Aion hankkia saksantuontina vähän käytetyn M3-bemarin. Millainen tuo SMG-robottivaihteisto on kestoltaan? Vaihtaako nykimättä?
SMG-vaihteisto??
6
12772
Vastaukset
- tv:stä
Asiasta itse mitään tietämättä, katselin MotorVision (saksalainen kanava) -ohjelmaa jossa testattiin ja vertailtiin näitä "robotti"-vaihteistoja, ja pointtina oli että ottaako manuaali vai automaattiversio, M3:n kohdalla SMG sai kyllä aikas tylyn tuomion. Kysymykseesi vaihtaako nykimättä, voi ohjelman perusteella vastata että ei vaihda.
M3:ssa on jo muutenkin tarpeeksi hienoa tekniikkaa, miksi valita käytettyyn yksi riesa (SMG) lisää.
Sehän on vaan tuota valmistajan politiikka kikkailua, kun pikku-Ferrariinkin tuli aikoinaan F1-fläppivaihteet, niin pitihän bemuunkin joku vastaava äkkiä keksiä wannabe-schumeille.- mieltä
Ei hyvä vaihtoehto normaali liikenteeseen, ehkä parempi radalla.
- Valitse SMG
Itsellä E46-korinen M3 SMG II -vaihteistolla, toimii erittäin hyvin. Ei mitään nykimistä vaihdoissa. "Pienillä" kierroksilla (alle 4500rpm) vaihtaa S5- ja S6-tiloissa erittäin nopeasti. SMG II on erittäin nopea "automatisoitu manuaalilaatikko", n. 80ms vaihdot. Ei voi tietty verrata suoraan esim. DSG-automaattilaatikoihin, jossa alle 10ms vaihdot (eivät käsittääkseni ole käyttökelpoisia 350hv -teholuokassa).
Mikäli kierroksia vetää reippaasti, vaikka yli 6000pm niin tuloksena on yhtälailla nopea vaihto, mutta mukaan tulee erittäin miellyttävä "potkaisu" kun vaihde isketään sisään. Toimii!!
SMG:n ongelmat ovat puhtaasti vanhempaan SMG "I":een liittyviä (edellisessä korimallissa). Automaattitilassa vaihteistoa voi suositella vain matka-ajossa, kaupunkiajossa automaatti ei tunnu aina osaavaan päättää mitä vaihdetta käytetään, vaihtelee vaihteita turhaan edestakaisin (tällöin esiintyy nimenomaan tuota "nykimistä").
Autolla jo suht paljon ajaneena tulos on se, että käytän aina manuaalivaihtoa ratin "viiksistä", poikkeuksena vain tilanne, jossa käännytään jyrkästi; tällöin pitää nykäistä vaihdevivusta eteen/taakse.
Suositus: SMG ehdottomasti.- Audi/VW
DSG / S tronic laatikot kestää nykyään mm. S4:n 333hv ja yli 400Nm väännön. Myös 3.0TDI 240hv/500Nm on varustettu nykyään S tronicilla (DSG). En ole SMG:tä ajanut, mutta kuulopuhetta forumeilta, ohjelmista ja jopa kavereilta; SMG ei sovi normiajoon nykivän ja hitaan toimintansa vuoksi. Radalla varmaan erinomainen... mutta sitäkin tulisi varmaan 1% vuodesta ajettua ja 99% normiajoa. Nykyiset Tiptronicitkin on jo todella sporttisia ja nopeita et robottivaihteistot kyllä sietää kuolla sukupuuttoon. Tuplakytkin on tulevaisuutta, tien on jo valaissut VW/Audi. Tiptronic on ajossa erittäin pehmeä ja tarvittaessa nopea ja sporttinen radalle. Jos se M3 olis, niin ehdottomasti manuaali.
- ajat
paljon pillurallia niin ei hyva. Sopii paremmin radalle ja maantielle.
- Epäilijä
Jos et ole "Rahamies" älä osta SMG:tä ja todennäkoisesti et ole kun täällä kyselet.
ja muutenkin M3 voi itku ja parku kun se jostain repee taas on kuluttaja miehelle tekemistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222638- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821189