Lasikuituveneen pohja on hiottu puhtaaksi vanhoista maaleista ja nyt pitäisi pohja maalata epoksimaalilla. Ennen maalausta pohjasta pitäsi nähtävästi pestä rasvat pois ennen maalausta. Minulla sattuisi olemaan Bilteman "Mikro-rasvanpoistoainetta" ja sillähän mahdolliset rasvat lähtisi kun sillä pohjan pyyhkisi. Nähtävästi tuo aine on tarkoitettu alunperin autojen pesuun mutta sopisiko tuo maalattavan pinnan pesuun??.
Jos tätä myrkkyä ei kannata käyttää, niin mitä sitten tilalle?
Rasvanpoisto ennen maalausta
10
11824
Vastaukset
- puhdistusspray
eli jarrujen rasvanpoistoaine.Jos jostain löydät triclorethylene nimistä ainetta,niin sillä.
- Noin sitä pitää
Jos käytät trikloorietyleeniä,älä laita akkaasi pyyhkimään pintoja. Sukukypsille naisille tri aiheuttaa hedelmättömyyttä. Syöpäsi kanssa kanssa elät itse,älähän nyt sitä kuitenkaan toisille suosittele.
Tri vaikuttaa myös keskushermostoon.
Vähän helvetin hyvä liuotin se kyllä on. - lötjönen
Sikkens M600 on hyvä aine
- SpK
Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin jälkiviisaus, mutta joskus siitä on seuraavalle apua.
Rasvanpoisto pitäisi tehdä ehdottomasti ennen kuin alkaa hiomaan. Ensinnäkin rasva haittaa hiomista ja toiseksi hiomalla rasvan saa hierottua gelcoatin huokosiin josta sitä ei enää saakkaan poistettua.
- hiontaa
Kyllä se hionnan jälkeinen rasvanpoisto taitaa olla melko turha toimenpide. Ohjeissahan lukee että ensin rasvat pois sitten hionta sitten huuhtelu makealla vedellä ja maalia päälle. Kaikki rasva ja vaha pitää saada pois ennenkuin aloittaa hiomisen. Toki jälkikäteen pitää poistaa ne mitä lähtee jos ei ennen hiontaa ole poistanut rasvaa...
Itse suosittelen Hempelin Degraseriä sillä lähtee kaikki vanhat vahat noet rasvat yms tätä voi käyttää myös kylkien/kannen pesuun. Hinta about 15€ 750ml - Nimetön
No taidampa pyyhkiä pinnan ennen maalausta asetoniin kastetulla rätillä. Luulisi että silläkin rasvat lähtee.
- Teitä neuvojia
Asetooniin ei rasva liukene.
Kokeiles liuottaa rasvaa ja asetoonia sekaisin... ei onnistu, tinneriin liukenee moottoriöljyjen ja vaseliinin tapaiset rasvat.
Riippuu tietenkin mitä rasvaa veneen pohjasta pois pitäisi saada. - ...että...
Teitä neuvojia kirjoitti:
Asetooniin ei rasva liukene.
Kokeiles liuottaa rasvaa ja asetoonia sekaisin... ei onnistu, tinneriin liukenee moottoriöljyjen ja vaseliinin tapaiset rasvat.
Riippuu tietenkin mitä rasvaa veneen pohjasta pois pitäisi saada.asetoni riittää hiotun pinnan rasvanpoistoon, mutta luulenpa vaan... Itse ainakin olisin valmis maalaamaan huolellisen asetoni puhdistuksen jälkeen.
- hempeli yacht cleaneria
Suunnilleen 12 e tönttö ja voi laimentaa vedellä. Voi käyttää myös muuhun pesuun. Käytetään nimenomaan ennen maalausta rasvan ja lian poistoon. Aina on maalit pysyneet pohjassa.
Kokemuksesta hyvä tuote. On varmaan muitakin vaihtoehtoja, mutta tuota olen itse käyttänyt vuodesta 99. - skibbari
Esson covar-5 on tehokas rasvanpoistaja ja lisäksi huuhtoutuu vedellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835