Hei! Osaisikohan kukaan neuvoa, mikä alaselkääni vaivaa ja miten voisin sitä itse kuntouttaa? Selkää ei särje yleensä päiväsaikaan. Yöllä alaselkä kuitenkin jäykistyy ja on usein aamuyöllä jo niin kipeä, että kyljen kääntäminen on lähes mahdotonta, varsinkin jos olen erehtynyt nukkumaan selälläni. Kyyneleet nousevat silmiin. Kyljellään on vähän helpompaa. Päivän mittaan kipu katoaa. Selkä ei myöskään kestä hyppimistä. Välillä yskiminenkin tai muu tärähdys meinaa viedä jalat alta. Vatsalihasten kunnosta huolehtiminenkin on lähes mahdotonta, kun selkä ei kestä vatsalihasliikkeitä. Olen normaalipainoinen, pian nelikymppinen nainen. Mitä teen - en haluaisi olla tällainen kremppa ja rakastaisin liikkumista...
Mikä selkääni vaivaa?
10
1485
Vastaukset
- hoidettu
Selkä väsyy jos lantio on kiertynyt eteen. Mulle pahinta oli istuminen ja selällään nukkuminen. Nyt olen nukkunut hyvin jo yli kahden vuoden ajan.
www.selkasivut.fi - Bertil
Nimim. "Hoidettu" puhuu varmaan ihan asiaa ja kannattaa selkäsivut ehdottomasti käydä lukemassa. Itse olen paljon hyödyllistä tietoa niistä saanut. Yksi asia mistä sain itse kuitenkin juuri noihin yöongelmiin apua oli kun satsasimme ison rahasumman laadukkaisiin patjoihin. Todella suuri ero vanhoihin verrattuna ja yöheräilyt ja jäykkyys katosi alle viikossa. Tosin muuta vaivaa juuri istuessa edelleen on ja uskoakseni vikaa juuri tuolla SI-nivelen seudulla mutta on ihanaa kun pystyy yöt hyvin nukkumaan. Joten tarkista ensin siis tämä patja-asia.
- enolelääkäri
Se on selkärankareumaa.
- Nimetön
Olen kanssasi suunnilleen saman ikäinen ja samanmoiset oireet ovat nyt olleet mukanani kohta 3 kk. Ristiselkä / lonkkakivut / nilkat ja reisien takaosat.
Kävin juuri magneettikuvassa ja minulla epäillään selkärankareumaa ! Mieli on maassa.
Päivät ja yöt pitäisi liikkua, muuten ei voi olla.
Lepo on pahinta ja sängyssä kääntyminen mahdotonta.
Syön kipulääkkeitä, jotka eivät auta.
Hermot menee !
Mene SINÄ ihmeessä lääkäriin. Minä pääsen kunnalliselle puolelle vasta joskus parin kuukauden päästä.
Kävin jo yksityisellä kun oli pakko ! Hän katsoi ultrallä ja näki voimakkaat tulehdukset sekä nilkoissa että lonkissa. Ei tarvinnut kipua todistella ! Oli todella hyvä lääkäri, reumatologi !
Asiat aina pitkittyvät eikä kukaan ajattele potilasta ettei kivun kanssa voi olla !
Tulehdusarvot eivät kuulemma nouse, mutta silti voi olla kova tulehdus...
Toivon sinulle kaikkea hyvää !
Nimetön tyyppi- hoidettu
Selkärankareuma ja muutkin reumat on joskus parannettavissa, kun ymmärtää mistä ne tulehdukset johtuu. Tässä parin potilaan kertomukset:
http://www.selkasivut.fi/selka/pdf/aarre.pdf
http://www.selkasivut.fi/selka/eve.htm - hoidettu
Ja tuolta löytyy ihan tuore selkärankareumapotilaan kertomus:
http://www.kuntonetti.org/keskustelu/viewtopic.php?id=48
- toinen yli nelikymppinen
Minulla oli vuosikausia tuollaista eikä lääkäritkään oikein uskonut että selän kanssa oli todella vaikeaa.Kaikki sinun kuvailemasi oireet oli minullakin.
Omalla kustannuksellani otatin alaselän ja s-i-nivelten magneettitutkimuksen ja sieltä löytyi syy.Molemmissa nivelissä oli kulumat jo niin pitkällä ettei enää ollut rustopintoja jäljellä.Lisäksi oli välilevyissä kulumaa ja protruusiota.Diagnoosikseni jäi selkärankareumaepäily.Eli lääkärit määräsivät vain tulehduskipulääkkeitä ja jäätiin seurantalinjalle tarvinko reumalääkkeitä.
Ilmeisesti sinulla on maha huonossa kunnossa??Minulle eräs fysiatri sanoi että suolistosairaudet aiheuttavat myös selkäongelmia.Itselläni on todellakin ollut aina helicobakt.ja krooninen gastriitti.
Siitä alkoi paranemiseni.Aloin tarkkailla syömisiäni,lisäksi otin vitamiinit ha hivenaineet ja kalaöljyn.Uskoisin että sinullakin on huonot kalkki ja magnesiumarvot.Omalla kohdallani maitotuotteet jätin kokonaa pois ja se auttoi suuresti.Ilm. maitotuotteet eivät ole imeytyneet koska kalkki oli todella alhainen.
Eli nyt kun olen saanut mahan kuntoon (kesti muuten 2 vuotta)poskiontelo-oireet,selkäoireet ovat väistyneet.En usko että lääkärit pystyvät sinua auttamaan muuten kuin että saat itsellesi selvyyden kuvien perusteella että jotain on vikana.Kuitenkin paraneminen on sinun omissa käsissäsi. - -Jere-
Minulla oli samanlaisia ongelmia, että aamusin selkä oli jäykkä ja hieman kipeä. Se myös jämähti lukkoon varoittamatta ja sitten se oli yhtä tuskaa viikon verran. Kävin lääkereillä ja kiropraktikolla, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Pelotti ja hirvitti, olinhan vasta 3-kymppinen mies.
Mutta apu löytyi, nyt on mennyt 4 vuotta ilman mitään ongelmia! :)
Harrastan kuntopiiriä 3-5 kertaa viikossa, heti töiden jälkeen. Venyttelyä, etunojia, selkä- ja vatsalihasliikkeitä sekä kevyehköillä painoilla kaikkea muuta. Lopuksi taas venyttely.
Siis ainakin pari erilaista selkäliikettä ja 3 erilaista vatsalihasliikettä. Lääkintäjumpparilta sain parhaan neuvon perinteiseen vatsalihasliikkeeseen: älä nosta kroppaa kokonaan ylös vaan rutista vain sen verran että hartiat nousevat ylös mutta alaselkä pysyy lattiassa. Ei siis niin että kyynärvarret polviin. Tämä vahvistaa lihaksia, mutta ei köyristä alaselkää mitä se ei ehkä kestä.
Nykyään tuo ei ole edes työtä vaan nautintoa, tulee muutenkin hyvä olo liikunnasta.
Eli työtä se vaatii, mutta mitään ei saa ilmaiseksi.
Lisäksi jos tiedän makailevani pitkään vaikka lueskellen, laitan rullatun pyyhkeen ristiselän alle. Saman voi tehdä autolla ajaessa. Selän asento on parempi näin.
Näillä minä olen ollut siis jo pitkään terveenä, vaikka jossakin vaiheessa olin jo todella epätoivoinen kipeään selkää.
Toivon sinulle terveitä ja iloisia hetkiä! :)- Neuvoja, pliis...
Kiitos teille kaikille, jotka olette vastailleet tuohon alkuperäiseen "valitusviestiini". Oman selkäoireiluni syy ei ole vielä selvinnyt. Sängyllä ei tunnu olevan merkitystä, sillä viime viikon mökkireissulla oireet pysyivät samanlaisina, vaikka sänky on huomattavasti kotisänkyä kovempi. Olen kyllä koittanut selkää jumpata ja venytellä. Kiitos myös Jerelle jumppavinkeistä. Vielä minua kiinnostaisi, onko kellään tietoa, JOS kyseessä olisi todella selkärankareuma, haittaako jumppaus ja venyttely vai onko siitä ennemminkin hyötyä? Moni on myös maininnut, että reuma tuntuu myös esim. takareisissä ja jopa polvissa. Minulla tällaisia oireita ei ole. Selkää ei myöskään varsinaisesti särje edes aamuisin; se on vain tosi jäykkä ja monissa asennoissa (etunoja, kyljen kääntö sängyssä jne.) äärettömän kivulias. Aamut ovat aika ankeita... Hyppiminen tai juokseminen eivät onnistu ollenkaan (edes illalla). Koitetaan nauttia kesästä kaikesta huolimatta!
- Jere.
Neuvoja, pliis... kirjoitti:
Kiitos teille kaikille, jotka olette vastailleet tuohon alkuperäiseen "valitusviestiini". Oman selkäoireiluni syy ei ole vielä selvinnyt. Sängyllä ei tunnu olevan merkitystä, sillä viime viikon mökkireissulla oireet pysyivät samanlaisina, vaikka sänky on huomattavasti kotisänkyä kovempi. Olen kyllä koittanut selkää jumpata ja venytellä. Kiitos myös Jerelle jumppavinkeistä. Vielä minua kiinnostaisi, onko kellään tietoa, JOS kyseessä olisi todella selkärankareuma, haittaako jumppaus ja venyttely vai onko siitä ennemminkin hyötyä? Moni on myös maininnut, että reuma tuntuu myös esim. takareisissä ja jopa polvissa. Minulla tällaisia oireita ei ole. Selkää ei myöskään varsinaisesti särje edes aamuisin; se on vain tosi jäykkä ja monissa asennoissa (etunoja, kyljen kääntö sängyssä jne.) äärettömän kivulias. Aamut ovat aika ankeita... Hyppiminen tai juokseminen eivät onnistu ollenkaan (edes illalla). Koitetaan nauttia kesästä kaikesta huolimatta!
Vielä yksi vinkki, mikä minulla toimi todella hyvin silloin kun selkä oli jäykkä tai jos tunsin selkäni venähtäneen/menneen lukkoon.
Käy vatsalleen lattialle, jalat ja lantio täysin rentona. Punnerra käsillä yläkroppaa ylös(lantio ja jalta rentona sekä kiinni lattiassa) sen verran kuin menee. Laske yläkroppaa taas alas ja toista liikettä kunnes saat kädet suoriksi, tai taivutetua selän mahdollisimman ylös/taaksepäin. Ei väkisin, vaan hitaita taivutuksia sen verran kuin pystyt.
Tuon vinkin antoi eräs lääkintäjumppari ja minulla tuo venyttely pelasti minut siltä että selkä olisi jumiutunut aivan kokonaan.
Jos et voi käydä lattialle, voit venytellä vaikka seisaaltaan, kädet lantiolla ja taivuttelet yläkroppaa taaksepäin.
Toivottavasti ongelmasi ei ole vakavaa, vaan venyttely ja kuntoilu auttaa :)
Hyvää kesää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793