Kauppalehti nosti esille tärkeän ongelman eli Suomessa jo olevan ja edelleen uhkaavan työvoimapulan. Työvoimapulan keskiö sijaitsee maantieteellisesti pääkaupunkiseudulla. Työvoimapula on rakneteellista sekä alueellisessä että osin ammatillisessa mielessä. Työvoiman kysyntä ja tarjonta eivät siis kohtaa.
Huutavin työvoimapula on rakennusteollisuudessa ja palvelualoilla. Työvoimapula alkaa jo vaikeuttaa Suomen talouskasvua. Samaan aikaan meillä on edelleen joukkotyöttömyyttä.
Työttömyyden pahin ongelma ei ehkä ole aina osaamisen puute. Rakennusalalla ja teollisuudessa on toki kyse ensisijaisesti tästä eli osaavan työvoiman vähyydestä. Palvelualoilla taas koulutuksen merkitys ei ole niin suuri ja työvoimaa voidaan nopeasti opastaa työhön. Tässä kohdin työvoima makailee kuitenkin periferiassa eli Kepulandiassa ja työn kysyntä on pääkaupunkiseudulla.
Palvelutyötä ei voi viedä sinne, missä vapaana oleva työvoima asuu. Oivan konsti ei tässä pure, sillä kaupan kassalle tai ikkunanpesuun Vantaan Tikkurilaan on päivittäin vähän turhan pitkä matka Ilomantsista. Tienestit menisivät matkakuluihin.
On siis jokseenkin älytöntä harjoittaa kepulaista koko maan tasaista kehittämistä, kun todellisuus on kuitenkin toinen. Palvelujen ja talonrakentamisen kysäntää ei yksinkertaisesti esiinny Ilomantsissa, mutta pääkaupunkiseudulla tällaisten palvelujen kysyntä kasvaa kiihtyvällä vauhdilla.
Yhtenä tulppana on rakentamisen hitaus, asuntopula ja asuntojen korkea hinta- ja vuokrataso pääkaupunkiseudulla. Kun ei ole rakennusmiehiä, ei voida edes rakentaa tarpeeksi. Asialle pitäisi tehdä nopeasti jotakin.
Toinen tulppa on kuitenkin Kepu. Se on haluton satsaamaan sinne, missä on näkyvissä taloudellista nousua. Kepu kantaa rahaa mieluummin hevoskuormittain periferiaan ilman, että tuolla rahalla saadaan aikaan mitään taloudellista kasvua. Se on pelkästään hätäapua kärsiville, mikä on oikein, mutta myös turhaa rahankylvöä pelloille ja korpimaisemien hoitoon, mikä on väärin ellei suorastaan rikollista. Viime mainituilla toimilla pyritään pitämään väki korvessa ja siten edistämään työttömyyttä ja talouskasvun jarruttamista. Sellaista on kepulaisuus.
Työvoimapula
18
811
Vastaukset
- paskapallerot
ja roiskuu kusi pytyssä taas korkealle.
Kun Kehä Kolmosen sisällä alkaa maa loppua, niin ei niitä taloja voida rakentaa talojen päälle..
Mitä tulee koko Suomeen, niin Suomessa on muitakin kasvukeskuksia kuin pääkaupunki.
Työvoimapulasta on ihan turha valittaa.
On ollut pitkään tiedossa, että suuri osa kiinteistöjä tulee peruskorjausikään.
Erityisesti nuo 60-70 luvun nukkumalähiöt ja toisaalta vielä aikaisemmin rakennetut vanhat kerrostalot.
Teollisuudessa työvoimapula hellittää aivan varmasti, kun de-industrisaatio pääsee valloilleen kunnolla.
Kemian palkankorotukset auttavat monia kemian yrityksiä tekemään investointipäätöksiään jatkossa Suomen ulkopuolelle.
Metsäteollisuus on sulkenut laitoksia ja investoi ulkomaille, mikä on aivan helvetin oikein.
On jo pitkään ollut tiedossa, että suuret ikäluokat siirtyvät pois työelämästä, joten ei mitään työvoima pulaa tule.
Se on ihan paskapuhetta.
Joistain kriittisistä osaajista saattaa olla hetkellistä pulaa, mutta sitä vartenhan Suomen ulkopuolella on monia lupaavia maita, joista löytyy työkykyistä ja TYÖHALUISTA koulutettua porukkaa pilvin pimein..
Joten eikun punalippu salkoon ja marssimaan tehtaanraunioille rinkiä.
Siellä pula, tuska ja krapula hellittää hetkeksi, ennenkuin itärajan takaa tulee kuutamokyydillä halpaa vodkaa..
Työvoimapula, viittiikiin vitsailla moisesta asiasta.
Kun yrityksistä ja julkisesta hallinnosta poistetaan kaikki tarpeettomat sukankuluttajat, niin huomataan, että työvoimaa on aivan riittävästi, jopa työttömiksi asti.Voihan olla, että rakennusteollisuuden ja palveluelinkeinojen yrittäjät eivät tiedä, mistä puhuvat. Mene sanomaan niille, että olisi vaan parasta vetää työnhakuilmoitukset pois, ei teillä mitään työvoimapulaa ole, kunhan jurnutatte.
Pääkaupunkisedun lisäksi mainitsemaani työvoimapulaa esiintyy kyllä muuallakin, mutta melkeinpä poikkeuksetta sellaisissa paikoissa, missä ihmisiä on eniten neliökilometriä kohden laskettuna.- Uusi-Ukki
>>>Kun yrityksistä ja julkishallinnosta poistetaan turhat sukankuluttajat, on työvoimapula ratkaistu
- kännykän...
Uusi-Ukki kirjoitti:
>>>Kun yrityksistä ja julkishallinnosta poistetaan turhat sukankuluttajat, on työvoimapula ratkaistu
kuorilla ja papereita paikasta toiseen siirtelemällä!
Tunge sinäkin, kusipukki ne kännykät ja niitten kuoret hanuriisi, kun se on niin löysä!
- tosiaan sitä
"Kepu kantaa rahaa mieluummin hevoskuormittain periferiaan ilman, että tuolla rahalla saadaan aikaan mitään taloudellista kasvua"
metsäteollisuus ei ole tehnyt lainkaan taloudellista kasvua Suomeen. ;> - oivahärkönen
... hevoskuormallisista rahaa, joita hallitus raahaa periferiaan ja joilla ei saada aikaan mitää taloudellista kasvua. Tarkastelisimme niitä sitten yhdessä tarkemmin.
Periferiassa ei kaikki kehitys ole talouskasvua, vaan tärkein tavoite on toiminnan hidastumisen hillintä. Se on samanarvoinen asia kuin kasvu koko maata ajatellen. Vanhasen hallitusten aikana muuten kasvu on Suomessa ollut unionimaiden nopeinta. Irlannissa taittaa olla vielä suurempi.
Kansantalouden kannalta on parempi, että kasvu on alueellisesti tasaisempaa, jolloin valtakunnan kaikki voimavarat tulevat paremmin käyttöön, myös työvoima. Monilla periferian ihmisillä ei ole kerta kaikkiaan varaa lähteä rakennustöihin Espooseen, vaan joutvat jäämään työttömäksi kotiseudulleen. Mutta sinne järjestetty tuotannnollinen työpaikka tarjoaa mahdollisuuden myös hänen työpanoksensa käyttöön ja säilyttää paikkakunnalla myös palvelualan työpaikkoja. Nehän on oltava siellä, missä ihmisetkin.
Onneksemme markkinat toimivat tehokkaimmin myös terveen kehityksen puolesta. Työvoimapula, asumisen ja kaiken muunkin kallistuminen Espoossa kannustaa yrityksiä ja ihmisiä pysymään maakunnissa ja erikoisesti niiden keskuksissa ja ehkäpä espoolainen tuotantoyritys vielä keksiikin, että sen kannattaa laajentaa johonkin maakuntakaupunkiin, jossa kaikki on halvempaa ja työvoimaakin tarjolla. Silloin siellä on työtä myös rakentajille ja palveluammattien harjoittajille.- Uusi-Ukki
tyylistä ,kuten hän tässäkin selostaa miten vietäisiin työtä ihmisten luo sinne maaseudulle. mutta sehän on nähty, nuoriso vain haluaa pois sieltäkin Lumijoelta täältä oulun lähistöltä. En usko vaikka sinne nyt perustettaisiin joku parisataa henkeä työllistävä tehdas, kuitenkin heillä on kaipuu suuriin asutuskeskuksiin, kuten tänne Yliopistokaupunki Ouluun.
Onhan tietenkin Oulu vähän erikois tapaus, täällähän vaikuttaa myöskin Uusi-Ukki, uusi kulttuuripersoona , menee kesällä jopa Oopperajuhlille Savonlinnaan, voi tätä kultturin paloa, voi tätä sivistyksen kehtoa, Oulua Heinäpäätä,Letkunpuistoa,Kstellia,Karjasillankangasta . Kaikki ne ovat rakkaita paikkoja Uudelle-Ukille, kuten aina kaikille ihmisille on kotiseutu rakasta.
Mutta mistä tulee ihminen joka räjäyttää nämä Peräkammarin pojat pois aitinsä tisseistä joihin he sattuivat jäämään lopuksi elämäänsä voi herre tule ja puserra. - oivahärkönen
Uusi-Ukki kirjoitti:
tyylistä ,kuten hän tässäkin selostaa miten vietäisiin työtä ihmisten luo sinne maaseudulle. mutta sehän on nähty, nuoriso vain haluaa pois sieltäkin Lumijoelta täältä oulun lähistöltä. En usko vaikka sinne nyt perustettaisiin joku parisataa henkeä työllistävä tehdas, kuitenkin heillä on kaipuu suuriin asutuskeskuksiin, kuten tänne Yliopistokaupunki Ouluun.
Onhan tietenkin Oulu vähän erikois tapaus, täällähän vaikuttaa myöskin Uusi-Ukki, uusi kulttuuripersoona , menee kesällä jopa Oopperajuhlille Savonlinnaan, voi tätä kultturin paloa, voi tätä sivistyksen kehtoa, Oulua Heinäpäätä,Letkunpuistoa,Kstellia,Karjasillankangasta . Kaikki ne ovat rakkaita paikkoja Uudelle-Ukille, kuten aina kaikille ihmisille on kotiseutu rakasta.
Mutta mistä tulee ihminen joka räjäyttää nämä Peräkammarin pojat pois aitinsä tisseistä joihin he sattuivat jäämään lopuksi elämäänsä voi herre tule ja puserra....keskuksia, joissa on elämää, joka kannattaa säilyttää eikä mielipidepankkien mielen mukaan kaikkia keskitetä Espooseen. Se nuoriso, joka haluaa Espooseen, niin siitä vain, jos siihen on varaa. Eivät kaikki halua eikä kaikilla ole varaakaan.
- se kulttuurin palo
Uusi-Ukki kirjoitti:
tyylistä ,kuten hän tässäkin selostaa miten vietäisiin työtä ihmisten luo sinne maaseudulle. mutta sehän on nähty, nuoriso vain haluaa pois sieltäkin Lumijoelta täältä oulun lähistöltä. En usko vaikka sinne nyt perustettaisiin joku parisataa henkeä työllistävä tehdas, kuitenkin heillä on kaipuu suuriin asutuskeskuksiin, kuten tänne Yliopistokaupunki Ouluun.
Onhan tietenkin Oulu vähän erikois tapaus, täällähän vaikuttaa myöskin Uusi-Ukki, uusi kulttuuripersoona , menee kesällä jopa Oopperajuhlille Savonlinnaan, voi tätä kultturin paloa, voi tätä sivistyksen kehtoa, Oulua Heinäpäätä,Letkunpuistoa,Kstellia,Karjasillankangasta . Kaikki ne ovat rakkaita paikkoja Uudelle-Ukille, kuten aina kaikille ihmisille on kotiseutu rakasta.
Mutta mistä tulee ihminen joka räjäyttää nämä Peräkammarin pojat pois aitinsä tisseistä joihin he sattuivat jäämään lopuksi elämäänsä voi herre tule ja puserra.sinisellä liekillä. Olkaa sitten varovaisia, että maalaistytöt eivät tule sitä sammuttamaan.
- mitä saatu aikaan
Otetaanpa muutama hanke joita rahoitetaan verovaroin.
Alueelliset tavoiteohjelmat 1 ja 2, Maaseudun kehittämisohjelma ALMA, tavoite 3 -ohjelma, elinkeinokalatalouden rakenneohjelma, maaseudun kehittämisohjelma LEADER , Interreg,
Ja vielä vähän lisää suoria tukia;
Energiatuki,Investointituki, Kehittämistuki, Konsultointipalvelujen tuki, Kuljetustuki, Maataloustuotteiden jalostuksen ja markkinoinnin rahoitus, Toimintaympäristötuki, Teknologiarahoitus, Työllisyyspoliittinen avustus 26. Työllisyyspoliittinen projektituki, Maatilan hankintatuki, Maatilojen yhteistoimintatuki, Nuorten viljelijöiden aloitustuki, Tuotannon monipuolistamistuki, Ympäristötuen erityistuet.
Kepulaisen kauppa- ja teollisuusministerin vaalipiirin TE keskus jakoi avustuksia 2006 seuraavasti: Yritystuet ja Tekesin rahoitus, 35 000 000 euroa, Maatalouden ja maaseudun rahoitus 97 300 000 euroa. Siis yhteensä 132 miljoonaa ja rapiat päälle. Eikä tässä kaikki, sillä siinä on vain TE keskuksen koordinoima tuki.
Keski-Suomessa siis jokaista asukasta kohden, vauvasta vaariin, rahaa tulee TE keskuksesta 500 euroa per nuppi. Luulisi sillä saavan pysyviä työpaikkoja syntymään ja pidettyä alueen kehityksen positiivisena. Eikä Keski-Suomi kuulu edes eniten tukia saaviin alueisiin. - vain työtä tekemällä
Elämme palveluyhteiskunnassa, mitä rakennusteollisuuskin pohjimmitaan on, kun se rakentaa sinne, missä ihmisillä on rakentamisen tarvetta.
Näitä työpaikkoja ei voi viedä maalle, työttömien luo, vaan työvoimanon tultava sinne, miisä työ odottaa tekijäänsä.
Kansantalouden kannalta kasvun tasaisuudella ei ole pienintäkään merkitystä, koska vain kasvun määrä o merkittävä, koska sen avulla rahoitetaan enemmän aluetukia, kun pienemmän kasvun avulla.
Tukien tarve on aina kääntäen verrannollinen talouskasvuun: mitä pienempi kasvu, sitä suurempi tukien tarve ja mitä isompi kasvu sitä pienempi tuien tarve.
Kun kasvua ei voi keinotekoisesti ohjata alueellisesti mihinkään sieltä, missä se luonnostaan tapahtuu (silloin kasvu pieneisi ja tukien tarve kasvaisi), niin ainoa lääke on se, että työvoima muuttaa niille paikkakunnille, joilla kasvua tapahtuu.
Olen kolmen päivän aikana ajanut Helsingistä Utsjoelle (täällä parhaillaan) ja huomannut sen, että vain paikallinen yrittäjyys synnyttää elämää maaseudulle.
Ulkopuolelta injektoitu apu on sama kuin kantaisi kaivoon vettä - hyödytöntä ja kokonaistaloudellisesti tappiullista touhua, joka heikentää hyvinvointia, koska sillä ei saada mitään pysyvää muutosta aikaan. - ja gryndereille
vain työtä tekemällä kirjoitti:
Elämme palveluyhteiskunnassa, mitä rakennusteollisuuskin pohjimmitaan on, kun se rakentaa sinne, missä ihmisillä on rakentamisen tarvetta.
Näitä työpaikkoja ei voi viedä maalle, työttömien luo, vaan työvoimanon tultava sinne, miisä työ odottaa tekijäänsä.
Kansantalouden kannalta kasvun tasaisuudella ei ole pienintäkään merkitystä, koska vain kasvun määrä o merkittävä, koska sen avulla rahoitetaan enemmän aluetukia, kun pienemmän kasvun avulla.
Tukien tarve on aina kääntäen verrannollinen talouskasvuun: mitä pienempi kasvu, sitä suurempi tukien tarve ja mitä isompi kasvu sitä pienempi tuien tarve.
Kun kasvua ei voi keinotekoisesti ohjata alueellisesti mihinkään sieltä, missä se luonnostaan tapahtuu (silloin kasvu pieneisi ja tukien tarve kasvaisi), niin ainoa lääke on se, että työvoima muuttaa niille paikkakunnille, joilla kasvua tapahtuu.
Olen kolmen päivän aikana ajanut Helsingistä Utsjoelle (täällä parhaillaan) ja huomannut sen, että vain paikallinen yrittäjyys synnyttää elämää maaseudulle.
Ulkopuolelta injektoitu apu on sama kuin kantaisi kaivoon vettä - hyödytöntä ja kokonaistaloudellisesti tappiullista touhua, joka heikentää hyvinvointia, koska sillä ei saada mitään pysyvää muutosta aikaan.EU:stahan nykyisin nuo aluetuet jaetaan ja Brysselissä ehdot määritellään.
Mitä tuohon Helsingin rakennusmiespulaan tulee, niin kouluttakoon grynderit rakennustyövoimansa itse ja maksakoon työläisille niin suuria palkkoja, että työ siellä päin alkaa kiinnostaa.
Se olisi sitä markkinataloutta! - Pk-päivitys
vain työtä tekemällä kirjoitti:
Elämme palveluyhteiskunnassa, mitä rakennusteollisuuskin pohjimmitaan on, kun se rakentaa sinne, missä ihmisillä on rakentamisen tarvetta.
Näitä työpaikkoja ei voi viedä maalle, työttömien luo, vaan työvoimanon tultava sinne, miisä työ odottaa tekijäänsä.
Kansantalouden kannalta kasvun tasaisuudella ei ole pienintäkään merkitystä, koska vain kasvun määrä o merkittävä, koska sen avulla rahoitetaan enemmän aluetukia, kun pienemmän kasvun avulla.
Tukien tarve on aina kääntäen verrannollinen talouskasvuun: mitä pienempi kasvu, sitä suurempi tukien tarve ja mitä isompi kasvu sitä pienempi tuien tarve.
Kun kasvua ei voi keinotekoisesti ohjata alueellisesti mihinkään sieltä, missä se luonnostaan tapahtuu (silloin kasvu pieneisi ja tukien tarve kasvaisi), niin ainoa lääke on se, että työvoima muuttaa niille paikkakunnille, joilla kasvua tapahtuu.
Olen kolmen päivän aikana ajanut Helsingistä Utsjoelle (täällä parhaillaan) ja huomannut sen, että vain paikallinen yrittäjyys synnyttää elämää maaseudulle.
Ulkopuolelta injektoitu apu on sama kuin kantaisi kaivoon vettä - hyödytöntä ja kokonaistaloudellisesti tappiullista touhua, joka heikentää hyvinvointia, koska sillä ei saada mitään pysyvää muutosta aikaan.Mites se perheleipomotilanne siellä Utsjoella?
- siellä osata
kouluttaa raksalle porukkaa? Pitäiskö ne maalta tuoda? Sais varmaan kusetettua palkoissa kun maalaiset ei het tajuis hintatasoa.
- tiedetään
eikö hesalaiset nirppikset suostu nälkäpalkalla kassalle ja ikkunanpesuun? Just niitä töitä, joissa täytyy ottaa lisähommia elääkseen. Heh. Peskööt ikkunansa ite!
- itsesiitosta
Ei taloutta synny siitä että jokainen pesee omat ikkunansa. Talous syntyy siitä että pestään toinen toistemme ikkunoita.
Eikä se talouskasvu mitään reaalimaailman työtä tai edes lavasteeksi kelvollista reaalitalouttakaan välttämättä tarvitse. Kyllä se kasvu osataan kohta tehdä ihan puhtaasti numeerisella rahatalouden tasolla.
Kumma miten näitä kasvun perään itkijöitä aina riittää. Vaikka maailmankirjat ovat sillä lailla sekaisin, ettei paria sukupolvea pitemmälle maan päällä kukaan tällä menolla selviä hengissä, silti vaan kasvusta vouhottaminen koetaan "realismina".
Ei mene järki päähän. Ei ole jäitä hatussa. Kusta päässä ja toimintatarmo polttelee.
Kärrikuormittain rahaa pitäjien perukoille maahan haudattavaksi olisi paljon realistisempaa talouspolitiikkaa kuin ikkunanpesijäarmoijoiden värvääminen. - hesalaiset
on niitä maalta kaupunkiin junantuomia, niille ei työ kelpaa, kun ovat tottuneet tukiaisiin jo äidin maidosta.
Jos sä taas tarkoitit stadilaisia, niin ne on aina kyllä kaikki duuninsa hoitaneet ja ihan itse.
Uudellamaalla oli työvoimaministeriön mukaan huhtikuussa 2007 peräti 45248 työtöntä työnhakijaa, ylivoimaisesti enemmän kuin missään muualla Suomessa. Kyllä tuosta porukasta pitäisi löytyä työvoimaa niille kaupan kassoillesi ja ikkunan pesuihisi.
Älkää maatko siellä kortistossa sillä verukkeella, etteivät tuollaiset hommat muka kuulu uusmaalaisille. Tai vaihtakaa ammattia! Noissa Uudenmaan kortistoissa makaavissa sentään suurimmalla osalla on joku muu koulutus. Ryhdistäytykää!
Sitä paitsi, miksi valtion pitäisi satsata rahaa sinne, jossa kysytään työvoimaa? Jos valtio rakentaisi lisää kauppoja ja kalliita ikkunaseinäisiä rakennuksia pääkaupunkiseudulle, pula kaupan kassoista ja ikkunanpesijöistä vain pahenisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90845
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede21786- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282712- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet117530