Minulla todettiin rytmihäiriötutkimusten yhteydessä pidentynyt PQ-aika. Lääkäri ei kuitenkaan mielestäni tarpeeksi selventänyt, mitä tämä tarkoittaa. Tilannetta jäätiin seuraamaan, eikä lääkärin mukaan ole syytä huolestua, kun tajunnankatkoksia ei ole ollut. Ensimmäisen kerran tuo pidentynyt PQ-aika on saatu filmille jo pari vuotta sitten, mutta silloin oli ilmeisesti vielä lähellä normaalin rajaa, nyt kuitenkin selkeästi pidentynyt.
Itseäni kuitenkin kiinnostaisi, mitä tämä pidentynyt PQ-aika tarkoittaa. Osaisitko joku kertoa? Jonkinlainen johtumisvikako??
Lisäksi minulla on todettu "extrasystoliaa", eli eteisperäisiä lisälyöntejä ja lisäksi ajoittaisia kammiolisälyöntejä.
Pidentynyt PQ-aika
6
17158
Vastaukset
- tarkoittaa
aikaa, joka menee sydämen sähköisen aktivaation johtumiseen eteisistä kammioihin. Sähköaktivaatiohan alkaa eteispuolelta sinussolmukkeessa ja sitten normaalisti ehtii kammiopuolelle 0,12-0,20 sekunnissa. Aika mitataan EKG:sta. Mittaus alkaa P-aallon (joka kuvastaa eteisten sähköistä aktivaatiota) alusta ja loppuu Q-aallon (joka muodostuu kammioiden aktivoituessa) alkaessa. Siitä nimitys PQ-aika.
Pidentynyt PQ-aika siis tarkoittaa, että sähkö etenee johtoratoja pitkin eteisistä kammioihin normaalia hitaammin. Ilmeisesti sinulla on ensimmäisen asteen AV-katkos (atrioventrikulaari, eli eteis-kammio-katkos), jolla tarkoitetaan pelkkää pidentynyttä PQ-aikaa. (Toisen asteen katkoksessa kaikki sinusaktivaatiot eivät johdukaan kammioihin asti, ja kolmannen asteen katkoksessa aktivaatio ei johdu ollenkaan ja kammiot supistelevat omaan hitaaseen korvausrytmiinsä.)
Pidentynyt PQ-aika on melko yleinen ja useimmiten täysin oireeton löydös, jolle ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Vain harvoin siihen liittyy liian hidas pulssi. Jos on pidentynyt PQ-aika ja on käytössä johtumista hidastavia lääkkeitä (yleisimmät ovat sepelvaltimotaudin ja verenpainetaudin hoidossa käytettävät beetasalpaajat) niin niiden annostelussa pitää olla varovainen etteivät ne hidasta johtumista liikaa.- vastauksesta
Nyt ymmärrän vähän paremmin.
Tämä selittää senkin, miksi lääkäri sanoi, että minun ei kannata syödä edes Propralia. Ei sikäli, että olisin sitä pitkään aikaan syönytkään, kun ei siitä apua ole enää viime aikoina muljahduksiin ollutkaan.
Sitä vielä jäin miettimään, että kuinka hidas on "hidas pulssi". Oma sykkeeni laskee usein alle 50:n. Mutta ei kai sitä vielä hitaaksi lasketa, vai?
Lisäksi jäi kaikumaan mieleen lääkärin sananvalinta "vika". Miten oikein luokitellaan sydänvika. Ei kai tätä voi kuitenkaan sellaiseksi luokitella? Vai onko se vaan tyhjä termi, josta ei kannata välittää.
Ei muuten, mutta kun ikää on vasta 27 ja noita "vikoja" on jo alkanu kerääntyä vähän yhteen jos toiseenkin paikkaan, niin alkaa pikkuhiljaa vähän huolestuttamaan. - huolestua
vastauksesta kirjoitti:
Nyt ymmärrän vähän paremmin.
Tämä selittää senkin, miksi lääkäri sanoi, että minun ei kannata syödä edes Propralia. Ei sikäli, että olisin sitä pitkään aikaan syönytkään, kun ei siitä apua ole enää viime aikoina muljahduksiin ollutkaan.
Sitä vielä jäin miettimään, että kuinka hidas on "hidas pulssi". Oma sykkeeni laskee usein alle 50:n. Mutta ei kai sitä vielä hitaaksi lasketa, vai?
Lisäksi jäi kaikumaan mieleen lääkärin sananvalinta "vika". Miten oikein luokitellaan sydänvika. Ei kai tätä voi kuitenkaan sellaiseksi luokitella? Vai onko se vaan tyhjä termi, josta ei kannata välittää.
Ei muuten, mutta kun ikää on vasta 27 ja noita "vikoja" on jo alkanu kerääntyä vähän yhteen jos toiseenkin paikkaan, niin alkaa pikkuhiljaa vähän huolestuttamaan.tuosta PQ-ajasta. On määrittelykysymys, mikä lasketaan "sydänviaksi" ja mikä ei. Onhan se johtumisen poikkeavuus, kun siinä kerran johtuminen on hieman tavanomaista hitaampaa. Mutta se on kuitenkin niin hyvänlaatuinen ja viaton ilmiö, etten itse sitä varsinaiseksi sydänviaksi kutsuisi. Pidentynyttä PQ-aikaa on ihan tervesydämisillä ihmisillä.
50 ja alle leposyke on matalahko, mutta ei liian matala, ja sinulle se on ihan riittävä kun ei siitä kerran mitään oireita ole. Yöllä nukkuessa se saattaa laskea matalammallekin. Hyväkuntoisilla urheilijoilla on usein matala syke, mutta voi ihan tavallisen kuntoisilla ihmisilläkin olla. - Ketjun aloittaja
huolestua kirjoitti:
tuosta PQ-ajasta. On määrittelykysymys, mikä lasketaan "sydänviaksi" ja mikä ei. Onhan se johtumisen poikkeavuus, kun siinä kerran johtuminen on hieman tavanomaista hitaampaa. Mutta se on kuitenkin niin hyvänlaatuinen ja viaton ilmiö, etten itse sitä varsinaiseksi sydänviaksi kutsuisi. Pidentynyttä PQ-aikaa on ihan tervesydämisillä ihmisillä.
50 ja alle leposyke on matalahko, mutta ei liian matala, ja sinulle se on ihan riittävä kun ei siitä kerran mitään oireita ole. Yöllä nukkuessa se saattaa laskea matalammallekin. Hyväkuntoisilla urheilijoilla on usein matala syke, mutta voi ihan tavallisen kuntoisilla ihmisilläkin olla.Kiitos paljon vastauksista.
Tänään kävin sitten tapaamassa neurologia ihan muista syistä. Neurologi halusi kommentoida myös tätä pidentynyttä PQ-aikaa. Hän kysyi, että onhan minulla beetasalpaajalääkitys. Sanoi, ettei halua pelotella, mutta beetasalpaajalääkitys pienentää sydänäkkikuoleman riskiä. Kuulemma Suomessa esiintyy paljon perinnöllistä geenimutaatiota, joka aiheuttaa pidentynyttä PQ-aikaa.
Kerroin tietysti heti kyseiselle neurologille, että sain sisätautilääkäriltäni ihan päinvastaiset ohjeet, kun hänhän kehoitti heti luopumaan beetasalpaajista. Neurologi väitti sisätautilääkärin olleen väärässä, ja kehotti minua kääntymään asiassa kardeologin puoleen.
Itse olen hämmentynyt. Mielestäni (ja Mr. Googlen mielestä) tuo tämänpäiväinen neurologi oli väärässä. Eihän pidentynyt PQ-aika yleisesti aiheuta sydänäkkikuolemia, vaan pidentynyt QT-aika. Meniköhän neurologilla nyt termit sekaisin? Vai olenko itse ymmärtänyt jotain nyt väärin? - ihan oikeassa
Ketjun aloittaja kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista.
Tänään kävin sitten tapaamassa neurologia ihan muista syistä. Neurologi halusi kommentoida myös tätä pidentynyttä PQ-aikaa. Hän kysyi, että onhan minulla beetasalpaajalääkitys. Sanoi, ettei halua pelotella, mutta beetasalpaajalääkitys pienentää sydänäkkikuoleman riskiä. Kuulemma Suomessa esiintyy paljon perinnöllistä geenimutaatiota, joka aiheuttaa pidentynyttä PQ-aikaa.
Kerroin tietysti heti kyseiselle neurologille, että sain sisätautilääkäriltäni ihan päinvastaiset ohjeet, kun hänhän kehoitti heti luopumaan beetasalpaajista. Neurologi väitti sisätautilääkärin olleen väärässä, ja kehotti minua kääntymään asiassa kardeologin puoleen.
Itse olen hämmentynyt. Mielestäni (ja Mr. Googlen mielestä) tuo tämänpäiväinen neurologi oli väärässä. Eihän pidentynyt PQ-aika yleisesti aiheuta sydänäkkikuolemia, vaan pidentynyt QT-aika. Meniköhän neurologilla nyt termit sekaisin? Vai olenko itse ymmärtänyt jotain nyt väärin?Mr. Googlen kanssa! Neurologilta meni termit sekaisin, hän ei mitenkään voinut tarkoittaa pitkää PQ-aikaa. Nimenomaan pitkään QT-aikaan voi liittyä äkkikuoleman vaara, se voi olla perinnöllinen ja eräitä pitkä QT -syndrooman muotoja hoidetaan beetasalpaajilla. Eli sisätautilääkärit ohjeet olivat oikeat.
- jami boy
Jos olet nuori ja sinulla on todettu pitkä PQ-aika, se ei sinällään ole vaarallista, mutta muista elää terveellistä elämää, älä tupakoi älä juo liikaa, eikä kahvikaan ole hyväksi, vanhemmiten kuitenkin sydän aina huononee ja peetasalpaajat on yksi lääke joka voi sitä huonontaa ja jos sydänmesi huononee iän kanssa on siihen hoitona tahdistin. Minulla todettiin pitkä PQ aika 36 vuotiaana ja nyt olen 60 minulla on tahdistin, sydänmmen huonontumiseen vaikuttaa eniten verenpaine lääkkeet, vaikka lääkärit ei sitä koskaan sulle myöntäiskään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä1062981Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri1542106IPCC romahtaa
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl632072Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al381749- 1461430
Pelolla pakottaminen
Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha624986- 99880
- 50744
- 77723
- 55707