Rajakylä, millainen paikka asua?

Vilan

Tässä olisi oman kämpän osto tullut ajankohtaiseksi. Olen kauan haaveillut sellaisesta kaksikerroksisesta rivarin pätkästä, mutta kun tässä on myynti-ilmoituksia seuraillut, niin kaikki nämä minun unelmatalot on rakennettu sinne Rajakylään! Siellä niitä olisi valita asti, muualla ei missään.

En ole koskaan siellä asunut, enkä mitään hyvää kuullut kyseisestä lähiöstä. Joten kokemuksia kehiin, kannattaako sinne harkitakaan muuttavansa, hyviä ja huonoja puolia, vai kuoppaanko haaveet noista osakkeista ja tyydyn johonkin muuhun muualla, kertokaahan!

29

16584

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frewfrr

Eiköhän omistustaloissa ole yleensä ihan mukavaa ja rauhallista asustella.

• lähiö asua

Asun Rajakylässä vuokrahuoneistossa. Olen hyvin tyytyväinen lähiöön. Paljon puhutaan soopaa ja mustamaalataan ihan turhaan.
        Rajakylä lähellä keskustaa kasvaa koko ajan. Sinne rakennetaan kalliin luokan asuntoja ja kaupaksi käy.
        Tervetuloa Rajakylään.

• Asioista tietävä
        lähiö asua kirjoitti:

Asun Rajakylässä vuokrahuoneistossa. Olen hyvin tyytyväinen lähiöön. Paljon puhutaan soopaa ja mustamaalataan ihan turhaan.
        Rajakylä lähellä keskustaa kasvaa koko ajan. Sinne rakennetaan kalliin luokan asuntoja ja kaupaksi käy.
        Tervetuloa Rajakylään.

Rauhallista, höpö höpö.

http://www.kaleva.fi/plus/juttu663298_page0.htm

• Vilan
        Asioista tietävä kirjoitti:

Rauhallista, höpö höpö.

No tuollaisia uutisihana saa lukea lähes viikoittain, lähiaikoina on vastaavaa tapahtunut myös Toppilassa, kuin ainakin pari kertaa myös täällä ydinkeskustassa.

Asunnothan varmaan on ok, ei kai niissä mitää, vaan onko siellä nyt todellisuudessa sen rauhattomampaa kuin missään muuallakaan, onko enemmän juoppoja ja narkareita yms. vai onko se vaan legendaa.

• Rajakyläläinen
        Asioista tietävä kirjoitti:

Rauhallista, höpö höpö.

Kyllä Rajakylä on rauhallinen paikka asua. Noita puukotuksia nyt sattuu sielä sun täälä jatkuvasti. Baareissa, pubeissa ja ryyppyporukoissa saa kyllä riidan aikaseksi jos on sen luonteinen. Kyllä noita ongelmia tulee jos niitä vartavasten kerää.
        Itse olen kuluttanut Rajakylän raitteja parintunnin kävelylenkeillä aamuin illoin viiden vuoden verran, enkä koskaan ole kokenut minkäänlaista uhkaa tai häiriötä. Humalaisia olen kyllä tavannut, mutta eipä nuo ole silmille tulleet. Rauhallisempi paikka tämä on kuin kaupungin keskusta.

• Sodomy
        Vilan kirjoitti:

No tuollaisia uutisihana saa lukea lähes viikoittain, lähiaikoina on vastaavaa tapahtunut myös Toppilassa, kuin ainakin pari kertaa myös täällä ydinkeskustassa.

Asunnothan varmaan on ok, ei kai niissä mitää, vaan onko siellä nyt todellisuudessa sen rauhattomampaa kuin missään muuallakaan, onko enemmän juoppoja ja narkareita yms. vai onko se vaan legendaa.

Noita puukotuksiahan tapahtuu joka paikassa.

Itse ainakin tykkään asua täällä Rajakylässä, ulkoilumahdollisuudet ovat mukavat, palvelut (eli kaupat, posti, terveyskeskus ja kirjasto)ovat täällä lähellä.
        Bussiyhteydet ovat myös todella hyvät, ainakin talviaikaan.

• seutua

Eihän siellä kaduillakaan kukaan uskalla kävellä, kun ryöstävät siellä kaupasta tulevia ihmisiä keskellä päivääkin, niinkuin pari viikkoa sitten.
      Eikä lapset pihalla metelöi, kuka hulle ne sinne päästäs..

Käys rajakylän kaupassa asioimassa, niin pian huomaat minkälaista porukkaa sielläpäin asuu.

• paikka1

jos oot yöeläjiä ja rosvo

• nainen rivarista

on tosi rauhallista asua ja kertaakaan ei ole näiden vuosien aikana ollut häiriötä mistään. Asun nimenomaan 2-krs osakerivitalossa, noi vuokratalojen seutu ostarin vieressä on kuulema ajoittain rauhaton . lapset saa leikkiä rauhassa pihalla, lenkillä saa käydä jne

tervetuloa :)

• Mitä ihm...

On se täyspäistä, että nuo valittajat ei puhu omista kokemuksista. Ne on joko kuulemmajuttuja tai lehdestä kopsattuja.
        On se tietämättömän tolvanan hyvä tänne tulla juoruilemaa.
        Jos sulle on joku joskus Rajakylässä turpiin antanut, niin ei se varmasti ole paikkakunta juttu, kyllä se johtuu ihan sinun omasta persoonastasi ( mikä se sitten onkin).
        Kyllä minäkin kusipäälle saatan suuttua, mutta ei se tarkoita että siinä on koko kylä minun kanssani samaa mieltä.

• vähän vain
        Mitä ihm... kirjoitti:

On se täyspäistä, että nuo valittajat ei puhu omista kokemuksista. Ne on joko kuulemmajuttuja tai lehdestä kopsattuja.
        On se tietämättömän tolvanan hyvä tänne tulla juoruilemaa.
        Jos sulle on joku joskus Rajakylässä turpiin antanut, niin ei se varmasti ole paikkakunta juttu, kyllä se johtuu ihan sinun omasta persoonastasi ( mikä se sitten onkin).
        Kyllä minäkin kusipäälle saatan suuttua, mutta ei se tarkoita että siinä on koko kylä minun kanssani samaa mieltä.

Käyn rajakylässä joka toinen viikonloppu 2 kertaa.
        Elikkä vien lapsen toisen vanhemman luo viikonlopuksi ja haen pois.
        -Aika usein siällä olen savuavan auton nähnyt, siis auton joka on syystä taikka toisesta poltettu.
        -Vuokrakerostalon portaikossa haisee aina tupakka.
        -Vuokrakerrostalon asukkaista joita vastaan on tullu on vähintäin puolet ollu alkoholin tai muitten aineitten vaikutuksen alaisina. Tietysti selväpäisiäkin siellä paljon asustaa, mutta ilmeisesti pysyvät mielummin asunnoissaan.
        -Koskaan en ole tavannu kahta kertaa samaa kassaa kaupassa, eikä kukaan heistä ystävällisesti hymyilly, ilmeisesti kenenkään kassan hermot ei kestä viikkotolkulla kyseisen kylän asukkaita..

• been there
        vähän vain kirjoitti:

-Aika usein siällä olen savuavan auton nähnyt, siis auton joka on syystä taikka toisesta poltettu.
        -Vuokrakerrostalon asukkaista joita vastaan on tullu on vähintäin puolet ollu alkoholin tai muitten aineitten vaikutuksen alaisina. Tietysti selväpäisiäkin siellä paljon asustaa, mutta ilmeisesti pysyvät mielummin asunnoissaan.
        -Koskaan en ole tavannu kahta kertaa samaa kassaa kaupassa, eikä kukaan heistä ystävällisesti hymyilly, ilmeisesti kenenkään kassan hermot ei kestä viikkotolkulla kyseisen kylän asukkaita..

Olen asunut siellä ostarin puolella vuosikymmenen alussa. Ei voi muuta sanoa kuin että olipa karmea mesta!

• rajakyläläinen
        vähän vain kirjoitti:

... niistä vuokrakerrostaloista! En ole ikinä käynyt yhdenkään rajakylän kerrostalon sisällä eikä huvita mennäkään. Just ja just ilikiää kävellä niiden ohi. On ne vaan niin kammottavia jo ulospäinkin, asukkaista puhumattakaan. Muualla rajakylässä on rauhallista ja mukavaa ja samat kassat ovat kaupoissa olleet töissä jo useita vuosia. Onpa kaupoissa hymyiltykin :)

Pari kertaa olen nähnyt poltetun auton kun olen varta vasten käynyt katsomassa luettuani kalevasta että sellainen löytyy jostain sieltä slummialueelta.

• hgfhfgh

Rajakylässä on tosi paljon häirikköjuoppoja. Nämä tyypit maleksivat ostokeskuksen pihalla suureen ääneen huutaen. Eipä tee mieli mennä kauppoihin Rajakylässä. Ottakaa ensin nämä tyypit vankilaan tai jonnekin hoitokotiin. Sitten vasta Rajakylä on kunnon asuinpaikka.

• pilaa maineen!

Nää juopot on just niinku selitit! Ostari ihan perseestä! Kaikki kaupungin tms. vuokra kerrostalot kans ihan karseita! Vuokratalojen asukkaissa ihan varmasti joka talossa ihan karseeta porukkaa ja raput ihan takuulla haisee!

Omistus asunto talot siistejä! Samoin alueet joissa rivi ja omakotitaloja, ne on siistejä!

Rajakylään voisin muuttaa jos kohde ei ole vuokra asunto kerrostalossa!

• ei hyväkään

Paikassahan ei ole mitään huonoa sanottavaa. Ainoa huono puoli siellä vaan ovat autojen tuho poltot,rikkominen,varastelut,ilkivalta ja julkinen jupottelu. Mutta noita asioita saattaa sattua muuallakin. Rajakylässä nuo valitettavasti ovat jokapäiväistä, että niiden kanssa vaan pitää oppia elämään jos siellä asuu.

• eräs vain kirjoitteleepi

Minusta tuntuu, että puheet Rajakylästä ovat paljolti liioittelua. Ainakaan nämä pahat puheet eivät täsmää itse kokemani kanssa.

Alkoholisteja on jonkin verran, mutta löytyyhän näitä joka paikasta, eikös vain? Rajakylän 'keskustan' (jota myös ostariksi olen kuullut kutsuttavan) kulmilla saattavat hengailla, kesäisin istuvat joko omissa kämpissään, baareissa tai sitten siinä metsikössä mikä on kauppojen lähellä. Mutta siellä istuvat ihan rauhallisesti, eikä minua ole ainakaan yhtään kertaan häirinneet.

Ulkomaalaisia ym. on myös jonkin verran, nimenomaan näissä vuokrataloissa. Mutta heitähän myös löytyy joka paikasta nykyään, eikä heistäkään ole minulle ollut missään vaiheessa minkäänlaista haittaa. Itseasiassa asun vuokratalossa, ja naapurina minulla on ulkomaalaisia... Oikein mukavia ihmisiä.

Rajakylässä on tosiaan rivitalojakin. Muutama tuttavani asuu rivareissa, eri puolilla Rajakylää... Mitä heiltä olen kuullut, niin kyllä ovat tykänneet. Ihan normaalia asumista täälläkin siis on, vaikka jotkut selkeästi haluavat leimata Rajakylän nimenomaan ongelmapaikaksi. Ongelmia löytyy myös miljoonan arvoisilta omakotialueilta, saanen huomauttaa, ja yhtälailla siellä toimii muutkin systeemit. Pieni muistutus vain.

Olen itse Ouluun muualta töitten perässä muuttanut. Kämppä piti saada ja nopeasti, joten otin ensimmäisen sopivalta tuntuvan - täältä Rajakylästä. Huonoa olin kuullut, mutta myös hyvää. Ajattelin, että voinhan myöhemmin hakea muualta asuntoa, jos tämä ei miellytä. Kyllä minua miellyttää. Ei tämä ole sen kummempi paikka asua kuin mikään muukaan.

Itse olen tosiaan törmännyt Rajakylässä erilaisiin ihmisiin, mutta pääasiallisesti kohtaamiset ovat olleet miellyttäviä.

Tulee mieleen puheet näistä Vantaan lähiöistä yms... Tuntuu paljolti, että vaikka niissä varmasti osin on perääkin, niin moni on silti liioittelua tai tietämättömyyttä. On myös paljolti itsestä kiinni, miten missäkin menestyy. Kyllä normaalilla käyttäytymisellä pärjää vallan mainiosti - ainakin itse olen pärjännyt - saamatta turpaan. Olenpa sitten liikkunut mihin vuorokaudenaikaan tahansa.

Että ei muuta kuin tänne vain. Kyllä täällä voi asua hyvin ja kunnollisesti joutumatta selkkauksiin kenenkään kanssa. Parhaitenhan sen huomaat, kun asut täällä.

• sinulla ollut

Kannattaa varoa ainakin jos iltasella ärrällä meinaa käydä. Automaatilla meinasin saada ainakin itse puukosta kun olin rahaa ostamassa. Joten iltasella ei kannata yksin liikuskella. Sen verran nopeasti hoksasin tilanteen niin pääsin pälkähästä. Jotain juoppoja varmaan. Mutta onhan noita sekoja muutenkin siellä jotka muutakin ottaa kuin alkoholia eli näitä väärinkäyttäjiä. Sanoisin että hyvä paikka muuten on todellakin. Mutta näinhän nämä joka paikat oulussa alkavat olemaan rauhattomia. Jos haluaa asua semmosessa paikassa missä ei tapahdu näitä äksidenttejä niin sitten on sama kun ei oulussa ollenkaan.

• asustelen

En tiedä onko enään ajankohtainen, mutta itsehän asun myös rajakylässä tälläisessa 2 -kerroksisessa rivitalossa ja aivan on ollut rauhallista. Lapset voi leikkiä pihalla rauhassa, pihalta ei ole varastettu mitään jne. Kummasti rauhoittaa kun ympärillä on vain omistusasuntoja.

Ainoa vähänkään rauhaton alue on tuo "ostarin" alue, mikä johtuu lähinnä vuokra-asuntojen paljoudesta. Olen tosin kuullut huhua että niitäkin pikkuhiljaa rauhoitettaisiin, eli dumpataan ne pultsarit yms. johonkin muualle (kaakkuri?) koska alueen arvo alkaa nousta teknologiateollisuuden kehittyessä ja keskustan lähentyessä. Siitä osviittaa antaa alueelle tehtävä uusrakennus.

Meidän taloyhtiöstä on verrattain lyhyen ajan sisään myyty montakin asuntoa, eikä niiden myyntiinkään ole ollut mitään isompaa syytä, elämäntilanteet vain ovat muuttuneet. Kyllä meillekin alkaa kolmio käydä ahtaaksi jos tulee vielä lapsia tähän lisäksi.

• asustelen_edit

Lisään vielä sen verran edelliseen viestiin, että ikinä en ole nähnyt poltettua autoa.

Ennakkoluulot ovat hauskoja, itse en esimerkiksi ikinä muuttaisi tuohon toppilaan (siis siihen halpahallin kulmille). Kaverilta on sieltä varastettu auto 2 kertaa (ja kerran vanteet alta).

Yksi kaverini (opiskelija siis) asuu tuossa ostarin kulmilla kerrostalossa vuokralla ja hän on sanonut, että muuten aivan hyvä asua mutta lähinnä nuo juopot ärsyttävät. Eihän niitä juoppoja paljon ole, mutta kun ne samat siinä pyörivät sitten 24/7 aivan sekaisin.

Itse en haluaisi / uskaltaisi aamuyöstä ainakaan viikonloppuna hengailla siinä 'ostarilla', mutta onneksi kaupungista pääsee taksilla aina kotiovelle :)

• Rajakylästä

Muutin Rajakylään vuokralle vuosi sitten. Asustelin puolisen vuotta rivitalo kaksiossa. Ei mitään valittamista, todella rauhallista. Puolisen vuotta sitten tuli oman asunnon osto ajankohtaiseksi ja täältä Rajakylästähän se sitten löytyi. Ja ei voi muutakuin kehua! Todella rauhallista ja täysin normaaleja töissä käyviä/opiskelivia naapureita!
      Autokin on saanut olla ihan rauhassa:)
      Suosittelen lämpimästi! Tosiaankin mainettaan parempi paikka:)
      Toki ostarin ympärillä välillä pyörii epämääräistä porukkaa, mutta missäpä ostarissa ei pyörisi?!?! Ja eipä nuista minulle mitään haittaa ole ollut.
      Että tervetuloa vaan!:)

• Vilan

Kiitos kaikille vastauksista, niin myönteisistä kuin kielteisistäkin! Näinhän vähän ajattelinkin, että liekkö tuo sen kummempi paikka, no olihan tuota taas paria tyyppiä puukotettu Kaketsun ostarilla, etä kyllä täällä osataan kaikkialla. Sitäpä ei sitten tiedä vaikka sinne päin muutto tulisi, mikäli sieltä se oma koti löytyis :)

• Viihtynyt

Olen asunut 27 vuotta. Ei ole ollut ongelmia. Asumme omakotitalossa, paikka on tosi rauhallinen ja luontoa on lähellä.
      Ostaisin osakkeen tai omakotitalon milloin vain Rajakylästä. Meri, venesatama ja uimaranta ovat lähellä. Yliopistolle kävelymatka samoin kasvitieteelliseen puutarhaan.

• rumakylä

Taidat olla myymässä hökkeliäsi kun kaivoit tämän ketjun homeesta esille. Rajakylä on muuten tosi rumaa seutua. Ei minkäänlaista maisemaa. Pöpelikköä, pusikkoa, tasamaata joutomaata. Hoh hoijaa.

• Maisemamaalari

Sen sijaan että yrittäisi laittaa ulkomaailmassa kaikki asiat just oikein, niin mitäpä jos laittaisikin omassa mielessä asiat just oikein?

• Mattikimi
        rumakylä kirjoitti:

Taidat olla myymässä hökkeliäsi kun kaivoit tämän ketjun homeesta esille. Rajakylä on muuten tosi rumaa seutua. Ei minkäänlaista maisemaa. Pöpelikköä, pusikkoa, tasamaata joutomaata. Hoh hoijaa.

Joku patelalainen taas käynyt ojan toisella puolella...

• Anonyymi
        rumakylä kirjoitti:

Taitaapa Meri-Toppila olla talojensa puolesta vielä rumempaa seutua.... Koskelantietä reunustavat talot ja jokunen muukin talorykelmä. Maisemallista saneerausta tarttis siis ehkäkenties sellaisten tönöjen purkuakin joissa onkkelemia eniten esiintyy.

• Anonyymi

Olen asunut Rajakylässä perheeni kanssa vuodesta 1977, aluksi 10 vuotta rivitalossa lähellä koulua, urheilukenttää, kirjastoa ym palvelua. Kaikki oli lähellä. Lasten kasvaessa ostimme omakotitalon samalta alueelta. Lapset eivät olisi halunneet millään muuttaa muualle. Kaikki kaverit ja harrastukset olivat täällä. Koskaan ei ole ollut häiriöitä eikä muutakaan ongelmaa. Hyvät naapurisuhteetkin ovat säilyneet. Edelleen asumme täällä vaikka lapset jo muuttaneet ja ovat muodostaneet perheen. Hyvä koulu musiikkiluokkineen antoi hyvän lähdön lukioon ja yliopistoon. Luonto on lähellä, hyvät ulkoilureitit ja luontopolut sekäj hiihtomaasto. Ladut lähellä, pääsee vaikka suoraan Auran majalle. Meri on vieressä, on venesatama, hyvät veneilymahdollisuudet ja uimaranta. Jäällä voi talvelle hiihdellä. Uskomattoman ystävälliset ihmiset ja yhteisöt. Lasten päiväkoti on lähellä koulua, urheilukenttää ym palveluja. Vanhuksille on hoivakoti. Kirjastossa pyörii lukupiiri. Luhyt matka Ideaparkkiin, Easyfit kuntokeskukseen, Teknologiakylään ja Linnanmaalle yliopistoon ihan kävely - ja pyörämatkan päässä. Hyvät pyörätiet hoidetaan. Rauhallinen, ihana asuinalue, kohta 45 v kokemuksella.

• Anonyymi

nuoruuteni täällä viettäneenä totean että hyvä paikka asua. ikävä on niitä aikoja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1299
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1088
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      63
      1073
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      163
      1003
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      999
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      963
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      876
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      791
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      735
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      734
    Aihe