harakan poikanen huonossa kunnossa

harakka

Näin tänään harakan poikasen tippuneena pesästä. Vähän hyppeli, mutta ei paljoa. Todella huonokuntoisen näköinen. märkä höyhenpeite ym. Menin poikasen luo ja emoa en huomannut. Katsoin sitä siinä hetkisen kunnes avasi kitansa ja alkoi kerjäämään ruokaa.
Meidän pihalla ei pitäisi mitään linnun pesiä olla, kun tämä alue on täynnä oravia.
Tiirailin vielä emon varalle, mutta mitään ei näkynyt eikä kuulunut.
Otin poikasen huostaan ja yritän löytää sille matoja. Vessassa pomppii hieman.
Mitä pitäisi tehdä? Mitä ruokkia? Vinkkejä! kiitos:)

22

5914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varista

      niin harakathan syö ihan mitä vaan, mutta kannattaa varmaan syöttää sille sellaista ruokaa mitä luonnossakin saa. Jos matoja löydät, ja jotain leipämössöäkin voit yrittää syöttää. Jauhelihaakin ehkä hyvin pieniä määriä voit yrittää. Mutta muista nesteytys, jotain vesipitoista sen täytyy myös saada.

      Ystävälläni oli joskus variksen poikanen, Pekko nimeltään. Se kiintyi ihmisiin paljon, ja sekin söi ihan mitä vaan. Aika vekkuli se oli, varasti kaikkea kiiltävää. Tosin myöhemmin Pekko sai aina vähän kovaa kohtelua muilta variksilta ja sitten se hävisi muutaman kuukauden ikäisenä.

      No toivotaan että pärjäät sen kanssa, mutta kannattais varmaan yrittää heti sopeuttaa sitä takas luontoon.

    • vastustan

      eläinten huostaan ottamista, mutta tässä tilanteessa se luultavasti oli ihan hyvä ratkaisu.

      Ei ole kokemusta, mutta luulen, että kannattaisi jotenkin harjoittaa sen siipiä (tietenkin riippuu sen iästä. Jos on kovin pieni, niin ei ehkä sitten.) Laita se vaikka tuolille tms vähän korkeammalle alustalle ja anna tulla siitä itse alas, miten sitten tahtookin.

      Pyydystä vaikka kärpäsiä, niistä se saa kanssa hyvää lihaa, eikä liikaa rasvaa. pidä huoli, ettei liho liikaa:)!

      Kannatan kanssa vapauttamista, mutta nyt kun olet sen kerran jo ottanut, pidä niin kauan, että pärjää itsekseen. Lue kirjoista tai netistä minkä ikäisinä emo vieroittaa ja silloin tiedät suurin piirtein sopivan ajan. Älä vapauta, ennen kuin osaa lentää!

      jos se kesyyntyy ja aijot laskea luontoon, pelottele sitä ennen laskemista. Liian kesystä harakasta ei ole kuin haittaa ja se jää helpommin esim kissan suuhun. Kuulostaa ikävältä, mutta pelottele sitä niin, että se lakkaa luottamasta.

    • harakka

      ötökkävettä olen antanut ruiskun avulla. Pyydystelin muurahaisia ja yhden kärpäsenkin sain:)
      Söi innolla, mutta nyt ei enää maistu, mutta paljonhan se sai.
      Poikanen on aika likainen. Voisiko jotenkin pestä/puhdistaa?
      Ei se osaa vielä lentää, sulat kyllä kaikki, mutta kaulankohalla iso lommo,varmaan orava purrut. Kaulan kohalla näkyy siis iho ja sen ohuen ohut kaula :(
      Leipämössöä olisi kanssa aika helppo tehdä.. :)
      Entä maito??

      • linnustajansolmu

        Ei linnuille,eikä siileille!

        Jos liikoja rasvoja pelkää,niin entäs huoneenlämpöinen naudan jauheliha?
        Siitä voi ottaa toukankokoisia pötköjä ja vaikka muovipinseteillä tai muulla vastaavalla pistellä linnun kitaan sellaisina pikkusatseina aina vähän väliä,varmaan jo ruokalusikallinenkin riittää parisen tuntia.
        Yleensä syövät usein,mutta pieniä annoksia kerrallaan.
        pienet,ruodottomat kalanpalatkin voisivat käydä.
        Ainakin voisin kuvitella emon sellaistakin antavan.
        Vettä ihan vaan tiputtelemalla suuhun tai kastetlemalla ruokapalat veteen.
        Leivässä on suolaa ja se ei kuulu luonnoeläimen ruokavalioon!!!
        Kastematojakin löytyy varmaan,jos jossakin on kosteaa multaa.
        Höyheniä voit pyyhkiä myötäsulkaan kostealla pyyhkeellä hellästi ja kääriä sitten linnun lämpiämään kuivaan pyyhkeeseen.
        Voi olla,että orava tai muu pikkupeto on hyökännyt pesään ja tämä on siinä hötäkässä pudonnut,mutta muutenkin linnunpojat lähtevät pesästä jo lentokyvyttöminäkin ja emo sitten käy ruokkimassa niitä siellä täällä pusikoissa.
        Eli kovin herkästi en ottaisi poikasta huostaan.
        emo on joskus pitkäänkin poissa,mutta sopivan tilaisuuden tullen palaa ruokkimaan lapsiaan.

        Mutta onnea hoidokille,ovat hauskoja,mutta myös melkoisia epeleitä välillä!


      • harakka
        linnustajansolmu kirjoitti:

        Ei linnuille,eikä siileille!

        Jos liikoja rasvoja pelkää,niin entäs huoneenlämpöinen naudan jauheliha?
        Siitä voi ottaa toukankokoisia pötköjä ja vaikka muovipinseteillä tai muulla vastaavalla pistellä linnun kitaan sellaisina pikkusatseina aina vähän väliä,varmaan jo ruokalusikallinenkin riittää parisen tuntia.
        Yleensä syövät usein,mutta pieniä annoksia kerrallaan.
        pienet,ruodottomat kalanpalatkin voisivat käydä.
        Ainakin voisin kuvitella emon sellaistakin antavan.
        Vettä ihan vaan tiputtelemalla suuhun tai kastetlemalla ruokapalat veteen.
        Leivässä on suolaa ja se ei kuulu luonnoeläimen ruokavalioon!!!
        Kastematojakin löytyy varmaan,jos jossakin on kosteaa multaa.
        Höyheniä voit pyyhkiä myötäsulkaan kostealla pyyhkeellä hellästi ja kääriä sitten linnun lämpiämään kuivaan pyyhkeeseen.
        Voi olla,että orava tai muu pikkupeto on hyökännyt pesään ja tämä on siinä hötäkässä pudonnut,mutta muutenkin linnunpojat lähtevät pesästä jo lentokyvyttöminäkin ja emo sitten käy ruokkimassa niitä siellä täällä pusikoissa.
        Eli kovin herkästi en ottaisi poikasta huostaan.
        emo on joskus pitkäänkin poissa,mutta sopivan tilaisuuden tullen palaa ruokkimaan lapsiaan.

        Mutta onnea hoidokille,ovat hauskoja,mutta myös melkoisia epeleitä välillä!

        Kiitos kaikille, jotka ovat viitsineet auttaa:)
        Poikanen on vielä niin pieni niin en vielä viitsi minnekkään ulos lähipäivinä viedä.
        Sitten kun vähän paranee niin mietin, että voisi viedä hienolan lintutarhaan, että Päpä pääsisi omiensa joukkoon. He varmaan hyvin osaavat kotiuttaa Päpän takaisin luontoon. Jauhelihaa ollaan nyt annettu. Kuinkakohan usein kannattaisi? Yöllä en käy kun korkeintaan kerran tai kaksi. Ja kuinka isoja annoksia? Vettä tykkää juoda, varsinkin jos on muurahaisia ym ötököitä seassa :)


      • tee tämä
        harakka kirjoitti:

        Kiitos kaikille, jotka ovat viitsineet auttaa:)
        Poikanen on vielä niin pieni niin en vielä viitsi minnekkään ulos lähipäivinä viedä.
        Sitten kun vähän paranee niin mietin, että voisi viedä hienolan lintutarhaan, että Päpä pääsisi omiensa joukkoon. He varmaan hyvin osaavat kotiuttaa Päpän takaisin luontoon. Jauhelihaa ollaan nyt annettu. Kuinkakohan usein kannattaisi? Yöllä en käy kun korkeintaan kerran tai kaksi. Ja kuinka isoja annoksia? Vettä tykkää juoda, varsinkin jos on muurahaisia ym ötököitä seassa :)

        Kun löydät kastematoja, niin katkaise niiden molemmista päistä pätkä pois, koska kokonaisina nieltyinä ne voivat kaivautua linnun vtsan läpi ulos! Rastaat ja muut linnut aina tekee niin eli hankaa madon päät rikki puun oksaa vasten.


      • vastustan
        harakka kirjoitti:

        Kiitos kaikille, jotka ovat viitsineet auttaa:)
        Poikanen on vielä niin pieni niin en vielä viitsi minnekkään ulos lähipäivinä viedä.
        Sitten kun vähän paranee niin mietin, että voisi viedä hienolan lintutarhaan, että Päpä pääsisi omiensa joukkoon. He varmaan hyvin osaavat kotiuttaa Päpän takaisin luontoon. Jauhelihaa ollaan nyt annettu. Kuinkakohan usein kannattaisi? Yöllä en käy kun korkeintaan kerran tai kaksi. Ja kuinka isoja annoksia? Vettä tykkää juoda, varsinkin jos on muurahaisia ym ötököitä seassa :)

        että puhdista sen kaula jollain miedolla puhd.aineella, jos on verillä. Jos se on aika huonossa kunnossa, saa helpommin kaikenlaisia infektioita!

        Niin, ja jos mahdollista, ruoki lintua öisinkin! Luonnossa linnut saavat ravintoa vuorokaudenaikaan katsomatta!

        Heinolan lintutarha on hyvä paikka linnulle (asun heinolassa:)), ja siellä varmaan katsovat sitten voiko linnun vapauttaa jossain vaiheessa luontoon.

        Jaksamista ja onnea!


      • tania
        tee tämä kirjoitti:

        Kun löydät kastematoja, niin katkaise niiden molemmista päistä pätkä pois, koska kokonaisina nieltyinä ne voivat kaivautua linnun vtsan läpi ulos! Rastaat ja muut linnut aina tekee niin eli hankaa madon päät rikki puun oksaa vasten.

        Itse kyselin tuolla samaa (kärpäsentoukista) johon toteamus oli että koko homma on luultavasti urbaanilegendaa!!
        Kärpäsen tuokat vielä ehkä ymmärrän (vahvat leuat), mutta kastemadoissa ei pitäisi olla mitään vaaraa.
        Itse syötellyt niitä pikkuliskoille eikä mitään ongelmia ole tullut.


      • linnustajansolmu kirjoitti:

        Ei linnuille,eikä siileille!

        Jos liikoja rasvoja pelkää,niin entäs huoneenlämpöinen naudan jauheliha?
        Siitä voi ottaa toukankokoisia pötköjä ja vaikka muovipinseteillä tai muulla vastaavalla pistellä linnun kitaan sellaisina pikkusatseina aina vähän väliä,varmaan jo ruokalusikallinenkin riittää parisen tuntia.
        Yleensä syövät usein,mutta pieniä annoksia kerrallaan.
        pienet,ruodottomat kalanpalatkin voisivat käydä.
        Ainakin voisin kuvitella emon sellaistakin antavan.
        Vettä ihan vaan tiputtelemalla suuhun tai kastetlemalla ruokapalat veteen.
        Leivässä on suolaa ja se ei kuulu luonnoeläimen ruokavalioon!!!
        Kastematojakin löytyy varmaan,jos jossakin on kosteaa multaa.
        Höyheniä voit pyyhkiä myötäsulkaan kostealla pyyhkeellä hellästi ja kääriä sitten linnun lämpiämään kuivaan pyyhkeeseen.
        Voi olla,että orava tai muu pikkupeto on hyökännyt pesään ja tämä on siinä hötäkässä pudonnut,mutta muutenkin linnunpojat lähtevät pesästä jo lentokyvyttöminäkin ja emo sitten käy ruokkimassa niitä siellä täällä pusikoissa.
        Eli kovin herkästi en ottaisi poikasta huostaan.
        emo on joskus pitkäänkin poissa,mutta sopivan tilaisuuden tullen palaa ruokkimaan lapsiaan.

        Mutta onnea hoidokille,ovat hauskoja,mutta myös melkoisia epeleitä välillä!

        ..ihme kyllä on helppoa ruokaa ja proteiinia kasvavalle linnulle. Ei ne ole kannibaaleja kun kerran se on KANAN muna.


    • mitä vaan

      Kalaa, lihaa, matoja, hyönteisiä, kaurapuuroa, leipää, kananmunaa, kissanruokaa, koiranmuonia. Koska poikasella on jo sulkia ja höyhenet, niin aika isoja paloja ne pystyy nielemään, ei tartte pinsettipaloja tarjoilla. Eka ruokinta aamulla aikaisin ja vika illalla myöhään ja siinä välissä lukuisia kertoja, aina niillä on nälkä. Kovin suolaisia ruokia älä tarjoa. Kuivat pöperöt liota veteen että saa nestettä.

      Kaulakuoppaan höyhenet kasvaa aika myöhään.

      Ja se on puppua, että kastemato kaivautuisi mahasta uos. Kokonaisina ne emolinnutkin ne syöttää.

      Voit sen pestäkin (ilman pesuaineita) kädenlämpöisellä vedellä, mutta kuivattele hyvin nyötähöyheneen pyyhkeellä sivellen ja vatsa höyheniä pörrötellen.

      Seurasitko muuten sitä pihallasi että kävikö emot lähettyvillä jaruokkimassa ennen kuin puutuit peliin?

      Harakka pitää kohtalaisen hyvin puoliaan oravaa vastaan, joten harvemmimpa oravat niiden pesiä ryöstää.

      • harakka

        Kyllähän minä sitä seurailin. Harakka syö hyvin jauhelihaa ja juo ruiskusta vettä, jonka seassa on vähän ötököitä.
        Välillä vien sitä ulos pomppimaan. Heinolan lintutarhaano olen yrittänyt ottaa yhteyttä. Kerran ovat vastanneet ja nainen sanoi, että soita tähän numeroon. No soitin numeroon jonka hän antoi, mutta ei siihen vastattu. Tosi vaikeasti heihin saa yhteyden. Ja tuo Pyhtään lintutarha on nyt vähän kaukana, kun asun itse lahdessa, niin olisi kätevää viedä n.30 km täältä sijaitsevaan lintutarhaan. Mutta tuskimpa he huolivat harakoita ja variksia yms sinne. :/ Mutta pitää kyllä kysellä pyhtäänkin paikasta, kun onhan sinnekkin vain n. 100km


    • Doris1

      Heinolan lintutarha ei välttämättä ota ns. "haittalintuja", mutta Arto Hokkanen Pyhtään lintutarhalla hoitaa kaikki kuntoon. Olen itse vienyt sinne variksenpojan, joka oli kuolemaisillaan, ja hyvin kuntoutui luontoon. Tässä linkki: http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=4840&lan=fi voit vaikka soittaa ja saat taatusti asialliset hoito-ohjeet. Lykkyä tykö!

    • harakka

      Eli siis kiitoksia kaiklle! Kun laitoin tuon viime viestini tyhmään kohtaan, olen pikkutarkka. Mutta nyt voisi mennä vaikka saalistelemaan ötököitä tuolta ulkoa! :)

    • Keran

      Hei Olen löytänyt tänään harakan poikasen. En tiedä mitä teen.
      Mulla on kotona pieni lapsi, pelkän joku infektio tarttuu.
      Olen otanut sen kotiin ja laitoin ison laatikon.
      Voitko joka ota sen???

    • hölmöläinen

      Mullakin harakan poikanen hoivassa. Meinas raukan naakat pistää hengiltä ja oli pakko kaivaa vanha hamsterihäkki. Tuolla se nyt tyytyväisenä pihalla köllöttelee. Annan hunajaveteen kastettua jauhelihaa ja vähän kastettua leipää. Hölmöksihän tässä itsensä tuntee muttei anna luonto periks jättää luonnon armoille.

      • -?-

        Miksi hunajavesi ja leipäkin?
        Harakka on lihansyöjä.


    • kvaakku

      Niin,minun harakanpoikseni kyllä lentelee,mutta ei nouse jaloilleen. Missä järjestyksessä ne oikein kehittyvät?

    • 1.ukkeli

      Harakalle kelpaa mikä hyvänsä lihaperäinen ravinnoksi ja tietenkin raakana.
      Lihakauppiaalta saa perkuujätteitä ehkä ilmaiseksikin.
      Ei mitään makkaroita, joissa on suolaa.
      Itse kakarana kasvatin harakan aivan pienestä aikuiseksi.
      Oli kertakaikkiaan hauska ja vekkuli lintu, jota ei unohda koskaan.
      Yritti varastaa kaikki, mikä vain kiilsi, ja kylpi mielellään vesivadissa.
      Loppukesästä tuli levottomaksi, kun kuuli toisten räkätystä, ja lähti omille teilleen heimolaistensa joukkoon.
      Parin vuoden päästä tapasin satavarmasti saman harakan, joka tunnisti meikäläisen metsässä kun nimeltä kutsuinkin.
      Pomppi oksa oksalta alas suuresta kuusesta kuikuilemaan meikäläistä vain parin kolmen metrin päähän.
      Tavallinen villiharakka ei sellaista tee koskaan.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut pikkupoikana elättinä monenlaisia lintuja. Harakoita, variksia, naakkoja, närhiä ja räkättirastaita. Kaikki ne kasvavat nopeasti ja ovat hoitajalleen hyviä kavereita, eivätkä pelkää muitakaan ihmisiä. Kun oppivat lentämään ja kuulevat lajitoveriensa äänen, niin ne yleensä katoavat sinne lintujen joukkoon.

      Linnut eivät yleensä ole vaativaisia hoidon suhteen. Ruokaa pitää antaa suuhun aina kun sitä pyytävät. Ainahan ne sitä vaativat. Tuolla aiemmin joku sanoi syöttäneensä pipetillä. Mitään pipettiä ei tarvita, kun sormesi ojennat linnun nokkaa kohti, niin se avaa suunsa. Sinne vain on annettava pieniä, rusinan kokoisia annoksia kerrallaan ja ne hotkivat niitä paljon.

      Valkoisesta leivästä tehty, veteen sekoitettu mössö on hyvää perusruokaa ja siitä saavat nesteen samalla. Vettä voi antaa muutenkin lisää ja se käy parhaiten teelusikalla. Aina lintu avaa suunsa, kun sitä nokkaa lähestytään lusikalla tms.

      Matoja on hyvä myös antaa, mutta on muistettava, että emolintukin ravistelee madon hengettömäksi ennen syömistä. Ihmisen on siis syytä tappaa mato ennen syöttämistä. Madon voi tappaa viskaamalla sen kovaa alustaa vasten, kiveen tms..

      Olen joskus antanut linnulle, poikaselle elävän kastemadon ja se tietysti nieli sen heti kokonaisena. Pian mato luikerteli linnun suusta pois. Lintu tarvitsee todella paljon ruokaa. Aamulla se huutaa sitä kurkku suorana.

      • Anonyymi

        KIITOS KAIKILLE LUONNONYSTÄVILLE, OLETTE IHANIA IHMISIÄ.


    • Anonyymi

      Aivan normaali maastopoikanen, joita emolinnut ruokkivat, ja opastavat.

    • Anonyymi

      Äläkä enää ikinä ota minkään lintulajin maastopoikasta hoidokiksi. Jookos? Et kuitenkaan osaa sitä hoitaa. Mahtanut ruokaa etsimästä tuleva lintuemo ihmetellä mihin se yksi hävisi.
      On aivan normaalia että kun poikaset eivät enää mahdu olemaan pesässä, ne alkavat poistua siitä, maastopoikasiksi, vahvistumaan vielä. Niitä ei todellakaan saa korjata luonnosta pois.
      Emolinnut hoitavat. Ja opastavat ettimään itse ruokaa. Oishan sekin kun koulutielle lähteneen ihmislapsen korjaisi vaikkapa karhu pesäänsä hoidokikseen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe