Maksanko lopunikääni verovelkoja?

Teemu100

Saisiko vähän apua.

Olen toiminut yrittäjänä ja minulle alkoi kertyä verovelkoja vuodesta 2001(arvonlisä perus), niitä oli vuonna 2002 n. 20 000€, olen maksanut niitä ulosottoon vuodesta 2002 säännöllisesti kuukausittain(tälläkin hetkellä 300€/KK pienestä palkastani), jossain vaiheessa jopa palautin veroja hieman verottajalle takaisin. Lopetin yrittämisen 2006 alussa, tällä matkalla velkaa kertyi vielä hieman. Tällä hetkellä velka on edelleen yli 20 000€, koska korot ilmeisesti vain lyhenee.

Virastoissa minulle sanotaan, että joo kyllä, verot vanhenee viidessä vuodessa, eli loppuuko niiden takaisinmaksu tämän vuoden jälkeen? Edellyttääkö se minulta joitain toimenpiteitä? Ulosotossa vaan sanovat, että maksat niinkauan kun verovelkaa on? Miksei muka minun verovelkani vanhenisi?

Olisin todella kiitollinen, jos joku asiasta enemmän tietävä kertoisi muutakin kuin, että verot vanhenee..

t: huolestunut

12

2729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pppppppppppppp

verovelka kyllä menee perimiskieltoon viidessä
      vuodessa mutta näkyy ulosotossa niin kauan kun sen maksaa

• teemu100

Siis tarkoittaako se "näkyy silti ulosotossa" sitä, että ulosottotoimisto ulosmittailee niinkauan kuin on velkaa vai vaan sitä että siellä näkyy jotain merkintöjä?

• maksella

Velkoja voi pidentää velan vanhentumisaikaa katkaisemalla vanhentumisen joko vapaamuotoisella muistutuksella tai nostamalla tuomioistuimessa kanteen saatavansa perimiseksi. Katkaisupäivästä alkaa uusi viiden vuoden pituinen vanhentumisaika.

Periaatteessa velkoja voi siis keskeyttää vanhenemisen aina viiden vuoden välein niin pitkään kuin haluaa.

• edelliseen

Vanhentumislaissa velalla tarkoitetaan rahavelkaa sekä muita velvoitteita. Lakia ei sovelleta mm. veroon ja julkisiin maksuihin tai muuhun rahasaamiseen, joka voidaan periä ulosottotoimin ilman tuomiota tai päätöstä.

Velkoja hoitavat yleensä perintätoimistot, jotka muistavat huolehtia siitä ettei velka pääse vanhenemaan. Ulosottomies tekee tämän virkansa puolesta.

• menee vanhaksi viidessä vuodessa,samoin elatusmaksut.ei ne jää minnekkään ulosottoon näkymään!kokemusta on.

• arvo-poika kirjoitti:

menee vanhaksi viidessä vuodessa,samoin elatusmaksut.ei ne jää minnekkään ulosottoon näkymään!kokemusta on.

muiden velkojen vanhenemis aika on 10 vuotta mikäli niitä ei uusita ennen sitä.

• edelleen menee.
        arvo-poika kirjoitti:

muiden velkojen vanhenemis aika on 10 vuotta mikäli niitä ei uusita ennen sitä.

Verovelka vanhenee, ellei veroa onnistuta perimään viiden vuoden kuluessa sen määräämisestä.

• paha summa?

20 000, sen verran otetaan nykyään lainaa käytettyyn henkilöautoonkin ja aikas monella on asuntolainaakin 10 kertaisesti tuo summa. Kyllä sä siitä eroon pääset.

• "Kipan Poika"

samanlainen tilanne ja minun kohdalla kyllä verovelat väheni pikkuhiljaa. Aina vanhimmasta päästä häipyi velkaa. Ei verottaja hae saataviaan kuin yhden kerran. Kun viisi vuotta on kulunut ne on häipynyt.

Itselläni oli pahimmillaan n.50 000 kun yritystoiminta lopetettiin. Vouti käski minun olla huolehtimatta itseäni hautaan ja sanoi ajan huolehtivan veroveloistani.

Muistithan tehdä kaikki ilmoitukset yritystoiminnan loppumisesta eri instansseille, varsinkin verottajalle?

• MAKSETTAVA EIKÖS

JUU...MITÄ SITÄ MAAILMASSA VELKAANTUU...

LALALALLALALALALLALALALAL

• kun.

Siltä näyttää
        kun sinäkin vielä
        makselet vanhempiesi hulluuksia.

Ei ole omena kauaksi puusta pudonnut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      96
      1260
    2. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      37
      1245
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      286
      1105
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      107
      1015
    5. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      972
    6. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      18
      946
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      13
      918
    8. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      51
      900
    9. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      16
      801
    10. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      162
      798
    Aihe