Akateemisten syrjintää vai pelkoa?

mari 46

Tervehdys kaikille teille lukijoille!

Otin lomani alussa ihan vihreänä tämän chättäilyn elämäni täytteeksi/viihdykkeeksi. Olin rehellinen itselleni ja keskustelijoille ja kerroin avoimesti itsestäni/työstäni. Pian sain kuitenkin kokea, että kuulun ihmisryhmään, jota ei näillä palstoilla juurikan kaipailla. Siinä vaiheessa nimittäin, kun paljastui akateeminen koulutukseni ja nykyinen työni, keskustelijat (chat) katosivat vaivihkaa takavasemmalle - yleensä vielä loppuhyvästejä heittämättä. En ole ehtinyt kertoa, että akateemisesta taustastani huolimatta olen vain ihan tavallinen nainen, joka kaipaa ihmisen seuraa vaikkakin sitten vain tässä virtuaalikonemaailmassa. Moinen vastaanotto on tuntunut pahalta. Olen pohtinut, onko se vain jonkinlaista syrjintää vai liittyykö siihen miesten osalta jotain pelkoa/alemmuudentunnetta...
Toivoisin saavani asiaan kannanottoja, kokemuksia. Olisin niistä kiitollinen.

52

2796

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastata

kysymykseesi.
      Itse olen ollut näillä keskustelupalstoilla vasta vähän aikaa.
      Kirjoitan aina silloin tällöin jotakin, en ole huomannut syrjintää, erilaisia mielipiteitä kuitenkin.
      On ollut oikein mielenkiintoista nähdä, miten erilailla ihmiset kirjoittavat samasta aiheesta.
      En oikein usko, että sinua olisi karteltu ja ei kait koulutuksella pitäisi olla mitään tekemistä asian kanssa.
      Ei kannata ottaa kovin vakavasti tätä kirjoittamista, katsele ja kirjoittele ja ajan kanssa paljastele itsestäsi, mitä haluat.
      Onhan täällä ihmiset kertoneet elämästään ja kirjoitustavasta paljastuu asioita, mutta sehän tekee tästä kaikesta inhimillisen tuntoista.

• mari46

Kiitos kannanotostasi. Puheessasi perää. Olen voinut tietty vetää vääriä johtopäätöksiä. Onhan se voinut olla vain sattumaakin, että keskustelut ovat vain katkenneet siinä vaiheessa, kun koulutuksesta ja työstä on alettu keskustelemaan. Eihän tämä minulle mikään ongelma, mutta kyllä se vähän on mietityttänyt...Hyvää kesänjatkoa Sinulle !

• äitemuzzi
        mari46 kirjoitti:

Kiitos kannanotostasi. Puheessasi perää. Olen voinut tietty vetää vääriä johtopäätöksiä. Onhan se voinut olla vain sattumaakin, että keskustelut ovat vain katkenneet siinä vaiheessa, kun koulutuksesta ja työstä on alettu keskustelemaan. Eihän tämä minulle mikään ongelma, mutta kyllä se vähän on mietityttänyt...Hyvää kesänjatkoa Sinulle !

sitä mieltä, et tää on 50 ikästen keskustelupalsta ja alue on laaja. Täs ei oo päällimmäisenä mikään akateeminen oppiarvo tai kenenkään koulutus.
        Ihan tavallinen keskustelu aiheesta ku aiheesta, pilikunviilaajat on yleensä paitsios. Tämä ei oo sillai äidinkielenoppitunti, =tärkeä tieto.

Kukin kirjottaa sillai ku osaa murteella tai yleiskielellä tai vähä molempia. Ja sillon ku viittii ja huvittaa ja haluaa, rivien välistä on kiva arvailla varsinaista sanomaa. Lycka till!

• mari 46
        äitemuzzi kirjoitti:

sitä mieltä, et tää on 50 ikästen keskustelupalsta ja alue on laaja. Täs ei oo päällimmäisenä mikään akateeminen oppiarvo tai kenenkään koulutus.
        Ihan tavallinen keskustelu aiheesta ku aiheesta, pilikunviilaajat on yleensä paitsios. Tämä ei oo sillai äidinkielenoppitunti, =tärkeä tieto.

Kukin kirjottaa sillai ku osaa murteella tai yleiskielellä tai vähä molempia. Ja sillon ku viittii ja huvittaa ja haluaa, rivien välistä on kiva arvailla varsinaista sanomaa. Lycka till!

Olen kanssasi aikalailla samaa mieltä. Jos kehtaat, lue vastauksiani aiheesta, niin huomaat, mitä olen tarkoittanut. Hyvät kesät Sinullekin!

• Toivo*
        mari 46 kirjoitti:

Olen kanssasi aikalailla samaa mieltä. Jos kehtaat, lue vastauksiani aiheesta, niin huomaat, mitä olen tarkoittanut. Hyvät kesät Sinullekin!

Saat akateemisuuden kuulostamaan oudolta asialta. Minulla on insinöörin, maisterin ja opettajan tutkinnot. Kaksi jälkimmäistä tutkintoa suoritin yli 5-kymppisenä. Työskentelen nyt opettajana.

Saanko ehdottaa sinulle kolme asiaa?
        1)Yritetään olla menemättä ihan typeriin juttuihin mukaan. 50 -sivut ovat kevyttä viihdettä, joten ei kannata loukkaantua mistään.
        2)Yritetään yhdessä korottaa juttujen rimaa.
        3)Rekisteröidy, jolloin olet uskottava.

Minulla on myös nikki, jota käytän. Suosittelisin sinulle samaa. Tämän kommentin tein ilman nikkiä, koska en halua sen leimaantuvan akateemiseksi.

• hildurvonhopsis
        Toivo* kirjoitti:

Saat akateemisuuden kuulostamaan oudolta asialta. Minulla on insinöörin, maisterin ja opettajan tutkinnot. Kaksi jälkimmäistä tutkintoa suoritin yli 5-kymppisenä. Työskentelen nyt opettajana.

Saanko ehdottaa sinulle kolme asiaa?
        1)Yritetään olla menemättä ihan typeriin juttuihin mukaan. 50 -sivut ovat kevyttä viihdettä, joten ei kannata loukkaantua mistään.
        2)Yritetään yhdessä korottaa juttujen rimaa.
        3)Rekisteröidy, jolloin olet uskottava.

Minulla on myös nikki, jota käytän. Suosittelisin sinulle samaa. Tämän kommentin tein ilman nikkiä, koska en halua sen leimaantuvan akateemiseksi.

Minäkään en ole kertonut kenellekään ammattiani enkä kengän numeroani tai kuppikokoani. Mitäpä niillä on merkitystä täällä virtuaaliystävien parissa. Mielestäni täällä jokainen saa olla millä koulutuksella, tai kengän numerolla tahansa. Onhan niitä muitakin puheenaiheita. Oikein kivaa porukkaa täällä tuntuu olevan.

Aikuiset ihmiset !

• Utelija
        hildurvonhopsis kirjoitti:

Minäkään en ole kertonut kenellekään ammattiani enkä kengän numeroani tai kuppikokoani. Mitäpä niillä on merkitystä täällä virtuaaliystävien parissa. Mielestäni täällä jokainen saa olla millä koulutuksella, tai kengän numerolla tahansa. Onhan niitä muitakin puheenaiheita. Oikein kivaa porukkaa täällä tuntuu olevan.

Aikuiset ihmiset !

Se kuppikokosi, kun sitä mainostat!

• Ehkä sitä ammattiaan ja koulutustaan ei kannata tuoda täällä lainkaan julki. Itse ainakaan en ole kiinnostunut kenenkään koulutuksista enkä ammateista. Tykkään keskustella kevyvistä aiheista ja ihan kaikkien kanssa.

Tosin en hae varsinaisesti seuraa, vaan tämä on ajanvietettä. En ole koskaan ollut chat palstalla, ja sitä maailmaa en tiedä. Vastasin kuitenkin siksi, kun olen myös aika uusi täällä ja koska sitä asiaa tältä palstalta kysyit.

Täällä ei kukaan ole kysynyt ammattia tai koulutusta keneltäkään, ainakaan mitä minä olen tätä palstaa silloin tällöin seurannut. Keskustelut täällä ovat pysyneet mukavan kevyellä tasolla. Ja jos haluan keskustella ammattiini liittyvistä asioista, teen sen muilla foorumeilla ja yleensä registeröimättömänä nikkinä.

Jospa yrität vaan reippaasti uudestaan. Kiva täällä on olla!

• mari46

Hei miljoona!

Kiitos kannanotostasi. Tämä keskustelu näyttää olevan aivan toisella tasolla kuin tuo reaaliaikainen chat-linja. Siellä kyllä kysellään suoraan kaikenlaista (kuppikoosta alkaen). Totta puhuit, että eihän tätä pidä liian vakavasti ottaa, eikä ammattejaan ym juuri selitellä. Mielestäni se vaan kertoo ihmisestä niin paljon, että mitä hän tekee työkseen sekä vapaa-ajallaan. Helpostihan se niihin elämän osa-alueisiin menee, jos oikeasti haluaa ihmisiin tutustua. Hyvää kesänjatkoa Sinulle!

• mari46 kirjoitti:

Hei miljoona!

Kiitos kannanotostasi. Tämä keskustelu näyttää olevan aivan toisella tasolla kuin tuo reaaliaikainen chat-linja. Siellä kyllä kysellään suoraan kaikenlaista (kuppikoosta alkaen). Totta puhuit, että eihän tätä pidä liian vakavasti ottaa, eikä ammattejaan ym juuri selitellä. Mielestäni se vaan kertoo ihmisestä niin paljon, että mitä hän tekee työkseen sekä vapaa-ajallaan. Helpostihan se niihin elämän osa-alueisiin menee, jos oikeasti haluaa ihmisiin tutustua. Hyvää kesänjatkoa Sinulle!

Minun nelkytvuotias likkakaverini on kertonut, että siellä chatissa ei mitään tapahdu, vaan just jotain seksijuttuja vaan kyselevät.

On se minustakin erikoista, jos hakee seuraa, niin ei sitten osaakkaan keskustella yhtään mistään muusta kuin kuppikoosta.

Mutta ehkä se onkin niin, että niiden joiden on vaikea hakea seuraa ja tutustua toisiin ovat sitten juuri siellä chatissa. Itse osaan tarvittaessa hankkia seuraa itselleni vaikka kaupan kassajonosta.

• nyt chatista,

vai tästä keskustelupalstasta?

Oma akateeminen koulutukseni ei kyllä ole herättänyt mitään reaktioita.
      Tosin en muista, olenko edes puhunut siitä.

• mari46

Hei!

Tuossa edellä vastailinkin,että chattiin minä viittasin. Ymmärsin myös, että olen todennäköisesti tehnyt liian hätiköityjä johtopäätöksiä. Ehkä se vain ollut sattumaa, että keskustelut ovat lopahtaneet siinä kohtaa, kun ammattiasioista on ryhdytty keskustelemaan. Tuo oli kiva kuulla, että sinun kohdallasi se ei ainakaan ole ollut ongelma. Syrjintä oli varmaan liian voimakas sana tähän asiayhteyteen. Hyvää kesän jatkoa Sinullekin!

• kommentoit.
        mari46 kirjoitti:

Hei!

Tuossa edellä vastailinkin,että chattiin minä viittasin. Ymmärsin myös, että olen todennäköisesti tehnyt liian hätiköityjä johtopäätöksiä. Ehkä se vain ollut sattumaa, että keskustelut ovat lopahtaneet siinä kohtaa, kun ammattiasioista on ryhdytty keskustelemaan. Tuo oli kiva kuulla, että sinun kohdallasi se ei ainakaan ole ollut ongelma. Syrjintä oli varmaan liian voimakas sana tähän asiayhteyteen. Hyvää kesän jatkoa Sinullekin!

Ihmettelinkin, ettei täällä kyllä moista esiinny.
        Itse olen joskus chattaillut, mutta lienen liian kuiva, kun ei se sytytä, puolin, eikä toisin.

Kaunista Kesää myös!

• Samanlaisia ihmiskohtaloita
      • mari46

Kiitos sinulle vinkistäsi! En tiennytkään moisesta. Mukavia kesäpäiviä Sinulle!

• akatakka

Kiitos vinkistä!

• Pirre*

taijja akateemiset täällä kovin viihtyä, tai eivät ole muistaneet oppiarvoaan mainita.

Mukavia ihmisiä täällä ovat kaikki kirjoittajat.

Tervetuloa vain joukkoon :)

• mari46

Niin, voipi olla etteivät viihdy...ainakaan osa, mutta tiedän kaltaisiani, jotka haluaisivat osallistua siinä missä muutkin. Olen minäkin täällä törmännyt todella mukaviin ihmisiin. Sinun kirjoituksesi ja nimimerkkisi ovat mm. jääneet mieleeni. Ei muuta kuin mukavaa kesän jatkoa Sinulle!

• sitä mieltä

että luettu oppi ei ihmisestä viisasta tee.
      Olen monta kertaa elämässäni törmänny näihin

• mari46

Hei sinä kirvesmies!

Olen kanssasi samaa mieltä, että elämänviisautta ei lukemisella eikä lukemattomuudella saavuteta. Elämällä se opitaan tai ollaan oppimatta. Ja sehän se on sitä kaiken tärkeintä viisautta.
        Yhteiskuntamme tarvitsee monenlaisia osaajia: niin teoreettisia kuin käytännönkin osaajia. Kumpikaan ei pärjää ilman toista.
        Akateemiset eivät elä toisten verovaroilla, koska ovat tulojensa perusteella useimmiten niitä suurimpia veronmaksajia.
        Arvostan suuresti käytännön taitajia, kuten edustamaasi ammattiosaajia. Sitä mitä kirjoitin, toivoin vain, ettei meitäkään väärillä ennakkoasenteilla pulautettaisi pois kuvioista. Ensin kannattaa tutkailla, onko sitä elämänviisautta vai ei.
        Oikein hyvää kesää Sinulle ja hyviä rakennuskelejä!

• Suttura

Kunnioita kaikkia ammatteja ja koulutusta!

Ilman akateemikkoja me asuisimme niissä sinun rakentamissasi kottaraispesissä. :)
        Eikä varmasti ainakaan surffailtaisi täällä internetillä.

Kukaan joka rakentaa ( joko käsi-tai aivovoimalla) yhteiskuntaa ei elä toisen kustannuksella.

• piikistä kuitenkin..
        mari46 kirjoitti:

Hei sinä kirvesmies!

Olen kanssasi samaa mieltä, että elämänviisautta ei lukemisella eikä lukemattomuudella saavuteta. Elämällä se opitaan tai ollaan oppimatta. Ja sehän se on sitä kaiken tärkeintä viisautta.
        Yhteiskuntamme tarvitsee monenlaisia osaajia: niin teoreettisia kuin käytännönkin osaajia. Kumpikaan ei pärjää ilman toista.
        Akateemiset eivät elä toisten verovaroilla, koska ovat tulojensa perusteella useimmiten niitä suurimpia veronmaksajia.
        Arvostan suuresti käytännön taitajia, kuten edustamaasi ammattiosaajia. Sitä mitä kirjoitin, toivoin vain, ettei meitäkään väärillä ennakkoasenteilla pulautettaisi pois kuvioista. Ensin kannattaa tutkailla, onko sitä elämänviisautta vai ei.

että kirvesmiehet jotenkin kuuluisivat matalempaan äly ryhmään.
        Se on semmoinen työ ala johon en sinun laisen älykön kannata tulla ja miksi tulisit kun veromarkkoja me maksavat kuitenkin kulutat.
        Minulla 5 poikaa ja kolme akateemikkoa nuorin nyt armeijasta t5ulee vänrikkinä ja syksyllä lähtee maasotakorkeakouluun Helsinkiin. pari on jo rakennusmestaria ja yksi heittiö.

• Angel of The Morning

Olet aikamoinen fakiiri jos osaat tehdä kottaraisenpöntön omasta päästäsi.

• Akat. sivist.

Ei minun pääni joudakaan linnunpöntöksi. Lienet sama öykkäri, joka tuolla muutamaa riviä ylempänä leuhkii rahoillaan.

Varakuudella, ulkonäöllä, hoikkuudella, lukeneisuudella yms. kehuskelu osoittaa aina ihmisen yksinkertaisuutta ja sivistymättömyyttä.

• mieltä
        Akat. sivist. kirjoitti:

Ei minun pääni joudakaan linnunpöntöksi. Lienet sama öykkäri, joka tuolla muutamaa riviä ylempänä leuhkii rahoillaan.

Varakuudella, ulkonäöllä, hoikkuudella, lukeneisuudella yms. kehuskelu osoittaa aina ihmisen yksinkertaisuutta ja sivistymättömyyttä.

kanssasi. Jos ihmiseltä puuttuu sydämensivistys niin sitä ei koulutuksella eikä rahalla saa.

• mari46
        piikistä kuitenkin.. kirjoitti:

että kirvesmiehet jotenkin kuuluisivat matalempaan äly ryhmään.
        Se on semmoinen työ ala johon en sinun laisen älykön kannata tulla ja miksi tulisit kun veromarkkoja me maksavat kuitenkin kulutat.
        Minulla 5 poikaa ja kolme akateemikkoa nuorin nyt armeijasta t5ulee vänrikkinä ja syksyllä lähtee maasotakorkeakouluun Helsinkiin. pari on jo rakennusmestaria ja yksi heittiö.

Harmi, että ymmärsit asian aivan päinvastaisesti. En enää selittele. Lue se ajatuksella uudestaan. Terveisiä pojillesi - kaikille.

• mari 46
        Suttura kirjoitti:

Kunnioita kaikkia ammatteja ja koulutusta!

Ilman akateemikkoja me asuisimme niissä sinun rakentamissasi kottaraispesissä. :)
        Eikä varmasti ainakaan surffailtaisi täällä internetillä.

Kukaan joka rakentaa ( joko käsi-tai aivovoimalla) yhteiskuntaa ei elä toisen kustannuksella.

Hyvä, että sinunlaisesi näkee kokonaisuuksia. Todellakin meitä kaikkia tarvitaan. Loppupelissä kaikki yhtä tärkeitä. En todellakaan halunnut loukata ketään. Ihmetellä vaan. Pirteitä kesäpäiviä Sinullekin!

• mari46 kirjoitti:

Hei sinä kirvesmies!

tuohon suurten verojen maksajiin. Kyllä monet akateemisesti koulutetut ja väitöskirjoja tehneet tiedemiehetkin jäävät Suomessa usein kunnon känsäkouraisille ammattimiehille ja pitkän linjan liikemiehille toiseksi. Oletko muuten katsonut viime aikoina palkkatilastoja tai julkisten virkojen palkkataulukoita? - Onneksi nuorilla ei enää ole yhtä suuria opintolainoja maksettavanaan kuin vanhemmillaan aikoinaan.

• Angel of The Morning

Et ole ehtinyt kertoa, että akateemisesta taustastasi huolimatta olet vain ihan tavallinen nainen.
      Tylsä yhtälö ja väärä järjestys.

• ????

Ymmärrät kai näistä vastauksista, että täällä ei kannata ammatista ja koulutuksesta keskustella.;)

• mari46

Tämä on huvittavaa, mutta ainakin syntyi keskustelua muustakin kuin kuppikoosta...

• Kutv M

Ensiksi kysellyt kun tutustunut.

Minulle aivan sama mitä on lukenut.
      Kalle Päätaloa vai jotain muuta.:)

Mutta mutta,minusta henkilö joka alkaa
      koulutustaan korostamaan.Antaa käsityksen vain ja
      ainostaan haluavansa keskustella vertaisensa kanssa.

Silloinhan on viisasta miun mielestä,pikkuhiljaa
      liettava vain takavasemmalle kattelemaan sanomalehtiä.:)

• oota vaan

On täällä kuuluisiakin akateemisia. Älä hättäile ...

• Akaton mies

Eiköös soo justihin seppä viranhaltioosta korkeen ja oikeen kamariis syötettävä hantvärkkäri? Ryyppyki pitää sepälle olla ruualle ruvetes. Ja kysytähän notta "koska mestarille passaas" Yks seppä on paree ku kymmenen pappia. Hirasta ny tämä kirijoottaminen ku mä syön jäätelöä täs samalla. Haluaasikko nuolaasta? hih. terv.seppä ja pieni varhaanen Tiitu-kani täältä pohojanmaalta.

• a.mazon
        Akaton mies kirjoitti:

Eiköös soo justihin seppä viranhaltioosta korkeen ja oikeen kamariis syötettävä hantvärkkäri? Ryyppyki pitää sepälle olla ruualle ruvetes. Ja kysytähän notta "koska mestarille passaas" Yks seppä on paree ku kymmenen pappia. Hirasta ny tämä kirijoottaminen ku mä syön jäätelöä täs samalla. Haluaasikko nuolaasta? hih. terv.seppä ja pieni varhaanen Tiitu-kani täältä pohojanmaalta.

Nyt mä vein koko sun jäätelön. :)

• heilapa hyvinkin
        Akaton mies kirjoitti:

... sepistä ja sysistä ja jäätelöstäkin ...

*nuolasee*

• riippuu

hyvin paljon siitä millä tavoin olet koulutuksestasi kertonut. Asiat voidaan esittää monella tavoin.
      Oletko käynyt useammilla palstoilla - kuinka sinut on muualla vastaanotettu?

• mari 46

Itse asiass en ole koulutuksesta maininnut vaan ammatistani, kun sitä kysyttiin. En ole muualla chattäillyt, joten en voi vertailla. Ei tämän näin vakavaa pitänyt olla, mutta hyvä kun kirvoitti juttuihin.

• niinniinn

Ota kantaa, ilmaise ajatuksiasi, jätä muu sivuun, ei kukaan kysele mitä teet ja mitkä oppiarvosi ovat. Käsitykseni on, että itse korostatte oppineisuuttanne ja siihen näivettyy mielipiteiden vaihto.

• asiaan voi liittyä monenlaisia tulkintakysymyksiä, kun ihmiset eivät tunne toisiaan. Kun keskustellaan kirjallisesti, sanoja ja ilmaisutapoja voidaan tulkita monella tapaa. Olisitkohan joutunut ennakkoluulojen tai väärinkäsitysten uhriksi?

Oman kokemukseni mukaan ihmisen koulutustausta tai asema työmarkkinoilla ei välttämättä kerro hänestä, hänen sivistyksestään tai luonteestaan yhtään mitään. Mitä korkeampi tutkinto, sitä vahvemmat istumalihakset, sanoi yksi tuttuni kerran asiasta keskusteltaessa. ;)) Suoritetut tutkinnot vahvistavat rekrytointitilanteessa, että ko. henkilö kykenee käsittelemään oman alansa teorioita tietyllä tasolla - ellei ole ehtinyt vielä ihan kaikkea unohtaa. Siinä kaikki. ;))

Tule vaan ennakkoluulottomasti mukaan keskustelemaan. Jos tunnet itsesi kovin hienohipiäiseksi, voit tietysti välillä pahoittaa mielesi. Tuskin enää tässä iässä kenenkään itsetunto kovin pahoja kolauksia sellaisesta saa. Halutessasi voit itse vaikuttaa keskustelun tasoon ja aiheisiin.

Itse poikkean täällä mielelläni, joskus puhutaan ihan asiaa ja joskus hupsutellaan, joskus joku yrittää laulaa suohon, muttei kukaan ole vielä onnistunut. Täällä on monia aina mukavia kirjoittavia nimimerkkejä, joiden kirjoituksia luen mielelläni. Jotkut hallitsevat upeasti murteita, jolloin sanavarasto kasvaa ja aivot saavat hyvää jumppaa. Aina on tilaa vielä yhdelle, joka... ;))

PS: Äskettäin joko tällä tai 6-kymppisten palstalla oli ketju muisteluksista omilta yliopistoajoilta, joten on tässäkin joukossa ainakin muutamia yliopistoihin myös sisäpuolelta tutustuneita. Väitöskirjojaan ei kukaan ole toistaiseksi esitellyt, mutta tuskin sekään kiellettyä olisi. ;))

• mari46

Puhuit viisaita. Mietin ihan samaa tuosta tulkinta-asiasta. Eihän tässä kukaan ole hienohipiäisesti suhtautunutkaan, eikä tästä mitään traumoja jää - ainakaan minulle. Kesän jatkoja!

• mari46 kirjoitti:

Puhuit viisaita. Mietin ihan samaa tuosta tulkinta-asiasta. Eihän tässä kukaan ole hienohipiäisesti suhtautunutkaan, eikä tästä mitään traumoja jää - ainakaan minulle. Kesän jatkoja!

ennakkoluuloja ja pelkoja olla vähemmän koulutusta saaneilla akateemisen koulutuksen omaavia kohtaan.

Nykyisin on paljon kaikenlaista koulutusta ja koulutuksen saaneita ja moni kouluttautunut tuskinpa ajattelee, ettei pärjäisi hieman ylemmäntutkinnon saaneen kanssa keskusteluissa.

Mielestäni ihminen omana persoona ratkaisee hyväksytäänkö seuraan ja koulutuksella ei paljon ole merkitystä, ellei itse akateeminen anna ymmärtää, että muut eivät ole tasavertaisia keskustelu kumppaneita.

• Mettäläinen kirjoitti:

ennakkoluuloja ja pelkoja olla vähemmän koulutusta saaneilla akateemisen koulutuksen omaavia kohtaan.

Nykyisin on paljon kaikenlaista koulutusta ja koulutuksen saaneita ja moni kouluttautunut tuskinpa ajattelee, ettei pärjäisi hieman ylemmäntutkinnon saaneen kanssa keskusteluissa.

Mielestäni ihminen omana persoona ratkaisee hyväksytäänkö seuraan ja koulutuksella ei paljon ole merkitystä, ellei itse akateeminen anna ymmärtää, että muut eivät ole tasavertaisia keskustelu kumppaneita.

viisaista sanoistasi - taas.

Ihmisen viisauden määrä on tuskin verrannollinen varsinaiseen koulutukseen käytettyihin vuosiin.

• optimisti-orvokki kirjoitti:

viisaista sanoistasi - taas.

Ihmisen viisauden määrä on tuskin verrannollinen varsinaiseen koulutukseen käytettyihin vuosiin.

osaa ja Mettis ei kestä kohta housuissaan:))
        ( no leikki leikkinä)

Kiitoksia optimistisesta kannustuksesta realisti pessimistille, no taitaa olla parasta etten hienostele, kun en ymmärrä näitä sivistyssanoja muutenkaan ja asiaan:))

Kyllähän koulutustakin pitää arvostaa ja uhrattuja vuosia,sillä kertoohan se pitkäjänteisyydestä ja tietylaisista "hoksottimien" olemassa olosta ja tälläinen ihminen pärjää muutenkin yhteiskunnassa, eli on eteenpäin pyrkivä.

Sopivasta arvostuksesta vielä vähäisen.

Olen huomannut, että etenkin vanhempi polvi kunnioittaa kouluttautuneita liikaakin ja tuntuu, että se on kunniakysymys joillekin ja pääsee mainostaa, että meijän tyttö se on maisteri ja poika diplomi-insinööri. Harvoinpa vanhemmat kuolaavat pojan tai tytön valmistuttua amiksesta. ja voi perskeles sentään jos koulut loppuu amikseen ja nuori menee töihin niin silloin ollaan hiiren hiljaa. Ehkä joitakin vanhempia pönkittää oma heikko koulutus ja pääsee lapsien menestyksellä kohottaa omaa egoa.

Mielestäni kaikenlaista koulutusta/työtä pitää arvostaa ja pönkittää, sillä kaikilla ei ole lukupäätä ja eihän tämä yhteiskunta toimisikaan, jos kaikki istuisi yliopistoissa.

• mari46
        Mettäläinen kirjoitti:

Kiitos kannanotostasi. Näinhän se on, että ennakkoluuloja ja pelkoja on vähän asiaan kuin asiaan. Se on sitä lokeroajattelua, kun pidetään kiinni niistä luutuneista käsityksistä. Ennakkoluulot vaan lyövät portteja elämältä. Osaisimmepa tilanteessa kuin tilanteessa ennakkoluulottomasti ensin tutkia ja sitten vasta "hutkia", jos niin päättelemme. Sinulle Mettäläinen kaikkea hyvää kesääsi!

• mari46 kirjoitti:

Kiitos kannanotostasi. Näinhän se on, että ennakkoluuloja ja pelkoja on vähän asiaan kuin asiaan. Se on sitä lokeroajattelua, kun pidetään kiinni niistä luutuneista käsityksistä. Ennakkoluulot vaan lyövät portteja elämältä. Osaisimmepa tilanteessa kuin tilanteessa ennakkoluulottomasti ensin tutkia ja sitten vasta "hutkia", jos niin päättelemme. Sinulle Mettäläinen kaikkea hyvää kesääsi!

samoin ja hyvää kesää myös sinnekin.

• elämän sivistämä

ongelmaksi akateemisuuteni. Enpä järin mainosta, ei ole tarvetta ilmituoda.

Se mikä ratkaisee vastaanoton, on kommunikoinnin sujuminen. Väärinymmärrykset täällä niin tuiki tavallisia. Pitää osata asettaa viestinsä vastaanottajan tasolle. Oletusarvo täällä, että kaikenlaisten ihmisten tulisi ymmärtää. Joidenkin on aika vaikea asettaa sanottavansa niin, ettei siinä ole väärintulkinnan mahdollisuutta.

• Onhan täällä palstalla toki seuralaisekseen paljonkin valinnanvaraa. Toinen tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Meitähän on hyvin monenlaisia täällä.

• hukkeli

on keskustella korkeasti kouluttautuneen naisen kanssa. Vaikka minulla on kirjatietoa laajalti ja työpaikoissa minua on arvioitu älykkääksi ja koulutusta on opinnäytteinä enemmän kuin yleensä korkeakoulututkinnon suorittaneilla, en koskaan ole pystynyt tasavertaisena keskustelemaan akateemisen naisen kanssa.
      On alue, naisen tunneajattelu, jonka seuraaminen ja ymmärtäminen on mahdotonta. Aivan kuin tuo kaikille ainakin nimeltä tuttu naisen vaisto, epälooginen, epärationaalinen, irti eettisestä koodistosta samoin kuin maalaisjärjestä oleva päättelykyky, joka selittämättömästi on oikeassa ja riisuu sanattomaksi jokaisen miehen.
      En viihdy keskustelussa, jossa vastapuoli on pinnallinen ja latteuksia jokeltava, toivoisin analyyttiseen ja pohdiskelevaan keskusteluun kumppania, mutta akateemisen naisen kanssa en selviydy.

• Juniperus

Onkohan akateemisten naisten koulutus sitten mennyt hukkaan? Eikö yliopistossa pitäisi oppia juuri loogista ajattelua ja rationaalista maalaisjärkeen pohjautuvaa päättelyä? Entä kuinka voi perustella epäeettistä ajattelua?

Saat minut ymmälleni. En oikein jaksa uskoa myöskään "selittämättömään oikeassaoloon". Se, mitä ei pystytä ymmärrettävästi sanoiksi pukemaan, ei minua vakuuta.

• hukkeli
        Juniperus kirjoitti:

Onkohan akateemisten naisten koulutus sitten mennyt hukkaan? Eikö yliopistossa pitäisi oppia juuri loogista ajattelua ja rationaalista maalaisjärkeen pohjautuvaa päättelyä? Entä kuinka voi perustella epäeettistä ajattelua?

Saat minut ymmälleni. En oikein jaksa uskoa myöskään "selittämättömään oikeassaoloon". Se, mitä ei pystytä ymmärrettävästi sanoiksi pukemaan, ei minua vakuuta.

Koulutus on avannut naisille mahdollisuuden ammatteihin, joissa menestyvät.

Naisen puhe on normaalisti tajunnanvirtaa heijastava, pikkuasioita ovelasti yhdistämällä syntyneitä mielikuvia ja kiistattomia, mitattavissa olevia tosiasioita nopeasti ja ennakkoluulottomasti toisiinsa nivoutuvia konstellaatioita, joista nainen sanoiksi pukee vain osan - ja josta puheesta mies ymmärtää vain osan, vaikka pitäisi ymmärtää enemmän kuin nainen on sanonut.
        Akateemisen naisen puhe on vielä monipolvisempaa, syvemmälle porautuvaa ja nopeammin yhdistelevää. Miehen mykistävää.

• Juniperus
        hukkeli kirjoitti:

Koulutus on avannut naisille mahdollisuuden ammatteihin, joissa menestyvät.

Naisen puhe on normaalisti tajunnanvirtaa heijastava, pikkuasioita ovelasti yhdistämällä syntyneitä mielikuvia ja kiistattomia, mitattavissa olevia tosiasioita nopeasti ja ennakkoluulottomasti toisiinsa nivoutuvia konstellaatioita, joista nainen sanoiksi pukee vain osan - ja josta puheesta mies ymmärtää vain osan, vaikka pitäisi ymmärtää enemmän kuin nainen on sanonut.
        Akateemisen naisen puhe on vielä monipolvisempaa, syvemmälle porautuvaa ja nopeammin yhdistelevää. Miehen mykistävää.

En ole kohdannut tällaista sumeaa logiikkaa koskaan käytännössä. Ja jos olenkin, en ole sitä sellaiseksi tajunnut, vaan minun tapaamani akateemiset naiset ovat olleet muita loogisempia ja rationaalisempia. Loogisuudessa on kyllä monesti toivomisen varaa niin miehillä kuin naisillakin, ja sekavasti sanottu on usein myös sekavasti ajateltu.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      150
      1799
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1661
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      30
      1252
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1171
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      92
      1131
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1021
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      351
      961
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      849
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      811
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50