Käpertyvät ruusun lehdet

Viherpiipertäjä

Olen istuttanut uuteen ruusupenkkiin, ihan ohjeiden mukaan perustettu ja reunustettu muurikivillä noin puolimetriä nurmikon yläpuolelle. Aurinkoinen eteläpuoli talon seinustalla. No istutin 12 ryhmäruusua kahta eri lajia ohjeiden mukaan ja juurelle laitoin koko "altaan" mullan päälle värjätyn puurouheen. Ruusut alkoivat kasvaa hurjasti, lannoitan kerran viikossa ruusuravinteella. Nyt lehtien päät ovat alkaneet käpertyä ja kuivua, miksi? Mitään kirvoja tms ei näy, mutta juurella aina vilistää hämähäkkejä maassa. Missä vika, vai onko vain näiden tosi helteiden ansiota??

4

4367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellit

      Oletko muistanut kastella,vai ovatko saaneet liikaa ravinnetta.
      Veikkaisin kuitenkin jotain ötökkää,omissanikin on lehtiä kellastunut ja osassa on reikiä,en ole kuitenkaan nähnyt mitään,mutta tiedän että joku on syönyt.Osassa lehdet ovat käppyrällä ja niiden sisällä on mato.
      Hämähäkit eivät varmaan ole olleet asialla.

      • Katsoppas

        Minulla sama ongelma, ja huomasin, että lehdissä oli vihreä mato, jota ei meinaa huomata muuten kuin kääntelemällä oksia.Se syö muuten kaikki,jos ei saa poissa. Malation nimisellä aineella lähtevät.Alussa myrkytä kaksi kertaa viikossa.


    • eevamarita

      Sama juttu täällä. Minulla kyse on vain seinän vierustalla kasvavasta köynnösruususta. Ja ruusun lehdet eivät vain käperry, vaan joku myös syö ne reikiä täyteen. Kun luin viestisi, muistin, että sama juttu oli viime kesänä: tämän ruusun juurella vilisi hämähäkkejä ja niin vilisee tänäkin kesänä.

      Viime kesänä ja tämän kesän alussa kastelin ruusua mäntysuopavedellä, kun en muutakaan osannut, vaikka ruusussa ei näykään kirvoja. Auttoi vähän, mutta ei kokonaan. Viestisi luettuani päätin hävittää hämähäkit ja tänään suihkutin niihin Raidia. Kerron myöhemmin, jos tällä toimenpiteellä oli jotakin vaikutusta.'

    • Viherpiipertäjä taas

      Olen kyllä kastellut aahkerasti koko alkukesän eli päivittäin illalla auringon laskettua. Maassa tod vilisee hämähäkkejä ja reikiä on tullut nyt lehtiin. Löysin yhden lehden alta lähes värittömän pienen madon näköisen ja siitä riemastuneena ensin "myrkytin" mäntynestesaippuavedellä. Ei auttanut ja eilen vedin RAIDia lehtiin. Tänäiltana ei ollut ainuttakaan matoa eikä juuri hämähäkkejäkään. Eli saas nyt nähdä lopputuloksen...
      Kertokaa kokemuksia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe