Ei jaksais!

tsaidu

Miten te adhd-lasten vanhemmat jaksatte?Miten te jaksatte sitä alituista selittelyä,asioiden jankkaamista ja tankkaamista?Miten te jaksatte lapsenne "juttuja"?Miten te jaksatte sitä pyörimistä ja hyörimistä?Huutamista ja riitelyä?
Mä en meinaa jaksaa millään...mulla on jotenki "takki tyhjä"...Lapset ku oli koulussa ni oli ees vähän ns.helpompaa aikaa,mut nyt ku kaikki lapset on kotona lomalla ni mun pää alkaa olee aika kiree.
Mä en millään jaksais pojan touhuja,jankuttamista jostain asiasta (jää jumiin),huutamista,siskojensa kiusaamista jne.Koko ajan pitäis olla joko kaveri meillä tai kaverilla,koko ajan pitäis olla keksimässä tekemistä...ja kun keksit,niin ei se kelpaa...ku se ei o kivaa!:o/ Pleikkaa pitäis saada pelata tuntitolkulla,ja kun et anna pelata niin mökötetään jossain nurkassa ja vingutaan ja mangutaan...argh!;o( Harrastuksia on kesälläkin;jalkapalloa pelaa 2xviikossa lätkäjengin kesätreenit kerran viikos.
Et niinku mitä ihmettä täs viä pitäis tehä?!?
Miten te jaksatte tätä kaikkee?
Meillä vielä paheni asiat koulussa juuri ennen lomaa niin että poika puhui itsemurhasta.Joten nyt on edessä terapiaa ja ylim.lääkärikäyntejä.Ja ne on 100km:n päässä meiltä.Ja ollaanhan me vanhemmatkin tosi huolissamme pojasta.Yhtään ei voi jättää nyt itekseen tai edes siskojensa kanssa.(Poika on meidän esikoinen.)
Jos jollain on keinoja,ideoita tms. arjen jaksamiseen,niin otetaan ilolla vastaan!!!

10

3267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en osaa auttaa

      En osaa auttaa, mutta tunnen syvää empatiaa sinua kohtaan. Meillä on aivan samaa. Kiellän jonkun asian ja kohta taas jankataan samaa asiaa. Ei tunnu muistavan, että juuri kiellettiin. Tekemisen puute vaivaa ja vaikka keksisi ohjelmaa, loppuu mielenkiinto nopeasti, koska en ehdi jatkuvasti valvoa toimintaa (muut lapset vaativat huomiota myös).
      Esim. Mattolaiturille mentiin ja annoin oman maton lapselle pestäväksi. Näytin mallia - mäntysuopa, harjaus, vettä. Lapsi oli innostunut ja lähdin pienempien luokse ja oletin, että homma jatkuu, niinkuin näytettiin. Sen sijaan lapsi oli lurannut koko pullon mäntysuopaa pieneen räsymattoon ja muiden mattojen pesun sai unohtaa. Samana päivänä mankui jäätelöä varmaan sata kertaa ja astui kiipeilytelineessä pikkusiskon sormille jne.

      Aina aamulla ajattelen, että tänään mä yritän tehdä hyvän päivän. Aina kuitenkin meinaa hermot mennä. Otsa menee kurttuun ja ilme on kärttyinen. Tosi kivaa kaikille lapsille.

      Mä ajattelin kokeilla jotain viikko-ohjelmaa. Mietin toimintaa joka päivän aamuun ja iltapäivään ja tehdä sitten kalenterin. Ajattelin ottaa pojan mukaan ruuan laittoon. Ajattelin, että ehkä se jankkaaminen helpottuis, kun ois selkeästi tiedossa, mitä tehdään ja ehkä sitten myös huomaisi, ettei aina tarvii olla kaveria ja "äksöniä" Toisaalta mietin myös, että jankkaaminenkin voi olla tahatonta, ei niinkään kiusaamista, vaikka se ärsyttävää onkin. Kysyin lapselta "mitä äiti justiin sanoi siitä jäätelöstä, että saatko vai et" ja lapsi katsoi hölmönä minua ja sanoi "en muista". Että semmosta. Voimia vaan meille!

      • kaljaako

        se latkii, kui ei lasten kanssa puuhaa?


      • kesä kaikilla, onni yksillä
        kaljaako kirjoitti:

        se latkii, kui ei lasten kanssa puuhaa?

        Ei oo kaikilla lomaa koko kesää ;-)


    • jaksamista

      Minkä ikäinen poikasi on?

      Ensimmäinen lomaviikko etenkin vaikean kouluvuoden jälkeen on rankkaa, koska lapsi saa vihdoin purkaa kaikkea sisällään pitämäänsä. Ne pitää ravistella ulos ennen kuin voi alkaa kesärytmiin ja löytää oman elämänsä tahdin.

      Henkilökohtaisesti uskon, että aikaa kannattaisi käyttää ihan päivärytmin selvittämiseen, esim. teette paperille päiväaikataulun ja käytte sen yhdessä läpi. Herätys klo , aamiainen klo jne.

      Oma tarkkavaisuushäiriöiseni ei jaksaisi tuollaista määrää harrastuksia. Hän kaipaa myös paljon omaa rauhaa muulta perheeltä.

      Minusta tärkeintä olisi, että perheen aikuiset jaksaisivat ottaa vastaan meluamisen ja mököttämisen hymyillen. Anna vaan pojan istua nurkassa murjottamassa niin kauan että kyllästyy. Ei se ole vaarallista. Sano, ettei sinua hetkauta mikään, laittelet tässä ruokaa ja poika voi tulla, kun on valmis. Ja ota hymyllä vastaan ja halaa ja anna kiitosta joka hetki, kun näyttää että hänen oikea leppoisa lomaminänsä on tullut esiin.

      • ap.

        on 11vee...3xviikossa jalkapalloa ei ole meistä paljon,eikä niihin suinkaan pakko ole mennä!Nyt on loma ja lasten ehdoilla pyritään kesä rytmittämään.Meillä on AINA sitä narjottamista ja vinkumista kavereista ja kivan tekemisestä.
        TIEDÄN että pitäisi pyrkiä hymyssä suin ottaa vastaan kaiken ja muistaa olla aikuinen...mutta kun EI JAKSA!Meillä muutkin lapset ottavat huomionsa,etenkin vauva 9kk.Nykin olen niin väsynyt ettei ajatus kulje...ja eiku nukkumaan!


      • päästä
        ap. kirjoitti:

        on 11vee...3xviikossa jalkapalloa ei ole meistä paljon,eikä niihin suinkaan pakko ole mennä!Nyt on loma ja lasten ehdoilla pyritään kesä rytmittämään.Meillä on AINA sitä narjottamista ja vinkumista kavereista ja kivan tekemisestä.
        TIEDÄN että pitäisi pyrkiä hymyssä suin ottaa vastaan kaiken ja muistaa olla aikuinen...mutta kun EI JAKSA!Meillä muutkin lapset ottavat huomionsa,etenkin vauva 9kk.Nykin olen niin väsynyt ettei ajatus kulje...ja eiku nukkumaan!

        tuulettamaan omaa pääkoppaasi, mielellään säännöllisesti. Kuulostaa ihan siltä että olet ollut kiinni kotitöissä ja vanhemmuudessa 24/7.

        Mitä jos juttelisit miehesi kanssa tilanteesta ja yrittäisitte löytää ratkaisun. Jos saisit pari kolme kertaa viikossa muutaman tunnin omaa aikaa, kävisit vaikka salilla tai jossain. Tekisit jotain ihan muuta kuin olisit äiti ja vaimo... ja viihdyttäjä ja erotuomari ja niin edelleen.

        Tsemppiä!


      • ap.
        päästä kirjoitti:

        tuulettamaan omaa pääkoppaasi, mielellään säännöllisesti. Kuulostaa ihan siltä että olet ollut kiinni kotitöissä ja vanhemmuudessa 24/7.

        Mitä jos juttelisit miehesi kanssa tilanteesta ja yrittäisitte löytää ratkaisun. Jos saisit pari kolme kertaa viikossa muutaman tunnin omaa aikaa, kävisit vaikka salilla tai jossain. Tekisit jotain ihan muuta kuin olisit äiti ja vaimo... ja viihdyttäjä ja erotuomari ja niin edelleen.

        Tsemppiä!

        Olet täysin oikeassa!!!Ja kyllä oonki miettiny et mitä alkais tekee et pääsis täält talosta ulos joskus YKSIN!!
        Mulle se on vaan niin älyttömän vaikeeta lähtee täältä kotoota (mies kyllä antaa mennä) ja ajatella muutenkaan "vain" itseäni.Mut ehkä se jalo taito olis vaan opittavissa!! =o)


      • ajattelen näin
        ap. kirjoitti:

        Olet täysin oikeassa!!!Ja kyllä oonki miettiny et mitä alkais tekee et pääsis täält talosta ulos joskus YKSIN!!
        Mulle se on vaan niin älyttömän vaikeeta lähtee täältä kotoota (mies kyllä antaa mennä) ja ajatella muutenkaan "vain" itseäni.Mut ehkä se jalo taito olis vaan opittavissa!! =o)

        Minulla on sekä oikeus että velvollisuus huolehtia omasta jaksamisestani, koska erityislapsi on hyvin vaativa kasvatettava. Jotta voisin antaa lapselleni parhaan mahdollisen tuen ja avun, on minun itseni oltava niin sanotusti iskussa. Näin ajatellen on suorastaan pakko huolehtia itsestä ja ottaa omalle itselle yksityistä aikaa.

        Mahtavaa kuulla että sinulla on sellainen mies joka päästää sinut omille menoille. Käytä ihmeessä tilaisuus, kaikillahan ei ole sellaista.

        Terkkusin, se äskeinen kirjoittaja.


    • cmw

      Meillä on vähän sama juttu, pitää keksiä tekemistä joka päiväksi ettei mene pelkkään nalkuttamiseen ja huutamiseen. Kesäleirit on hyvä juttu jos lapsi suostuu sellaiseen menemään. Poikamme on kohta 11(ADHD) ja nyt vasta hän uskaltaa mennä leirille kavereiden kanssa.
      Jos lapsesi pitää urheilusta häntä voi kannustaa pitämään kirjaa saavutuksistaan, esim. jos pyöräilet 5 km joka päivä keksin yllätyksen. Yllätyksen ei tarvitsee olla mitään rahaa tai karkkia vaan se voi olla vaikka yhdessäoloa aivan kaksistaan äidin tai isän tai jonkun muun aikuisen kanssa.
      Kävimme perhekoulua (POP) nuorimman kanssa viime vuonna (hänellä on ADD)sieltä saimme hyviä ideoita mitä asioita voi tehdä aivan ilmaiseksi tai halvalla lapsensa kanssa mutta siinä täytyy molempien vanhempien olla mukana jujussa koska ei sitä muuten jaksa. Voit kysyä paikkakunnallasi perhekoulusta tai ADHD-center kotisivuilta.
      Vanhempina me emme olisi jaksaneet jollemme olisi saaneet tukiperhettä pojillemme, he ovat tukiperheen luona yhtenä viikkonloppuna kuukaudessa ja se auttaa meitä jaksamaan.

      Sitten voit ottaa yhteyttä muihin perheisiin missä on lapsia joilla on erityisvaikeuksia ja mennä vaikka retkelle Puuhamaalle tai johonkin muuhun paikkaan, ehkä se tuntuu raskaalta mutta se on hyvä tavata muita vanhempia ja tuulettaa ajatuksia.
      Toivottavasti saatte tarpeeksi terapioita ja psyykkistä apua teidän lapsellenne ja teille vanhemmille.
      Minun henkireikäni on sauvakävely varhain aamuisin jo ennen kuutta.
      Voimia teidän koko perheelle!

    • äippä

      riittää sullakin.

      ite jaksan seuraavanlaisin keinoin:

      kun lapsi jankkaa samaa asiaan jo 5kertaa niin sanon että "kuulin asian jo, nyt voit vaihtaa levyä."

      meillä on käytössä kiltteys karkit eli peli säännöt tehty perheeseen. lapsien kanssa käydään asiat läpi mitää saa tehdä mitä ei, jos on tuhma, menettää yhden kilteys karkin eli kun jostain asiata on annettu jo 2 varoitusta niin kolmannesta kerrasta menettää karkin.

      karkit jaetaan aamulla ja illalla,

      aamu karkin saa kun on ollut edellis illasta/karkista seuraavan aamun klo:9.00 asti kiltti, ilta karkin saa kun on ollut aamusta 9.00 kiltti 16.00 asti kiltti.

      ja keinoja on muitakin, tämä alkoi toimia meillä hyvin, avun sain henkilöltä jonka sähköposti soitteen olenkin antanut moneen viestiin.

      eli: [email protected]

      hän on pitkään työkennellyt erityislapsien kanssa ja heidän perheiden kanssa, osaa auttaa niin laki asioissa kuin kuntoutuksessa ja lääkehoidon suhteen. hän kuntouttaa ja terapio lapsia sekä perheitä.

      terv. hanna

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe