Liikennevalot

Noudatettavaksi

Tamperelaisena olen autolla ajaessani tehnyt huomion,että jalankulkijat ja pyöräilijät todella huonosti välittävät liikennevalojen noudattamisesta!Punaista päin mennään sivuilleen vilkaisematta,isoilla väylillä tämä on vaarallista.Koiran ulkoiluttajat ja lenkkeilijät eivät kerkeä valojen vaihtumista odottaa läpi vaan.Samaten pyöräilijät vetelevät punaisilla läpi,luottaen että autoilijat väistävät.Kummallista käyttäytymistä,on näköjään niin kiire että säännöillä ei ole mitään väliä.
Autoilijahan on aina maksaja,"viaton"jalankulkija
on uhri!
ps.Olisiko asian suhteen mitään tehtävissä,esim.urheilu seurat voisivat valistaa lenkkeilijöitään liikenne säännöistä.

12

1066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottamaan

      Ovat ottaneet oppia tamperelaisista autoilijoista. Pidämmehän punaista päin ajamisen tilastossa kärki- tai häntäsijaa maassamme, riippuen näkökulmasta. Tänään olisin voinut halutessani saada puolitoista tonnia punaiseksi maalattua saksalaisrautaa takakonttiini Hervannan valtaväylän Shellin luona olevissa liikennevaloissa. Autoni takakontti on iso, mutta tuskin tuo takanani tullut kulkupeli olisi sinne kokonaan mahtunut, joten kaasutin päin punaista pois alta. J*Z-46* oli kiireissään päästäkseen seuraaviin liikennevaloihin seisomaan. Paloaseman kohdalla olikin jo kolme autoa sen ja minun välissä.

      Mutta olet kyllä oikeassa siinä, että myös kevyen liikenteen tulisi noudattaa valoja. Ei valojen noudattamatta jättäminen ole yhtään sen hyväksyttävämpää kävellen kuin autolla, vaikka autolla voikin saada paljon pahempaa tuhoa aikaan muille.

      Muuten, jos jalankulkija menee päin punaista, niin autoilija ei todellakaan ole maksaja ja jalankulkija viaton uhri. Ei lain eikä moraalin mukaan.

    • Jari Niemelä

      Polkupyörällä mennään usein liikennevaloista punaisia päin siksi kun siitä kerkiää menemään haittaamatta muita kulkijoita mitenkään. Liikennevalot ovat ajastettu jalankulkijoita varten ja jalankulkijat kulkevat paljon hitaammin kuin pyöräilijät. Ja varsinkin tutuissa risteyksissä tiedetään tarkalleen missä järjestyksessä mistäkin suunnasta tullaan vihreillä. Ei ole kovin kivaa jäädä odottamaan vihreitä, jos tietää ettei risteykseen tule ketään juuri sillä hetkellä.

      Yhtenä ongelmana ovat risteykset missä on nöyryytysnappi käytössä eli pitää painaa nappia ennenkuin valot vaihtuvat. Jos nappia painaa liian myöhään niin valot eivät vaihdu pyöräilijöille mutta samaan suuntaan meneville autoilijoille kylläkin. Pyöräilijä joutuu siis odottamaan seuraavaa vihreää samaan aikaan kun vieressä autot menevät menojaan ja toiset autot odottavat punaisissa valoissa. Pyöräilijä ei vaan voi mennä kun liikennevalo näyttää punaista vaikka kaikki muut käyttäytyvät juuri sillä tavalla kuin pyöräilijällä olisi vihreä valo.

      Tampereella on liikennevalot, joista pääsee seuraavaan risteykseen valojen vaihtuessa punaisiin ollessasi edellisessä risteyksessä ennen kuin autot ovat suojatien kohdalla. Toisinsanoen pyörällä pääsee kulkemaan noin 200 metrin matkan valojen vaihduttua punaisiin ennen kuin autot ovat risteyksen kohdalla. Tämä tosin edellyttää sitä, että ajaa lujaa vauhtia mutta kuvastaa hyvin sitä, että liikennevaloja ei ole suunniteltu pyöräilijöitä varten vaan autoja ja jalankulkijoita varten.

      Ja punaisia päin ei kannata mennä silloin kun lähettyvillä on esimerkiksi lapsia. He kun eivät osaa arvioida oikein omaa ja muiden tielläliikkujien vauhtia ja etäisyyksiä. Tosin osa pyöräilevistä aikuisistakin kulkee huomioimatta muita tielläliikkujia tarpeeksi. Jotkut osaavat kuitenkin kulkea liikennesääntöjä noudattamattakin turvallisesti.

      Ja vielä yksi esimerkki liikennevaloista: Joissain paikoissa kevyenliikenteen valot vaihtuvat vihreiksi aikaisemmin kuin samaan suuntaan menevien autoilijoiden valot. Autoilijat vaan eivät näe tätä ja kuvittelevat pyöräilijöiden menevän punaisia päin.

      • muistio

        Joissakin risteyksissä on tosiaan niin kivasti asiat, että jos ei paina sitä perhanan nappia oikeaan aikaan tai ei ollenkaan, valot eivät vaihdu vihreäksi piiitkään aikaan. Useimmiten pyörällä liikkuessa tulee etsittyä tunneli tai liikennevaloton ylityspaikka, jos vain mahdollista.


      • esimerkkiä

        siitä miten pyöräilijä suhtautuu liikennevaloihin.

        Talvella kävelin parina sunnuntaiaamuna näsilinnankadun -hämeenkadun risteykseen,tarkoituksena mennä hämeenkadun yli, punaiset paloi, painelin nappia, ei auttanut, ensimmäisellä kerralla odotin ylipääsyä 18 minuuttia, sitten hain kotoa auton , ajoin samaan risteykseen ja pääsin lähes heti VIHREILLÄ jatkamaan matkaa,
        toisella kävelyreissulla sama juttu, odotin 24 minuuttia, aina vain paloi punaiset, hain auton ja vihreät syttyi melko pian,

        tamperelaiset autoilijat ajavat keskustassa hyvin, jalankulkijat ja pyöräilijät sotkevat koko liikenteen, kulkevat kuin olisivat jokainen humalassa tai pillereissä,


      • Jari Niemelä
        esimerkkiä kirjoitti:

        siitä miten pyöräilijä suhtautuu liikennevaloihin.

        Talvella kävelin parina sunnuntaiaamuna näsilinnankadun -hämeenkadun risteykseen,tarkoituksena mennä hämeenkadun yli, punaiset paloi, painelin nappia, ei auttanut, ensimmäisellä kerralla odotin ylipääsyä 18 minuuttia, sitten hain kotoa auton , ajoin samaan risteykseen ja pääsin lähes heti VIHREILLÄ jatkamaan matkaa,
        toisella kävelyreissulla sama juttu, odotin 24 minuuttia, aina vain paloi punaiset, hain auton ja vihreät syttyi melko pian,

        tamperelaiset autoilijat ajavat keskustassa hyvin, jalankulkijat ja pyöräilijät sotkevat koko liikenteen, kulkevat kuin olisivat jokainen humalassa tai pillereissä,

        Tamperelaiset autoilijat eivät aja keskustassa hyvin eivätkä myöskään keskustan ulkopuolella. Jos ette usko niin mennään tekemään empiirinen koe ja voitte kaikki todeta kuinka kevyenliikenteen kulkijat ovat vaarassa näiltä välinpitämättömiltä autoilijoilta.

        Pyöräilijät eivät sotke liikennettä. Liikenteen sotkevat autot ja liikennesuunnittelijat. Ja toisaalta myös kävelijät sotkevat liikennettä kulkemalla kevyenliikenteen väylillä liikennesääntöjen vastaisesti. Toki valitettavan moni pyöräilijäkin rikkoo liikennesääntöjä mutta ainakin osa näistä liikennerikkomuksista johtuu siitä, että pyöräily on tehty monissa paikoissa kovin hankalaksi. Jalkakäytävillä pyöräilyä minä tosin en ymmärrä mitenkään. Tai siis ainakaan niisä paikoissa missä voi suhteellisen turvallisesti ajaa tien reunassa. Tosin ei jalkakäytävillä ajamisesta useimmiten ole haittaa muulle liikenteelle.

        Pyöräilijät suhtautuvat liikennevaloihin useimmiten ihan oikein eli kuten olen edellisessä viestissä jo kirjoittanut niin jos ainoa syy odottaa vihreää valoa on se, että palaa punainen valo niin silloin ei ole mielekästä jäädä odottamaan vihreää valoa. Liikennevalot kun eivät tiedä onko muuta liikennettä tulossa risteykseen kun taas pyöräilijä näkee omin silmin ehtiikö tien yli ketään tielläliikkujaa vaarantamatta.


      • eivät tiedä !
        Jari Niemelä kirjoitti:

        Tamperelaiset autoilijat eivät aja keskustassa hyvin eivätkä myöskään keskustan ulkopuolella. Jos ette usko niin mennään tekemään empiirinen koe ja voitte kaikki todeta kuinka kevyenliikenteen kulkijat ovat vaarassa näiltä välinpitämättömiltä autoilijoilta.

        Pyöräilijät eivät sotke liikennettä. Liikenteen sotkevat autot ja liikennesuunnittelijat. Ja toisaalta myös kävelijät sotkevat liikennettä kulkemalla kevyenliikenteen väylillä liikennesääntöjen vastaisesti. Toki valitettavan moni pyöräilijäkin rikkoo liikennesääntöjä mutta ainakin osa näistä liikennerikkomuksista johtuu siitä, että pyöräily on tehty monissa paikoissa kovin hankalaksi. Jalkakäytävillä pyöräilyä minä tosin en ymmärrä mitenkään. Tai siis ainakaan niisä paikoissa missä voi suhteellisen turvallisesti ajaa tien reunassa. Tosin ei jalkakäytävillä ajamisesta useimmiten ole haittaa muulle liikenteelle.

        Pyöräilijät suhtautuvat liikennevaloihin useimmiten ihan oikein eli kuten olen edellisessä viestissä jo kirjoittanut niin jos ainoa syy odottaa vihreää valoa on se, että palaa punainen valo niin silloin ei ole mielekästä jäädä odottamaan vihreää valoa. Liikennevalot kun eivät tiedä onko muuta liikennettä tulossa risteykseen kun taas pyöräilijä näkee omin silmin ehtiikö tien yli ketään tielläliikkujaa vaarantamatta.

        Niemelän pitäisi opetella lisää, sillä monet liikennevalot on juuri sellaisia että ne "näkee" tai tunnistaa risteykseen saapuvan liikenteen ja toimivat sen mukaan,
        olen 24 vuotta ajanut AUTOLLA tampereen keskustassa,(välillä tietenkin taukoja pitänyt!), en ole sakkoja saanut, liikenne sujunut hyvin, toki varovainen täytyy olla, ainoat häiriköt ovat jalankulkijoita sekä pyöräilijöitä,
        autoilijat noudattavat erittäin hyvin liikennesääntöjä, toki poikkeuksiakin tietysti on.

        Jos jalankulkijat ja pyöräilijät noudattaisivat lakia, säästyttäisiin monilta murhenäytelmiltä. Poliisi sanoi ettei sellaisia reppanoita viitsi sakottaa eli jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

        Jos pyöräilijälle palaa punainen, mikä oikeus hänellä on ajaa , vaikkei autoja tulisikaan. Mitäs jos me autoilijatkin ruvetaan ajamaan päin punaisia, periaatteella, kun ei tule ketään.


      • Jari Niemelä
        eivät tiedä ! kirjoitti:

        Niemelän pitäisi opetella lisää, sillä monet liikennevalot on juuri sellaisia että ne "näkee" tai tunnistaa risteykseen saapuvan liikenteen ja toimivat sen mukaan,
        olen 24 vuotta ajanut AUTOLLA tampereen keskustassa,(välillä tietenkin taukoja pitänyt!), en ole sakkoja saanut, liikenne sujunut hyvin, toki varovainen täytyy olla, ainoat häiriköt ovat jalankulkijoita sekä pyöräilijöitä,
        autoilijat noudattavat erittäin hyvin liikennesääntöjä, toki poikkeuksiakin tietysti on.

        Jos jalankulkijat ja pyöräilijät noudattaisivat lakia, säästyttäisiin monilta murhenäytelmiltä. Poliisi sanoi ettei sellaisia reppanoita viitsi sakottaa eli jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

        Jos pyöräilijälle palaa punainen, mikä oikeus hänellä on ajaa , vaikkei autoja tulisikaan. Mitäs jos me autoilijatkin ruvetaan ajamaan päin punaisia, periaatteella, kun ei tule ketään.

        Olen kyllä tietoinen, että joissain paikoissa on sellaiset liikennevalot jotka tunnistavat saapuvan auton. Voiko niitä sanoa toimiviksi, jos ne eivät ota huomioon kevyenliikenteen kulkijoita? Toki sellaisiakin valoja on missä myös kevyenliikenteen menijät huomioidaan.

        Näitä valoja ei kyllä ole jokapaikassa ja toisaalta vilkkaastiliikennöidyillä seuduilla kuten keskustassa ja keskustan sisäänmenoreittien varrella ei tämmöisiä valoja käytetä vaan valot vaihtuvat aika tarkkaan samalla tavalla joka kerta.

        Esimerkkitilanteessa sanoin, että jos ainoa syy odottaa vihreää valoa on punainen valo niin miksi se punainen valo silloin palaa kun risteykseen ei tule muita juuri sillä hetkellä? Jos liikennevalot tunnistavat, että autoja ei tule niin miten pyöräilijä silloin voi mennä punaisia päin? Valojenhan pitäisi näyttää pyöräilijälle vihreää?

        Se on totta, että pyöräilijällä ei ole lain mukaan oikeutta ajaa punaisia päin. Olen kuitenkin yrittänyt tässä jo monessa viestissä selittää sitä, että jos pyöräilijä voi mennä turvallisesti ja ketään muuta tielläliikkujaa vaarantamatta tien yli, niin mikä siinä on niin pahaa?

        Jos verrataan tilannetta, että pyöräilijä ja autoilija menevät punaisia päin niin voidaan miettiä vaikka seuraavia asioita: Autot ovat suurempia kuin pyörät, autot kulkevat usein nopeammin kuin pyörät, autoista on huonompi näkyvyys ja kuuluvuus kuin pyöristä. Kokeilkaa vaikka joskus ajaa polkupyörällä niin huomaatte eron auton ja polkupyörän välillä.


      • joustavuutta
        Jari Niemelä kirjoitti:

        Olen kyllä tietoinen, että joissain paikoissa on sellaiset liikennevalot jotka tunnistavat saapuvan auton. Voiko niitä sanoa toimiviksi, jos ne eivät ota huomioon kevyenliikenteen kulkijoita? Toki sellaisiakin valoja on missä myös kevyenliikenteen menijät huomioidaan.

        Näitä valoja ei kyllä ole jokapaikassa ja toisaalta vilkkaastiliikennöidyillä seuduilla kuten keskustassa ja keskustan sisäänmenoreittien varrella ei tämmöisiä valoja käytetä vaan valot vaihtuvat aika tarkkaan samalla tavalla joka kerta.

        Esimerkkitilanteessa sanoin, että jos ainoa syy odottaa vihreää valoa on punainen valo niin miksi se punainen valo silloin palaa kun risteykseen ei tule muita juuri sillä hetkellä? Jos liikennevalot tunnistavat, että autoja ei tule niin miten pyöräilijä silloin voi mennä punaisia päin? Valojenhan pitäisi näyttää pyöräilijälle vihreää?

        Se on totta, että pyöräilijällä ei ole lain mukaan oikeutta ajaa punaisia päin. Olen kuitenkin yrittänyt tässä jo monessa viestissä selittää sitä, että jos pyöräilijä voi mennä turvallisesti ja ketään muuta tielläliikkujaa vaarantamatta tien yli, niin mikä siinä on niin pahaa?

        Jos verrataan tilannetta, että pyöräilijä ja autoilija menevät punaisia päin niin voidaan miettiä vaikka seuraavia asioita: Autot ovat suurempia kuin pyörät, autot kulkevat usein nopeammin kuin pyörät, autoista on huonompi näkyvyys ja kuuluvuus kuin pyöristä. Kokeilkaa vaikka joskus ajaa polkupyörällä niin huomaatte eron auton ja polkupyörän välillä.

        Kun noin saisikin tehdä, kaikki kulkijat kulkuvälineestä riippumatta, voisivat mennä vaikka punaisia päin, ehkä liikenne olisi silloin joustavampaa,
        mutta tietäen suomen tiukat lait, täällä ei tunneta joustavuutta, vaan kirjaimellisesti noudatetaan lakitekstiä.


    • kiirekö

      Sunnuntaisin näitä punaisiin menijöitä tapaat messukylän kirkon edustalla olevilla liikennevaloilla,ei edes sivulle katsota!
      Toinen paikka on kalevan hautausmaan kävelyvalot,sama juttu.Huonokuntoisia ihmisiä jotka eivät kerkiä odottamaan valojen vaihtumisia.
      Sitten itketään kun joku ajaa vahingossa päälle!
      Valojen noudattaminen kuuluu myös näille herran Tertuille.

      • Jari Niemelä

        Useimmat pyöräilijät menevät punaisia päin ainoastaan silloin kun ovat varmoja, että kukaan muu tielläliikkuja ei tule risteykseen sinä aikana kuin ovat risteysalueella.

        Minä ainakaan en kulje laput silmillä katsomatta tuleeko muita kulkijoita risteykseen. Tämä pätee myös tilanteeseen, jossa kevyenlleliikenteelle on vihreät ja autoille punaiset. Olen lukuisia kertoja joutunut odottamaan vihreillä valoilla suojatielle pääsyä kun olen huomannut auton tulevan punaisia päin.

        Se on kyllä totta, että jotkut pyöräilijät eivät seuraa muuta liikennettä vaan menevät kuin päättömät kanat eteenpäin. Kuitenkin suurin osa polkupyörällä punaisia päin menevistä ei aiheuta itselleen tai muille tielläliikkujille mitään vaaratilanteita. He kun katsovat tuleeko muuta liikennettä ja ovat tietoisia kuinka valot toimivat ja ottavat hieman ennakkoa ja toisaalta valojen jo vaihduttua punaiselle he tietävät kerkiävänsä tien yli ennen kuin autoja tulee risteykseen.


    • miäs

      Montaa autoilijaa kismittää se kun pyöräilijä/kävelijä pääsee nopeammin liikkumaan keskustassa.

    • Anonyymi

      Tampereella liikennevalot toiminnassa joulun pyhinäkin läpi vuorokauden. Itse en silloin niistä väli, ajelen päin punaisia surutta, koska tie tyhjä ja ei ketään missään. esim. klo 06-08. Ei esim. Helsingissäkään ei pala liikenne valot läpi vuorokauden. Mutta Manse onkin.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe