Tuli vahingossa tankattua dieselautooni 20 litraa bensaa tankissa olleen muutaman diesellitran (ehkä n. 3) sekaan. Työnsin auton huoltoaseman parkkipaikalle enkä edes käynnistänyt sitä.
Kuinkahan tarkasti polttoaine täytyisi imeä (?) pois tankista? Käsittääkseni, ainakin pohjoisessa, dieselin sekaan lisätään bensaa kovilla pakkasilla. Joku, jolta kysyin, vastasi, että tankki vaan täyteen dieseliä (max. 60 l) ja sekaan yksi litra 2-tahtiöljyä ja ajoon. Tuntuu hieman arveluttavalta, joten taidan kallistua sille letkupuolelle. Tuosta tankissa olevasta n. 23 litrasta täytynee saada pois ainakin valtaosa, jottei koneelle tulisi mitään vaurioita. Tuo imujuttu taitaa olla ainut vaihtoehto, koska tankkien ja täyttöputkien ( moottoriin menevien polttoaineputkien) irrotus ja kasaaminen ei taida onnistua pelkkien tunkkien avustamana.
Bensaa vahingossa dieselauton tankkiin
15
8706
Vastaukset
- dieseliä
Kuinka iso polttoainetankki? Jos n. 60 ltr niin tankkaa loput täyteen dieseliä eli n. 40 ltr. Luin tämän jostain autokirjasta eli jos tämän teet ei ongelmia pitäisi tulla. Tietenkin 2T-öljy voi olla avuksi muttei välttämätön.
Jos uusi auto kyseessä voit tietenkin yrittää sitä imua.- vm. 2004
tuossa tuo olikin mainittu vuosimalli.
- tai Nesteelle
Näitä sattuu, valitettavasti aika usein. Sekä bensaa dieselautoon että dieseliä bensa-autoon.
Paljonko diesel sietää bensaa on ruiskutuslaitekohtaista. 20 l bensaa 40 l dieseliä = yht. 60 l on iso riski vanhaankin autoon. 2-tahtiöljy kun ei auta setaanilukuun joka on voitelevuuden lisäksi pielessä pahasti tuollaisessa seoksessa. Ohjeet lisätä bensaa talvella olivat 1950 - 1980 -luvun asioita taustalla senaikuisten kuorma-autojen ja henkilö-Mersujen rivipumput. Uudet ruiskutusjärjestelmät ovat huomattavasti arempia bensalle.
Varovaisuutta seoksen käsittelyssä, sillä bensa diesel-seos on tulenarempaa kuin pelkkä bensa.
Luotettavampia ohjeita saat Citikan maahantuojalta tai Nesteen neuvonnasta 0800 1 9696.- dcwed
En ottaisi riskiä. On huomattavasti halvempaa tyhjentää tankki, kuin alkaa kokeilemaan...
- K.Ä.
Itselleni kävi viime talvena noin. Tankkasin Xsara Hdi:n tankkiin (50 l.) 14 litraa bensiiniä, kunnes tajusin mokan. Kysyin asiaa Sitikan huollosta Riihimäeltä ja ohje oli, että tankki täyteen ja kun olet ajanut tankin puolilleen, niin uudestaan täyteen ja siinä se oli.
Sydän viileänä ja kylmä rinki perseen alla ajelin sen ekan puoli tankkia, mutta hyvin tuo homma hoitui.
Jos sinulla on mahdollisuus imeä sieltä tankiista sitä bensansekaista litkua pois, niin varmaankin parempi niin, mutta ei missään tapauksessa tarvitse kokonaan saada pois. Dieselin tahraaman bensiinin voit sitten hyödyntää vaikka ruohonleikkurissa tai pappa-Tunturissa.- yleensä jokaisessa tankissa...
ja jos ei ole niin bensa letku irti tankista ja korkki auki jotta valuu paremmin.pesuvati ihan hyvä tohon hommaan.
- Citroen vm 2004
Oli mielenkiintoista kuinka erilaisia vastauksia sain tähän kysymykseeni kun tiedustelin asiaa asiantuntijoilta. Citroenin maahantuoja totesi kategorisesti, etteivät he salli dieselin sekaan tippaakaan bensaa. Nesteen asiantuntija oli sitä mieltä, että maksimillaan yksi litra saisi olla bensaa. Tampereen Vehon huollon esimies sanoi, että pistä tankki vaan täyteen dieseliä ja vähän öljyä ja ajoon. Olin jo onnistunut ottamaan letkulla tankista n. 18-19 l litkua pois, mutta mieleeni oli jäänyt soimaan Citroenin edustajan puheet kuinka yksi suutin maksaa jo 500€ ja niitä on vielä neljä kappaletta. Jossain vanhemmassa keskusteluketjussa joku vielä mainitsi vastaavan ongelman yhteydessä kuinka hän oli pistänyt autoonsa vain yhden litran bensaa vahingossa ja täyttänyt lopun dieselillä. Tuloksena oli kuulemma ollut moottorin sammuminen muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen ja oli tullut kallis remontti.
Näin huonorahaisena päätin sitten viedä auton Vehon huoltoon, jossa tankki irrotettiin, suodatin vaihdettiin, putket puhallettiin jne. Lysti maksoi 260€, toivottavasti ainakin takuu pelaa.Citikan maahantuoja pelasi varmanpäälle. Jälkikäteen on sitten vähän vaikeampi alkaa kinaamaan, oliko sitä bensaa just se kolmasosa, minkä se olisi ehkä kestänyt jne, jos pumppu olisi kuiteskin pettänyt.
Kun auto oli vielä takuussa, niin eipä tuossa ehkä muutakaan voi tehdä (paitsi että olisi voinut jättää sen letkulla imun pois).
Melkoisella varmuudella toki tuo 260€ oli turha investointi sen imutuksen jälkeen. Paitsi siinä tapauksessa, että pumppuun olisi tullut vika ihan muusta syystä ja tämä tapaus olisi tullut samalla ilmi.
- Kokemuksia on...
Tuo ei aiheuta vielä mitään ongelmia, koska bensa ei syty pelkästä puristuksesta ja dieseliä ohennetaan pakkasilla muutenkin sillä. Vuosien autoilijakokemuksella ja useitten saatujen väärien tankkausten perusteella tiedän että dieselin sekä bensankin seassa voi olla jopa n. kolmannes "väärää" ainetta ilman että aiheuttaa muuta kuin savutusta bensakoneessa ja ehkä huonontunutta lämminkäynnistyvyyttä dieselissä.
- Citroen vm 2004
Saamassani asiantuntijapalautteessa korostettiin, että nykyiset turbodieselit ovat bensansiedoltaan aivan eri kastissa kuin vanhemmat vehkeet, joihin saattoi tosiaan huoletta heittää kolmanneksen bensaa sekaan.
Olin ymmärtävinäni, että nimenomaan suuttimet ovat se arka paikka nykyautoissa. - K.Ä.
Citroen vm 2004 kirjoitti:
Saamassani asiantuntijapalautteessa korostettiin, että nykyiset turbodieselit ovat bensansiedoltaan aivan eri kastissa kuin vanhemmat vehkeet, joihin saattoi tosiaan huoletta heittää kolmanneksen bensaa sekaan.
Olin ymmärtävinäni, että nimenomaan suuttimet ovat se arka paikka nykyautoissa.Taitaa se omani olla ihan yhtä nykyauto kuin sinunkin. Kuten tuossa ylempänä kerroin, toimin Riihimäen Sitikkahuollon ohjeiden mukaisesti ja tankkasin täyteen dieseliä, vaikka pohjalla oli toiustakymmentä litraa bensaa. Ja ajoin. Ja mitään ei särkynyt.
Tottakai sinun ratkaisusi oli oikea, jos tuollaiset ohjeet sait, mutta ohje oli kyllä väärä, kun olit jo suurimman osan imenyt poiskin. - dieseliin
K.Ä. kirjoitti:
Taitaa se omani olla ihan yhtä nykyauto kuin sinunkin. Kuten tuossa ylempänä kerroin, toimin Riihimäen Sitikkahuollon ohjeiden mukaisesti ja tankkasin täyteen dieseliä, vaikka pohjalla oli toiustakymmentä litraa bensaa. Ja ajoin. Ja mitään ei särkynyt.
Tottakai sinun ratkaisusi oli oikea, jos tuollaiset ohjeet sait, mutta ohje oli kyllä väärä, kun olit jo suurimman osan imenyt poiskin.Mielestäni bensiini ja dieselmoottoreiden erilaiset toimintaperiaatteet ja etenkin puristussuhteet vaikuttavat asiaan. Bensiinin puristuksenkesto auton sylinterissä on huomattavasti pienempi n. 1:11 kun taas dieselin n.1:18. Eli kun diesel syttyy sylinterissä paineesta männän ollessa sylinterin yläkuolokohdassa ja tuon puristuksen ollessa lähellä 1:18. Jos tällaiseen moottoriin laitetaan bensaa jonka puristuksen kesto on siis pienempi 1:13, tarkoittaa se sitä, että bensa syttyy dieselmoottorin sylinterissä jo männän vasta ollessa matkalla yläkuolokohtaan ja tämä aiheuttaa moottorivaurion nopeasti. Eli dieseliauto hajoaa siihen tankatessa bensaa, mutta bensa ei hajoa kun siihen tankataan dieseliä. Bensa auto vaan ei toimi dieselillä, koska diesel ei syty bensiinimoottorin puristuksessa edes kipinällä.
- periaatteita
dieseliin kirjoitti:
Mielestäni bensiini ja dieselmoottoreiden erilaiset toimintaperiaatteet ja etenkin puristussuhteet vaikuttavat asiaan. Bensiinin puristuksenkesto auton sylinterissä on huomattavasti pienempi n. 1:11 kun taas dieselin n.1:18. Eli kun diesel syttyy sylinterissä paineesta männän ollessa sylinterin yläkuolokohdassa ja tuon puristuksen ollessa lähellä 1:18. Jos tällaiseen moottoriin laitetaan bensaa jonka puristuksen kesto on siis pienempi 1:13, tarkoittaa se sitä, että bensa syttyy dieselmoottorin sylinterissä jo männän vasta ollessa matkalla yläkuolokohtaan ja tämä aiheuttaa moottorivaurion nopeasti. Eli dieseliauto hajoaa siihen tankatessa bensaa, mutta bensa ei hajoa kun siihen tankataan dieseliä. Bensa auto vaan ei toimi dieselillä, koska diesel ei syty bensiinimoottorin puristuksessa edes kipinällä.
"Mielestäni bensiini ja dieselmoottoreiden erilaiset toimintaperiaatteet"
Nimenomaan. Bensiini ei saa syttyä puristuksesta, vaan kipinästä. Dieselin tulee syttyä puristuksesta, koska mikään muu ei sitä sytytä. Tämän takia dieselin puristuksenkesto on huonompi kuin bensiinin, ja diesel on sitä parempaa mitä helpommin se syttyy, siis mitä huonompi on puristuksenkesto. Se ei voi syttyä liian aikaisin koska polttoaine ruiskutetaan sylinteriin vasta kun sen pitää syttyä.
" bensa syttyy dieselmoottorin sylinterissä jo männän vasta ollessa matkalla yläkuolokohtaan"
Mistä se bensa sinne dieselin sylinteriin pääsee ennen kuin sen pitää syttyä? Ilmestyikö imusarjaan kaasutin samalla kun tankattiin bensaa?
"mutta bensa ei hajoa kun siihen tankataan dieseliä"
Saattaa hajota, koska diesel syttyy puristuksesta ennen aikojaan, jos sitä sylinterissä on puristustahdin aikana. Bensamoottorissa on, tosin puristussuhde ei välttämättä riitä. Jos bensaa on riittävästi sytytykseen, diesel laskee bensan oktaanilukua ja saattaa johtaa nakutukseen. - Jan Nummensalo
periaatteita kirjoitti:
"Mielestäni bensiini ja dieselmoottoreiden erilaiset toimintaperiaatteet"
Nimenomaan. Bensiini ei saa syttyä puristuksesta, vaan kipinästä. Dieselin tulee syttyä puristuksesta, koska mikään muu ei sitä sytytä. Tämän takia dieselin puristuksenkesto on huonompi kuin bensiinin, ja diesel on sitä parempaa mitä helpommin se syttyy, siis mitä huonompi on puristuksenkesto. Se ei voi syttyä liian aikaisin koska polttoaine ruiskutetaan sylinteriin vasta kun sen pitää syttyä.
" bensa syttyy dieselmoottorin sylinterissä jo männän vasta ollessa matkalla yläkuolokohtaan"
Mistä se bensa sinne dieselin sylinteriin pääsee ennen kuin sen pitää syttyä? Ilmestyikö imusarjaan kaasutin samalla kun tankattiin bensaa?
"mutta bensa ei hajoa kun siihen tankataan dieseliä"
Saattaa hajota, koska diesel syttyy puristuksesta ennen aikojaan, jos sitä sylinterissä on puristustahdin aikana. Bensamoottorissa on, tosin puristussuhde ei välttämättä riitä. Jos bensaa on riittävästi sytytykseen, diesel laskee bensan oktaanilukua ja saattaa johtaa nakutukseen.Mulla 2.2 HDI (-00) sekaan meni bensaa. imettiin pois ja täytettiin dieselillä piripintaan. Kumminkin muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen yksi neljästä polttoainesuuttimesta lensi männän päälle, sen jälkeen sinne lensi myös venttiili keihästäen männän. Tulos: Moottori vaihtoon. Luultiin ensin että oli jako mennyt moottorista, mutta huoltomies totesi tilanteen kannen avaamisen jälkeen ja haistoi bensan. Näyttäs vahvasti siltä että bensaa oli silti hiukan jäänyt jonnekin ja se olisi riittänyt. Näissä uusissa moottoreissa on melekoset paineet polttoaineruiskuissa, ei nähtävästi juuri sijaa millekään muulle kuin sille ittelleen...
- Anonyymi
Juuri näin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875