Syö kiviä

Kvibergsmyran

Koska olen niin uusi konnanomistaja niin minulla on näitä kysymyksiä. Miksi minun kreikkalainen yrittää syödä kiviä ulkona ollessaan? omassa laatikossaan en ole sitä huomannut. Kun se saa olla ulkona luonnossa niin se on hulluna kiviin. Joskus se nielaisee ne jos en kerkiä otta ne suusta.Mistähän se johtuu ja onko se tavallista?

6

1263

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konnilla tosiaan on joskus tapana yrittää syödä kiviä, herppi.netin keskusteluissa on yleisesti ajateltu sen johtuvan jostain mineraalin tai kalkin puutoksesta. Tai sitten vaan halusta pureskella jotain :D Onko konnalle tarjolla seepiansuomua? Monet konnat eivät liiemmin siitä välitä, mutta omani kyllä järsivät sitä ihan mielellään. Seepiansuomu on kalkkikivi, josta konna siis saa kalkkia ja voi samalla tyydyttää pureskelun tarvettaan. Sitä taa eläinkaupasta, ei maksa kuin pari euroa iso suomu.

      • Kvibergsmyran

        On sillä seepiansuomua ja saa myös kalkkia ruuan päällä sekä Natrubalia, joten ei pitäisi olla kalkkia vailla. Voisiko se kivien syönti jotenkin vaikuttaa ruuansulatukseen kuten esim. linnuilla? Onneksi olen huomannut että kivet tulee normaalia kautta ulos aikanaa, mutta yritän vahtia sitä ulkosalla. Miten voisi muuten parantaa mineraalinpuutosta jos se johtuu siitä? Onko joku kasvi erikoisesti suositeltava?


      • gonna
        Kvibergsmyran kirjoitti:

        On sillä seepiansuomua ja saa myös kalkkia ruuan päällä sekä Natrubalia, joten ei pitäisi olla kalkkia vailla. Voisiko se kivien syönti jotenkin vaikuttaa ruuansulatukseen kuten esim. linnuilla? Onneksi olen huomannut että kivet tulee normaalia kautta ulos aikanaa, mutta yritän vahtia sitä ulkosalla. Miten voisi muuten parantaa mineraalinpuutosta jos se johtuu siitä? Onko joku kasvi erikoisesti suositeltava?

        Kyllähän ne meiänkin konnat syö kiviä. Yritä vain estää mutta ei se ole vaarallista jos saakin nieltyä, kunhan se kivi ei ole niin iso, ettei konna saa sitä ulostettua pois. Kilpikonnilla on kyllä todella hidas ruoansulatus, elikkä kivien ulostuloon voi kulua useita viikkoja.


      • Konna
        gonna kirjoitti:

        Kyllähän ne meiänkin konnat syö kiviä. Yritä vain estää mutta ei se ole vaarallista jos saakin nieltyä, kunhan se kivi ei ole niin iso, ettei konna saa sitä ulostettua pois. Kilpikonnilla on kyllä todella hidas ruoansulatus, elikkä kivien ulostuloon voi kulua useita viikkoja.

        Moi! Mietin tässä että kun ostin sellaisen kilpikonnan muotoisen kalkkikiven mun kreikankilpikonnalle (6kk) niin ei siinä olekaan ohjeita miten käyttää.. :o Tai on joksikin saksaksi mut ei oikein kielipää ole mitä parhain.. Osaisiko joku auttaa että miten sitä käytetään? Laitetaanko suoraan vaan kilpikonnan asumukseen ja se saa sitten itsekseen tehdä mitä lystää sille kalkkikivelle??


      • fish KING
        gonna kirjoitti:

        Kyllähän ne meiänkin konnat syö kiviä. Yritä vain estää mutta ei se ole vaarallista jos saakin nieltyä, kunhan se kivi ei ole niin iso, ettei konna saa sitä ulostettua pois. Kilpikonnilla on kyllä todella hidas ruoansulatus, elikkä kivien ulostuloon voi kulua useita viikkoja.

        NK. jauhinkivet, konna käyttää kiviä vatsassaan apuna jauhamaan ruokansa hienoksi ja näin ottamaan ravinnostaan kaiken tarvittavan hyödyn irti.


    • Aniinna9

      se on tavallista! ei hätää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe