nämä ns: pesaspörriäiset ovat lähteneet vaeltamaan kohti suomea ja jo miljoonia on ylittänyt rajan ilman minkäänlaisia muodollisuuksia.
syytä invaasioon voidaan vaan arvailla, mutta jälleen on kyse venäjän lahjasta maailmalle.
saimme siis wampyyriperhosten lisäksi uutta verta kehiin, mitä ötökkä tai mönkiäinen seuraavaksi valloittaa suomea.
hauskaa kesää vaan kaikille.
http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/id62345.html
puska ampiaiset valtaavat suomea
208
73482
Vastaukset
- ampiaisia riittää
niitä on tullut sisälle päivittäin jo viikon ajan,ainoa keino on ollut listiä ampiainen (10 kpl)
- hassu
on samanlaisia havaintoja kun siellä jossain.
auttaa huomattavasti kun pitää kahta ikkunaa kerralla auki, niin osaavat ulos yhtä helposti.
siis dörtsit boseen ja fönärit auki. - Meillä väsäsi
...pesän makkariin puolen metrin päähän tyynystä. Onneksi munat ei ehtineet kuoriutua. ...siis pesässä. 3 kertaa kannoin ötökän pihalle ja päsän jälkeen tuli kuolontuomio.
- ihkuliini
NO TOSI KIVA, OON ALLERGINEN AMPPAREILLE! VITSIT ET RAKASTAN TÄTÄ MAILMAN ELÄIN LAJIEN LAAJENEMISTA%MUIHIN MAIHIN TULOOOO! MUUTAN KOHT JOHON PELTI LATIKKOON :'(
- täälläki
ihkuliini kirjoitti:
NO TOSI KIVA, OON ALLERGINEN AMPPAREILLE! VITSIT ET RAKASTAN TÄTÄ MAILMAN ELÄIN LAJIEN LAAJENEMISTA%MUIHIN MAIHIN TULOOOO! MUUTAN KOHT JOHON PELTI LATIKKOON :'(
Oon niin mahrottoman allergine ampparille, et tuosta pienemmästäki jourun sairaalaan. Kerra meinasi jo kuolla ampparin pistoon ja makasin toista viikkoa taju kankahalla sairaalassa. Saati sitten tuollaane maharottoman kokoonen mötiäine. en uskalla eres arvailla mitä sais aikaa. Kohta varmaa hyttyysekki on pääskyse kokosia.
- ällöttävää...
ihkuliini kirjoitti:
hyi hitto! Ihan kuin en pelkäis niitä tavallisiakin jo ihan tarpeeksi! Ja sitten tulee vielä apiaismutantteja....
- PELOTTAA
koska olen allerginen - pitääkö olla adrenaliinipiikki jatkuvasti nyt mukana, kun lähdet kauppareissulle???
- olla koko ajan mukana
PELOTTAA kirjoitti:
koska olen allerginen - pitääkö olla adrenaliinipiikki jatkuvasti nyt mukana, kun lähdet kauppareissulle???
Jos meinaan allerginen olet. Mitä ainakin meillä päin ni noita ampiaisi on ollut hyvin runsaasti. Ja omasta mielestäni myös melko agressiivisia. Yks päivä tuli sisälle kun ovi oli hetken auki ja sitten yritin olla liikkumatta ja vähän ohjailla sitä pois, mutta tämä yritti koko ajan tulla lähemmäksi. Harmi kun ei hetkeksi mihinkään laskeutunut, etten päässyt listimään. Itse olen melkoisen säikky niille.
NYT KAIKKI VAAN TAPPOPUUHIIN!!! Itse en ainakaan halua että nuo suomeen asettuvat. Niitä on muutenkin ihan tarpeeksi. Ja jos pari vuotta ovat niitten määrät kymmenkertaistuu. Myrkyt ja lätkät esiin!!! Tarjoustalosta saa kahdella eurolla sähkökärpäslätkän. En tiedä toimiiko noihin, mutta jos kahdella nappaa väliin ja sähköt päälle ni varmasti ainaki taintuu. Ja sit kunnon mäiskäsy lätkällä. - jore.....................
ällöttävää... kirjoitti:
hyi hitto! Ihan kuin en pelkäis niitä tavallisiakin jo ihan tarpeeksi! Ja sitten tulee vielä apiaismutantteja....
se on vaan hunajata!!
itte oon allerginen myös mutta ei se minua tapa.
teilaatte sitä mukaan kun liikaa häiritsee mutta eiköhän meidän talvi hoida homman taas 3 kk päästä... nou hätä!! =) - Kylmiä talvia kaipaava jott...
jore..................... kirjoitti:
se on vaan hunajata!!
itte oon allerginen myös mutta ei se minua tapa.
teilaatte sitä mukaan kun liikaa häiritsee mutta eiköhän meidän talvi hoida homman taas 3 kk päästä... nou hätä!! =)Sellanen ku viimetalvi ei paljoa tapa öttiäisiä.Vai tappaako muka?Kun on lämpimät talvet ei enää edes talvisin kuole öttiäiset.Lumisen valkoisia talvia kaipaan.pakkasta sellanen 3-15 astetta pakkasta ja joskus voisi olla se -20kin mutta ei pitkään.Kyllä kesällä ehtii hikoilemaan tarpeeksi :).Kesälläkin voisi välillä olla 30 välillä 20 ja välillä vaan se 15 ja sadetta ja viileetä.Ei aina tarvi olla 35 ja tuskaisen kuuma.Kuunnellut vaan junissa jne muiden valituksia heti kun laksee 20kin nauttikaa hyvät ihmiset siitäkin.Ilman sadetta meillä ei ole vettä :)
- bzzzz, bzzzz
Kylmiä talvia kaipaava jott... kirjoitti:
Sellanen ku viimetalvi ei paljoa tapa öttiäisiä.Vai tappaako muka?Kun on lämpimät talvet ei enää edes talvisin kuole öttiäiset.Lumisen valkoisia talvia kaipaan.pakkasta sellanen 3-15 astetta pakkasta ja joskus voisi olla se -20kin mutta ei pitkään.Kyllä kesällä ehtii hikoilemaan tarpeeksi :).Kesälläkin voisi välillä olla 30 välillä 20 ja välillä vaan se 15 ja sadetta ja viileetä.Ei aina tarvi olla 35 ja tuskaisen kuuma.Kuunnellut vaan junissa jne muiden valituksia heti kun laksee 20kin nauttikaa hyvät ihmiset siitäkin.Ilman sadetta meillä ei ole vettä :)
Ampiaiset eivät kerää hunajaa (mettä) samallatavalla kuin mehiläiset ja kimalaiset. Ampparit tappavat muita hyönteisiä ja esim tuhohyönteisen toukka kuuluu niiden ruokalistalle. Toki myös nesteet kuten mehu ja olut maistuu ampiaiselle jos niitä on tyrkyllä.
Typerä huitominen saa ampparin joskus pistämään, syypää on useimmiten ihminen itse.
Sijaiskärsijöiksi joutuvat mehiläiset ja kimalaiset
jotka pölyttävät ihmisellekin hyödylliset kasvit.
- Kaikkien pimppareiden vihaaja
Ei! Mitään muuta en pelkää niin paljon kuin noita kammottavia pimppareita!! :'(
- pelkäät
Hyvä että pelkäät. Merkki siitä, että olet sekä itsekäs että tyhmä. Ampiainen paljon hyödyllisempi ku sinä. Ilman sitä et vois marjojakaan mussuttaa - olet täysin riippuvainen niistä inhottavista pimppareista. Paha vaan kun et tajua sitä vielä, vaikka osaat sentään jo lukea ja kirjoittaa.
- asdfasdfadsf
pelkäät kirjoitti:
Hyvä että pelkäät. Merkki siitä, että olet sekä itsekäs että tyhmä. Ampiainen paljon hyödyllisempi ku sinä. Ilman sitä et vois marjojakaan mussuttaa - olet täysin riippuvainen niistä inhottavista pimppareista. Paha vaan kun et tajua sitä vielä, vaikka osaat sentään jo lukea ja kirjoittaa.
Ikävää että kirjoitat sontaa. Merkki siitä että olet sekä ahdasmielinen että kykenemätön tajuamaan niitä vastareaktioita joita tuollainen ilmaisu tuottaa. Kenties tämä viesti opettaa sinullekin asiasta jotain. ;P
Olen itse "viherpipertävä" vegaani (eläinoikeussyistä) joten pidä ne luonnontuhoajapunaniskamölyilyt mahassasi ennenkuin nolaat itsesi, kiitos.
Myös itse _pelkään_ ampiaisia maanisesti. Voin sanoa ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä, että kun pelko on fobia-tasoista, siinä EI VAAN AUTA mitkään puunhalailumeditoinnit siitä miten kiltti pörriäinen on hyvä koko maailmalle ja antaa lastenkin poimia metsästä maukkaita marjasia syksyisin ja maailma on riippuvainen juuri tästä iki-ihanasta suloisesta lentiäisestä joka juuri nyt päätti tulla tervehtimään olkkarin ikkunasta että mitenkäs täällä sujuu.
Ei vaan auta. Tai, hitaasti yrittämällä ehkä vähän. Olen päässyt melkein sille tasolle että voin melko rauhallisesti ottaa ampiaisen kiinni muovirasia-ikkunaavasten-paperia-alle -metodilla ja päästää sen ulos, mutta sekin on hidasta ja sydäntätykyttävää. Tämä fobia nyt vaan on _irrationaalista_ _pelkoa_ jolle ei kovin nopeasti mahda yhtään mitään. Yritä saada tämän viimeisen virkkeen viesti mahtumaan päähäsi. Kiitos. Tämän fobian kanssa eläminen kesäisin (joka muuten olisi koko vuoden ainoa hetki kun Suomessa tuntuu siedettävältä olla) on ihan tarpeeksi raskasta ilman sinunkaltaisiasi Julistajiakin.
(En ole sama henkilö joka kirjoitti viestin johon vastasit. Minua nyt vain tietyistä syistä rasittaa se, että ampiaisfobiasta pitää aina vetää johtopäätöksiä.) - Skbla
pelkäät kirjoitti:
Mieti mitä pelkäät eniten... Niinpä haluaisitko pelon aiheen lähellesi? Mä pelkään ampiaisia yli kaiken.. Siis ihan todella YLI kaiken!! Mun kesä on ainakin pilalla jos ampparit tänne leiriytyy. Saan kohtauksen pelkästä näkemisestä. Tiedän : tyhmää, muttei pelolle minkään voi vai onko jollain ideoita..??
- minullakin
asdfasdfadsf kirjoitti:
Ikävää että kirjoitat sontaa. Merkki siitä että olet sekä ahdasmielinen että kykenemätön tajuamaan niitä vastareaktioita joita tuollainen ilmaisu tuottaa. Kenties tämä viesti opettaa sinullekin asiasta jotain. ;P
Olen itse "viherpipertävä" vegaani (eläinoikeussyistä) joten pidä ne luonnontuhoajapunaniskamölyilyt mahassasi ennenkuin nolaat itsesi, kiitos.
Myös itse _pelkään_ ampiaisia maanisesti. Voin sanoa ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä, että kun pelko on fobia-tasoista, siinä EI VAAN AUTA mitkään puunhalailumeditoinnit siitä miten kiltti pörriäinen on hyvä koko maailmalle ja antaa lastenkin poimia metsästä maukkaita marjasia syksyisin ja maailma on riippuvainen juuri tästä iki-ihanasta suloisesta lentiäisestä joka juuri nyt päätti tulla tervehtimään olkkarin ikkunasta että mitenkäs täällä sujuu.
Ei vaan auta. Tai, hitaasti yrittämällä ehkä vähän. Olen päässyt melkein sille tasolle että voin melko rauhallisesti ottaa ampiaisen kiinni muovirasia-ikkunaavasten-paperia-alle -metodilla ja päästää sen ulos, mutta sekin on hidasta ja sydäntätykyttävää. Tämä fobia nyt vaan on _irrationaalista_ _pelkoa_ jolle ei kovin nopeasti mahda yhtään mitään. Yritä saada tämän viimeisen virkkeen viesti mahtumaan päähäsi. Kiitos. Tämän fobian kanssa eläminen kesäisin (joka muuten olisi koko vuoden ainoa hetki kun Suomessa tuntuu siedettävältä olla) on ihan tarpeeksi raskasta ilman sinunkaltaisiasi Julistajiakin.
(En ole sama henkilö joka kirjoitti viestin johon vastasit. Minua nyt vain tietyistä syistä rasittaa se, että ampiaisfobiasta pitää aina vetää johtopäätöksiä.)pelkään ampiaisia ihan hirveesti, en tosiaankaan voi sille mitään. Sellaisen kun näen, ihan missä vaan, juoksen joka kerta karkuun vaikka olisi mikä tilanne vaan.
Pahinta on jos ampiainen tulee sisälle, en uskalla litsata sitä enkä varsinkaan uskaltaisi yrittää ottaa sitä mihinkään purkkiin! Tarkkailen ampiaista koko ajan ja toivon että se pörrää takaisin ulos. Samalla sydän hakkaa miljoonaa ja tuskahikikin nousee otsalle.
Tuntuu että pelkoni ampiaisia kohtaan kasvaa vaan joka kesä enemmin ja enemmin.. Olisipa mukava jos ei olisi tätä pelkoa, olisi eläminen kesäisin "hiukan" helpompaa. - NE EIVÄT PISTÄ
minullakin kirjoitti:
pelkään ampiaisia ihan hirveesti, en tosiaankaan voi sille mitään. Sellaisen kun näen, ihan missä vaan, juoksen joka kerta karkuun vaikka olisi mikä tilanne vaan.
Pahinta on jos ampiainen tulee sisälle, en uskalla litsata sitä enkä varsinkaan uskaltaisi yrittää ottaa sitä mihinkään purkkiin! Tarkkailen ampiaista koko ajan ja toivon että se pörrää takaisin ulos. Samalla sydän hakkaa miljoonaa ja tuskahikikin nousee otsalle.
Tuntuu että pelkoni ampiaisia kohtaan kasvaa vaan joka kesä enemmin ja enemmin.. Olisipa mukava jos ei olisi tätä pelkoa, olisi eläminen kesäisin "hiukan" helpompaa.Eli jos jätätte kaiken maailman pistiäiset rauhaan ne eivät tee teille mitää.
- Nimetön
NE EIVÄT PISTÄ kirjoitti:
Eli jos jätätte kaiken maailman pistiäiset rauhaan ne eivät tee teille mitää.
Lienet kaupunkilainen, kun tuollaista väität. Ei ampiaiselle tartte tehdä mitään, tai välittää siitä, niin kohta se jo tulee silmille. Onneksi on RAID.
- kingggggggggggggggggggggggg...
pelkäät kirjoitti:
ampparit on kivoja niitteen pisto ei ees satu
- ilhhgju
pelkäät kirjoitti:
mehiläiset ja kimaliset kyllä mutta ei ampiaiset!
- amppareita on
Nimetön kirjoitti:
Lienet kaupunkilainen, kun tuollaista väität. Ei ampiaiselle tartte tehdä mitään, tai välittää siitä, niin kohta se jo tulee silmille. Onneksi on RAID.
Parvekkeella pyörinyt jo muutaman viikon, koloja käyvät katsomassa ja eikös ovenkarmin rakoseen pesää pykäämään, ostin bayconia ja suihkutin. Karmin jättivät rauhaan, mutta tiiliseinässä rakosia riittämiin. Yritin istua parvekkeella lehteä lukien, ne tuli tosiaan ihan naamalle....kukaan ole niin kylmänrauhallinen, että vaan istuisi siinä. Mutta bayconilla suihkitaan.....
- bansku_
minullakin kirjoitti:
pelkään ampiaisia ihan hirveesti, en tosiaankaan voi sille mitään. Sellaisen kun näen, ihan missä vaan, juoksen joka kerta karkuun vaikka olisi mikä tilanne vaan.
Tuntuu että pelkoni ampiaisia kohtaan kasvaa vaan joka kesä enemmin ja enemmin.. Olisipa mukava jos ei olisi tätä pelkoa, olisi eläminen kesäisin "hiukan" helpompaa.joo mul ihan sama homma pelkään niitä ihan mielettömästi,ja jos nään juoksen henkeni edestä tai säntäilen eessun taas tai meen piiloon jonnekki minne se ei pääse..olen allerginen..kerran pisti silmäkulmaan,silmä turpos kiinni ja pakotus kesti hirmu kauan.joten en haluaisi ainakaan lisää mitään isompia amppareita!!
- bansku_
NE EIVÄT PISTÄ kirjoitti:
Eli jos jätätte kaiken maailman pistiäiset rauhaan ne eivät tee teille mitää.
sä oot kyllä täysin väärässä! mä istuin kaikessa rauhassa ja ampiainen pisti suoraan silmäkulmaan..et kyl ne pistää jos ne sille päälle sattuu!
- iines ankka
pelkäät kirjoitti:
Ampiainen on lihansyöjä eikä pölytä kukkia. Sekoitat ampiaisen mehiläiseen mäntti.
- pieruliemi9
mäkin vihaan niitä tavalliset ei aiheuta niin paljon harmia kuin ne yrittääköhän suomi tappaa niitä
- kun olen
..allerginen ampiaisenpistolle kuin myös kortisoonille. Eli se on aina terveyskeskus reissu kun ampiainen pistää.
- JUNLGINK
EI NE SAA TULLA TÄNNE! NE SATUTTAA IHMISIÄ!
- chloe
TODELLAKI PELOTTAA! KU PELKÄÄN NYT JO TAVALLISIIKI!! APUVA!
- ihkuliini
MUUTA SANO! ;''((
- ajattelin, kun
ikkunalla pörisi jokin tumma ja iso pistiäinen. Pyydystin sen muoviaskiin ja vein ulos. Se pörähteli kannen alla äkäisen tuntuisesti, ja varoin jättämästä yhtään rakoa.
Ulkona auringon paisteessa se näytti kimalaiseksi oudolta. Kimalainen on paksu kukasta kukkaan lentelijä, ja ihmiselle äärimmäisen hyödyllinen.
Jumankeuta, taitaakin olla herhiläinen, ajattelin. Herhiläistä en ollut koskaan nähnyt. Tuo kuva näyttää hyvin samalta, jonka vein ulos.- 12345
Enpä mä sen kummemmin sitä ötökkää kattele ku lätkäsen sen ikkunaa vasten lehdellä. Enkä senkään jälkeen mitään ruumiinavausta tee joten tulkoot tänne jos on tullakseen, kyllähän tänne mahtuu ku ei kuulemma edes kovin agressiivisia ole.
- asialla
12345 kirjoitti:
Enpä mä sen kummemmin sitä ötökkää kattele ku lätkäsen sen ikkunaa vasten lehdellä. Enkä senkään jälkeen mitään ruumiinavausta tee joten tulkoot tänne jos on tullakseen, kyllähän tänne mahtuu ku ei kuulemma edes kovin agressiivisia ole.
Hyönteisillä on oma tehtävänsä luonnon kiertokulussa eivätkä ne tosiaankaan osaa ajatella, että menempäs pistämään tuota tyyppiä........
Antakaa niiden vaan olla rauhassa ja siirtäkää pesät pihapiiristänne metsään. Voihan niiden päälle vahingossa astua, jos lentelevät sisään. Turha panikointi pois. Haloo...... - siis melkein
12345 kirjoitti:
elävinä minä vien ulos niin ampparit kuin ihmiset, ja kimalaisille ja mehiläiselle lausun parit kunnioittavat tervehdykset, ei siksi,että ne olisivat lihaköntteinä kovin merkittäviä vaan siksi, että ne minun lyhyessä katsannossani ovat niin pirun hyvissä töissä.
Isoa ampparia en tunne, mutta toinen iso amppari herhiläinen kuulemma pistää isolla tikarilla aika kipeästi, jos sen päälle yrittää istua. - Nimetön
asialla kirjoitti:
Hyönteisillä on oma tehtävänsä luonnon kiertokulussa eivätkä ne tosiaankaan osaa ajatella, että menempäs pistämään tuota tyyppiä........
Antakaa niiden vaan olla rauhassa ja siirtäkää pesät pihapiiristänne metsään. Voihan niiden päälle vahingossa astua, jos lentelevät sisään. Turha panikointi pois. Haloo......Ainoa oikea tapa päästä ampiaisista, on pistää pesä paskaksi, ja raidata jäljelle jääneet yksilöt, näin eivät rupea tuhtaamaan uutta pesää pihapiiriin.
- haaf
Nimetön kirjoitti:
Ainoa oikea tapa päästä ampiaisista, on pistää pesä paskaksi, ja raidata jäljelle jääneet yksilöt, näin eivät rupea tuhtaamaan uutta pesää pihapiiriin.
varmasti niitten tehtävä ei oo pistellä ihmisiä. ne elää omassa yhteisössään ja omat tietyt elintavat ja tehtävät ne on niilläkin.
metsurina tulee kesäsin törmättyä pesiin ja oikea keino on rauhallinen poistuminen paikalta. itseltä se ei oo vielä onnistunu. täytyy niitäkin kuitenki kunnioittaa. tottakai ne söhäsee piikillä,kun luulevat pesän olevan uhattuna ja täytyyhän kotia puolustaa. jos joku tulis särkemään omaa taloa,niin ei siinä tumput suorana seistäs mekää. näin oon nyt alkanu miettimään. vielä en oo elävään pesään törmänny tänä kesänä,mut muuten on amppareita näkyny pirusti. - Nimetön
haaf kirjoitti:
varmasti niitten tehtävä ei oo pistellä ihmisiä. ne elää omassa yhteisössään ja omat tietyt elintavat ja tehtävät ne on niilläkin.
metsurina tulee kesäsin törmättyä pesiin ja oikea keino on rauhallinen poistuminen paikalta. itseltä se ei oo vielä onnistunu. täytyy niitäkin kuitenki kunnioittaa. tottakai ne söhäsee piikillä,kun luulevat pesän olevan uhattuna ja täytyyhän kotia puolustaa. jos joku tulis särkemään omaa taloa,niin ei siinä tumput suorana seistäs mekää. näin oon nyt alkanu miettimään. vielä en oo elävään pesään törmänny tänä kesänä,mut muuten on amppareita näkyny pirusti.PASKAKSI pesät, kuten jo edellä sanoin, vittu niistä ei ole mitään hyötyä. Ei edes linnut syö niitä, ja kasveissa ne pörrää pelkästään omaksi hyödyksi, ja ihmisten silmille tulee ilman syytä. Kyllä se on nii notta mehiläiset ja kimalaiset on niitä hyödyllisiä kavereita ihmiselle, ja puutarhalle, eikä kimalaista tartte peljätä, jos olkapäällä tepastelee.
- ulkona?
asialla kirjoitti:
Antakaa niiden vaan olla rauhassa ja siirtäkää pesät pihapiiristänne metsään. Voihan niiden päälle vahingossa astua, jos lentelevät sisään. Turha panikointi pois. Haloo......Kyllä sellaisina kesinä, kun ampiasia on paljon, on vitsit vähissä. Loppukesällä ja alkusyksystä niitä saa, varsinkin allergiset, pelätä kirjaimellisesti henkensä edestä. Marjojen ja hedelmien kypsyessä ampiaiset tunkevat joka paikkaan, mistä vain vähänkin makean tuoksua tulee. Silloin marjojen ja hedelmien poiminta käy melmein mahdottomaksi, kun ampiaiset tepastelee niiden päällä ja tulevat tokkuraisina päälle. Ja mitenkäs sä viet ampiaisen pesän metsään??!! Etpä ilmeisesti ole koskaan eksynyt ampparin pesälle. Siellä tarvitaan samanlaiset suojavarusteet kuin mehiläisten hoitajat käyttävät. Ja mitäs teet sitten, jos ampiaiset rakentaa pesän vaikkapa kuistin kattorakenteisiin oven lähelle? Kuljet ikkunasta, niinkö? Nää kaupunkien nuoret luontoaktivistit on niin kaikkitietäviä luontoasioissa, että ei tiedä nauraako vai itkeä niiden jutuille.
- pihapiiriin Ruskolla
Saman havainnon olen myös tehnyt meidän pihalla .
Pensaat täynnä amppareita !!?? ei ole ennen
moista ollut !- HYI!!
järkyttävää!!! inhoon kaikkia ampiaisia ym... ne on PELOTTAVIA!!
Kerrankin jotain hyötyä täällä pohjoisessa asumisessa :> ei haittaa jos muutama tänne asti vaeltaa..
- spol-dude
Siis 2cm pitkä vai levee?
- se on niin täynnä öttiäisiä...
Se puska on pituudeltaan: 12m ja siellä on noin 25 kärpästä 120 leppäkerttua 8 puskaampiaista
12 normaalia ampiaista. MUA ÄLLÖTTÄÄÄ! Ja mitä ne ampparit puskassa luuraa?? - kun ei ole
Ole iloinen niin kauan kuin niitä on. Siinä vaiheessa kun ei ole, kanattaa huolestua kunnolla.
- jouer
spol-dude kirjoitti:
ai onko sulla 2cm korkee tai levee muna??
- on...........
spol-dude kirjoitti:
pitkiä pihalla näkyy ,rakastavat muuten Juhannusruusuja :)
- myöskin
pensasaidan kukista keräs jotain.Noin 10 kpl jokaista kolmea aitametriä kohden.Nämä on emoyksilöitä,joten syksyllä taitaa olla amppuja paljon.
- ampparivihaaja
Ne ns. tavallisetki on ihan kamalia ku ne lähtee jahtaamaan vaikka kuinka juoksee pakoon :/ Fobiahan noista tulee, etenkin lapsuudenkokemusten kautta ... 11 pisti yhdellä kertaa ja yks pörrääjä löyty vielä päästä lääkärissä. Iyh!
- Vihaan niit!!!
Mua ne jahtaa vaikka kuinka paljon ku meillä on raparperiä ja siinähän on ihan sika isot kukat nii arvaa kerääkö se amppareit!!!! Ja ihanko en olis jo tarpeeks allerginen!!! Mua ei onneks pistäny niin monta mut yks ja se pisti kaulaan!!! Arvaa oliko henngitysvaikeuksii!!!! Mun siskolla pisti vielä enemmän ku sulla ja ne sattu koulus... Sil pisti 14 amppari!!! AMPPARIT ON IHAN SIKA HIRVEITÄ JA IDIOOTTEJA!!!
- ampiaineeeeen
Olkaa onnelisia että Suomessa on näitä pörriäisiä.
Muualla euroopassa niistä on pulaa ja se alkaa
näkyä ruuantuotannossa...- pepula
voisit reveta viemään niitä eurooppaan ja ottaisit lisukkeeksi muutaman pataljoonan sääskiäkin
- jenni--20
juu tosiaan kyseiset ampiaiset tuntuu valtaavan mun kämpän. porissa pieni 30 neliöine kämppä, joho paistaa koko päivä aurinko. joten olis kiva pitää ikkunoita auki, mut ei uskalla kun pienet ja varsinki nää suuret ampiaiset tykkää lentää sisälle... ja näistä pistävistä ötököistähä mä nii tykkään
- kehiin
Jos haluat pitää ikkunaa auki laita ikkunaan hyttysverkko.Ei pääse ötökät sisälle.
- Porista määkin
Saman huomannut!
Minäkin asun Porissa ja just tässä jonain päivänä mietein että mistä hitosta noi YLISUURET ampiaiset tulee..
niitä tulvii ihan solkenaan ovista ja ikkunoista.
En parane neuroosistani tänäkään kesänä :(
- =oD
yli 2cm... ihan hirveitä petoja!
ainaki ne ampiaiset mitä itse nään päivittäin ihan täällä suomen tantereella on about 3cm mittaisia... jooh et se siitä. on taas uutiset vähissä tms.- nuovielä
Pieniähän nuo vielä on, meilläpäin ampparit on normaalisti jotain viis senttisiä. Suurin minkä oon pyydystäny oli viistoistasenttinen, niille ei enää oikein kärpäslätkä riitä vaan ne pitää jo ampua haulikolla. Sisällä tosi tympeää hommaa, kun paikat on sitten hauleja täynnä :-(
- :oD
nuovielä kirjoitti:
Pieniähän nuo vielä on, meilläpäin ampparit on normaalisti jotain viis senttisiä. Suurin minkä oon pyydystäny oli viistoistasenttinen, niille ei enää oikein kärpäslätkä riitä vaan ne pitää jo ampua haulikolla. Sisällä tosi tympeää hommaa, kun paikat on sitten hauleja täynnä :-(
vittu kunnon menoo silel teillä päi! =oD
varmaa noiden kokemuksien jälkee naurattaa näiden hinarien itkut joistai helvewtin mokkapersius ötököistä =oD ...2cm... lol - Kollu
nuovielä kirjoitti:
siis.. mikään amppari ei voi olla 15 cm!! sellanenha söis vaikka jonku talitintin aamupalaks! ja jos rupeet jtn ötökkää ampuun haulikolla, ni saat olla aika master, ku jos katot kuinka kovaa ne pääsee, ni saa olla kovat refleksit.... 15 cm.. ei kyl..
Kollu kirjoitti:
siis.. mikään amppari ei voi olla 15 cm!! sellanenha söis vaikka jonku talitintin aamupalaks! ja jos rupeet jtn ötökkää ampuun haulikolla, ni saat olla aika master, ku jos katot kuinka kovaa ne pääsee, ni saa olla kovat refleksit.... 15 cm.. ei kyl..
tuli täst mielee ku nuorempana joku kaveri väitti kivenkovaa et oli pesä mis oli vitun isoja ampiaisia.. en kyl tiä, vois googlettaa
Kollu kirjoitti:
"Herhiläinen (Vespa crabro) on Euroopan suurin ampiainen. Herhiläiskuningatar on 25-35 mm pitkä, koiras ja työläinen ovat 18-22 mm.
Pesä on rakennettu pureskellusta kasvimassasta ja se sijaitsee useimmiten oksassa tai rakennuksen räystäässä.
Aikuiset herhiläiset hankkivat toukillensa ruoan pyydystämällä hyönteisiä.
Herhiläisistä on monia "vaarallisuusmyyttejä". Yksi kertoo että seitsemän pistoa tappoi hevosen, kolme aikuisen ja kaksi pistoa lapsen."
- ampiais kammo!
ihan hirveää. Oon allerginen ampiaisille saisivat painua sinne mistä ovat tulleetkin.
- yksi ampiaisfoobikko
Inhottaa ajatuskin,ei ole koskaan tosin pistänyt...
- gefa
On parin viikon sisällä kertaa tarjottu Raidia tuhti annos näille kavereille.
Yksi tavattiin suunnittelemasta alivuoralaissuhdetta keittiön kaapin yläsokkeliin,mikä on sikäli erikoista,että kerrostalon ylempiin kerroksiin harvemmin lentelee ylipäätään mitään ötököitä,saati sitten ampiaisia. - NÄYTTIKÖ
edes passinsa tullessa suomeen?
- Mane-
Eipä kai.. VITTTTDDDU MAANPAKOLAISI vai mitä vittu ny onkaa.... : D
- ampiaisen metsästäjä
Apua än pihassa on valtava puska ja epäilen, että ne ampiaiset muuttaa siihen.Siinä asuu muutenki jo ampiaisia ja mua on pistäny yks niistä saa nähä pistääkö noi jätti ampiaiset mua.
- joku
hyi, oikeesti mä näin täänää 2 sellasta isoo ampparii ,((
- Nimetön
Heräsin viime viikolla aamuyöstä siihen kun julmetun kokoinen ampiainen pörräsi avoimesta parvekkeen ovesta sisään. Seuraavana ja sitä seuraavana päivänäkin niitä julmettuja pörriäisiä eksy parvekkeelle.
"...kesällä ikkunoita ei saisi pitää kovin kauaa auki, sillä ampiainen tulee hyvin nopeasti sisälle asuntoon ja alkaa rakentaa pesää muun muassa verhoihin."
Että hikoilkaamme asunnoissamme vain, jotta venäjän pörriäiset saavat rauhassa lennellä ulkona, että terveisiä vain kaakkois-suomesta! - Paris
Olen kertakaikkiaan niin höpsö, että kammoan amppareita ja monia muitakin ötököitä. Minua ei ole koskaan pistänyt mikään ötökkä, ja mitä enemmän ikää tulee, sen ötökkäkammoisemmaksi tulen..
- mitähän muuta
Mitähän muuta sieltä vielä tuleekin...
Ensin Coloradokuoriaiset sitten hirvikärpäset, verenimijäperhoset ja nyt nämä...
Ai niin, ne halvat huorat 90 -luvun alussa meinasi unohtua...- göh göh..
niinpä niin..puhumattakaan itä-naapurin metsäpaloista joista levisi niin "mukava" kitku ja katku viime kesänä tänne kotosuomeen..eikä niitä oo ees kukaan siel sammuttelemassa...
- veera_
voi ei mä pelkään niitä muutenkin ja nytt ne on viell isommat voi ei .... :(
- ...
joo on noit jättiampiaisia tullu jo tapettuu useita ja pistoksiakin niiltä saatu runsaasti :)
- :(((((
Olen allerginen tuollaisen pörriäisen pistolle, voin kuolla siihen D: Estäkää tuollaisen pörriäisen leviäminen, jos mitenkään pystytte :( KIITOS!!!
- mosu
kivaa kun tulee lisää ampiaisia ja niitä voi taas katsella kun ottavat mettä kukkasista
- abcdefghijklmn
Hyi pelkään niin paljon ampiaisia että!! Jos esim olisin kirkossa ja sinne tulis ampiainen mun luo mää alkaisin kiljumaan ja juoksisin pois! Kaikki sanoo että ei ne tee mitää, mutta minkä sille mahtaa että niitä pelkää..? :// Viime kesänä ku pyöräilin nii lensi huuleen ampiainen ja ku koitin kädellä ottaa pois ku säikähin nii se pisti, kiva huuli oli kyl sen jälkee. :DD Että kiitos ampiaisista Venäläiset :>>
- ihana ampiainen
No ei mun kesää kyllä ampiainen haittaa - enemmän ehkä pullonsirut ja muu ihmistoiminta. Upeaa kun tulee uusi, kiinnostava laji Suomeen. Pölyttävät varmaan mallikkaasti meidän puolukankukkia ja muuta semmoista. Tervetuloa :)
..on tänä kesänä eksynyt kaksi kappaletta jotain isohkoja pörisijöitä, ovat ilmeisesti tulleet verkossa olevasta pienestä reiästä sisään. Ja molemmat sitten katosivat ennenkuin ehdin aloittaa niiden jahtaamisen, ovatko ne niin taitavia että lopulta löytävät sen kulkuaukon uudestaan?
- gefa
Että meille yritti majoittua yksi noita kavereita kaittiön kaapin yläsokkeliin.
Tämä pörriäinen oli juuri tavallista isompi,lenti suoraan parvekkeen ovesta sisään ja katosi, joten aloin seurailla sen lentelyä ja silloin näin minne se aina katosi.
Oli jo hyvällä mallilla se asuipaikan rakentelu siellä kaapin yläkerrassa, joten tarjosin sille vähän Raidia deodorantiksi ja johan tokeni...
Kannattaakin katsella,ettei ne "katoa" johonkin koloihin rakentamaan pesää, niin kuin meillä...
- Juupajuuu
Taas yks pörriäinen lisää Suomeen. Alkaa vähäsen sappi kiehua.... Mikään pörriäisparvi ei kohta riitä...
- Kesä ja pörriäiset
Ymmärrän niitä, jotka ovat allergisia ja ovat siksi huolissaan. Mutta tuskin ne pimpparit ihmisten kimppuun laumoittain pörrää. Joten minä ainakin otan ihan rauhallisesti. Pienestä asti olen maalla pörriäisiin tottunut ja nyt kun asuu kaupungissa, niitä on loppujen lopuksi aika vähän maaseutuun verrattuna...
- ....
On niitä yksittäisiä ampiaisia, jotka alkaa pyöriin ympärillä, nähty!
- voih...
Lisääkö tulee jotain ampparinkin jälkeen? Kohta alkaa lähellä muhia lisää hyöteisiä jossain ja isoja.
Kyynelyökkönen ja jättiamppari jo lyhyen ajan sisällä. Kohta on oikea viidakko.
Viime yönä näin pihalla ison perhosentyyppisen lentävän... mikä sekin oli... sellaisia ötököitä näkee jo muutenkin jotka ei tuttuja ja isoilta näyttää hyih
Joopa. Liioittelinko nyt... vai voiko skenaario olla noin -ilmastonmuutos?- menee (ovat tulleet)
sinne(tänne), missä on ravintoa saatavilla.ei paniikkia. noilla pörriäisillä taitaa olla paniikki, kun on NÄLKÄÄÄÄÄÄPÖR------------------------------------------PÖR
- irrational fear
Olen aikuinen mies mutta pelkään ampiaisia ym. öttiäisiä. Menen aivan paniikkiin jos ampiainen lentää sisälle taloon, onneksi ne usein älyävät itse lentää heti ulos. Viime kesänä hiuksiin lensi isohko mehilläinen ja huitaisin sitä kädellä pois. Se tarttui sormiin ja pisti. Ei sattunut paljon, mutta jälkijomotus oli tuskallisempaa!
- cccp..
seuraavaksi. Tai joku sapelihammastiikeri muunnos.
- paavo puska
kauheeta olen algeria ampiaisille pelkääm kauhiasti
- ötökkämies
seuraavaksi vaikka scorpioni .
- dorelina
Hyi helkkari mitä otuksia tänne suomeen taas raahautuu... Oon huomannu että meidän autoon (joka on parkissa syreenin vieressä) on muuttanut jo kolme ampiaista ja aina ne on pitänyt nirhata, mut ne ei ole kovin kilttejä. Et tosiaan kiitti vaan naapurimaalle!! JES!!
- Uhriksi joutunut
Hirvittävältä kuulostaa, että tällainen laji valtaa maamme. Olen muutenkin kammoinen ampiaisia kohtaan. Usean kerran on pistänyt ja pahaa on tehnyt. Jos eksyy sisään lentelemään, niin onhan se sähkölätkäkin keksitty ja takuulla saa amppari sellaisen tällin, että siihen loppuu lentäminen.
- Sen siitä saa
Joopajoo. Sen siitä saa, kun saastuttaa miten sattuu. Onhan se ensin
kivaa kun on lämmintä, mutta sitä muka kun ilmasto lämpenee,
niin näitä kaikenlaisia ötököitä ja ökkömönkiäisiä alkaa
kotiutua myös Suomeen.
Kohtaa saadaan varmaan nauttia kunnon kokoisista torakoista, skorpioneista
ja isoista hämähäkeistäkin. Ehkä saadaan muutama myrkyllinenkin
hämähäkkilaji kaupan päälle.
Herhiläispesää en kyllä naapuriini haluaisi. Pistävät jonkin
verran ilkeämmin kuin amppari ja kaiken lisäksi sitä myrkkyäkin
riittä monin verroin enemmän. Isojakin ovat, perkeleet.- Dinzzi
Jep ilmastonmuutoksen syytä. Saasteiden ansiosta ilmakehä paksuuntuu ja silloin se ei päästä UV säteilyä pois, vaan sitä enemmän UV säteilyä jää maahan. Ja se sulattaa jäätä, joten makeaa vettä pääsee meriveteen, jolloin Glofvirta menee sekaisin... (minun tietääkseni)
ja se merkitsee sitä, että ilmasto muuttuu! Joissain saattaa olla kuivaa ja joissakin on taas tulvia!!
Ilmastonmuutoksen arvioidaan muun muuassa:
-nostavan merenpintaa hukuttaen monia saarivaltoita ja alavia rannikkoseutuja
-Pienentävän luonnon monimuotoisuuttta
-Heikentävän satoja monilla alueilla
-Lisäävän tai voimistavan äärimmmäisiä sääilmiöitä , kuten tulvia, kuivuuskausia ja pyörremyrskyjä.
-Laajentavan trooppisten tautien, kuten, malarian levinneisyyttä
Suomessa ilmastonmuutos merkitsee todennäköisesti keskilämpötilojen kohoamista. Toisaalta ilmiö saattaa heikentää pohjoiseen lämpöä tuovaa Golfvirtaa, mikä voisi jopa kylmentää maamme ilmastoa.
Kannattaa käydä sivulla http://www.ilmasto.org/
Sieltä saat lisää tietoa ja siellä on vielä pelikin! :) - Dinzzi!
Jep ilmastonmuutoksen syytä. Saasteiden ansiosta ilmakehä paksuuntuu ja silloin se ei päästä UV säteilyä pois, vaan sitä enemmän UV säteilyä jää maahan. Ja se sulattaa jäätä, joten makeaa vettä pääsee meriveteen, jolloin Glofvirta menee sekaisin... (minun tietääkseni)
ja se merkitsee sitä, että ilmasto muuttuu! Joissain saattaa olla kuivaa ja joissakin on taas tulvia!!
Ilmastonmuutoksen arvioidaan muun muuassa:
-nostavan merenpintaa hukuttaen monia saarivaltoita ja alavia rannikkoseutuja
-Pienentävän luonnon monimuotoisuuttta
-Heikentävän satoja monilla alueilla
-Lisäävän tai voimistavan äärimmmäisiä sääilmiöitä , kuten tulvia, kuivuuskausia ja pyörremyrskyjä.
-Laajentavan trooppisten tautien, kuten, malarian levinneisyyttä
Suomessa ilmastonmuutos merkitsee todennäköisesti keskilämpötilojen kohoamista. Toisaalta ilmiö saattaa heikentää pohjoiseen lämpöä tuovaa Golfvirtaa, mikä voisi jopa kylmentää maamme ilmastoa.
Kannattaa käydä sivulla http://www.ilmasto.org/
Sieltä saat lisää tietoa ja siellä on vielä pelikin! :)
- hassu
mikä sellainen on?
tulee sieltä itärajan takaa joskus jotain hyvääkin.
ihmeaine ihmeellisessä muodossa ja parantaa vaivan kun vaivan näemmä.
http://volgansieni.blogspot.com/2006/04/listaa-volgansi eniteen-hydyist.html - ärsyyntynyt.
ampiaiset ovat lihansyöjiä joten sääsket ,paarmat ja kärpäset kohtaavat noutajan ampiaisen tavatessaan..
- spooky
Onkohan ne ölliäiset kerinneet lounaisrannikollekin asti, kun olen ollut huomaavinani niitä pörräävän vähän väliä ympärillä ulkona ollessa. Selvästi normaalia enemmän, vaikka täytyy sanoa että en aiemmin ole kauheasti kytännyt amppareiden esiintyvyyttä. Hysteerisenä saa juosta pakoon...En tiedä mikä niissä niin pelottaa, mutta ei siinä paikallaan osaa olla kun pirulainen pörisee niskan takana!
- yläkerran nassesetä on hyvi...
luonto oireilee , kun ihminen jatkaa saastutusta ja luonnon riistoa - kaikki vaikuttaa kaikkeen , myös kasvihuoneilmiön aiheuttamat ilmastonmuutokset ja öttiäisten tuntosarviin särähtää ilkeästi ilmassa sinkoilevat signaalit ja säteet . . . herkät menee sekaisin , pakkaan kassin ja muutan eri planeetalle minäkin , adios amigos !
- spooky
yläkerran nassesetä on hyvi... kirjoitti:
luonto oireilee , kun ihminen jatkaa saastutusta ja luonnon riistoa - kaikki vaikuttaa kaikkeen , myös kasvihuoneilmiön aiheuttamat ilmastonmuutokset ja öttiäisten tuntosarviin särähtää ilkeästi ilmassa sinkoilevat signaalit ja säteet . . . herkät menee sekaisin , pakkaan kassin ja muutan eri planeetalle minäkin , adios amigos !
Joo, valmiina lähtöön myös!
- ihan
hirveää. pelkään tavallisia ampiaisiakin ihan kamalasti (muita ötököitä kyllä siedän, mutta ampiaisia en...) ovat jo sen näköisiäkin että puistattaa.
auta armias, jos vielä puolta isompia tänne tulee. huh huh..:( - viki36
Puutinin uusi biologinen ase suomea vastaan taas näköjään hirvikärpästen ja vamppyyriperhosten lisäksi..perkele!.mitähän seuraavaksi tulee?
- ne kohta kuitenki hyytyy..
niinku kaikki venäjän suunnasta aiemminkin tullut.
- RJR
Eikö ole tullut sen verran luettua maantietoa, että meillä on pisin maaraja Venäjän kanssa. Jos sulla on hivenenkään älyä kai ymmärrät mitä se merkitsee. Hyönteiset eivät tunne rajoja, esim. Tappaja mehiläiset lisääntyvät vaivatta
pohjois-amerikassa, Usa, Meksiko ym. maat ovat saaneet sen vaivakseen. Maailma on pyöreä, jos ymmärrät ja uskot. - ....
ne kohta kuitenki hyytyy.. kirjoitti:
niinku kaikki venäjän suunnasta aiemminkin tullut.
Talvehtii vaan pesissään?
- ----------
RJR kirjoitti:
Eikö ole tullut sen verran luettua maantietoa, että meillä on pisin maaraja Venäjän kanssa. Jos sulla on hivenenkään älyä kai ymmärrät mitä se merkitsee. Hyönteiset eivät tunne rajoja, esim. Tappaja mehiläiset lisääntyvät vaivatta
pohjois-amerikassa, Usa, Meksiko ym. maat ovat saaneet sen vaivakseen. Maailma on pyöreä, jos ymmärrät ja uskot.maailma ei ole pyöreä,se on soikea
- jo tähän mennessä
tuollaisia isoja amppareita10-11 kpl parin päivän sisään...niitä on ihan mielettömän paljon ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
- Nimetön
jep, samoin. koko ajan saa listiä.. noita amppareita. en pidä niistä, käy ne kimppuun
- ...
Meillä on myös ihan sama juttu. Niitä tulee vaan sisään ja listinyt myös ainakin 5.
Ja tosiaan, ei ne mistään pienimmästä päästä kyllä ole.
Itse olen Porista.
- tebe
Venäjältä, tuolta maailman suurimmalta kaatopaikalta, tulee aina kaikkea kivaa.
Viime kesänä tuli tuutin täydeltä savua, tänä vuonna kaikenlaisia lentäviä vitutuksia.
Mitähän kivaa itäinen kehitysmaa-naapurimme suo meille ensi vuonna?- hassu
http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id62320.html
ehei, ei tuo savustus mihinkään ole loppunut, kunhan vetää hieman henkeä välillä.
näin saamme kompensoitua tupakointikiellon vaikutukset.
viekö mahorkka voiton kuitenkin!!
- kauhuissaan
ei tommosia sais olla ne pitää hävittää!
- jussiTre
Polttoöljyyn kastettu superlonin pala kiinnitettynä laudan palaan joka taas kepin nokassa.
Siinä hyvä konsti hävittää pesänalkuja. Eivät ala rakentamaan samaan kohtaan uudestaan kun haisee polttoöljy. Ja ne jotka saa ölyä siivilleen ei kohta lennä.
- ovelain
Jähmetän ne hiuslakakalla ja sit tapan.. on tullut monesti tapettuu sata lehdelläkin esim bussissa.
Mä olen allerginen niille, se pisto voi olla multa henki pois... joten suosin mustia vaatteita. - mukavaa
Ensin hirvikärpäset ja nyt tämmösiä mitähän tästä tulee kun ei voi mennä enää marjaan ollenkaan.
- hetya
Apua... ny iskee paniikki... mä en enää ikinä poistu kotoa... pelkään ampiaisia ihan sairaasti muutan jonnekkin etelä-navalle pakoon niitä otuksia
- Harrastelija biologi
Liiskaksi vaan kaikki ötökät, jotka tulevat lähietäisyydelle. Kärpäslätkä, sähkölätkä, pitkäliekkinen sytkäri, spraymyrkky, bensa ja akkuhappo ovat kaikki käyttökelpoisia. Painepesurilla lentää isommatkin pesät taivaan tuulin. Hyönteisiä riittää enemmän kuin koko ihmiskunta ehtii listimään.
- Niitä riittää
Hyönteisiä ei tosiaan kovin helposti saa hävitettyä, jos ne
johonkin päättävät pesiytyä.
Muut eläimet ovat vain murto-osa hyönteisten määrästä. Lajejakin
on tuhottomat määrät, vaikka täällä Suomessa ei niitä vielä
järjettömästi olekkaan.
Jos pimpparit ovat sitä mieltä että Suomessa on kivaa ja
täällä on ruokaa, niin sitten niitä tulee miljoonittain.
Ei siinä paljon pari lehdellä tapettua paina, kun aina löytyy
uusi mönkiäinen niskaan pörräämään tai peiton alle mönkimään. - hassu
Niitä riittää kirjoitti:
Hyönteisiä ei tosiaan kovin helposti saa hävitettyä, jos ne
johonkin päättävät pesiytyä.
Muut eläimet ovat vain murto-osa hyönteisten määrästä. Lajejakin
on tuhottomat määrät, vaikka täällä Suomessa ei niitä vielä
järjettömästi olekkaan.
Jos pimpparit ovat sitä mieltä että Suomessa on kivaa ja
täällä on ruokaa, niin sitten niitä tulee miljoonittain.
Ei siinä paljon pari lehdellä tapettua paina, kun aina löytyy
uusi mönkiäinen niskaan pörräämään tai peiton alle mönkimään.ulkomaanmönkijöitä, tämä pitäisi olla jokaisella neidolla tiedossa.
karmea on tautivaara ja jälkiseuraamukset hyvin vakavia.
- jos ampiaset katoavat ihmis...
ON TULLUT PALJON AMPPAREIDEN KATOAMISIA !!!!!! se on vakavaa koska me tarvitsemme niitä !!!!!!!!!!!!!
- Nimetön
Saat viedä ihan ilmatteeks, eka on normaali omenan kokoinen, ja toinen on vähän reilu jalkapallon kokoinen. Näet sitte kerrostalo kämpässäsi, kuinka kivoja ne on. Molemmat pesät ovat kulkureitillä piha piirissä. Pidä kiirettä sen noutamisen kanssa, tai saat vain jämät, jotka jää jäljelle niistä kun pistän ne paskaksi.
- myvs
Oliko ampiaiset aikaisemmin alle kaks senttisiä!? mun mielestä ne on kyllä nyttenkin aika isoja, jopa kaks senttisiä.. onko se niin iso juttu kuitenkaan?
- marjo89^^
allergioiden kannalta ei hyvä.. jos tavallinen ampiainen voi tappaa.. ei mitään isompia enää tarvittais..
- my ass
aijaa... ovat ampiaiset sitten kutistuneet hemmetisti, jos tavalliset ovat mukamas alle 2cm. ja luultavasti törmäsin kyseisiin pensasampiaisiin Hartolassa, ja nämä yksilöt olivat kyllä yli 3cm pitkiä, eivätkä kyllä mitään herhiläisiä olleet. Vai mitataanko ampiaisista vain se perse?
Mikähän otus oli Bulgariassa käydessäni? Tuli parvekkeelle lähentelemään minua, Iskin koukun sydänalaan sille. Lähti lenteleen vähän koordinaatit sekaisin. Oli kuin ampiainen mut noin 5cm pitkä.
- HUNAJAKATO
...Onks' näillä jotain tekemistä keskenään. Lähtiks' ne ampparit USA:sta Venäjälle, lihosivat siellä, ja sitten jatkavat muualle Eurooppaan.... Siis miten tää ny on ? Varmaan ei oo vastausta. Aika on IHMEIDEN !
- miksuh.
Oot tainnut nukkua koulussa biologian tunnilla. Ampiaiset ei kerää mettä eikä valmista hunajaa, mehiläiset tekee sitä hunajaa. Sitäpaitsi USA:aa ja länsieuroopassa on koetellut nimenomaan mehiläiskato, ei ampiaiskato.
- miksuh.
Oot tainnut nukkua koulussa biologian tunnilla. Ampiaiset ei kerää mettä ja valmista siitä hunajaa, mehiläiset tekee sitä hunajaa. Sitäpaitsi USA:aa ja länsieuroopassa on koetellut nimenomaan mehiläiskato, ei ampiaiskato.
- Nimetön
kokonaan maan päältä. Ampiaiset hyökkäilevät jatkuvasti silmille ilman mitään erityistä syytä, enkä näe niillä olevan mitään hyöty käyttöä. Ajat sitten ruohoa, istut pihakeinussa, niin kohta siihen tulee ampiainen, ja yrittää hyökätä, eikä siinä tarvitse tuoksua millekkään, tai syödä mitään, mikä ampiaisia kiinnostaa.
Itse teilaan välittömästi ampiaiset, kun niitä näen.
Kimalaiset ja mehiläiset taas pelastan kastelu vesi saaveista, tai sisä tiloista paljain käsin, eikä ne hyökkää tai pure lainkaan. - SYYTÄ PANIIKKIIN!!!
Kuvia Suurista Vespuloista ja muista jättiläisampiaista. Niitä oli jo lauantaina helsingin kadut pullollaan eikä voinut tietää, milloin pörähtää seuraava kiusankappale. Onneksi eivät pistäneet! KAUHEITA! KÄÄK!
http://tinyurl.com/yp6lef
Täältä löytyy lisää asiallista tietoa ampiaisista!
http://www.atenakustannus.fi/index.php?pagecat=3&page=kirja&kirjaluokka_id=4&kirja_id=32
Luulin kyllä että noi oli Italiasta tai jostain muualta etelästä eikä Venäjältä! HUH!- sotilaat rajalle ja
hätätilahallitus. Poikkeuslait voimaan - ulos EI SAA MENNÄ eikä ikkunoita avata. Ja mikä tarkeintä MUISTAKAA OLLA SYÖTTÄMÄTTÄ JA J U O T T A M A T T A niitä vihulaisä. Viivasten perään ne on persoja!!!
- huh huh!
en tajunnut, että ne on noin isoja!
- laile
hyi hitto, mulla on ampiais kammo,siis tosi paha sellainen, niin ei todellakaan oltais tarvittu niitä lisää tänne, nooh toiset grillaillee ulkona ampiaisten keskellä niin jos mä tyydyn kattelee ikkunasta.
- kauheeta..
viime kesänä näin ekan kerran herhiläisen.. äiti tuli vaa sanomaa et "tulkaa kattomaan mitä täällä on" se oli suoraan ku jostai kauhuelokuvasta! se pörräs ympäri huonetta ja oli ihan älyttömän pelottavan näkönen. sit ku se meni ikkunaan, nii suihkutettii siihen spreitä ja se ei ollu moksiskaa. lopulta litistettii se ikkunan väliin. mie en enää ikinä haluu nähä semmosta! sit jos se vielä pistäs, nii pitäs ottaa kyypakkauksesta tabu! HYI
Itellä on aivan sairas ampiaiskammo (ykskään ei oo koskaan pistänyt, siksi pelottaa), ja jos tommonen megamppari tulee mun kädelle saan varmaan sydärin.
Kimalaisia/mehiläisiäkin kammoan vaikka sanotaan ettei ne pistä tai pure. :S
Onneks noita jättiamppareita en oo nähnyt vielä täällä Hämeenkyrössä, mutta kai ne tännekin aikanaan tulee. :(vau 2cm...helkutti nuo tavallisetkin ampiaiset on reilusti isompia ku 2 cm...no kyllä pelottaa hurjasti..ties millasia rektaaliamppareita ne on jotka menee pepunsisään ja pistelee sinne.
Meinaa tavalliset ampiaiset jo pistelee peppuun, niin mitenköhän noi niinsanotut "jättiampiaiset" tekee ku ne mahtuu paljon pienempiin paikkoihin..- Allerginen :(
Olen allerginen tuollaisen pörriäisen pistolle, voin kuolla siihen D: Estäkää tuollaisen pörriäisen leviäminen, jos mitenkään pystytte :( KIITOS!!!!
- OHJE ? lyhyesti...
Kerro nyt mitä pitää mukana, jos tuo karmeus pistää ? Oliko se antihistamiinitabletti ja mitä muuta ? Kun, eihän sitä koskaan tiedä milloin onkin tullut allergiseksi. Minua amppari pistänyt lapsena eikä koskaan aikuisena.. en edes tiedä... Hui.
OHJE ? lyhyesti... kirjoitti:
Kerro nyt mitä pitää mukana, jos tuo karmeus pistää ? Oliko se antihistamiinitabletti ja mitä muuta ? Kun, eihän sitä koskaan tiedä milloin onkin tullut allergiseksi. Minua amppari pistänyt lapsena eikä koskaan aikuisena.. en edes tiedä... Hui.
ku mitä kotimaisen ampparin myrkky?
- Allerginen :(
OHJE ? lyhyesti... kirjoitti:
En ole oikein varma, mutta itse pidän mukanani aina antihistamiinia ja särkylääkettäkin jos siihen särkee kauheesti. Mut pitäis ilmeisesti olla mukana kortisooniakin. Ja tietty mul on mukana kännykkä jos oon yksin liikkeessä ja tuo paholainen pääsee pistämään. Itse olen hyvin lievästi mehiläiselle allerginen, joten en ole saanut lääkäriltä EPIPEN-kynää mehiläisen piston hoitoon, mutta jos olet mehiläisellekkin vahvasti allerginen, pyydä lääkäriltä tuollainen kynä.
- Kysyin tässä yhteydessä
Allerginen :( kirjoitti:
En ole oikein varma, mutta itse pidän mukanani aina antihistamiinia ja särkylääkettäkin jos siihen särkee kauheesti. Mut pitäis ilmeisesti olla mukana kortisooniakin. Ja tietty mul on mukana kännykkä jos oon yksin liikkeessä ja tuo paholainen pääsee pistämään. Itse olen hyvin lievästi mehiläiselle allerginen, joten en ole saanut lääkäriltä EPIPEN-kynää mehiläisen piston hoitoon, mutta jos olet mehiläisellekkin vahvasti allerginen, pyydä lääkäriltä tuollainen kynä.
kun "aihe tuore". Juuri noin ajattelinkin, että voin varustautua silloin kun olen vaikka mökillä. Minua amppari on pistänyt lapsena ja kaikki sujui hyvin! Mutta koska isäni oli vanhana ampiaisille erittäin allerginen, niin on tullut mieleeni, ettei sitä tiedä vaikka nyt vanhempana minäkin tuon herkkyyden saisin.(?) Mitenkä sen voisikaan etukäteen tietää?!! Ei sitä voi noin vain kokeilla, että kestänkös ötökän piston - vielä. Isäni siis muuttui vasta vanhoilla päivillään allergiseksi ampiaisenpistolle.
Juu, kyllähän siinä apua ehtii hälyttämään, jos huomaa oireistoa alkavan mahdollisen piston jälkeen. - Heippa ja hyvää ampparitonta kesää vaan ! - Allerginen :(
Kysyin tässä yhteydessä kirjoitti:
kun "aihe tuore". Juuri noin ajattelinkin, että voin varustautua silloin kun olen vaikka mökillä. Minua amppari on pistänyt lapsena ja kaikki sujui hyvin! Mutta koska isäni oli vanhana ampiaisille erittäin allerginen, niin on tullut mieleeni, ettei sitä tiedä vaikka nyt vanhempana minäkin tuon herkkyyden saisin.(?) Mitenkä sen voisikaan etukäteen tietää?!! Ei sitä voi noin vain kokeilla, että kestänkös ötökän piston - vielä. Isäni siis muuttui vasta vanhoilla päivillään allergiseksi ampiaisenpistolle.
Juu, kyllähän siinä apua ehtii hälyttämään, jos huomaa oireistoa alkavan mahdollisen piston jälkeen. - Heippa ja hyvää ampparitonta kesää vaan !En kyllä tiedä :/ Itselläni allergia vain ilmeni joskus aivan pienenä, tuskin muistan, mutta sain kamalan reaktion pistosta. Pistoksellahan se allergia ilmenee. Tuskin sitä voi muuten tietää onko allerginen vai ei. Mutta jos epäilisin allergiaa, ottaisin kyllä kaiken varalta mukaani antihistamiiniä kaiketi.
- tempuli
Mun ope sanoi että kymmenen vuoden päästä tulee malarian hyttysiä suomeen.
- AUTTAA ASIAAN....
JA TULTA PERSIISEEN.....ampareille!""
- Nimetön
ensin hyökkäävätlokit,karhut tepastelevat kotiovilla pelottelemassa,hirvet säntäilevät kaduilla ja huuhkajat lentävät urehilutilaisuuksiin.
sitten vielä nämä jättiampiaiset!
valtaavatko eläimet maailman...
ne kostavat meille ihmisille kaiken pahuuden?!!!
...pelottaa.... - olematon oskari
Kyllä toosi paljon pelottaa 2-senttiset ampparit. Kattokaa ihan suomalaisia ampiaisia, nekin on yli 2-senttiä pitkiä. Hohhoijaa, hankkikaa elämä!!!
Mä siis pelkään amppareit ja hämähäkkejä , mehiläisiä ja näitä pörriäisiä vaikka oonki poika 9v. Mutta onko noi hitsin pehko ampparit vaaraallisempi ku tavalliset??
- hus pois!
Eilen hätistin ampiaisia koko illan kun piti pitää ikkunaa auki. En katsonut olivatko kotimaisia vai tuontitavaraa... ;)
Ei kuitenkaan lisää mitään tollasia, yhden kesän tuhokampanja ja homma on siinä. Jos ei niin täällähän ovat ja pysyvät sitten tuhat vuotta, onko takeita ettei syrjäytä kotimaisia amppareita tai jotain muuta pistiäistä!
Kyyt ja suomiampparit riittää! - Testattu
päästä noista vintiöistä on hankkia halpis kaupasta muutamalla eurolla "sähkömaila" (pienen tennismailan näköinen kapistus, toimii patterilla ja tainnutta hetkessä ötökän kuin ötökän, myös verkot ikkunoihin on pakko hankinta.
- pikkulapsi.
sori että laiton saman jutun. En lukenu sun xD
- Huolestunut jo aikaa sitten
Sitä se ilmastonmuutos teettää, sanokaa mun sanoneen. Kohta on varmaan jo myrkyllisiä hämähäkkejäkin ym. Suomessa. Kulutetaan kaikki innolla lisää eikä ajatella luontoa!!!
- gefa
Vähän lämpenee ja ei tarvitse suurinta osaa vuotta kulkea hanuri huurussa, ei ole huonompi käänne, ökkiäiset voisivat kyllä pysyä silti ihan kotimaassaan...
- herää!!
gefa kirjoitti:
Vähän lämpenee ja ei tarvitse suurinta osaa vuotta kulkea hanuri huurussa, ei ole huonompi käänne, ökkiäiset voisivat kyllä pysyä silti ihan kotimaassaan...
taas pahimman luokan urpo joka ei ole viitsinyt tai osaa ottaa asioista selvää. Suomiko on joku SAARI toisessa ulottuvuudessa muusta maapallosta, jossa vain "vähän lämpenee"! Sanotaan nyt vaikka edes yksi että jos menee yhtään sellaseks mitä ennustetaan niin esim.jo maailmantalous kärtsähtää ja pahasti. Tiesitkö edes että Suomi on yksi maailman riippuvaisimmista maista sellaisesta kuin ULKOMAANKAUPPA ja sillä vauraus tänne luodaan? Toinen alku voisi olla että googlaa jostain kartta mitä tarkoittaa merenpinnan nousu vaikka edes muutamalla metrillä, saatat vähän yllättyä.
- zzxcee
Sehän varmasti on yksi syy. Ja koska nyt jo niin lyhyet ja leudot talvet, niin on paljon enemmän ötököitä ja tuhohyönteisiä, jotka pilaavat esim. viljasatoja, metsiä ym.ym. Nämä erittäin tärkeitä elannonmuotoja suomalaisille. Ja tätä tahtia varmasti tulee kaikennäköisiä myrkkyötiäisikin. Miettikää ja ajatelkaa ihmiset edes vähän, vaikka aina ei jaksaisi ja viitsisi. Sitä ei tarpeeksi voi jankuttaa, mutta pienestä syntyy iso joten jokaisen panoksella on merkitystä. :)
- -jesus-
ei nuo puskajussit vielä mitää. frontataa siihen asti että ilmasto lämpenee herhiläisille sopivaksi. ;) niille jotka ei tiedä, euroopan herhiläinen on maanosamme kookkain ampiainen (työläiset 1.8 cm - 2.2 cm) . maailman suurin taas aasianjättiherhiläinen (työläiset 2.7 cm - 4.5 cm).
- pikkulapsi.
paska! Ensin tuli ne vampyyriperhoset ja nyt nää! Seuraavaks varmaa tulee jotain saakelin anakondii!
-pikkulapsi. - pikkulapsi.
ostakaa semmonen tennis mailan näkönen sähkö juttu, jos sen laittaa päälle niin narut (raudat siinä jutus) tulee sähköseks ja jos sillä osuu vaikka semmost ampparii niin se delaa
-pikkulapsi. - vielä..
olin viikonloppuna Kuhankuonolla ja siellä ainakin niitä taisi jo olla.. Jumalattoman kokoisia ja pitävät kovaa ääntä.. Sitkeitäkin ovat, ei kuole millään.. vielä päättömänäkin yrittää pistää. Vielä ei noi pörriäiset pelota, mutta kun ilmasto muuttuu tarpeeksi kuumaksi ja kosteeksi ni sitten tulee ne pään kokoiset hämähäkit mitkä syö lähes pikkulapsia.. yäkkis..
- -VETTI
En tiedä mistä johtuu, että inhoan ja kammoan nimenomaan ampiaisia. Mehiläiset ja etenkin leppeät kimalaiset ovat oikein mieleisiäkin, mutta ampiaiset... Kill, kill, killllllllll!!!!
- qwerqwerf
en pysty tällähetkellä pitämään ollenkaan ikkunoita / ovea auki koska samantien on sisällä tusina amppareita (no ei ihan). Onneks kohta kehikko ikkunaan & hyttysverkkoo :p
Yks aamu heräsin siihen ku amppari pisti, ei ollu kivvaa :[
ja helevetin ison olosia ollu muutama sisällä. Tälle kesälle tappanu sisään varmaan joku 15 ampparia. viime kesänä en tappanu yhteensäkään noin montaa..- niin myös Oulunkylässä !
Tosi-isoja ampiaisia listinyt viikonaikana kaksikymmentä ja lisää on tulossa ei näytä loppuvan.
Ihmetelen ampiaisten sisääntuloa,kun ne yleensä pyrkivät syksyllä vasta sisälle .
Ampiaiset ovat tavallista kookkaampia ,tosin ei niin akresiivisia ja verhoista näyttää tykkäävän.
- :))
Tuleehan sieltä venäjältä päin jotain hyvääki 8) Voinki koko pitkän loma aikani listiä lihonneita amppareita :D
- :))
Miksi pelätä jo valmiiksi? :o Jos pelkäät isoja amppareita tai ihan "normaaleitakin" amppareita niin pelkää niitä vasta sitten ku tulevat lähellesi! Ei se mariseminen auta kun kohtalon kylmä käsi on iskenyt!
- garry-
Suurin syy on ilmastonmuutos.Siinäpä on suurin syy miksi tänne alkaa leviämään kaiken näkösiä eläimiä..
- nimetön3
mitä väliä,jos tänne leviää jotain typeriä ampiaisia?? ei mua ainakaan haittaa.. en kato enää ikinä tätä viestiä,joten turha vastata
- garry-
Vai sillai..
- nimetön3
kyllähän kaikki muutkion niitä kestäny,joten eiköhän meki)??
- nimetön3
on maailmassa suurempiakin ongelmia!!
älkää ihmiset vaan itteenne ajatelko- garry-
No joo onhan niitä .. mut kuhan ees omatkin ongelmansa hoitaa..
- garry-
garry- kirjoitti:
No joo onhan niitä .. mut kuhan ees omatkin ongelmansa hoitaa..
......
- dsuhnfikfnhdds
mitä vielä näitten kahden ällöttävän pörriäísten lisäksi dinosauruksia jääkarhuja
- rennosti vaa
vaikka ittekki pelkään iha hitosti mitä tahansa amppareita tai mehiläisiä mut ei niistä tarvi välittää otat vaa rennosti ja meet sisälle ja pelaat pacmanii
- juuh, kiva!
Niinpä, kaikki paska sieltä aina on tullut ihmisistä ampiaisiin ja muihin katastrofeihin.
Vielä kun olen niin pirun allerkinen noille ampiaisille. Tulee valehtelematta jalkapallon kokoinen paise, jos yksikin puree ja jos kaksi purisi niin varmaan kuolisin. - Maiddi
Kiitti Venäjä. Me lähetetäänki sinne sitte seuraavaksi peuran kokoisia paarmoja.
- ztsirppe
oon nimittäin allerginen noiden kotimaistenkin pistoille,hitsi jos noilla on vahvempi/erilaisempi myrkky.Uskaltaako enää lomailla muualla kuin sairaalan pihalla,että pääsee nopeasti hoitoon.
- PELKÄÄJÄ
VAI ETTÄ SILLÄLAILLA.KIVA SILLÄ MINÄ PELKÄÄN PIKKU ÖTÖKÖITÄ JA VARSINKIN AMPIAISIA. KESÄPÄIVÄT OVAT JOSKUS PELKKÄÄ PAINAJAISTA.JA KERRAN JOS NYT APIAISET ON JÄTTI KOOSSA NIIN EN TAIDA USKALTAA MENNÄ ULOS..
- ja nostakaa autoveroa
Jotta ei vähän saastuttavat autot pääse markkinoille ,perkeleen tollot ne taas tunaroi.Ei SovietSuomi laske ikinä autoveroa joudutaan ajeleen 80-luvun kotteroilla.Ne taas tunaroi perekeleen tollot toverit=kokoomus!!!!!
- Ampparikammo
Juu todellaki jotai tälle ilma lämpeemiselle tarttee tehä jos tänne alkaa miljoonii erilaisii öttiäisii ja matelijoita tulla tupsahella.Joten kylmät talvet takasi jotta kuolee kaikki ököt pois.Mua pisti joskus taannoin kun koira oli pentu ja meni pimppari pesää ni monta monentuista ampparii (min15) ja sen jälkee niitä on pelännykki ihan hulluna sen verran kaamee kipu oli.
- vastamyrkky...
Ampparikammo kirjoitti:
Juu todellaki jotai tälle ilma lämpeemiselle tarttee tehä jos tänne alkaa miljoonii erilaisii öttiäisii ja matelijoita tulla tupsahella.Joten kylmät talvet takasi jotta kuolee kaikki ököt pois.Mua pisti joskus taannoin kun koira oli pentu ja meni pimppari pesää ni monta monentuista ampparii (min15) ja sen jälkee niitä on pelännykki ihan hulluna sen verran kaamee kipu oli.
..Kautta aikojen sieltä rajojen yli on tullut milloin mitäkin...panssarivaunut, kriminaalit, seksitaudit, myrkkyviinat muutaman mainitakseni..
Ja nyt isokokoiset ampiaiset..pelkään itsekin ampiaisia ylikaiken ja turha kenenkään tulla sanomaan et älä heilu tai huido kun tuollainen iljettävä nopeasti lentävä ällöttys tulee päälle tai edes lähelle. Jos niitä pelkää niin niitä pelkää ja sillä sipuli.
Vastalahjana rakkaille rajantakaisille naapureillemme, voisimme lähettää kaikki suomen hirvikärpäset. Pääsee suomineidon ahkerat marjanpoimijat tänä kesänä reilusti metsään, tarvitsematta varustautua vakuumiin kiedottuna kaikenmaailman hattuhörhelöineen marjanpoiminta reissulle.
Lämmintä kesää kaikille tästä ampiaisvaarasta huolimatta. - Hah
vastamyrkky... kirjoitti:
..Kautta aikojen sieltä rajojen yli on tullut milloin mitäkin...panssarivaunut, kriminaalit, seksitaudit, myrkkyviinat muutaman mainitakseni..
Ja nyt isokokoiset ampiaiset..pelkään itsekin ampiaisia ylikaiken ja turha kenenkään tulla sanomaan et älä heilu tai huido kun tuollainen iljettävä nopeasti lentävä ällöttys tulee päälle tai edes lähelle. Jos niitä pelkää niin niitä pelkää ja sillä sipuli.
Vastalahjana rakkaille rajantakaisille naapureillemme, voisimme lähettää kaikki suomen hirvikärpäset. Pääsee suomineidon ahkerat marjanpoimijat tänä kesänä reilusti metsään, tarvitsematta varustautua vakuumiin kiedottuna kaikenmaailman hattuhörhelöineen marjanpoiminta reissulle.
Lämmintä kesää kaikille tästä ampiaisvaarasta huolimatta.Hirvikärpäset ovat muuten tulleet venäjältä. Että silleen...
- eikä hämää
niittasin toissa päivänä yhden, siihen kuoli kuin tavallisetkin pörriäiset. Olen nähnyt pari kertaa herhiläisen, ne ovat suurempia kuin jätti-amppari ja ne herhiläiset tappavat ampiaisia, joten jos ei ampiaiset ole varpusen kokoisia, hoitaa luonto homman ( herhiläisten tai lintujen muodossa, nähän tappavat ampiaisiakin )
- Herherrrr
Sääli vaan että herhiläiset ovat melkoinen vitsaus myös sitä
hunajaa valmistaville lempeille mehiläisille.
Yksi kunnon parvi herhiläisiä saa hunajanhakumatkallaan
tapettua tuhansia mehiläisiä, koska mehiläisten pistimet
eivät kunnon herhiläisten "panssariin" pure. Mehiläisillä
on oikeastaan vain yksi keino: paistaa herhiläiset kasaantumalla
niiden päälle ja nostamalla herhiläisen ruumiinlämpöä niin
että se kuolee.
- nimetön.
Ei mitään nähtävää, siirtykää kauemmas!
Mitään poikkeuksellista ei tapahdu. Säätäkää aivonne nollille, ei mitään poikkeuksellista.
Toistakaa EI MITÄÄN POIKKEUKSELLISTA!!!
Kuin Zombiet
Toistakaa vielä kerran EI MITÄÄN POIKKEUKSELLISTA!!!
Toistakaa KAIKKI NORMAALIA, ILMASTONMUUTOSTA EI OLE, SE ON VALETTA, KAIKKI KYMMENET POIKKEUKSELLISET ILMIÖT OVAT VALETTA.
JATKAKAA KULUTUSTA. TÖRSÄTKÄÄ, TUHOTKAA!!!
TEIDÄN PIKKU PASKA ELÄMÄNNE ON TÄRKEINTÄ!!! TÄRKEINTÄ ON KULUTTAA. UUDET VITUN KENGÄT, UUSI VITUN AUTO, UUSI VITUN KAIKKI SONTA MITÄ LUULETTE TÄRKEÄKSI. SE ON TÄRKEINTÄ.
PASKAA.
TE OLETTE OLEMASSA KULUTTAMAAN.
TOISTAKAA (kuin idiootit)
MINÄ !
MINÄ !!
MINÄ !!!
MINÄ !!!!
MINÄ OLEN MAAILMANKAIKKEUDEN KESKUS
MINULLA ON OIKEUS TUHOTA MAAPALLO OMAKSI HETKELLIKSEKSI HYÖDYKSENI! - Kalle
-Ensiksi ne eivät ole mutantteja.
-Toiseksi tiedätte mitä tapahtuu, ellei ampiaisia olisi.
Luonto hoitaa amppareiden määrän oikeaksi.
-Oletteko katselleet Ampiaiset ja tappajahait sun muut. Herätkää ne eivät ole totta vaan satua.
T: maalaisukko
-j-- todellisuuteen
Kyse on vain ampiaisista. Siis A-M-P-I-A-I-S-I-S-T-A. Ei esimerkiksi ydinvoimalaonnettomuudesta, autopommi-iskusta rautatietorilla, ohjusiskusta Pasilaan, maihinnoususta Vuosaareen, lintuinfluenssasta tms.
Laitetaankos taas vähän mittakaavaa tohon rutinaan ja ruikutukseen. Jookos? - Allerginen :(
todellisuuteen kirjoitti:
Kyse on vain ampiaisista. Siis A-M-P-I-A-I-S-I-S-T-A. Ei esimerkiksi ydinvoimalaonnettomuudesta, autopommi-iskusta rautatietorilla, ohjusiskusta Pasilaan, maihinnoususta Vuosaareen, lintuinfluenssasta tms.
Laitetaankos taas vähän mittakaavaa tohon rutinaan ja ruikutukseen. Jookos?Entäs kun ne ei ole minulle vain ampiaisia? Ne ovat myös murhaajia minulle. Yksikin pisto ja henki voi olla pois.
- vaikka...
Allerginen :( kirjoitti:
Entäs kun ne ei ole minulle vain ampiaisia? Ne ovat myös murhaajia minulle. Yksikin pisto ja henki voi olla pois.
Bagdadiin, Nigeriaan tai Tsetseniaan, niin ei tarvi pelätä amppareita
- Kuka tietää
Löysin huoneestani nopeasti vipeltävän hämähäkin eilen illalla.
Mistä tietää onko se myrkyllinen vai ei ?
Onko Helsingin yliopistossa asiantuntijoita, joilta voisi kysyä hämähäkin lajia ja myrkyllisyyttä ?
Kiitos etukäteen ...- juupa
Kaikki hämähäkkilajit ovat myrkyllisiä, myrkytöntä hämähäkkiä ei ole olemassakaan. Tosin useimpien myrkky ei ole ihmiselle millään tasolla vaarallista, "vaarallisin" suomalainen hämähäkkilaji lienee rantahämähäkki jonka puremaa voisi verrata ampiaisen pistoon.
- Kuka tietää
juupa kirjoitti:
Kaikki hämähäkkilajit ovat myrkyllisiä, myrkytöntä hämähäkkiä ei ole olemassakaan. Tosin useimpien myrkky ei ole ihmiselle millään tasolla vaarallista, "vaarallisin" suomalainen hämähäkkilaji lienee rantahämähäkki jonka puremaa voisi verrata ampiaisen pistoon.
Tänään on hieman ripulia ja vatsaa vääntää ja pää on hieman sekaisin. Tämä voisi olla normaaliakin, mutta jalkojen säärilihakset ovat melko jäykät ja huomasin juuri hämähäkin kulkevan jalkapöytäni ylitse lattialla, joten voisiko hämähäkin purema olla huomaamaton ja vain sen jälkeisiä em. lieviä oireita esiintyisi. Muita oireita on lihasjännitystä, joka voisi aiheuttaa hyvin lievää vapinaa, sydämen voimakasta tykytystä, lepopulssi 80 kertaa minuutissa, yöllä hikoilin hieman.
Tietäisikö joku instanssi hämähäkeistä enemmän ? - fnowiufq
Kuka tietää kirjoitti:
Tänään on hieman ripulia ja vatsaa vääntää ja pää on hieman sekaisin. Tämä voisi olla normaaliakin, mutta jalkojen säärilihakset ovat melko jäykät ja huomasin juuri hämähäkin kulkevan jalkapöytäni ylitse lattialla, joten voisiko hämähäkin purema olla huomaamaton ja vain sen jälkeisiä em. lieviä oireita esiintyisi. Muita oireita on lihasjännitystä, joka voisi aiheuttaa hyvin lievää vapinaa, sydämen voimakasta tykytystä, lepopulssi 80 kertaa minuutissa, yöllä hikoilin hieman.
Tietäisikö joku instanssi hämähäkeistä enemmän ?Käy lääkärissä! Luultavasti noi on vaan psykosomaattisia oireita tai sitten voi olla allerginen reaktio ötökän puraisulle. Kumpaankin on apua saatavilla :)
- -jesus-
juupa kirjoitti:
se on vesihämähäkki. ja sen jälkeen vaarallisin ristilukki. että näinpä.
Liekö noista kesällä niinkään paljon harmia, mutta syksyllä kun tokkuroissaan hakevat ihmisestä lämpöä ja takertuvat vaatteisiin, eli ainakin lapset vaunuissa nukkuvat, kannattaa suojata hyttysverkolla.
Tänä kesänä näyttää ihan tämä omakin ampiaislaji, olevan aika runsaslukuinen, kaikkine mötiäisineen, liekö syynä suotuisa kesä, moisille pöriläisille.
Mutta eiköhän me noiden seassa eletyksi tulla, muutamista pistoista huolimatta.
Hyvää kesää kaikille.- sitä,että
nämä pörriäiset pistäisivät kaikkia ylimieleisiä munille ja muut ihmiset saaisivat olla rauhassa.
- Emilia_Erikoinen
Mua ainakin pelottaa ihan tosissaan nuo kaikki "raitapaitaiset" pörrääjät. Kun joku sellanen rupeaa tekemään läheisempää tuttavuutta, niin en mieti, mikä hänen lajinsa on, vaan "kaikki ovat yhtä vaarallisia". Jos pörrää huoneessa, niin en uskalla liikahtaakaan ja jos taas tulee läheisempään kontaktiin, niin ravistan pois ja liukenen itse paikalta. Minua on pienenä ampiainen pistänyt ja siitä jäänyt sellainen kammo, että en vieläkään, näin aikuisena pysty tekemään ampiaisille ihmeitä. Joskus, jos "järki voittaa pelon", saatan hakea keittiöstä lasin ja laittaa sen ampiaisen päälle ja vaikka kirjekuoren sitten sujauttaa alle "kanneksi", näin saan aika turvallisen kuljetuslaatikon ampiaiselle (tai muulle raitapaidalle tai hämähäkeille, joita myös pelkään).
- kuin
mä olisin kirjoittanut ton jutun!! Mä pelkään niin hysteerisesti noita kaikenlaisia pimppareita ( tuohon kuuluvat kaikki ampparit, mehiläiset, herhiläiset jne) ja hämähäkkejä. Mieluummin juoksen karkuun kun jään kahden metrin säteelle moisista. Mua kans on pistänyt ja satun olemaan allerginen, yllätys yllätys. Samoin hyttysenpistolle olen allerginen. Eli kiva kesä tiedossa taas!
- Kimalaisten ystävä
kuin kirjoitti:
mä olisin kirjoittanut ton jutun!! Mä pelkään niin hysteerisesti noita kaikenlaisia pimppareita ( tuohon kuuluvat kaikki ampparit, mehiläiset, herhiläiset jne) ja hämähäkkejä. Mieluummin juoksen karkuun kun jään kahden metrin säteelle moisista. Mua kans on pistänyt ja satun olemaan allerginen, yllätys yllätys. Samoin hyttysenpistolle olen allerginen. Eli kiva kesä tiedossa taas!
En kestä! Pelkään Ampiaisia ja hämähäkkejä, mut ne tykkää musta! Kimalaiset ovat paljon parempia... Varsinkin kun niiden päälle voi vaikka pissiä eikä käy mitään....
Ampiaiset alas, kimalaiset ylös!
Kuka kannattaa? - HUI KAMALA
Kimalaisten ystävä kirjoitti:
En kestä! Pelkään Ampiaisia ja hämähäkkejä, mut ne tykkää musta! Kimalaiset ovat paljon parempia... Varsinkin kun niiden päälle voi vaikka pissiä eikä käy mitään....
Ampiaiset alas, kimalaiset ylös!
Kuka kannattaa?Mielummin sitä kai ampiaisenpiston ottaa kuin nyrkin silmään.......
- pöpipäitä!
HUI KAMALA kirjoitti:
Mielummin sitä kai ampiaisenpiston ottaa kuin nyrkin silmään.......
Jos tulisi joku kriisitilanne, jossa joutuisi selviytymään luonnonoloissa, te käsittämättömät neurootikot menehtyisitte jo alkumetreillä.
Miten voi pelätä ja kammota jotain niin luonnollista kuin ampiaiset?
Käsittämättömiä bimboja koko sakki. Sen ymmärrän että pelkää ja karttaa, jos on myrkylle allerginen.
- keskustanpoika
Uusi galleria perustettu, käykää kattomassa www.manageri.fi aika hyvältä vaikuttaa :) ilmaiset prive viestitkin :D
- samankokenut...
Minulla ei ollut munaa katsoa kyseistä ohjelmaa!
Liian pelottavaa ;( - pallopään mama
Joo, kiva juttu. Kissa oli illalla ulkona pusikossa ja aamulla huomattiin, et sil silmän ympärys aivan turvoksissa. Ei muuta kuin soitto eläinlääkärille ja rohtoa apteekista. Kyypakkauksesta 1/4 osa tablettia väkisin kissan kurkkuun ja nyt vaan seuraillaan, etää laskeeko turvotus.
Enpä sit tiedä oliko puskaamppari asialla, mut aika varmasti jonkinlainen pistiäinen kuitenkin.- mutta se
ei muuta sitä tosiasiaa, että puskaamppari kirjoitetaan VÄLIVIIVALLA.
- Exhosted
mutta se kirjoitti:
ei muuta sitä tosiasiaa, että puskaamppari kirjoitetaan VÄLIVIIVALLA.
Puhutaan herhiläisistä ja jättiläisampiaisista ja puska-ampiaisista...oli miten oli: ne pistää
Tiedä nyt sitte mitä nään täällä jotka tunkee väkisin parvekelasien pienistä raoista sisään. Ainaki ovat 2cm-2.5cm pitkiä ja ihan ampiaisen näköisiä ja vihaisia.
Tuolla karjun niille kurkku suorana että menisivät omaan himaansa ku tänne ei oo kutsuttu...aarghh
Täällä meillä kaikki niin allergisia että tulis lähtö pikaisesti sairaalaan pistosta. Murrrrr!!!!
Joo-täytyy suihkutella kaikki kolot täyteen myrkkyä kun taloyhtiö ei suostu tilaamaan tuhoajaa tuohon katonrajaan jossa on ainaki 3 pesää ja pihalla lisää - amppari
Exhosted kirjoitti:
Puhutaan herhiläisistä ja jättiläisampiaisista ja puska-ampiaisista...oli miten oli: ne pistää
Tiedä nyt sitte mitä nään täällä jotka tunkee väkisin parvekelasien pienistä raoista sisään. Ainaki ovat 2cm-2.5cm pitkiä ja ihan ampiaisen näköisiä ja vihaisia.
Tuolla karjun niille kurkku suorana että menisivät omaan himaansa ku tänne ei oo kutsuttu...aarghh
Täällä meillä kaikki niin allergisia että tulis lähtö pikaisesti sairaalaan pistosta. Murrrrr!!!!
Joo-täytyy suihkutella kaikki kolot täyteen myrkkyä kun taloyhtiö ei suostu tilaamaan tuhoajaa tuohon katonrajaan jossa on ainaki 3 pesää ja pihalla lisääJOO VATTU KAIKKI OOTTTE ERI MIELTÄ ET ANTAKAA OLLA! KATTOKAA VAA OIKEET TIEDOT!
- TPP
amppari kirjoitti:
JOO VATTU KAIKKI OOTTTE ERI MIELTÄ ET ANTAKAA OLLA! KATTOKAA VAA OIKEET TIEDOT!
ja ne ampiaiset vaan lisääntyy syksyä kohden pahimmassa tapauksessa jokanen niistä tuotaa ainakin 1000-5000 jälkeläistä eli syksyllä niitä voi olla vielä enemmän
- ampiaisten pelkääjä
NYT TIEDÄN MIKÄ ÖTÖKKÄ EILEEN KIMPPUUNI KÄVI MARJAPENSAASTA! hirveetä :o
- pois pois pois ...
Itelläni iha sairas kammo noihin ... ja noi sanoo et ne on 2cm ?? se vaihtelee 2 jopa 5 cm ... noilla "tappaja ampiaisilla " on toksisempaa myrkkyä ku muilla herhiläisillä ...
huomasin sen ku mua pistettiin . Kyll ne osaa olla typeriä ,mut se on totta niillä on oma tarkotuksensa tässä maailmassa.
Ps. varokaa kuitenkin , osa on tosi agressiivisia ! - AnzkuHanzka
pois pois pois ... kirjoitti:
Itelläni iha sairas kammo noihin ... ja noi sanoo et ne on 2cm ?? se vaihtelee 2 jopa 5 cm ... noilla "tappaja ampiaisilla " on toksisempaa myrkkyä ku muilla herhiläisillä ...
huomasin sen ku mua pistettiin . Kyll ne osaa olla typeriä ,mut se on totta niillä on oma tarkotuksensa tässä maailmassa.
Ps. varokaa kuitenkin , osa on tosi agressiivisia !Siis pelkään niin paljon kaikkia pörriäisiä, etenkin kimalaisia! Juoksen aina jos nään sellasen/pörriäisen nii ihan että NNIIAAUU vaan kuuluu. Nii ja tietenki kiljuntaa :D ampparin pistoilta on ONNEKSI vältytty viimeisen 2 vuoden ajan. SHIIU..
- Varvasscandaali
Muutan Huippuvuorille, jollei tämä lopu.
Jotenkin tuntuu että ne ovat kasvaneet sitten viime vuosien.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452937Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen462844Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242629Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3381694- 711074
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101051Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193917Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101772Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26760- 43722