Hämähäkkejä kukkapurkissa

nulla

Mulla on tommonen jonkun näkönen köynnösvehka tms.. ja huomasin sinne ilmestyneen kunnon hämähäkkiyhdyskunnan.
Olen juuri muuttanut ja olen pannut merkille että meillä on yllättävän paljon hämähäkkejä, niin sisällä kuin ulkona. Joten tästä päättelin että kukkapurkin ötökät on hämähäkkejä.
Lehtien ympärille on kudottu pientä verkkoa ja verkko kuhisee pienen pieniä hämähäkkejä.

Eli kysymys kuuluukin, miten saan ne häädettyä? Tai mieluummin tapettua :D Voinko suihkuttaa jotain raidia tms ilman että kasvini kärsii siitä?

5

8193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hömmmmmmm

taitaa olla vihannespunkki invaasio tullut kasveihisi; käy ostamassa kaupasta huonekasveille tarkoitettua punkintappomyrkkyä.

• minunkin mielestäni

Kuulostaa kovasti punkeilta. Ne ovat hämähäkkieläimiä, kutovat seittejään ja imevät hiljalleen kasveista mehut. Niitä on tosi hankala häätää edes kunnon myrkyillä. Jos tämän seitittyneen kasvin lähellä on muita kasveja, siirrä ne ainakin pikapikaa mieluiten eri huoneisiin, etteivät punkit käppäile yhä vehreämmille metsästysmaille.

Minun käytäntöni punkkien kanssa on nykyään, että punkkikasvi lentää roskiin heti. En nimittäin ole vielä keksinyt pomminvarmaa häätökeinoa. Taistellessani punkkeja vastaan ne ovat vain saaneet lisäaikaa levittäytyä yhä uusiin huonekasveihin, ja lopulta on lentänyt monta kukkaa kerralla roskiin...

Sellainen konsti on, että ottaa punkkikasvista pistokkaita, huuhtelee niitä muutaman päivän välein hanan alla ja antaa juurien kasvaa vesilasissa ennen ruukkuun laittamista. Silloin emokasvin voi multineen päivineen heittää menemään, kun on "turvakopio" odottamassa :) Varsinkin köynnösten kohdalla tämä systeemi toimii.

• nulla

Kiitos todella paljon vinkeistä. Mä luulen että otan pistokkaat ja heitän loput suoraan roskiin.
        Toivotaan vaan ettei ole muihin kasveihin kerennyt levitä.

• :))
        nulla kirjoitti:

Kiitos todella paljon vinkeistä. Mä luulen että otan pistokkaat ja heitän loput suoraan roskiin.
        Toivotaan vaan ettei ole muihin kasveihin kerennyt levitä.

No mut nyt ainakin osaat jatkossa tunnistaa ne heti kun niitä tulee :)

• hämyhäkki

Vihannespunkkien ym. tuholaisten kanssa aikani taistelleena ja kaikki keinot kokeilleena (ja tasapainon löytäneenä) voin kertoa oman näkemykseni asiasta. Myrkyttäminen on tyhmintä mitä kasveilleen voi tehdä. Ongelma katoaa hetkeksi, mutta tulee varmasti takaisin ja kahta kauheampana. Elävien kasvien pois heittäminen on toiseksi tyhmintä, riippuu tietenkin kasvista; yksivuotisen kasvin jonka huomaa "keräävän" tuholaisia voi heittää pois, mutta monivuotisen arvokkaan huonekasvin pois heitto pikku pöpöjen takia on melko typerää. Tuholaisia kun vaan on aina enemmän tai vähemmän, ja on aina ollut, eikä niin steriiliä kasvuympäristöä ole etteikö niitä jostain aina lisää tulisi. Voihan tietenkin ostaa aina uusia kasveja pois heittämiensä tilalle, mutta...

Myrkyttäminen on tosiaankin tyhmintä mitä voi tehdä, tässä hieman perusteluja:
        1. Tuholaiset kehittyvät sietokykyisiksi myrkyille (ovat sitä jo).
        2. Myrkky tappaa myös (ja varsinkin) tuholaisten luontaiset viholliset.
        3. Kasvit eivät pidä myrkyistä, olivatpa myrkyt kuinka "biologisia" tahansa. (kasvit täytyy pestä myrkytyksen jälkeisenä päivänä koska jättävät kalvon lehtien pintaan)
        4. Talon muutkaan asukkaat eivät pidä myrkyistä (itsesi lisäksi lemmikkisi, lapsesi, ym)

Tuholaisten kurissa pitämiseen paras ase on paineruisku, täytettynä pelkällä puhtaalla vedellä. Sillä kun suihkuttaa niin johan lähtee seitit. Myrkkyruiskutuksessa itse ruiskutus saa aikaan paljon enemmän kuin itse myrkky, joten myrkky kannattaa jättää siitä kokonaan pois. Vesi vanhin voitehista. Suihkuun vieminen on myös hyvä keino nollata tuholaistilanne, paineruisku on vaan kätevämpi kun ei tarvitse siirrellä kasveja. Sellaisella tavallisella suihkepullolla ei ainakaan minun hermoni eivätkä käsivoimat riitä, alle 20 eurolla saa jo hyvän "etukäteenpumpattavan" paineruiskun, ja laiskakin jaksaa suihkutella.

Itselläni eivät punkit ole aikoihin päässeet seittivaiheeseen asti, koska suihkuttelen kasvejani suurinpiirtein päivittäin. Punkit ja muut tuholaiset viihtyvät kuivassa ilmassa, joten korkea ilmankosteus toimii myös estävänä tekijänä niiden lisääntymiselle. Luonnossa tuholaiset pääsevät valloilleen vain pitkien kuivien jaksojen aikana. Sade nollaa aina tilanteen. Itsestäänselvyyksiä näiden pitäisi olla, mutta eivät olleet aluksi minullekaan.

Ja ne hämähäkit!! Niin kauan kuin talossa on hämähäkkejä, ja niillä paikkoja joissa saavat luvan kanssa asustaa, pysyvät tuholaiset kurissa. Hämähäkki on hyötyeläin eikä sen seittiä pidä ikinä hajottaa, ellei se nyt satu olemaan paikassa jossa sitä ei vaan voi suvaita. Yleensä hämähäkit ovat kaukaa viisaita, ja punovat verkkonsa paikkoihin joissa ne saavat olla rauhassa. Hämähäkit itsessään syövät hieman isompaa riistaa, mutta niiden poikaset sitten taas metsästävät näitä tuhohyönteisiä. Mitään tieteellistä näyttöä ei minulla tästä ole, ainoastaan selkeä havainto hämähäkkien ja puutarhaonnen yhteydestä. Ehkäpä hämähäkkien läsnäolo kertoo vallitsevien olosuhteiden sopivuudesta muillekin pedoille.

Kasvien yleinen hyvinvointi ratkaisee myös paljon. Jotain omiakin puolustautumiskeinoja tuholaisia vastaan kasveilla selkeästi on, ja stressaantunut kasvi on herkempi tuholaisille. Suihkuttaminen kannattaa myös tämän takia; kasvit voivat sen ansiosta paremmin ja ovat vastustuskykyisempiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3372
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      45
      3184
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2688
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      86
      1487
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82