämättäjättäneiden vähä-älyisten aseman puolesta?
Kuka se on? Joulupukki? Nukkumatti? Äiti? Rölli-peikko? Roope Ankka? Teräsmies? Hämähäkkimies? Ameriikan presidentti? YK:n pääsihteeri? Jumalan Äiti Neitsyt Maria ehkä!!!
Jeesus Kristus - ehkä te luotatte että Jeesus saapuu toisen kerran maan päälle ja laittaa asiat järjestykseen, kun jätätte äänestämättä? Suomen Punainen risti? Puna-armeija? Pelastusarmeija? Budha? Allah?
OLETTE TODELLA TYHMIÄ.
Maailma on raaka paikka. Mitään täällä et saa ilmaiseksi. Kaiken edestä on käytettävä VOIMAA! Joskus jopa fyysistä voimaa. Maailmaa pyörittävät ahneus, uhkailu ja kiristäminen: "luonnolliset" mekanismit.
JA TE OLETATTE ÄIDIN TULEVAN HOITAMAAN ASIAT, KUN TE NÄYTÄTTE TARPEEKSI SURKEILTA JA HELLYTTÄVILTÄ.
Te ajattelette että kun pyörittelette kosteita suuria silmiänne hellyttävän näköisenä ja nyyhkytätte hiljaa, ja vähän kyyneliä poskella, tarpeeksi isona joukkona, ETTÄ JOKU TULEE JA HOITAA TEIDÄN ASIANNE!!
KASVAKAA AIKUISIKSI!- jumala
Laitanpa tähän vielä jatkeeksi jotain:
Se sana mikä unohtui edellisestä kirjoituksesa on siis SÄÄLI. Kun äänestämättäjättäneiden järkeily toimii niin, että kun he vaikuttavat oikein oikein oikein SÄÄLITTÄVILTÄ, NIIN SITTEN äiti /joulupukki/musta-pekka/tasavallan presidentti tulee ja hoitaa heidän asiansa kuntoon.
Maailma on viidakko. Vasemmisto yrittää nostaa ihmiskuntaa sieltä ja oikeisto haluaa pitää/palauttaa sen sinne.
Maailmassa asiat edistyvät, jos sulla on VOIMAA/VALTAA edistää asioita. Vasemmisto haluaa tasa-arvoa, oikeisto haluaa mahdollisuuksien tasa-arvoa (joka on epätasa-arvon oikeuttamista).
Oikeisto ei halua, että tyhmille ja sairaille (=köyhät) saataisiin esim. paremmat tulot, koska ne rahat ovat oikeiston tuloista pois. Oikeisto on jengiä, joilla on liian isot tulot työntekoonsa nähden: osa tuloista tulee muitten työntekoa siipeilemällä (pääomatulot ovat 100 prosenttista muitten työnteon siipeilyä).
Takaisin VALTAAN. Suomessa VALTAA käyttää eduskunta. Eduskuntaan äänestetään kansanedustajia käyttämään VALTAA.
Niin minkäköhän VITUN TAKIA kansanedustajan pitäisi käyttää aikaansa hoitamalla äänestämättäjättäjien asioita??? Että miksi kansanedustaja tekisi vaalikampanjaansa äänestämättäjättävien keskuudessa??? EIHÄN SIELTÄ SAA ÄÄNIÄ, JOILLA PÄÄSISI EDUSKUNTAAN KÄYTTÄMÄÄN VALTAA!
Nyt kun on se 35% jotka eivät äänestä. Valtava määrä VALTAA ja VOIMAA muuten.
Mä ymmärrän niitä, koska mä luulen että asiat ovat seuraavasti: Tilanne on tällainen:
001. "Puolueet ovat samanlaisia." Puolueet ovat samanlaisia siksi, koska kaupallinen media elää mainostuloilla. Mainostuloja saa yrityksiltä. Yritykset ovat oikeistoa, oikeiston ydin.
Sanomalehti ei voi haukkua oikeistoa, koska silloin ei menisi mainostila kaupaksi. Tästä johtuu, että mediassa on suurinpiirtein pelkkää oikeiston nuoleskelua, ja NIISTÄ EROAVIEN PUOLUEITTEEN NÄKÖKULMAA ASIOIHIN EI KERROTA.
Sen TAKIA puolueet NÄYTTÄVÄT samanlaisilta.
Vasemmistolla ja oikeistolla ON VALTAVA ERO.
002. Jos on yhteiskunnasta syrjäytynyt, elää sosiaaliturvalla tai vielä pahempaa, joutuu tekemään rankasti töitä ja palkka on liian pieni, niin eipä NÄITÄ HUVITA MIETTIÄ YHTEISKUNNALLISIA ASIOITA, koska YHTEISKUNTA potkii HEITÄ päähän.
Koska asioista ei kerrota miten ne ovat (se media KERTOO VAAN OIKEISTOLAISTA ILOSANOMAA), asiat joutuu itse kaivamaan esiin, miettimään ja pohtimaan.
JA syrjäytettyjä ei TAKUULLA KIINNOSTA RUVETA POHTIMAAN YHTEISKUNNAN MEKANISMEJA: KUKA KÄYTTÄÄ KETÄ TALOUDELLISESTI HYVÄKSEEN??? (= köyhät elättävät rikkaita). Tai: MINKÄ TAKIA MINÄ OLEN SYRJÄYTETTY YHTEISKUNNASTA???? (=oikeisto on ahnehtinut teiltä rahat)
USKO vanhaa viisasta miestä. MENE ÄÄNESTÄMÄÄN VASEMMISTOPUOLUEILLE VALTAA (=Vasemmistoliitto, Sosiaalidemokraatit, ehkä Perussuomalaisetkin, jopa Vihreätkin hieman) niin ASIASI PARANEVAT.
- thukijggjllkggklkggbö
Olen joka ikisessä vaaleissa jättänyt äänestämättä lähinnä siksi että ehdokkaiden tyhjien lupauksien rallattelu kyllästyttää. Edustuksellinen demokratia on huono vitsi, poliitikot eivät tee muuta kuin kosiskelevat kansaa ja sen näkee voittaneista puolueista keihin osui ja upposi. Pitäisi antaa potkut ministereille ja kansanedustajille ja annetaan kansan kansanäänestyksillä päättää suoran demokratian tavoin. Silloin varmasti äänestäisin. T:20 v mies
- oliskauhee
Nukkuvien puolue on eliitin painajainen. Nyt kun persuilla menee, miten menee ja aikaa on eduskuntavaaleihin, on olemassa teoreettinen vaara, että syntyy jotain vetävää uutta, joka vetoaa nukkuviin, tai muuten ennakoimattomaan väestönosaan. Silloin ei gallupit tiedä mitään.
- nukkuvathyvä
Se että äänesti viime vaaleissa persuja oli paljon huonompi vaihtoehto kuin se ettei olisi äänestänyt olleenkaan.
Nukkuvien puolue osoittautui paremmaksi kuin mitä persut. - HyvinvointiTakaisin
Nyt pitäisi saada uusia vaaleja aikaiseksi https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1735 Milloin leikkaukset ja kiristykset on sillä tasolla, että ryhdytään tekemään asioille jotain? https://www.facebook.com/lakialoite.hallitus.luottamus/?fref=ts
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1471023
Pyhäjärvi syvällä kusessa
Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha112960Miten voi sinun
tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät63758PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE
...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.49547- 42519
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et33501- 63473
- 22427
- 13411
Ulla Appelsin: Sari Essayahin kohtelu vs Nasima
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012205897.html Mutta vaikuttaa siltä, että kun kyse on kristinuskosta, samat säännöt157375