Verenpaineeni

mimmu-liisa

Minulta mitattiin tänään verenpaine ja se oli 149/95, olin aivan hämmästynyt. Minulla ei ole koskaan ollut verenpaine koholla, se on ennemminkin ollut aina alhainen.

Olen 46-vuotias nainen, 175 cm 67 kg, liikun paljon ja syön terveellisesti enkä polta. En käsitä yhtään miten arvot voivat olla noin koholla. Onko kellään samanlaista ja mistä on johtunut.

Voiko perimällä olla näin suuri vaikutus, kun suvussani on sepelvaltimotautia?

4

989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfsdfsdfsdf

      "liikun paljon ja syön terveellisesti enkä polta."
      Niin minäkin silti arvot olivat ennen lääkitystä jatkuvasti yli 150/100.
      Suosittelisin ostamaan mittarin ja aloittamaan paineen tarkkailun. Se kertoo milloin sitä painetta on ja milloin ei ja kuinka paljon. Siitä on sitten hyvä alkaa tekemään niitä niitä tarvittavia johtopäätöksiä. Ei noilla paineilla vielä mitään akuuttia hätää ole.

    • vaikutusta

      Moi!

      Oon alle 30v. nainen ja sain noilla paineilla lääkityksen. Paineet olivat olleet pitkään koholla eikä edes 20 kilon painonpudotus, liikunta tai vähäsuolainen ruoka heilauttaneet paineita alaspäin, joten asiaan oli pakko reagoida nuoresta iästäni huolimatta. Suvussamme on sekä verenpaine- että sepelvaltimotautia, joten lääkäri suositteli riskin takia lääkitystä.

      Kannattaa hankkia kotiin hyvä mittari ja alkaa mittailemaan paineita aamuisin ja iltaisin. Sitten näkee pitkällä aikavälillä onko paineet koholla ja mennä lääkäriin, jos tarvetta.

      • mimmu-liisa

        Hei teille molemmille ja kiitos kommenteista. Aion ostaa sen mittarin ja tarkkailla kotioloissa näitä paineita. Huolestuin tosi paljon ja nyt AINAKIN verenpaineeni on koholla.

        Minulla on ollut stressiä koko kevään työpaikallani, että tämäkin voi vaikuttaa, sanoi lääkäri.

        Tämä on vain outoa minulle, koska olen ollut koko elämäni aina terve (kop kop puuta), enkä haluaisi alkaa syödä lääkkeitä. No, ei tästä nuorruta, mutta terveena haluaisin vanheta.


    • Verenpainetta ja takykardiaa

      Minut passitettiin perusteellisiin tutkimuksiin, kun otettiin ennen työpäivää verenpaineet ja lukemat olivat 190/130 ja pulssi yli sadan.

      Nyt olen ollut lääkityksellä puolisen vuotta.

      On tullutkin esille, että verenpaineeni on täysin normaali (120-140/70-85) lomilla, viikonloppuísin yms, riippumatta siitä mittaako lääkäri vai hoitaja vai minä itse.

      Sen sijaan jos olen matkalla töihin, tullut töistä tai mittaus tehdään työviikolla, paineet paukkuvat heti 135-145/95-105.

      Samoin pulssi nousee työviikolla iltaisin, jos stressaan heräämistä yms tai ottaa päähän taas kaikki töissä tapahtunut.

      Lääkäri ei enää lisää annostustani, vaan nyt on lähdetty stressinhallintaan. Opettelen rentoutumista. Sain jo aikaiseksi maata puolisen tuntia tekemättä mitään. En ole aikuisiällä ollut kertaakaan tekemättä mitään edes hetkeä! Olen 40-vuotias, joten korkea aika... Nyt joutenoloon on ihan määräyskin.

      Pidä stressipäiväkirjaa ja mittaile pulssiasi.
      Joskus verenpaine on tilannesidonnainen juttu kuten minulla. Haen myös uutta työtä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe