Käpertyvät ruusun lehdet

Viherpiipertäjä

Olen istuttanut uuteen ruusupenkkiin, ihan ohjeiden mukaan perustettu ja reunustettu muurikivillä noin puolimetriä nurmikon yläpuolelle. Aurinkoinen eteläpuoli talon seinustalla. No istutin 12 ryhmäruusua kahta eri lajia ohjeiden mukaan ja juurelle laitoin koko "altaan" mullan päälle värjätyn puurouheen. Ruusut alkoivat kasvaa hurjasti, lannoitan kerran viikossa ruusuravinteella. Nyt lehtien päät ovat alkaneet käpertyä ja kuivua, miksi? Mitään kirvoja tms ei näy, mutta juurella aina vilistää hämähäkkejä maassa. Missä vika, vai onko vain näiden tosi helteiden ansiota??

4

5697

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellit

Oletko muistanut kastella,vai ovatko saaneet liikaa ravinnetta.
      Veikkaisin kuitenkin jotain ötökkää,omissanikin on lehtiä kellastunut ja osassa on reikiä,en ole kuitenkaan nähnyt mitään,mutta tiedän että joku on syönyt.Osassa lehdet ovat käppyrällä ja niiden sisällä on mato.
      Hämähäkit eivät varmaan ole olleet asialla.

• Katsoppas

Minulla sama ongelma, ja huomasin, että lehdissä oli vihreä mato, jota ei meinaa huomata muuten kuin kääntelemällä oksia.Se syö muuten kaikki,jos ei saa poissa. Malation nimisellä aineella lähtevät.Alussa myrkytä kaksi kertaa viikossa.

• eevamarita

Sama juttu täällä. Minulla kyse on vain seinän vierustalla kasvavasta köynnösruususta. Ja ruusun lehdet eivät vain käperry, vaan joku myös syö ne reikiä täyteen. Kun luin viestisi, muistin, että sama juttu oli viime kesänä: tämän ruusun juurella vilisi hämähäkkejä ja niin vilisee tänäkin kesänä.

Viime kesänä ja tämän kesän alussa kastelin ruusua mäntysuopavedellä, kun en muutakaan osannut, vaikka ruusussa ei näykään kirvoja. Auttoi vähän, mutta ei kokonaan. Viestisi luettuani päätin hävittää hämähäkit ja tänään suihkutin niihin Raidia. Kerron myöhemmin, jos tällä toimenpiteellä oli jotakin vaikutusta.'

• Viherpiipertäjä taas

Olen kyllä kastellut aahkerasti koko alkukesän eli päivittäin illalla auringon laskettua. Maassa tod vilisee hämähäkkejä ja reikiä on tullut nyt lehtiin. Löysin yhden lehden alta lähes värittömän pienen madon näköisen ja siitä riemastuneena ensin "myrkytin" mäntynestesaippuavedellä. Ei auttanut ja eilen vedin RAIDia lehtiin. Tänäiltana ei ollut ainuttakaan matoa eikä juuri hämähäkkejäkään. Eli saas nyt nähdä lopputuloksen...
      Kertokaa kokemuksia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      199
      2280
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      3
      2099
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      317
      1837
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      94
      1600
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      83
      1475
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1230
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1170
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1111
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      1027
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      996
    Aihe