Olen uusilestadiolainen

mutta vanhoillisten mukana ...

Meitä uudishenkisiä on nuorissa yhä enemmän. Tämä johtuu mm. siitä, että internet on muokannut meidän ajatusmaailmaamme aikalailla. Meidät erottaa patavanhoillisista mm. siinä, että seuraamme esim idolseja netistä. Monella meistä on digitikku, joka muuttaa tietokoneen televisioksi. Mulla itellä se on kuitenkin ihan integroituna. Me uudemmat kuuntelemme myös rytmikästä musiikkia ja pidetään bileitä joissa annetaan musan soida. Emme me kuitenkaan juo, vaikka jollain aina onkin jokunen pullo mukana. Ei kuitenkaan katota nokan vartta pitkin, jos joku päättääkin ottaa huikat.
Olemme ihan normaaleja lestadiolaisnuoria ja käymme rauhanyhdistyksellä ja kesäisin suviseuroissa. Yksi meistä uudemmista lestadiolaisista perusti adressit.comiin adressinkin, jossa kehoitetaan SRK:n luopumaan ns. televisiokiellosta. se on kieltämättä vanhentunut. Nykyään yhä useammalla lestadiolaisnuorella on televisio. Useimmilla vain tällä hetkellä tietokoneessa, koska se on muka pahempi, jos omistaa varsinaisen television.
Aivan samat ohjelmat ne tietokoneenkin kautta on nähtävillä!

12

2819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ayreen

      Onpa sinun elämäsi vähän erilaista! Minun uskovat ystäväni - korjaan, tuttavani - ovat kaikki perheellisiä. Olen ollut kaksi vuotta uskossa ja koko sinä aikana ei mikään biletys ole tullut kysymykseenkään. Tunnustan salaa tässä netissä tosi epäkristillisen mielipiteen jollaista uskovalla ei saisi olla: mielestäni perheellisten ihmisten seurassa on tylsää! Usein ikävöin entisestä elämästäni sen valoisia puolia... käytiin reiveissä, juotiin pussikaljaa harjulla lämpiminä kesäiltoina ja naurettiin tyhmille jutuille. Nyt minulla ei enää ole ystäviä. On vain ilo Kristuksessa.

      Mitä te kuuntelette? Gospelrokkia vai popmusiikkia laidasta laitaan? Voiko uskova ihminen avoimesti pitää rytmikkäästä musiikista vai liittyykö rytmimusiikista nauttimisen ehdoksi, että sen on oltava sanoituksiltaan hengellistä? Minä kuuntelen salaa kiksutransea kun olen yksin kotona. Ja Energyn Finnish Dance Chart -listaa! Ja Ylexin techno-ohjelmia!

      • uuslestadiolainen nykyisin

        ... siioninlaulujen ja virsien ohella myös gospelia. No tietenkin monesti myös iskelmäradiota ja toisinaan myös radio suomiPOPia. Itse soitan siioninlauluja ja laitan niihin rytmikkäät taustat.


      • en ole muuta kuunnellut
        uuslestadiolainen nykyisin kirjoitti:

        ... siioninlaulujen ja virsien ohella myös gospelia. No tietenkin monesti myös iskelmäradiota ja toisinaan myös radio suomiPOPia. Itse soitan siioninlauluja ja laitan niihin rytmikkäät taustat.

        kuin Irwin Goodmania, se on kova jäbä.


      • synnillistä musiikkia
        en ole muuta kuunnellut kirjoitti:

        kuin Irwin Goodmania, se on kova jäbä.

        esim "ei tippa tapa" on erittäin synnillinen biisi. Sen sijaan pitää laulaa "Jumalan kämmenellä".


      • esimerkiksi
        synnillistä musiikkia kirjoitti:

        esim "ei tippa tapa" on erittäin synnillinen biisi. Sen sijaan pitää laulaa "Jumalan kämmenellä".

        Kyllä mun mielestä ainakin jokaisella on oikeus päättää, mitä musiikkia esimerkiksi kuuntelee. Ei klassinen musiikki ole kaikkien makuun. Esimerkiksi monissa iskelmäkappaleissa on tosi hyviä sanoja. Mitä pahaa? Rummutko vai?

        Itse uskon kyllä Jumalaan, mutta kaikkia vanhoillislestadiolaisten oppeja en ymmärrä.
        Musiikki, TV jne...


      • guseucöuc

        Mitä te kuuntelette?! Sinänsä hassu kysymys, jokainen kuuntelee tietty sellaista musiikkia, josta pitää. Musiikki on hieno asia. Miks jumala ois luonut ihmiselle rytmitajun, jos ei sitä sais lainkaan käyttää!? Pikkulapsetkin tanssii ja hihkuu riemuissaan kuullessaan vauhdikasta musaa, ilman omantunnonvaivoja.


    • juovat??

      No nyt selitty tuokin asia.eipä tartte etsiä sieltä jeesuksen seurakuntaa

      • usko jo

        häviää jos juo alkoholia? kerron sinlulle omasta ajatusmaailmastani eli esim. olen kokoomuslainen ja kaupungilla vaalien aikaan pitää puhettaan Timo Soini jota jään kuuntelemaan koska uskon kokoomuslaiseen "aatteeseen" ei Soinin ajatukset muuta omiani. Lessu logiigalla pitää sulkea korvat koska se heikentäisi kokoari uskollisuutta.

        Ei jonkin asian tekeminen muuta uskoa. Jos se muuttaa silloin sinulla ei ollutkaan uskoa olit uskovinasi.
        Tällä tekojen, osallistumisen kieltämisellä aiheutetaan turhaa tuskailua kipuilua mitä nimeä tahtookaan käyttää. Rajanveto saa tehdä ei saa tehdä on aika naurettavaa:
        Mobiili tekniikka sallittua tv ei paitsi nettitv,
        radio sallittu ja sanomalehdet joissa esiintyy vastaavaa paheita kun tv.ssä,
        musiikki jossa on rytmiä ei, laahaava virren veisuu sallittu ynm ja ynm, tätä listaa riittäis loputtomiin tiedät varmasti itse nämä jutut.
        Ja tähän kysyn miten se vaikuttaa uskoon kun minä uskon ja kuuntelen taipaleen reiskaa ja hopeistakuuta miten voit sanoa minulle et minä en olisi oikea uskovainen jos sitten en kuuntelisi että silloin olisin oikea uskovainen mitä ihmettä tavallisella elämän askareilla on uskon asian kanssa tekemistä?


      • NIIn..
        usko jo kirjoitti:

        häviää jos juo alkoholia? kerron sinlulle omasta ajatusmaailmastani eli esim. olen kokoomuslainen ja kaupungilla vaalien aikaan pitää puhettaan Timo Soini jota jään kuuntelemaan koska uskon kokoomuslaiseen "aatteeseen" ei Soinin ajatukset muuta omiani. Lessu logiigalla pitää sulkea korvat koska se heikentäisi kokoari uskollisuutta.

        Ei jonkin asian tekeminen muuta uskoa. Jos se muuttaa silloin sinulla ei ollutkaan uskoa olit uskovinasi.
        Tällä tekojen, osallistumisen kieltämisellä aiheutetaan turhaa tuskailua kipuilua mitä nimeä tahtookaan käyttää. Rajanveto saa tehdä ei saa tehdä on aika naurettavaa:
        Mobiili tekniikka sallittua tv ei paitsi nettitv,
        radio sallittu ja sanomalehdet joissa esiintyy vastaavaa paheita kun tv.ssä,
        musiikki jossa on rytmiä ei, laahaava virren veisuu sallittu ynm ja ynm, tätä listaa riittäis loputtomiin tiedät varmasti itse nämä jutut.
        Ja tähän kysyn miten se vaikuttaa uskoon kun minä uskon ja kuuntelen taipaleen reiskaa ja hopeistakuuta miten voit sanoa minulle et minä en olisi oikea uskovainen jos sitten en kuuntelisi että silloin olisin oikea uskovainen mitä ihmettä tavallisella elämän askareilla on uskon asian kanssa tekemistä?

        Hieman sekavasti kirjoitettu.. mutta
        ehkä ymmärsin ytimen.
        Itse en ajattele, että uskovaisella olisi
        ns.SÄÄNTÖJÄ.
        Usko avaa sydämen ja omantunnon. Järkeä
        saa käyttää.
        Itse koen monet ns.maailmalliset tavat ja asiat tarpeettomiksi- olen löytänyt tilalle sisällöllisesti paljon rikkaampia asioita.
        Viihteestä yms. en koe saavani oikeastaan
        yhtään mitään. Jos esim. minulla on mahdollisuus katsoa telkkaria, täytyy sieltä tulla jotain todella hyvää ja tasokasta, että jaksan katsoa.
        Jotkut dokumentit ovat hyviä, jotkut elokuvatkin. Jos haluat, hanki telkkari ja kokeile- voi olla, että kyllästyt tai sitten et.
        Monet kavereistani eivät omista telkkaria, vaikka eivät mitään uskonnollista vakaumusta
        omaakaan. Heidän mielestä telkkarin katsomisesta tulee helpolla vain tapa-kotiin tullessa tulee vain
        lysähdettyä sohvalle sitä tuijottamaan. Sitten se vie ajan kaikelta muulta mukavalta. Siksi he ovat päättäneet kokeilla telkkarittomuutta. Elämä on helposti aktiivisempaa ja monet sanovat,
        että esim.kirjoja tulee luettua ja liikuttua entistä enemmän.
        Voihan sitä sitten käydä kaverilla katsomassa, jos
        on joku erityinen ohjelma mitä haluaa katsoa.

        Joskus kuuntelen esim.jotain kevyttä musiikkia, mutta paljon enemmän koen saavani irti taidemusiikista.
        Viihde on usein liian valmiiksi pureskeltua- liian "helppoa". Lopulta esim.taide kaikissa muodoissaan: tasokas sellainen, joka saattaa vaatia hieman vaivaakin,
        jotta siihen pääsee sisälle palkitsee moninkertaisesti. Luojan kiitos, oikeita taiteilijoitakin ja taiteen puolustajia vielä löytyy
        eikä kaikesta ole tullut "HÖMPPÄÄ".
        Ihminen on vain helposti niin mukavuudenhaluinen,
        että valitsee sen mitä on eniten ja helpoiten
        saatavilla eli viihteen. Valitettavasti pelkkä
        viihde antaa aika heikot eväät syvällisempään ihmisyyten. Mutta kokeile molempia, niin ehkä huomaat mitä tarkoitan!:)


      • ...
        usko jo kirjoitti:

        häviää jos juo alkoholia? kerron sinlulle omasta ajatusmaailmastani eli esim. olen kokoomuslainen ja kaupungilla vaalien aikaan pitää puhettaan Timo Soini jota jään kuuntelemaan koska uskon kokoomuslaiseen "aatteeseen" ei Soinin ajatukset muuta omiani. Lessu logiigalla pitää sulkea korvat koska se heikentäisi kokoari uskollisuutta.

        Ei jonkin asian tekeminen muuta uskoa. Jos se muuttaa silloin sinulla ei ollutkaan uskoa olit uskovinasi.
        Tällä tekojen, osallistumisen kieltämisellä aiheutetaan turhaa tuskailua kipuilua mitä nimeä tahtookaan käyttää. Rajanveto saa tehdä ei saa tehdä on aika naurettavaa:
        Mobiili tekniikka sallittua tv ei paitsi nettitv,
        radio sallittu ja sanomalehdet joissa esiintyy vastaavaa paheita kun tv.ssä,
        musiikki jossa on rytmiä ei, laahaava virren veisuu sallittu ynm ja ynm, tätä listaa riittäis loputtomiin tiedät varmasti itse nämä jutut.
        Ja tähän kysyn miten se vaikuttaa uskoon kun minä uskon ja kuuntelen taipaleen reiskaa ja hopeistakuuta miten voit sanoa minulle et minä en olisi oikea uskovainen jos sitten en kuuntelisi että silloin olisin oikea uskovainen mitä ihmettä tavallisella elämän askareilla on uskon asian kanssa tekemistä?

        Olen samaa mieltä. Kyllä Jumalaan voi uskoa, vaikka käyttääkin alkoholia, kuuntelee menevää musiikkia, katsoo TV:tä jne. Ei se tee kenestäkään yhtään huonompaa ihmistä.


      • Ihaa
        NIIn.. kirjoitti:

        Hieman sekavasti kirjoitettu.. mutta
        ehkä ymmärsin ytimen.
        Itse en ajattele, että uskovaisella olisi
        ns.SÄÄNTÖJÄ.
        Usko avaa sydämen ja omantunnon. Järkeä
        saa käyttää.
        Itse koen monet ns.maailmalliset tavat ja asiat tarpeettomiksi- olen löytänyt tilalle sisällöllisesti paljon rikkaampia asioita.
        Viihteestä yms. en koe saavani oikeastaan
        yhtään mitään. Jos esim. minulla on mahdollisuus katsoa telkkaria, täytyy sieltä tulla jotain todella hyvää ja tasokasta, että jaksan katsoa.
        Jotkut dokumentit ovat hyviä, jotkut elokuvatkin. Jos haluat, hanki telkkari ja kokeile- voi olla, että kyllästyt tai sitten et.
        Monet kavereistani eivät omista telkkaria, vaikka eivät mitään uskonnollista vakaumusta
        omaakaan. Heidän mielestä telkkarin katsomisesta tulee helpolla vain tapa-kotiin tullessa tulee vain
        lysähdettyä sohvalle sitä tuijottamaan. Sitten se vie ajan kaikelta muulta mukavalta. Siksi he ovat päättäneet kokeilla telkkarittomuutta. Elämä on helposti aktiivisempaa ja monet sanovat,
        että esim.kirjoja tulee luettua ja liikuttua entistä enemmän.
        Voihan sitä sitten käydä kaverilla katsomassa, jos
        on joku erityinen ohjelma mitä haluaa katsoa.

        Joskus kuuntelen esim.jotain kevyttä musiikkia, mutta paljon enemmän koen saavani irti taidemusiikista.
        Viihde on usein liian valmiiksi pureskeltua- liian "helppoa". Lopulta esim.taide kaikissa muodoissaan: tasokas sellainen, joka saattaa vaatia hieman vaivaakin,
        jotta siihen pääsee sisälle palkitsee moninkertaisesti. Luojan kiitos, oikeita taiteilijoitakin ja taiteen puolustajia vielä löytyy
        eikä kaikesta ole tullut "HÖMPPÄÄ".
        Ihminen on vain helposti niin mukavuudenhaluinen,
        että valitsee sen mitä on eniten ja helpoiten
        saatavilla eli viihteen. Valitettavasti pelkkä
        viihde antaa aika heikot eväät syvällisempään ihmisyyten. Mutta kokeile molempia, niin ehkä huomaat mitä tarkoitan!:)

        Syvempiä perusteita suhtautua kriittisesti viihteeseen teoksesta Neil Postman, Lyhenevä lapsuus.
        "Televisio luo yleisössään kyltymättömän uutuuden ja paljastusten tarpeen ja sen dynaamista visuaalisuutta ei ole tarkoitettu asiantuntijoille, tutkijoille eikä kenellekään, joka haluaa harjoittaa analyyttistä toimintaa."

        "Television katselu on verrattavissa kutsuihin, joilla emme tunne muita vieraita. Huoneessa liikkuessamme meille esitellään muutaman sekunnin välein uusi ihminen. Yleisvaikutelma on kiehtova, mutta lopussa on vaikea muistaa vieraiden nimiä tai mitä he sanoivat kutuilla. Näiden seikkojen muistamisella ei tosin ole mitään merkitystä. Huomenna pidetään uudet kutsut."

        "Lukiessa on edettävä hitaasti, peräkkäisesti, jopa tuskallisesti ja annettava itsehillinnän ja käsitteellisen ajattelun kykyjen syventyä ja laajentua. - - - Televisio sen sijaan on kaikille avointa tekniikkaa, johon ei liity fyysisiä, taloudellisia, kognitiivisia tai mielikuvituksen rajoja."

        "KUUSIVUOTIAS ja KUUSIKYMMENVUOTIAS ovat YHTÄ PÄTEVIÄ kokemaan television tarjoamat asiat."

        "Puhuessamme voimme aina kuiskata, jottei lapsi kuule, mitä sanomme. Televisio sen sijaan EI OSAA KUISKATA ja sen kuvat ovat sekä konkreettisia että itsestään selviä. Lapset näkevät KAIKEN, mitä televisio näyttää."

        "Perheen auktoriteetti ja RAKENNE on heikentynyt huomattavasti sen myötä kun vanhemmat ovat menettäneet nuorten informaatioympäristön hallinnan. - - - Isät saattavat olla järjestyksessä vasta kolmas tai neljäs vanhempi, sijoittuen television ja elokuvien perään." (nykyään internetin, populäärimusiikin . . .)

        "Lisäksi ja kenties viestinten kasvaneen vallan seurauksena monet vanhemmat ovat lakanneet USKOMASTA OMIIN KYKYIHINSÄ VANHEMPINA. - - - Tämän seurauksena vanhemmat eivät ryhdy vastustamaan viestinten vaikutusta."


      • elämä maailmassa
        ... kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Kyllä Jumalaan voi uskoa, vaikka käyttääkin alkoholia, kuuntelee menevää musiikkia, katsoo TV:tä jne. Ei se tee kenestäkään yhtään huonompaa ihmistä.

        ja antakaa Jeesukselle enemmän aikaa. Siis pois roskat ja Raamattu esiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe