Hei,
Perustin loppukeväästä toiminimen ja olen ollut nyt kuukauden ennakonperintärekisterissä, laskuttanutkin pari kertaa. Olen kuitenkin mielestäni vielä sivutoiminen yrittäjä, koska lapset on kotihoidossa. Syksyllä on tarkoitus aloittaa kokopäiväinen toiminta.
Kannattaako mun alkaa maksaa jo nyt YEL-maksua vai vasta sitten kun yrityksen perustamisesta on 4kk? Ja mikäs se yrityksen perustamispäivämäärä on? Joku yrittäjien työttömyyskassaneuvoja sanoi, että YEL ja yrittäjätoiminta voidaan katsoa alkavaksi siitä kun "työpanos siirtyy yritykseen". Näin ollen siis laskisin kokopäiväisen panokseni siirtyvän sinne vasta syksyllä. Mitäs jos sairastun sitä ennen. Olen palkansaajakassan jäsen, joten saanko sieltä mitään etuuksia (ansiosidonnaista päivärahaa) kun YEL ei vielä voimassa? Aion siis siirtyä palkansaajakassasta suoraan yrittäjien työttömyyskassaan sitten kun tää YEL-maksukauteni on alkanut.
Joku toinen virkailija sanoi jossain, että ennakonperintärekisteriin ilmoittautuminen on merkki yrittäjätoiminnan aloittamisesta. En haluaisi maksella turhaan YEL-maksuja eli ottaisin sen niin myöhään kuin mahdollista, toisaalta haluan turvata selustan (lähinnä oikeus sairaspäivärahaan), mutta palkansaajakassa turvannee sen, vaikka yrittäjätoiminta onkin jo sivutoimisesti käynnissä. Koskas te ootte alkaneet maksaa YELiä ja milloin sitä kannattaa alkaa maksaa? Entäs suositteletteko yrittäjien työttömyyskassaa? Aluksi en varmaan uskaltais määritellä vuosituloa 10 000 euroa korkeammalle, mutta jatkossa olis tarkoitus nostaa se yli 30 000 euroon, jos bisnes alkaa oikeasti kukoistamaan.
koska kannatta alkaa maksaa YELiä
2
398
Vastaukset
- mää...
Heti edes minimi yeliä, koska ne tulee muuten maksaa sitten takautuvasti siitä päivästä kun rekisteröit toiminimen. Eli se 4kk ilman yeliä on potaskaa, moni vy neuvoo virheellisesti.
- xxxyyy
yritystoiminta kans alkamassa ja mietin, että milloin kannattaa alkaa maksaa yel:ää. Eräs tuttu aloittanut syyskuussa/2006 yrittämisen, eikä edelleenkään maksa mitään. on ennakko/alv-rekisterissä ja "päätoiminen" yrittäjä, mutta ei maksa, koska epäilee tulojen jäävän alle 6500euron..
onko kellään omakohtaista kokemusta/tietoa, miten ja milloin kannattaa alkaa maksaa? Itse mietin, että pienemmällä summalla heti alusta alkaen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi402959Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs332787100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482433Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo452071Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks212004Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581770- 431672
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371530- 451453
- 261301