Verenpaineeni

mimmu-liisa

Minulta mitattiin tänään verenpaine ja se oli 149/95, olin aivan hämmästynyt. Minulla ei ole koskaan ollut verenpaine koholla, se on ennemminkin ollut aina alhainen.

Olen 46-vuotias nainen, 175 cm 67 kg, liikun paljon ja syön terveellisesti enkä polta. En käsitä yhtään miten arvot voivat olla noin koholla. Onko kellään samanlaista ja mistä on johtunut.

Voiko perimällä olla näin suuri vaikutus, kun suvussani on sepelvaltimotautia?

4

1035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfsdfsdfsdf

"liikun paljon ja syön terveellisesti enkä polta."
      Niin minäkin silti arvot olivat ennen lääkitystä jatkuvasti yli 150/100.
      Suosittelisin ostamaan mittarin ja aloittamaan paineen tarkkailun. Se kertoo milloin sitä painetta on ja milloin ei ja kuinka paljon. Siitä on sitten hyvä alkaa tekemään niitä niitä tarvittavia johtopäätöksiä. Ei noilla paineilla vielä mitään akuuttia hätää ole.

• vaikutusta

Moi!

Oon alle 30v. nainen ja sain noilla paineilla lääkityksen. Paineet olivat olleet pitkään koholla eikä edes 20 kilon painonpudotus, liikunta tai vähäsuolainen ruoka heilauttaneet paineita alaspäin, joten asiaan oli pakko reagoida nuoresta iästäni huolimatta. Suvussamme on sekä verenpaine- että sepelvaltimotautia, joten lääkäri suositteli riskin takia lääkitystä.

Kannattaa hankkia kotiin hyvä mittari ja alkaa mittailemaan paineita aamuisin ja iltaisin. Sitten näkee pitkällä aikavälillä onko paineet koholla ja mennä lääkäriin, jos tarvetta.

• mimmu-liisa

Hei teille molemmille ja kiitos kommenteista. Aion ostaa sen mittarin ja tarkkailla kotioloissa näitä paineita. Huolestuin tosi paljon ja nyt AINAKIN verenpaineeni on koholla.

Minulla on ollut stressiä koko kevään työpaikallani, että tämäkin voi vaikuttaa, sanoi lääkäri.

Tämä on vain outoa minulle, koska olen ollut koko elämäni aina terve (kop kop puuta), enkä haluaisi alkaa syödä lääkkeitä. No, ei tästä nuorruta, mutta terveena haluaisin vanheta.

• Verenpainetta ja takykardiaa

Minut passitettiin perusteellisiin tutkimuksiin, kun otettiin ennen työpäivää verenpaineet ja lukemat olivat 190/130 ja pulssi yli sadan.

Nyt olen ollut lääkityksellä puolisen vuotta.

On tullutkin esille, että verenpaineeni on täysin normaali (120-140/70-85) lomilla, viikonloppuísin yms, riippumatta siitä mittaako lääkäri vai hoitaja vai minä itse.

Sen sijaan jos olen matkalla töihin, tullut töistä tai mittaus tehdään työviikolla, paineet paukkuvat heti 135-145/95-105.

Samoin pulssi nousee työviikolla iltaisin, jos stressaan heräämistä yms tai ottaa päähän taas kaikki töissä tapahtunut.

Lääkäri ei enää lisää annostustani, vaan nyt on lähdetty stressinhallintaan. Opettelen rentoutumista. Sain jo aikaiseksi maata puolisen tuntia tekemättä mitään. En ole aikuisiällä ollut kertaakaan tekemättä mitään edes hetkeä! Olen 40-vuotias, joten korkea aika... Nyt joutenoloon on ihan määräyskin.

Pidä stressipäiväkirjaa ja mittaile pulssiasi.
      Joskus verenpaine on tilannesidonnainen juttu kuten minulla. Haen myös uutta työtä....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe