Imupumppu öljynpoistossa

Aaj

Kuulemma moni käyttää öljynpostoon imupumppua,jollaisen esim.Biltemasta saa reiluun 50euroon.Toisten mielestä se ei ole hyvä ratkaisu koska "pohjalle voi jäädä p..kaa".Antakaahan tulla mielipiteitä ja käyttökokemuksia.Jos se on todellakin ihan passeli tapa niin miksi enää vaivautua auton alle ryömimään?Onko jollakulla mahdollisesti Bilteman pumppu...osaisi kertoa onko toiminut hyvin?

6

6195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallonkutistaja

      Näitä tarvikeliikkeiden poistopumppuja voi verrata ropun kautta tyhjennykseen. Eli auto kannattaa pitää tyhjennyksen aikana vaakatasossa tai (vain) hieman kallellaan mittatikun puolelle. Silloin ei jää mitään ylimääräistä öljypohjaan. Etuna on myös, että imua voi täysin kontrolloida itse. Kun putkea työntää pohjaan ja letku höristää vain ilmaa, voi olla varma, että kaikki tuli pois. Jos haluaa pelata varmanpäälle, voisi viritellä sen öljytikun suuaukon ja letkun välin tiiviiksi vaikka jonkinlaisella kumitulpalla.

      Korjaamojen imulaitteet toimivat vähän eri periaatteella. Niissä mittatikun putki toimii imuputkena, joten alipaine on taattu. Mutta toisaalta korjaamoiden lattiat/nosturit ovat muutenkin vaakatasossa, joten siinä ei pitäisi olla väärään suuntaan kallistuksen vaaraa. Teoriassa siinä voi olla kylläkin mahdollisuus, ettei laitteen vikatapauksessa kaikki öljy edes tule pois, eikä sitä huomaa. Mutta jossain kokeessa oli todettu, että imuvaihdolla öljypohja tuli niin tyhjäksi, ettei ropusta tullut sen jälkeen tippaakaan.

      Kuinkahan monessa muussa autossa mittatikun putken pää ulottuu ihan pohjaan saakka? Niissä missä se ei ulotu, voi kyllä olla vähintäänkin arvelluttavaa käyttää edes Bilteman imupumppua.

    • marsumies

      Paikallisessa Volvo-merkkikorjaamossa testasimme korjaamon imuvaihtajalla ja Bilteman vastaavalla w124 200D-autollani öljyn poistamista mittatikun reijän kautta.
      Bilteman lutkuttimella vartin jälkeen pohjaroppu pois ja pari desiä tuli vielä sieltä kautta öljyä.
      Korjaamon imurilla(kumitulppa öljytikunreijän tiivisteeksi) 4 minuuttia ja pohjaproppu pois, kaksi tippaa sieltä tuli odottelun jälkeen !!!!
      En itse kyllä käyttäisi Bilteman vehjettä ainakaan oman Mersuni öljynvaihtoon !!!
      Hyvää kevättä !

      • Kallonkutistaja

        Hieman kyllä epäilyttää oliko testausolosuhteet ihan samanlaiset. Omani on sellainen käsikäyttöinen (ei Bilteman), ja olen ihan varma, että jos auto on suorassa, imuletku pohjassa asti ja öljy lämmintä, että kaikki tulee ulos sieltä öljypohjasta.

        Aluksi pumppaan muutaman kerran, että imu alkaa. Sitten imua riittäkin sen aikaa, että vaihdan suodattimen, ja sen aikana letku höristeleekin jo ilmaa. Vielä varmistukseksi pumppaan (turhaan) pari pumppausta alipainetta, ja tyhjä se on. Jos auto on vähänkään väärään suuntaa kallellaan, niin jotain sinne voi jäädä, mutta niinhän voi käydä vaikka tyhjentäisi öljyt pohjaropun kautta. Eli homma edellyttää vain huolellisuutta.


      • diisselin kannattaja
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Hieman kyllä epäilyttää oliko testausolosuhteet ihan samanlaiset. Omani on sellainen käsikäyttöinen (ei Bilteman), ja olen ihan varma, että jos auto on suorassa, imuletku pohjassa asti ja öljy lämmintä, että kaikki tulee ulos sieltä öljypohjasta.

        Aluksi pumppaan muutaman kerran, että imu alkaa. Sitten imua riittäkin sen aikaa, että vaihdan suodattimen, ja sen aikana letku höristeleekin jo ilmaa. Vielä varmistukseksi pumppaan (turhaan) pari pumppausta alipainetta, ja tyhjä se on. Jos auto on vähänkään väärään suuntaa kallellaan, niin jotain sinne voi jäädä, mutta niinhän voi käydä vaikka tyhjentäisi öljyt pohjaropun kautta. Eli homma edellyttää vain huolellisuutta.

        niin, ja eiks tossa imuvaihtohommassa ole tärkeää, että se vaihtoaukko on tiivis...Esim kumilla tiivistetty.
        Oon nääs miettinyt monta kertaa, et uskaltaisko sellaista vaihtajaa ostaa.Kävisi joskus vaihdattamassa huoltamolla, joskus vaihtaisi itse. Maksanee itsensä takaisin aika nopeasti...?


      • MB 11
        diisselin kannattaja kirjoitti:

        niin, ja eiks tossa imuvaihtohommassa ole tärkeää, että se vaihtoaukko on tiivis...Esim kumilla tiivistetty.
        Oon nääs miettinyt monta kertaa, et uskaltaisko sellaista vaihtajaa ostaa.Kävisi joskus vaihdattamassa huoltamolla, joskus vaihtaisi itse. Maksanee itsensä takaisin aika nopeasti...?

        Minulla on jo varmaan museoiässä oleva Anttilasta ostettu imuvaihtaja. Öljy tulee sellaisen spiraalin avulla pois ja olen vaihtanut öljyt autoihini sillä jo yli kaksikymmentä vuotta ja toimii ja öljyt on tullut pois. Se toimii akun virralla ja on taatusti haukkunut hintansa. Nykysisestä MB:stä en ole vielä pohjaroppua avannut ja kilometrejä nyt 680tkm.


      • Kallonkutistaja
        diisselin kannattaja kirjoitti:

        niin, ja eiks tossa imuvaihtohommassa ole tärkeää, että se vaihtoaukko on tiivis...Esim kumilla tiivistetty.
        Oon nääs miettinyt monta kertaa, et uskaltaisko sellaista vaihtajaa ostaa.Kävisi joskus vaihdattamassa huoltamolla, joskus vaihtaisi itse. Maksanee itsensä takaisin aika nopeasti...?

        Imuvaihtoperiaatteita on kaksi.

        Toisessa imuletku työnnetään öljypohjaan asti. Silloin on tärkeää, että poishaluttava öljy on imuletkun pään saatuvilla. Se pitää hoitaa sillä, että auto on riittävän suoralla alustalla, eikä ainakaan väärään suuntaan kallellaan. Tällöin vaihtoaukon tiiviys ei ole ehdoton vaatimus vaan se imettävä öljy hoitaa sen tiivistyksen.

        Toisessa, korjaamoiden käyttämässä, mittatikun putki toimii imuputkena. Silloin alipainetta ei synny, ellei imuaukko ole tiivistetty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6419
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2292
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1313
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      74
      1232
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      835
    Aihe