Olitko koulukiusattu

ja mitä teit..

itse olin koulukiusattu 50-60 luvun taitteessa.
Aikansa kun kiusasivat ja aina vain kävi röyhkeämmäksi niin kerran sitten päätin,että kiusaajaporukan "johtajaa" annan kunnolla selkään niin eiköhän lopeta.
Tulikin tilaisuus kerran kotimatkalla toteuttaa aikomus, pieksin pojan oikein kunnolla, no siitä seurasi viikon ajan joka päivä 2 tuntia jälki istuntoa mutta niin loppui myös kiusaaminen, kiusaajat rupesivat minua pelkäämään.

34

1404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurppila

Vielä 30v jälkeen vedin äijää kuonoon. Yritti selitellä...mitäs vanhoista...
      Mottasin vielä. Nyt ollaan sujut, räyhäsin.
      (viinalla tietty oli osuutta).

• Rocellii

jo kotona
      tyttösakissa en pärjännyt ;//

• Hätiä mitiä

Suurimpana kollina ei ollut noita ongelmia, mutta
      en myöskään kiusannut pienempiä, enkä muista
      kenenkään muunkaan kärsineen kiusaamis ongelmista.
      Koulukuri oli 50-60 luvulla paljon tiukempi mitä
      tänä päivänä, ilmeisesti olet joutunut käymään
      koulusi suuremmalla paikkakunnalla ja olivatko
      opettajat liian pehmeitä.

• samassa

koulussa noin 300 oppilasta.

• Olin koulukiusattu alaluokilla. Tytöt kiusasi minua, koska olin ollut sairas ja olin toisia huomattavasti pienempi ja heikompi.

Tilanne parani, kun menin keskikouluun lääkärin suosittelemana kuudennelta luokalta, neljännen luokan sijasta. Sitten olin kaksi vuotta nuorempien kanssa samalla luokalla ja kiusaaminen loppui.

Tulin terveeksi ja vahvistuin ja sain hyvin paljon ystäviä viimmein.

• koulu-

kiusattu kansakoulun 3-4 luokilla, olin juuri vaihtanut koulua. Eihän silloin sopinut kuvaan, että vaatimattoman yh-äidin tytär pärjäsi lääkärien ym. arvohenkilöiden lapsia paremmin.
      Eipä voinut kehua isien, eikä veljien turpaan vedoilla, kuten täällä varmaan neuvotaan. Eikä ollut pikkutyttönä rahkeita itsekään sitä tehdä.

Mitäkö tein. Itkin sisäänpäin ja kätkin pahat oloni. Kelle niistä olisin kertonut? En kotona, ja vielä vähemmän koulussa.

Ilkeiden sanojen lisäksi kerran eräs poika jopa potkaisi minua takaapäin. Sen muistan varmasti ikäni, sen verran oikeudenmukaisuutta minussa on.
      Muistan aina hänen nimensä.

Onneksi pääsin oppikouluun koulun parhailla pisteillä. Se tuntui taivaaseen pääsyltä.

• verran

kiusattiin 4 - 6 luokilla. Olin ns. opettajan lellivauva.
      Joskus koko luokka sai jälki- istuntoa, paitsi minä. Siintä sitä "riemua" riitti.
      Alistuin kohtalooni, enkä tehnyt mitään.
      Kauan sitten unohtuneet, ettei kovin suuria arpia voinut jäädä mieleen.

• enkelitrio

enkä kiusaaja.

• Akaton mies

Ei oo kiusattu, ei kouluus eikä kotona. Joskus kyllä itte taisin pikkuusen likkoja kiusata kouluus ja koulumatkoolla. Ne taisi kuitenki enee tykätä siitä ku kärsiä. Ihan siitä oli selevät merkit, puristivat kaulastaki.

• Pirre*
        Akaton mies kirjoitti:

Ei oo kiusattu, ei kouluus eikä kotona. Joskus kyllä itte taisin pikkuusen likkoja kiusata kouluus ja koulumatkoolla. Ne taisi kuitenki enee tykätä siitä ku kärsiä. Ihan siitä oli selevät merkit, puristivat kaulastaki.

merkit, muka?

:)

Hyvää Huomenta Akaton; ja jo on kumma kun täällä ei vaan saada vesisadetta, mites se teidän sadetanssi meneekään, kun kehutte vettä tulevan?

• siihen aikaan

Tuntuu jälkeenpäin että sekin oli kiusaamista kun minun annettiin olla rauhassa itsekseni. Uudessa koulussa alkoi aika äkkiä pahempi kiusaaminen. Onneksi opettaja oli sen tyyppinen että halusi huomata asian. Häntä uskottiin koska hän oli siihen aikaan todella ankara opettaja. Kiusaaminen jatkui huomaamattomammin. Jälkeenpäin ajatellen olin aika hiljainen, annoinko itse aihetta kiusaamiseen?

• Angel of The Morning

Et sinä mitään aihetta ole antanut eikä sinussa mitään vikaa ole ollut. Kiusaamisellakin on tavallaan "kaava". Ryhmässä on yksi aloittaja joka saa muita tueksi. Ne, jotka eivät halua osallistua kiusaamiseen, eivät uskalla siihen puuttua. Kun kiusaamiseen puututaan, jätetään yksin. Ryhmästä syrjäyttäminen on tosi julmaa..

• aika rankasti

yhtenä syynä siihen oli kateus, sen tajusin sitten vanhempana. Olimme muualta muuttaneet ja vielä uskalsimme menestyä paremmin kuin naapurit ja siitähän se kiusaaminen ja panettelu alkoi koulun alaluokilla, tuppukylässä kun asuttiin. Yläaste oli keskustassa ja siellä oppilaat paljon fiksumpia eikä mitään peräkylän reppanoita, joten kiusaaminen loppui siihen.

Sisua tuo kiusaaminen kasvatti entisestään ja olen menestynyt sen avulla myös aikuisiässä.

• Angel of The Morning

Pojat kiusasi joskus meitä tyttöjä mutta ei siitä mitään pahaa muistoa jäänyt.
      Olin muutaman vuoden Kiusattujen Tuki ry:n päivystäjänä. Niin rankkoja juttuja en ole muualla kuullut. Kaksi noin 10-vuotiasta poikaa tappoi itsenä, molemmat isänsä aseella. Toisen tapausta räävittiin jossain iltalehtien sivuilla. Ikärajaa ei ollut. Joistakin koulukiusatuista tuli myöhemmin työpaikkakiusattuja. Minusta tuntuu, että kiusaaminen on lisääntynyt ja raaistunut siitä kun olin itse koulussa.

• serkkupoikani

tappoi itsensä koulukiusaamisen takia. Hän oli hiljainen ja syrjäytynyt, murrosikäinen poika. Surullisinta oli, että hänellä olisi ollut koulua enää jäljellä muutama kuukausi, mutta hän ei enää jaksanut.

Jälkeenpäin kuulin, että hänen päänsä oli mm. työnnetty vessanpyttyyn ja nykäisty vesi sitten hänen kasvoilleen ja hänen päätään oli isketty tiiliseinään, koulubussista jäädessään hän ei saanut käyttää tietä, vaan joutui kulkemaan ojia ja metsiä pitkin kotiinsa. Hirveää kuultavaa jälkikäteen, eikä kukaan tiennyt näistä, eikä kukaan koulutoveri uskaltanut kertoa, koska pelkäsi itse samaa kohtaloa. Kiusaamisen aloittaja oli "hyvästä, varakkaasta perheestä, joka oli yhteiskunnallisesti arvostetussa asemassa".

• Angel of The Morning
        serkkupoikani kirjoitti:

tappoi itsensä koulukiusaamisen takia. Hän oli hiljainen ja syrjäytynyt, murrosikäinen poika. Surullisinta oli, että hänellä olisi ollut koulua enää jäljellä muutama kuukausi, mutta hän ei enää jaksanut.

Jälkeenpäin kuulin, että hänen päänsä oli mm. työnnetty vessanpyttyyn ja nykäisty vesi sitten hänen kasvoilleen ja hänen päätään oli isketty tiiliseinään, koulubussista jäädessään hän ei saanut käyttää tietä, vaan joutui kulkemaan ojia ja metsiä pitkin kotiinsa. Hirveää kuultavaa jälkikäteen, eikä kukaan tiennyt näistä, eikä kukaan koulutoveri uskaltanut kertoa, koska pelkäsi itse samaa kohtaloa. Kiusaamisen aloittaja oli "hyvästä, varakkaasta perheestä, joka oli yhteiskunnallisesti arvostetussa asemassa".

Toinen (nuorempi), oli uskovaisesta perheestä ja pakotettiin varastamaan kaupasta.
        Toinen asui myös pikkupaikkakunnalla, jossa koko kylän kerma tunsi toisensa eikä kukaan auttanut tavallista perhettä.

• Pirre*

kiusaamista oli, kun minua ei oikein hyväksytty tyttöjen perinteisiin leikkeihin välkkärillä; mutta en mie ollu moksiskaan - kattelin sivusta.

Olin kai jotenkin hiljainen, tai joku minussa oli etten sopinut muottiin - ei siitä mitään traumoja jäänyt kummiskaan.

• koulukiusattu

Enkä muista koulussamme ainakaan vakavaa koulukiusaamista esiintyneen.
      Mutta muistan kuinka opettaja luokan edessä pesetti vedellä erään pojan, joka oli hänen mielestään likainen.
      Poika oli köyhästä perheestä, eikä heillä varmaan ollut kotona kunnollisia pesumahdollisuuksia.

Pesutilanteeseen liittyi myös ilkkumista opettajan taholta.Muistan tapauksen siksi, että se tuntui minusta pahalta(enkä varmaan ollut ainoa),kukaan ei kuitenkaan sanonut mitään.

Ajattelen myös,että miksi minulla ei ollut rohkeutta puuttua asiaan ja sanoa tälle opettajalle,että se mitä teet on väärin,
      no me olimme tuolloin kansakoululaisia,

ja nyt on rohkeutta sanoa ja puuttua asioihin !!

• 60-70-luvullakin oli aika yleistä. Kansakoulua maaseudulla käyneenä ei kiusaamista mitenkään paljon ollut ja tunsimme toisemme pikkupojasta lähtien, mutta ainahan sitä jotain pientä nahinaa oli. Tietenkin jos joku jollain tavoin poikkesi porukoista, vaikka lihavuudellaan tai oli apukouluasteella, niin jollaista kiusaamista oli havaittavissa.

Kaupunki kouluun siirryttäessä kiusaamista esiintyi enemmän ja itsekin jouduin kohteeksi. Muistuu mieleen yksi kaveri, joka kuukaudesta toiseen räksytti ja halusi ärsyttää, niin yksi päivä itseltä paloi pinna ja nyrkithän siinä alkoi heilumaan, sekä kivet lensi, onneksi ei osuneet.

Kiusaaminen kyllä loppui siihen paikkaan, sekä sovittiin riita ja kumma kyllä tänä päivänäkin ollaan ystäviä, vaikka verivihollisia oltiin koulussa, eli traumoja ei jäännyt kiusaamisesta kouluaikoina.

• Pirre*

yleistä, että opettajatkin syyllistyivät lasten nöyryyttämiseen, köyhän syntyperän, tai vähälahjaisemman julkiseen nöyryyttämiseen, se oli niin alhaista aikuisen ihmisen taholta, ettei sitä voi oikein sanoin kuvatakaan :(

Meilläkin oli joitain ikäviä esimerkkejä kiusaamisesta, muttei sitä lapsena uskaltanut opettajaa mennä oikomaan, olin oppinut jo kotona ettei vanhemmille saa sanoa vastaan.

• kadehdin
        Mettäläinen kirjoitti:

60-70-luvullakin oli aika yleistä. Kansakoulua maaseudulla käyneenä ei kiusaamista mitenkään paljon ollut ja tunsimme toisemme pikkupojasta lähtien, mutta ainahan sitä jotain pientä nahinaa oli. Tietenkin jos joku jollain tavoin poikkesi porukoista, vaikka lihavuudellaan tai oli apukouluasteella, niin jollaista kiusaamista oli havaittavissa.

Kaupunki kouluun siirryttäessä kiusaamista esiintyi enemmän ja itsekin jouduin kohteeksi. Muistuu mieleen yksi kaveri, joka kuukaudesta toiseen räksytti ja halusi ärsyttää, niin yksi päivä itseltä paloi pinna ja nyrkithän siinä alkoi heilumaan, sekä kivet lensi, onneksi ei osuneet.

Kiusaaminen kyllä loppui siihen paikkaan, sekä sovittiin riita ja kumma kyllä tänä päivänäkin ollaan ystäviä, vaikka verivihollisia oltiin koulussa, eli traumoja ei jäännyt kiusaamisesta kouluaikoina.

näitä voittotarinoita siitä, kuinka väkivallalla voitettiin. Se ei kuitenkaan ole kaikille mahdollista.

• Angel of The Morning
        kadehdin kirjoitti:

näitä voittotarinoita siitä, kuinka väkivallalla voitettiin. Se ei kuitenkaan ole kaikille mahdollista.

Olen aika varma siitä, että jotkut näistä "voittotarinoista", on halu unohtaa se, mitä jokainen koulukiusattu miettii; onko minussa jotain sellaista, joka saa muut kiusaamaan. Olet aika vahvoilla jos tiedostat asian etkä yritä mielessäsi kääntää sitä voittotarinaksi.

• henkilökohtaisesti'
        Angel of The Morning kirjoitti:

Olen aika varma siitä, että jotkut näistä "voittotarinoista", on halu unohtaa se, mitä jokainen koulukiusattu miettii; onko minussa jotain sellaista, joka saa muut kiusaamaan. Olet aika vahvoilla jos tiedostat asian etkä yritä mielessäsi kääntää sitä voittotarinaksi.

vaivaa se, että toisen ilkeys voitaisiin voittaa vain toisella ilkeilyn muodolla.
        Itse halveksin heitä, jotka minua kiusasivat.
        Tosin joukossa sekin tiivistyi.

• kadehdin kirjoitti:

niinkin ajatella ja väkivalta ei ole oikea ratkaisu. Vaikea sanoa näin jälkeenpäin mitään tuliko tehtyä oikein vai väärin , koska suuttumus purkautui raivona ja näin ollen luonne tuli esiin. Ehkä opettajien pitäisi havaita ajoissa nämä kiusaamiset ja puuttua asiaan, mutta taitaa nämä opettajien valtuudet nykyisin olla minimaaliset valveutuneiden vanhempien takia.

• Mettäläinen kirjoitti:

niinkin ajatella ja väkivalta ei ole oikea ratkaisu. Vaikea sanoa näin jälkeenpäin mitään tuliko tehtyä oikein vai väärin , koska suuttumus purkautui raivona ja näin ollen luonne tuli esiin. Ehkä opettajien pitäisi havaita ajoissa nämä kiusaamiset ja puuttua asiaan, mutta taitaa nämä opettajien valtuudet nykyisin olla minimaaliset valveutuneiden vanhempien takia.

siis kadehdin nim.merk

• Angel of The Morning
        henkilökohtaisesti' kirjoitti:

vaivaa se, että toisen ilkeys voitaisiin voittaa vain toisella ilkeilyn muodolla.
        Itse halveksin heitä, jotka minua kiusasivat.
        Tosin joukossa sekin tiivistyi.

Tuolla ylempänä kerroin, että olin Kiusattujen Tuki ry:n päivystäjä. Koulukiusaaminen jättää niin syviä haavoja pitkäksi aikaa, että se saattaa vaikuttaa vielä aikuisena työelämässä. Koulukiusattu sisäistää joskus sen roolin sillä lailla, että pelkää kiusaamisen toistuvan työelämässä. Toivottavasti et ole kokenut sitä.

• meidän aikanamme
        Mettäläinen kirjoitti:

oliko kiusaaminen niin tabu, vai eivätkö opettajat olleet näkevinään sitä?
        Nyt myöhemmin ihmettelen, miksei minullakaan tullut mielen viereenkään kertoa siitä.
        Tunsinko itseni niin huonoksi?

• onneksi

Tuolla ylempänä kerroin, että olin Kiusattujen Tuki ry:n päivystäjä. Koulukiusaaminen jättää niin syviä haavoja pitkäksi aikaa, että se saattaa vaikuttaa vielä aikuisena työelämässä. Koulukiusattu sisäistää joskus sen roolin sillä lailla, että pelkää kiusaamisen toistuvan työelämässä. Toivottavasti et ole kokenut sitä.

joutunut työpaikkakiusatuksi.
        En usko kiusaajista yleensä muuta kuin, että heillä itsellään on moni asia huonosti.

• Angel of The Morning kirjoitti:

että koulukiusattu miettii, että miksi kiusataan. Eipä tuo ole selvinnyt tänä päivänäkään, koska en mielestäni mitenkään poikennut porukoista. Itsellä nyt oli vain tämä yksi tapaus koko kouluajalta ja en yleensä joutunut koulukiusatuksi muulloin.

• Angel of The Morning
        meidän aikanamme kirjoitti:

oliko kiusaaminen niin tabu, vai eivätkö opettajat olleet näkevinään sitä?
        Nyt myöhemmin ihmettelen, miksei minullakaan tullut mielen viereenkään kertoa siitä.
        Tunsinko itseni niin huonoksi?

Meidän ikäisiä on kasvatettu niin, että pitää olla reipas, etenkin poikien. Häpeä siitä, että ei ole reipas, vaan "häviäjä", on liian vaikea asia kertoa vanhemmille.

• kun minä

Meidän ikäisiä on kasvatettu niin, että pitää olla reipas, etenkin poikien. Häpeä siitä, että ei ole reipas, vaan "häviäjä", on liian vaikea asia kertoa vanhemmille.

en ollut poika, vaan ne kiusaajat olivat. Miten heidät oli kasvatettu, vai oliko? ;)

• jurppila
        onneksi kirjoitti:

joutunut työpaikkakiusatuksi.
        En usko kiusaajista yleensä muuta kuin, että heillä itsellään on moni asia huonosti.

Usein käy nykyään näin; tulee uusi ja räyhäkäs työsukupolvi.
        Nuoret jätkät ottivat muutamia silmätikuikseen. Jäin pahoilla mielin harkinnanvaraiselle...

• traumat
        Pirre* kirjoitti:

yleistä, että opettajatkin syyllistyivät lasten nöyryyttämiseen, köyhän syntyperän, tai vähälahjaisemman julkiseen nöyryyttämiseen, se oli niin alhaista aikuisen ihmisen taholta, ettei sitä voi oikein sanoin kuvatakaan :(

Meilläkin oli joitain ikäviä esimerkkejä kiusaamisesta, muttei sitä lapsena uskaltanut opettajaa mennä oikomaan, olin oppinut jo kotona ettei vanhemmille saa sanoa vastaan.

säilyvät tuoreina näköjään elämän läpi.

Ei ole mitään hyviä koulumuistoja, ei. Oli se sellainen kiusan paikka. Vaikkei varsinaisesti ollutkaan tovereiden taholta kiusaamista, niin mainitsemasi luokitus oli kyllä numeroissa nähtävissä.

On ollut ilo seurata niitten opettajien vääriä opetuksia, nyt kun tiede ja maailma on kehittynyt. Naurattaa, että niitä piti päähänsä päntätä.

• nyt sanon, kun ...
        Pirre* kirjoitti:

kommunistiperheen poika oli pahankurinen. Sitä sai pienenä alaluokkalaisena koulumatkalla pelätä.

Kai silläkin oli vaikeeta, kun oli ainut kommunistiperhe kylällä. Niitä ei 50-luvulla oikein ymmärretty. Mutta siitä ne sitten nousivat 60 ja 70-luvuilla suosioon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      143
      1649
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1551
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      28
      1179
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1121
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      83
      951
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      921
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      Kreationismi ja älykäs suunnittelu
      351
      913
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      61
      788
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      761
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50