Sattuipa eilen silmään kaupan hyllyssä "wanhan ajan" sitruunasoodapullo. Hintalapussa litrahinta oli 5,00 euroa. Huh-huh! Kun minä olin limppari-iässä n.1960, muistan hyvin silloisen sittiksen hinnan. Se oli 23 markkaa pullopantti 20 markkaa. Rahanarvotaulukolla korjattuna silloinen litrahinta oli siis 69 markkaa eli 1,37 euroa. Reaalihinta tänään on peräti 3,65 kertainen.
Kovasti on sokeriliemi kallistunut. Onneksi sentään kolmoskaljaa saa paljon halvemmalla: 1,55 euroa/litra tarjouksesta.
Sitruunasooda
9
2292
Vastaukset
- indeksi korjaus
Olipa kuukausipalkkakin siihen aikaan aivan eri luokkaa. 1975 sain kuukausi palkkaa 650mk/kk. 1972 palkka oli 120mk/kk.
- Muistelmoitsija
Rahanarvotaulukossa on kaikki tällaiset seikat huomioitu. Johan sen nimikin sanoo. Mene itse katsomaan:
http://www.nordea.fi/sitemod/default/widecarea.aspx?pid=702504 - taulukosta
Muistelmoitsija kirjoitti:
Rahanarvotaulukossa on kaikki tällaiset seikat huomioitu. Johan sen nimikin sanoo. Mene itse katsomaan:
http://www.nordea.fi/sitemod/default/widecarea.aspx?pid=7025041975 650mk/kk olisi 452€/kk, palkkani 2006 samassa työpaikassa, sama työ on nyt kuitenkin huomattavasti enemmän. En suostuisi 452€/kk tekemään töitä.
- Muistelmoitsija
taulukosta kirjoitti:
1975 650mk/kk olisi 452€/kk, palkkani 2006 samassa työpaikassa, sama työ on nyt kuitenkin huomattavasti enemmän. En suostuisi 452€/kk tekemään töitä.
Luulisi pankkien jos joidenkin osaavan tehdä nuo rahanarvovertailut. Palkkataso oli vielä 1960- ja 1970-luvuilla huomattavasti paljon heikompi kuin nykyään. Mutta eipä ollut limpparillakaan tuollaista hintaa.
Itse tienasin kesällä 1965 mopotsupparina 250mk/kk. Se vastaa nykyarvossa 383 euroa. Eipä taitaisi nykynuori paljon tuolla summalla liikahtaa.
- mitä janojuomaksi?
Todella mielenkiintoista on, että kaupasta saa kaljaa halvemmalla kuin wichyä!
- kolmoskalja
ole lähelläkään Erikoissitruunasoodaa. Sehän on kaljaa. Pullossa on 50 g nestemäistä uutettua ohraa ja loput n.300 g vettä.
- Muistelmoitsija
Mitä h...tiä on "erikoissitruunasooda"? Tavarahan sisältää vain sitruunahappoa, sokeria, vettä ja hiilidioksidia. On sitä tullut itsekin tehtyä limonaadikoneella ja suurin kustannus oli tuo hiilidioksidi. Pienen pullon täyttö AGA:lla maksoi aika paljon. Litrahinta jäi silti reilusti alle markan. Tästä nyt tosin on jo 15 vuotta aikaa.
- onkin se
Muistelmoitsija kirjoitti:
Mitä h...tiä on "erikoissitruunasooda"? Tavarahan sisältää vain sitruunahappoa, sokeria, vettä ja hiilidioksidia. On sitä tullut itsekin tehtyä limonaadikoneella ja suurin kustannus oli tuo hiilidioksidi. Pienen pullon täyttö AGA:lla maksoi aika paljon. Litrahinta jäi silti reilusti alle markan. Tästä nyt tosin on jo 15 vuotta aikaa.
se hinta.
- nostalgialisää
on laitettu sokeriliemeen, isot panimot valmistavat vain Spriteä ym . Ja sen vanhanajan sitruunasoodan valmistaa kai Laitilan panimo, joka pakkaa erikoispulloon ja näitä myydään sitten kioskihintaan 50: lle jotka lähtevät punaruudullisen liinan päälle istumaan puistoon kunnon kesäretkelle muitelemaan lapsuusajan uimaretkiä. Luksusta siis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676