Naisen PÄLVIKALJU

tukkaputki

Minulla todettiin pälvikalju viime vuoden syksynä. Aluksi se oli vain pienet kolikon kokoiset läikät päälaella ja takaraivossa.

Ne alkoivat sitten kasvaa umpeen, mutta sitten päälaki kaljuuntui lähes kokonaan. Sekin kasvoi umpeen. Nyt minulla on 4x4cm läikkä pään sivulla (saan sen just just peitettyä laittamalla hiukset sivulta päälle ja pinneillä kiinni :) mutta se ei tahdo kasvaa umpeen millään. Se on ollut jo monta kuukautta.

Lääkäri määräsi vahvaa kortisooniliuosta, joka ei ole vaikuttanut mihinkään. Meni vaan rahat hukkaan. Nyt tämän lääkärikäynnin jälkeen tukkaa on vain alkanut lähteä mitä tiheämmin. Läikkiä löytyy vähän väliä..

Olisko mitään sellaista lääkettä, joka OIKEASTI auttaisi, että alkaisi edes sänki kasvamaan ja mitkä mahdollisuudet tällä on uusiutua heti kun tukka on taas päässä? Kokemuksia pälvikaljusta? Miten on hoidot tehonnut, millainen pää oli ja uusiutuiko jne? Tarvitsen lohdutuksia, mutta kauhutarinatkin täytyy tietää :)

10

7556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saara

Minulla todettiin noin kymmenen vuotta sitten pälvikalju eli alopecia areata. Hiukset hävisivät kahdessa kuukaudessa n. 70%. Kasvoivat vuoden jälkeen ennalleen. Sen ajan jouduin käyttämään peruukkia. Hoidoiksi määrättiin vahvaa kortisoniliuosta ja valohoitoa. Söin kaiken maailman luontaistuotteita ja hieroin päänahkaa ym. Ei mitään apua!!! Lopetin hoidot ja lääkkeet turhina, koska ne eivät auta, uskokaa ihan oikeasti. Ainoa hoito on välttää stressiä!!! Vuosien saatossa läikkiä on tullut ajoittain, tälläkin hetkellä noin kämmenen kokoinen kalju takaraivolla. Minulla ainakin stressaava elämäntilanne vie hetken kuluttua hiukset. Joka kerta se järkyttää kun pälvipläntti löytyy. Koeta jaksaa. Tää on v..mäinen tauti, ainakin naiselle. Mullekin ulkonäkö on tosi tärkeää. Ei paljon naurata mut eihän tämä henkeä vie....ainoa lohtu

• tukkaputki

Jooh, eihän tuo kivaa ole, mutta ei onneksi henkeä vie niin.. :)

Sitä en vaan tiedä, että miten helvetissä voin välttää stressiä? Ainoa stressaaja elämässäni on raha, ja kun rahaa ei ole eikä riitä laskuihin, tulee stressi. Miten olla välittämättä moisesta? :/

Mulle lääkäri sanoi, että jos ei ala tukka kasvaa kolmen kuukauden päästä tai alkaa tulemaan lisää, niin tule uudestaan käymään, että tällekin löytyy hoito. En sitten tiedä, voishan sitä käydä kuuntelemassa mitä ehdottaa..

• on...
        tukkaputki kirjoitti:

Jooh, eihän tuo kivaa ole, mutta ei onneksi henkeä vie niin.. :)

Sitä en vaan tiedä, että miten helvetissä voin välttää stressiä? Ainoa stressaaja elämässäni on raha, ja kun rahaa ei ole eikä riitä laskuihin, tulee stressi. Miten olla välittämättä moisesta? :/

Mulle lääkäri sanoi, että jos ei ala tukka kasvaa kolmen kuukauden päästä tai alkaa tulemaan lisää, niin tule uudestaan käymään, että tällekin löytyy hoito. En sitten tiedä, voishan sitä käydä kuuntelemassa mitä ehdottaa..

>Ainoa stressaaja elämässäni on raha, ja kun
        >rahaa ei ole eikä riitä laskuihin, tulee stressi.

Opiskelu auttaa, niin saa hyvän työpaikan ja hiuksetkin nauttii tilanteesta.

• tukkaputki
        on... kirjoitti:

>Ainoa stressaaja elämässäni on raha, ja kun
        >rahaa ei ole eikä riitä laskuihin, tulee stressi.

Opiskelu auttaa, niin saa hyvän työpaikan ja hiuksetkin nauttii tilanteesta.

Joo-o.. ja sinähän se tosiaan tilanteeni tiedät.. Helppohan se on sanoa mitä tehdä.

• klanittaa

...löytyy tuon "Rogaine" otsikon alta, jos kiinnostaa.
      En huomannut tätä otsaketta ja muita kirjotuksia lukiessani oli pakko? naputella noiden "lääkkeiden" kohdalle. En nimittäin itse ole mistään konsteista apua sulkasatooni löytänyt :)
      Mutta kuten jo sanoin, pälvikaljun kanssa pitää vaan oppia elämään. -laiha lohtu, mutta taivahan tosi!
      Mun kaljut ovat innokkaimmillaan kevät talvella, ja sitten syksyä lähestyttäessä tilanne "normalisoituu", eli hiukset, ripset ja kulmakarvat kasvavat pikkuhiljaa takaisin.
      Nyt parhaillaan odottelen tätä kasvunihmettä taas tapahtuvaksi :)

• jarpelo

En ole nainen, mutta jotkut ovat saaneet apua esm. Spirosta. Suosittelen jälleen käymään ihotautilääkärillä. Rogaine on myös yksi toimiva hoitomuoto.

Stressi on yksi tekijä asiaan, ja tietysti kun asiasta stressaa, hiuksetkin tykkäävät kyttyrää. Noidankehä siis.

Sarjassamme helppo sanoa, mutta onnistuisinko edes itse: koittakaa unohtaa se tukka. Ei se ole koko maailma. Pienempi stressi, siitä hiukset tykkää. No, helppo se on tietysti täältä takaa huudella.

Itse otin myös aika lailla stressiä, kun tukka alkoi harvenemaan jo suht. nuorella iällä. Sain oikeaa hoitoa, josta oli apua ja nyt en piittaa hiuksistani juurikaan. Itsetuntoa pitää vain saada sen verran, että ei anna moisen asia häiritä. Taasen helppoa huudella, mutta ymmärrän kyllä, ettei helppous aina toteudu. Mutta stressi saa hiukset putoamaan...

Älkää ottako vittuiluna, mutta maailmassa on aika paljon tärkeämpiäkin asioita kuin hiukset, vaikka ei näin aina ole (itsekään) tullut ajateltua. Jos sen ymmärrän minä, san ymmärtää moni muukin.

• Oma kokemus

Minulla alkoi pävikalju noin 8 vuotta sitten. Pälviä alkoi tulla sinne tänne ja hiukset vaalentuivat. Hoitona minulla oli päänahan puhdistus hapanpesutuotteilla. Päänahka oli niin talin peittämä, että tulehdussolut olivat alkaneet jylläämään. Kun päänaka saatiin puhtaaksi, alkoi kampaajan antama laserhoito. Lopulta tauti hellitti, ja sain hiukseni takaisin. Stressiä kannattaa myös välttää, eli paljon lepoa. Jaksamista kaikille taudista kärsiville.

• prinsessailmankruunu
    • alopecia1

Mulla alkoi lähteä laikuttain hiuksia kun olin 13 vuotias. Nyt oon kohta 18 vuotias ja laikut kasvoi aina umpeen mutta lähti sit taas hiuksii ja kun olin 17 hiuksia oli noin viidesosa siitä mitä oli ennen kun lähti! Oli hurjaa pelkäsin hirmusesti että kaikki lähtee meinaan olin jo ihan melkein kalju. No NYT mulla ei oo ollenkaan kaljua päässä!! tä fiilis on uskomaton koska toi todella tekee surulliseks..:( Tilasin BAWANG nimistä shampoota ebaysta, jotain kiinalaista MUT tehos todella!!! hiustenlähto pysähtys ku seinään ja pientä karvaa alko kasvaa heti!! siis uskomatonta oikeesti meinaan kaikkii lääkkeitä, shamppoita, voiteita, luontastuotteita koitin monen vuoden aikana ja mistään ei ollut apua! toi on oikeesti älyttomän hyvää shampoota susittelen kaikille! Bawang, vihree pullo. Sen jälkee tilasin fusion healthin sivuilta vielä noita multivitamin and mineralseja ja womans valmisteita. Hiukset kasvaa erittäin hyvin, paksuja hiuksia vaikka omat ennen ohuet! susittelen siis todella kaikille jotka kärsii hiustenlähdostä!:) Huomattavasti parempi elämä ku huomaa ettei hiukset tipu ja hiukset kasvaa nopeemmin kun koskaan:) jaksamisia !

• dddddddeeded

Aika vahva nosto, humpuukkikauppias.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2549
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1557
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1194
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      25