Hei! Ostin -96 Mazda 626, 1.8, ajettu 125.000km ja tosi hyvässä kunnossa kaikin puolin. Ruostetta ei löydy yhtään. Jos meinaan itselläni autoa pitää useita vuosia, kertoisitteko naiskuskille, kannattaako minun nyt huolehtia
ruostesuojauksesta? Vai luotanko että auto kestää kaikin puolin, hyvällä pidolla.
Kannattaako ruosteruojata pohja jo ennalta?
9
2899
Vastaukset
- Mb cruising
Jos auto on hienossa kunnossa, niin toki suojautus kannattaa. Maksaa noin 500 euroa. Suosittelen Finikorin täyskäsittelyä. Itse teetin sellaisen Mersuuni maaliskuussa 2007.
- Rahastusta
Monesti ruosteenestosta enemmän haittaa kuin hyötyä. Etenkin uusiin autoihin. Tuon ikäisessäkin kori ja alusta suojattu tehtaalla, ja runko on kuitenkin galvanoitu.
Osta sillä 500 bensaa ja nauti kesästä. - Oilon
Varsinkin jos kyseessä on mazda 626, tai uudempi malli- 6.
Nuo kommentoijat joitten mielestä suojaaminen on pelkkää rahastusta, voit jättää omaan arvoonsa. Sama porukka hokee ihmisille mm. että öljyjä ei kannata vaihtaa koska tehtaalla on laitettu kunnon öljyt, ynnä muita älyttömyyksiä...
Tietenkin suojaaminen voi vaikuttaa älyttömältä ensimmäisestä omistajasta joka ei edes autoa kauaa pidä, mutta ilmeisesti nyt on löytynyt hyväkorinen auto jolla aiotaan ajaa vielä vuosia jolloin suojauttaminen todella kannattaa.
Parina viimevuotena on nololla tavalla vasta herätty tilanteeseen jossa uudetkin autot ruostuvat peltien galvanoinnista huolimatta ja maahantuojat ovat hiirenhiljaa taas alkaneet suojauttamaan autojansa, eli se pelkkä peltien sinkitys ei ollutkaan autuaaksitekevä, markkinoinnin ylistyksistä huolimatta.Aikaisemmissa vastauksissa joku kertoi, että sinkitty korikin ruostuu. Pitää paikkansa, kun sitä väärin kohtelee. Esim: jos nostat tunkilla väärästä kohdasta, et siitä mistä pitäisi, jolloin pelti vääntyy ja sinkitys ikäänkuin katkeaa ja pelkkä pelti tulee ko. kohdasta näkyviin ja alkaa ruostua. Itselläni oli aikoinaan "iso kissa" ja mulle sanottiin, että nyt sinä ruosteläjän ostit, mutta erehtyivät. Reilut kymmenen vuotta auto oli minulla ja aina vuosittain meni katsastuksesta huomautuksitta läpi. Koskaan ei pelleistä sanottu mitään, vaikka hakemalla haettiin ruostekohtia niille tyypillisistä kohdista, mutta ei löytynyt.
- dsssfgh
Puutalo maalata...
Kaikki on niin kovin suhteellista..
Eli kyllä ja ei..
Ylipäänsä ehkä kyllä,mutta toisinpaikoin taasen ei.. - tauno.
Itse suojautin samanikäisen auton viime vuonna, eikä siinäkään ollut ruostetta vielä juuri nimeksikään, kiitos vuonna -98 tehdyn pohjan massauksen. Tarkoituksenani olisi ajaa kyseisellä autolla vielä viisi vuotta, kun olen sitä melko pitkän pennin edestä kunnostanut. Auton arvohan tippuu keskimäärin n. 1700 euroa vuodessa joten lisävuodet auton pidossa on monesti silkkaa säästöä, kun uuden auton ostoa voi siirtää. Eli jos pidät autoa vielä sen viisi vuotta niin 400 euron ruostesuojaus on kuitenkin melko pieni summa siitä ettei tarvitse alkaa hitsaustöihin ruostevaurioiden takia. Tuo ruostuminen vaan kiihtyy kun autolle tulee ikää. Sellasta muuta "hyvää pitoa" auton pohjalle ja koteloille ei ole muuta kuin ruostesuojaus. Varaudu myös siihen, että tuon ikäiseen autoon tulee muutakin remonttia vähintään 500 euroa/vuosi; riippuu tietenkin mitä on jo kunnostettu (jarrut, kytkin, iskarit, jouset, laturi, startti, akku jne). Itselläni on ollut Mazda ja sen jouduin jättämään pois ajosta nimenomaan ruostumisen takia. Tosin ajoin silläkin sen 9 vuotta ja ikää sillä oli vaihtaessani nykyiseen 13 vuotta. Uskosin, että tehtaan jäljiltä autossasi ei ole kovinkaan kummoista ruostesuojausta eli pohjaa ei ole massattu ja koteloissa ei näy vahaa. Jos se on myöhemmin ruostesuojattu niin silloin ei ehkä ole tarvetta enää ruostesuojaukselle.
- Pienviljelijä
Kyllä ehdottamasti kannattaa.
- on ruostetta
Tuon ikäisessä on varmasti jo pohjassa ruosteen alkua. Siksi laittaisin itse tervan ja öljyn sekoitusta tai sitten kotelonsuoja-ainetta sekä pohjaan että koteloihin.
Noin vanhaa ei oikeastaan kannata enää alkaa millään 500 eurolla suojaamaan. Pullo tervaa maksaa alle kympin ja puoli litraa esim. vaihteistoöljyä vaan vitosen.- puhutte
joko tahallanne tai tietämättänne.
Jos tai kuulemma kun ton ikäisessä on jo ruostetta, niin joko se KAIKKI ruoste pitää ottaa pois ja sitt esiin tullu 'tuore' pelti pitää suojata.
Mutt jos sitä KAIKKEA ruostetta ei saa pois, niin EI sitä RUOSTEETTA jukoliste suojatakaan saa, EI!
Jos/kun sen päälle mitä tahansa linjamenttiä laitatte, niin siellä suojattuna se ruoste sen kun iloisesti lisääntyy - leviää - you know - eikä näy päällepäin ennenkuin se suojapaskanne irtoaa ruosteen mukana pelliin tulleesta reiästä - eli kun pelti alta 'loppuu'... on syöty.
Ilmatiivistä kun ette ruiskuillanne suojauksesta saa...
joten, jos et halua nopeuttaa autosi ruostumista niin eipä kantsi 'öljysuihkuun' viedä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911525
Asiallinen lähestyminen
Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk1711220En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1041070Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."
Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll15957- 83885
- 66803
Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?40777Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K60744Vedalainen metafysiikka
Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli289743Ai jaa sinä oletkin ahnas
Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.107738