Pelkään

sähköiskuja

Sähköiskuja pelkään, siis sellaisia kun esim ajelen autolla, poistun autosta, kosken autoon ja siinä se RÄISKIS,
otan bensaa automaatista RÄISKIS, laitan kolikoita pysäköintimittariin RÄISKIS

annan autonavaimet toiselle RÄISKIS, kumpikin saa tällin ja usein näkyy sellainen valokaarikin, jota ei monikaan usko, mutta kyllä se RÄISKIS näkyy

menen pankkiautomaatille, työnnän kortin reikään RÄISKIS
menen kauppaan, saavun kassalle ja ojennan pankkikorttini kassatytölle RÄISKIS,

kamalia sähköiskut, pelkään jo etukäteen tilanteita joissa tiedän tuon RÄISKIKSEN iskevän,
kymmenen vuotta sitten sain jotain lääkettä kun lääkäri katsoi RÄISKIKSEN johtuvan päästä, ei auttanut pillerit.

Useimmiten RÄISKIS vaivaa keväällä. Mistähän on kyse ?

12

1854

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikaa..

Sehän on kaikista epämiellyttävää. Varsinkin pakkasella, riippuen vaatteista, noita tulee tiheämpään ja vähän niitä jo varoo.
      Mietipäs mitä sinulla on ylläsi. Minä olen huomannut että yksi takki, sellainen, jossa on keinokarvaa, on pahin. Se päällä napsuu koko ajan.
      Kokeile jotain, joka poistaa sähköisyyttä, vaatteista tms. Minä olen joskus pakkasella hieronut jalkoihini huuhteluainetta käsillä, riittää kun sivelee vaan. Nimittäin housuthan on myös sellaiset joskus, että jäävät kiinni ja varmasti räpsyvät, kun nousee autosta vaikkapa.

Tällaista tuli mieleen..

• Hmmdftyrtyrtyrty

Jos saat säkärin ja kuuluu räiskis, niin aina on jonkinnäköinen valokaari syntynyt. Jossain vaiheessa vuotta aina alkaa tuo ilmiö ja loppuu sitten vähän ajan päästä. Olen huomannut myös että jos kävelen laahaavasti, niin saan enemmän säkäreitä, minä en niitä tosiaan pelkää, vaan päinvastoin, huomaan vähän väliä maadoittavani itseni johonkin. Ehkä en siksi saa kovin isoja säkäreitä.

• on kyse.

Staattisesta sähköstähän tässä on siis kysymys. Eli staattisen sähkövarauksen turhan vikkelästä purkautumisesta. Ilmiössä ei ole mitään myyttistä tai ihmeellistä. Haitallinen se voi olla lähinnä elektroniikalle. Ihmiselle vain kiusallinen.

Valokaari todella on kyseessä, paljon jännitettä mutta hyvin vähän virtaa ja tehoa. Ja siksi vaaraton. Ilmiötä voi ihastella vaikkapa riisumalla villapaitaa säkkipimeässä tai nykäisemällä pimeässä maalarinteippiä nopeasti rullalta.

Pukeutumalla "paksuihin" vaatteisiin voi varautumista yrittää välttää. Eli ihan ohuimpia keinokuituja kannattaa välttää jos ilmiö haittaa. Tosin vaikkapa muovilattialla villasukissa laahustamalla varautuu on pukeutunut miten hyvänsä. Ilmiö on pahimmillaan silloin kun ilma on kuivimmillaan. Kovilla pakkasilla vaikkapa.

Tavallinen metallinen avain on ihan kätevä apuneuvo. Eli ottaa avaimen käteen ja koskettaa tiskipöytää, pankkiautomaattia, auton ovea, kassapöytää tms., metallista ensin sillä avaimella.
      Varaus purkautuu avaimen ja sen tiskipöydän välissä eikä räppää kynsille.
      Mikä tahansa metalliesine tietysti käy avaimen tilalle, vaikkapa kolikko.

• sitten avaimella

Pitää siis naputella autoa avaimella, olen aina "taputellut" kädellä, ei iske niin kovaa, (on ihmiset hieman katsoneet auton/bensamittarin/pankkiautomaatin-taputtelijaa, heh ),
        staattisesta sähköstä on siis kysymys, pelkästään ? Ajattelin kun aiemmin lääkäri määräsi hullun lääkkeitä, onneksi itse tajusin etteivät ne auta.

Minua ilmiö vaivaa eniten keväisin, toisinaan kyllä muulloinkin, ehkä sitten vaatetukseen voi kiinnittää huomiota,
        käsitykseni mukaan se kuuluisa tuulipuku on yksi sellainen joka tuottaa staattista sähköä.

Kiitos kaikille vinkeistä. Rupesin jo kuvittelemaan olevani jonkinlainen akkumalaattori tai kipinäniskijä.

• Sähkärisähläri

Mulla oli kerran fööni, josta sain joka kerta säpsyjä. Zäp zäp. Opin jo oikein odottamaan niitä ja aloin samalla pitää tuntemuksesta. ZÄP ZÄP!

• sähköankerias.

Olet ilmeisesti keskimääräistä "sähköisempi" ihminen. Niin minäkin olen.

Eipä tuossa ole ollut mitään pelättävää...mitä nyt vähän "kipinöi" arkipäivässä ja lamput tilttaavat ympärillä.:)

• sähkiskuja...

Jos olet "sähköinen", aiheuttaako ukkonen ongelmia ? Itse tiedän jo muutama päivä ennen matalapaineen saapumista, koska on "sähköä" ilmassa,
        menen aivan tukkoon, ahdistaa henkeä ja pahimmillaan tilanne on kun salamoi,
        onko minussa "erilaista sähköä" kuin tuo luonnon tuottama on, vai mistä johtuu huonovointisuus silloin kun luonnon sähkövaraukset purkautuvat. Ajattelin joskus mennä korkealle mäelle kokeilemaan, iskeekö salama, vai kiertääkö minut.

• oli ensin?
        sähkiskuja... kirjoitti:

Jos olet "sähköinen", aiheuttaako ukkonen ongelmia ? Itse tiedän jo muutama päivä ennen matalapaineen saapumista, koska on "sähköä" ilmassa,
        menen aivan tukkoon, ahdistaa henkeä ja pahimmillaan tilanne on kun salamoi,
        onko minussa "erilaista sähköä" kuin tuo luonnon tuottama on, vai mistä johtuu huonovointisuus silloin kun luonnon sähkövaraukset purkautuvat. Ajattelin joskus mennä korkealle mäelle kokeilemaan, iskeekö salama, vai kiertääkö minut.

Jos noin on niin tiedät sen ukkosen ennen kuin se tietää itsekään olemassaolostaan. Aistit matalapaineen, et ukkosta. Ehkö kostean ilman joka on kosteimmillaan ukkosella?
        Vanha uskomus oli että maito (tms.) happanee ukkosella. Oikeasti tämä menee niin että maito happanee nopeasti samoissa olosuhteissa kuin kehittyy helposti ukkosia. Tylsää, mutta samaa sarjaa kuin se että jäätelön syönti lisää hukkumiskuolemia.

Ihmisen varautumiset on niin olemattomia ettei ne ukkosta eli salamaa kiinnosta. Ei vaikka ukkonen pohjimmiltaan on saamaa staattisen varautumisen purkautumista kuin yllä pohdittu sormille räpsyminenkin on. Ero on mittakaavassa. Hitusen isompi valokaari. Valokaarihan se salama on.
        Vähän sama kuin jos vertaa vaikka lentokoneen tippumiseen. Matkustajalle on melko sama istuuko penkkirivin edempänä vai takempana jos kone nokalleen putoaa kymmenestä kilometristä. Yhtä paljon ihmisen ominaisuudet vaikuttavat salamaan. Tai paljon vähemmän oikeasti.

En suosittele korkeaa mäkeä tai muuta aavaa paikkaa ukkosella. Salama iskee siitä mistä sille lyhin matka on maahan. Sinä olet sen kannalta maassa ja jos lyhin matka sille on takaraivosi läpi niin siitä se salama sitten lyö. Ei se kysele varautumisiasi.

Fysiikka on siitä ikävä tieteenala että se vähentää mystisyyttä, kuten käsite "sähköinen ihminen". Semmoinen on uskomusta ei mitään todellista. Ihmisessä on kyllä sähköistä kontrollitoimintaa ja aivot ovat sähkökemiallinen tietokone mutta se ei liity tähän asiaa. Kuten ei villapaidan varautuminenkaan.
        Mutta uskonasiat pysyvät uskon asioina. Semmoiset jotka ei ole fysiikkaa. Jos mystiikka kiinostaa niin kannattaa miettiä "miksi" kysymyksiä. Kuten vaikka "miksi" ukkonen on niin jylhä. Se miten se sitä on, se on tylsää fysiikkaa. Valitettavasti.

Mutta toisaalta, on hyviäkin puolia. Keskiajalla olisi poltettu noitana roviolla jo taskulampun takia.

• Kipinää

Mulla on just samanlainen ongelma, saan joka paikasta sähkäreitä ja oon jo kauan pelännyt sattua paikkoihin, joista niitä takuuvarmasti saan, kuten auto, automaatit, vaatetelineet ja tuntuu, että trampoliini on ehkä pahin tähän mennessä. Eräs ihminen neuvoi lähestymään autoa vetämällä kädellä koko matkan auton "kylkeä" nostamatta kättä lainkaan, niin päästyä auton ripaan, ei tunnu sähköiskua. Ja toimii! Olen itse huomannut, että vaatteilla on tosiaankin merkitystä, tekokuidut sähköistävät kovasti.

• Sullekin,,

aloittajalle kans on tullut pelko, pelkään jo etukäteen kaikkea josta saan räiskis-sähkäreitä,
        ei autoa tarvitse kuin kerran koskea, sen jälkeen ei enää saa räiskiksiä, olen nyt alkanut koskemaan autoon ja automaatteihin avaimilla, ei ole räiskinyt, mutta varuillaanhan pitää olla !
        Eiköhän tässä kuitenkin hengissä pysytä, kun vielä noinkin paljon kipinää löytyy,

• Anonyymi

Mä en tykkää sähköiskuista joskus koulussa sain talvella monta kertaa sähköiskun ja alkoi itkettää

• Anonyymi

Talvella voi helpommin pienen sähköiskun saadakin, ihan vaikka jostain kankaasta, vaatteesta.
        Silloin ilma on kuivempaa, on pakkasta, se jotenkin vaikuttaa sähköisyyteen enemmän.
        Toisaalta taas, noissa pienissä sähköiskuissa ei ole mitään vaaraa, tosin saattavat ne säikäyttää, se näpsäys, ehkä pienen pienen äänenkin kanssa.
        Mutta turhaa niitä pelätä on, juurikin siitä syystä, että ne ovat vaarattomia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      3538
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      85
      1568
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1279
    4. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1232
    5. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      1003
    6. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      35
      981
    7. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      16
      963
    8. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      57
      842
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      92
      794
    10. Se olisi ihan

Napinpainalluksen päässä. Ei vaatisi paljon
      Ikävä
      62
      755
    Aihe