Evinrude vanha perämoottori

calastaja

sain tuossa Evinruden vanhan 4 heppasen perämoottorin, millaista bensiiniä nuo yleensä vievät, eli ilmeisesti 2-tahtiöljyä ja 95 yhdistettynä, jos jollain aikaa vastata niin otetaan neuvoja vastaan

11

4391

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janoaa

      Panisin 2% öljyä joukkoon. Nykykoneet käy vähemmällä mutta parikaan ei nokea konetta. Ehkä koneen manuaalissa sanottaisiin että 3% mutta öljyt ovat entisistä ajoista huimasti parantuneet. Ennenmuinoin laitettiin bensaan tavallista moottoriöljyä. Nykyisin kakstahtisiin tehtyä tyhkautumatonta öljyä joka on monin verroin entisiä parempaa ja kalliimpaa.
      Nuo vanhat Evikat ovat hyvin pidettyinä lähes ikiliikkujia.

      Niin, ennenmuinoiseen Seagulliin eli merikyrpään piti laittaa 10% öljyä bensaan. Niissä oli viislapainen potkuri ja vauhti oli yhtä hidas olipa kyydissä yksi tai yhdeksän.

      • calastaja

        ok kiitos infosta,
        tulppa pitää vielä tarkastaa ja kuulemma jäähdytyksessä jotain puhdistettavaa tai vastaavaa,

        siihen jos jotain neuvoja niin loistavaa jos löytyy


      • Ilpo2
        calastaja kirjoitti:

        ok kiitos infosta,
        tulppa pitää vielä tarkastaa ja kuulemma jäähdytyksessä jotain puhdistettavaa tai vastaavaa,

        siihen jos jotain neuvoja niin loistavaa jos löytyy

        Riippuu aika tavalla siitä, mikä on vanha. Joilekin se on 10 v, toisille edes 20 v ei ole kovin vanha.

        Itselläni oli 3 hv Evinrude aikoinaan (ehkä 60-luvun lopusta) ja siihen suositeltiin 3-4%.


      • calastaja
        Ilpo2 kirjoitti:

        Riippuu aika tavalla siitä, mikä on vanha. Joilekin se on 10 v, toisille edes 20 v ei ole kovin vanha.

        Itselläni oli 3 hv Evinrude aikoinaan (ehkä 60-luvun lopusta) ja siihen suositeltiin 3-4%.

        kiitos infoista

        kaveri ehdotti 4 % liuosta

        jäähdyssysteemistä haluaisin vielä kysästä, eli kun se ottaa vettä jäähdytykseen niin miten tulisi puhdistaa/kunnostaa nuo "kanavat", ilmeisesti jotain roskaa sielläpäin


      • calastaja
        calastaja kirjoitti:

        kiitos infoista

        kaveri ehdotti 4 % liuosta

        jäähdyssysteemistä haluaisin vielä kysästä, eli kun se ottaa vettä jäähdytykseen niin miten tulisi puhdistaa/kunnostaa nuo "kanavat", ilmeisesti jotain roskaa sielläpäin

        yrittänyt tässä käynnistää kokopäivän, aluksi sain kerran käyntii suoraan veneen perästä mutta se hyytyi aika nopeasti
        -bensat putsasin juuri sukkahousujen läpi, huomenna haen kyllä uudet bensat kun ei tietoa kuinka vanhaa bensaa tuolla oli.
        -tulpat puhdistin ja kuivasin naapurin sedän kanssa
        sen jälkeen lähti kone käyntiin , hetken annoin käydä , sammutin ja sitten ei enää taas lähtenyt..

        taitaaa olla runsaasti putsattavaa, mutta tässä ajattelin että jos jollain jotain kikka kolmosia niin otan suurin kiitoksen vastaan

        uudet tulpat ja bensat haen ainakin huomenna, kaasarin tulee tarvittaessa tuttava putsaamaan


      • Rantatarkkailija
        calastaja kirjoitti:

        yrittänyt tässä käynnistää kokopäivän, aluksi sain kerran käyntii suoraan veneen perästä mutta se hyytyi aika nopeasti
        -bensat putsasin juuri sukkahousujen läpi, huomenna haen kyllä uudet bensat kun ei tietoa kuinka vanhaa bensaa tuolla oli.
        -tulpat puhdistin ja kuivasin naapurin sedän kanssa
        sen jälkeen lähti kone käyntiin , hetken annoin käydä , sammutin ja sitten ei enää taas lähtenyt..

        taitaaa olla runsaasti putsattavaa, mutta tässä ajattelin että jos jollain jotain kikka kolmosia niin otan suurin kiitoksen vastaan

        uudet tulpat ja bensat haen ainakin huomenna, kaasarin tulee tarvittaessa tuttava putsaamaan

        Neuvoksi annettiin jo aikaisemmin 2% seos,ota neuvo talteen,se riittää.Pienemmällä öljymäärällä saadaan sylinteriin enemmän bensiiniä joka edesauttaa käynnistymistä,kuten myös käyntiä myöhemmin. Ne 4% sekoitukset tehtiin tosiaan "ennenvanhaan" SAE 30 moottoriöljystä,kun muuta ollut saatavissa.Moottorin ikä ei muuta luonnonlakia sylinterissä,polttoaine kohtaa edelleen hapen ja sähkökipinän,voiteluakin tarvitaan,mutta vanhakin "rauta" suojautuu nykyisillä voiteilla.
        Omissa pienkoneissa olen käyttänyt Nesteen-98 etanoli pitoista bio-pensiiniä.Siinä on "vääntöä" enemmän ja koneet käyät tasaisemmin.Siihen valmiiksi sekoitettuun pienkonebensaan ei pidä "sortua" vaikka kolmenkertaisella hinnalla hyväksi mainitsevat.Sillä ei koneet kunnolla käy ennenkuin säätää kaasuttimen joka on vain turhaa ajankulua.Käyntihäiriöihin saattaa "vika" löytyä esim.kaasuttimen vuotavasta kohosta,ennenkaikkea tinaus kannattaa tarkastaa,kuten myös kohon "akselin"terävä kartio.Siitä tarkastetaan joko mahdollinen kuluneisuus ja mahdollinen kuivaneesta polttoaine/öljyseoksesta jäänyt "karsta".


      • calastaja
        Rantatarkkailija kirjoitti:

        Neuvoksi annettiin jo aikaisemmin 2% seos,ota neuvo talteen,se riittää.Pienemmällä öljymäärällä saadaan sylinteriin enemmän bensiiniä joka edesauttaa käynnistymistä,kuten myös käyntiä myöhemmin. Ne 4% sekoitukset tehtiin tosiaan "ennenvanhaan" SAE 30 moottoriöljystä,kun muuta ollut saatavissa.Moottorin ikä ei muuta luonnonlakia sylinterissä,polttoaine kohtaa edelleen hapen ja sähkökipinän,voiteluakin tarvitaan,mutta vanhakin "rauta" suojautuu nykyisillä voiteilla.
        Omissa pienkoneissa olen käyttänyt Nesteen-98 etanoli pitoista bio-pensiiniä.Siinä on "vääntöä" enemmän ja koneet käyät tasaisemmin.Siihen valmiiksi sekoitettuun pienkonebensaan ei pidä "sortua" vaikka kolmenkertaisella hinnalla hyväksi mainitsevat.Sillä ei koneet kunnolla käy ennenkuin säätää kaasuttimen joka on vain turhaa ajankulua.Käyntihäiriöihin saattaa "vika" löytyä esim.kaasuttimen vuotavasta kohosta,ennenkaikkea tinaus kannattaa tarkastaa,kuten myös kohon "akselin"terävä kartio.Siitä tarkastetaan joko mahdollinen kuluneisuus ja mahdollinen kuivaneesta polttoaine/öljyseoksesta jäänyt "karsta".

        ok , kiitos infoista

        kaasari varmaan menee putsauykseen kun ei ole muu auttanut,...


      • sellainen
        calastaja kirjoitti:

        ok , kiitos infoista

        kaasari varmaan menee putsauykseen kun ei ole muu auttanut,...

        2 pyttyinen, missä on kiinteä tankki, ja muovinen alakoppa aukeaa kun ensin avaa edestä ja takaa isot ruuvit, ja sitten venyttää sitä alakoppaa, joka on halki toisesta päästä.
        Jos ollaan samassa koneessa, niin voin kertoa pari juttua.
        Ensinnäkin, kun kaasaria aukaiset, hae suosista uusi neulaventtiili ja ruskea kohokammiontiiviste, mikäli koneessasi on vielä musta. Ja jos itse koho on korkkinen, kannattaa sekin vaihtaa muoviseen. Näillä eväillä on mahdollista saada kaasari toimimaan.
        Ja sitten tuon koneen se toinen käyntiin vaikuttava asia on vauhtipyörän alla. Siellä on kaksi paria kärkiä ja kondensaattoreita. Ne pitäisi joskus vaihtaa. Muuten on käyntiongelmaa ihan takuuvarmasti. Mutta siten kun on kärjet ja konkat kunnossa, niin kone pärähtääkin käyntiin ihan vaan käsin vauhtipyörästä pyöräyttämällä.
        Tulpissa pitäisi lukea Champion L-86 tai L-89 tai jotain sinne päin kuitenkin. Muistaakseni J6C oli kanssa joskus vanhemmissa. Jos tulppa on joku NKG tai Nippondenso, niin heitä pois ja hae ne oikeat.
        Koska tuo on oikeasti hyvä kone. Parempi kuin uudemmat.


    • Anonyymi

      20 prosenttia 2t öljyä

      • Anonyymi

        Sinä oot selvästi vihreä kuin joka asian tunari.


    • Anonyymi

      Vaihda ehdottomasti se vesipumpun impelleri. Se on taatusti ihan käppyrässä vaikka ennen olikin parempaa kumia. Vesikanavat myös puhtaaksi. Kannen vesikanavat ovat saattaneet tukkeutua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      190
      6728
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      155
      1943
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1648
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1360
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      52
      1149
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      42
      1041
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      1002
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      947
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      249
      918
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      879
    Aihe