sain tuossa Evinruden vanhan 4 heppasen perämoottorin, millaista bensiiniä nuo yleensä vievät, eli ilmeisesti 2-tahtiöljyä ja 95 yhdistettynä, jos jollain aikaa vastata niin otetaan neuvoja vastaan
Evinrude vanha perämoottori
11
4606
Vastaukset
- janoaa
Panisin 2% öljyä joukkoon. Nykykoneet käy vähemmällä mutta parikaan ei nokea konetta. Ehkä koneen manuaalissa sanottaisiin että 3% mutta öljyt ovat entisistä ajoista huimasti parantuneet. Ennenmuinoin laitettiin bensaan tavallista moottoriöljyä. Nykyisin kakstahtisiin tehtyä tyhkautumatonta öljyä joka on monin verroin entisiä parempaa ja kalliimpaa.
Nuo vanhat Evikat ovat hyvin pidettyinä lähes ikiliikkujia.
Niin, ennenmuinoiseen Seagulliin eli merikyrpään piti laittaa 10% öljyä bensaan. Niissä oli viislapainen potkuri ja vauhti oli yhtä hidas olipa kyydissä yksi tai yhdeksän.- calastaja
ok kiitos infosta,
tulppa pitää vielä tarkastaa ja kuulemma jäähdytyksessä jotain puhdistettavaa tai vastaavaa,
siihen jos jotain neuvoja niin loistavaa jos löytyy - Ilpo2
calastaja kirjoitti:
ok kiitos infosta,
tulppa pitää vielä tarkastaa ja kuulemma jäähdytyksessä jotain puhdistettavaa tai vastaavaa,
siihen jos jotain neuvoja niin loistavaa jos löytyyRiippuu aika tavalla siitä, mikä on vanha. Joilekin se on 10 v, toisille edes 20 v ei ole kovin vanha.
Itselläni oli 3 hv Evinrude aikoinaan (ehkä 60-luvun lopusta) ja siihen suositeltiin 3-4%. - calastaja
Ilpo2 kirjoitti:
Riippuu aika tavalla siitä, mikä on vanha. Joilekin se on 10 v, toisille edes 20 v ei ole kovin vanha.
Itselläni oli 3 hv Evinrude aikoinaan (ehkä 60-luvun lopusta) ja siihen suositeltiin 3-4%.kiitos infoista
kaveri ehdotti 4 % liuosta
jäähdyssysteemistä haluaisin vielä kysästä, eli kun se ottaa vettä jäähdytykseen niin miten tulisi puhdistaa/kunnostaa nuo "kanavat", ilmeisesti jotain roskaa sielläpäin - calastaja
calastaja kirjoitti:
kiitos infoista
kaveri ehdotti 4 % liuosta
jäähdyssysteemistä haluaisin vielä kysästä, eli kun se ottaa vettä jäähdytykseen niin miten tulisi puhdistaa/kunnostaa nuo "kanavat", ilmeisesti jotain roskaa sielläpäinyrittänyt tässä käynnistää kokopäivän, aluksi sain kerran käyntii suoraan veneen perästä mutta se hyytyi aika nopeasti
-bensat putsasin juuri sukkahousujen läpi, huomenna haen kyllä uudet bensat kun ei tietoa kuinka vanhaa bensaa tuolla oli.
-tulpat puhdistin ja kuivasin naapurin sedän kanssa
sen jälkeen lähti kone käyntiin , hetken annoin käydä , sammutin ja sitten ei enää taas lähtenyt..
taitaaa olla runsaasti putsattavaa, mutta tässä ajattelin että jos jollain jotain kikka kolmosia niin otan suurin kiitoksen vastaan
uudet tulpat ja bensat haen ainakin huomenna, kaasarin tulee tarvittaessa tuttava putsaamaan - Rantatarkkailija
calastaja kirjoitti:
yrittänyt tässä käynnistää kokopäivän, aluksi sain kerran käyntii suoraan veneen perästä mutta se hyytyi aika nopeasti
-bensat putsasin juuri sukkahousujen läpi, huomenna haen kyllä uudet bensat kun ei tietoa kuinka vanhaa bensaa tuolla oli.
-tulpat puhdistin ja kuivasin naapurin sedän kanssa
sen jälkeen lähti kone käyntiin , hetken annoin käydä , sammutin ja sitten ei enää taas lähtenyt..
taitaaa olla runsaasti putsattavaa, mutta tässä ajattelin että jos jollain jotain kikka kolmosia niin otan suurin kiitoksen vastaan
uudet tulpat ja bensat haen ainakin huomenna, kaasarin tulee tarvittaessa tuttava putsaamaanNeuvoksi annettiin jo aikaisemmin 2% seos,ota neuvo talteen,se riittää.Pienemmällä öljymäärällä saadaan sylinteriin enemmän bensiiniä joka edesauttaa käynnistymistä,kuten myös käyntiä myöhemmin. Ne 4% sekoitukset tehtiin tosiaan "ennenvanhaan" SAE 30 moottoriöljystä,kun muuta ollut saatavissa.Moottorin ikä ei muuta luonnonlakia sylinterissä,polttoaine kohtaa edelleen hapen ja sähkökipinän,voiteluakin tarvitaan,mutta vanhakin "rauta" suojautuu nykyisillä voiteilla.
Omissa pienkoneissa olen käyttänyt Nesteen-98 etanoli pitoista bio-pensiiniä.Siinä on "vääntöä" enemmän ja koneet käyät tasaisemmin.Siihen valmiiksi sekoitettuun pienkonebensaan ei pidä "sortua" vaikka kolmenkertaisella hinnalla hyväksi mainitsevat.Sillä ei koneet kunnolla käy ennenkuin säätää kaasuttimen joka on vain turhaa ajankulua.Käyntihäiriöihin saattaa "vika" löytyä esim.kaasuttimen vuotavasta kohosta,ennenkaikkea tinaus kannattaa tarkastaa,kuten myös kohon "akselin"terävä kartio.Siitä tarkastetaan joko mahdollinen kuluneisuus ja mahdollinen kuivaneesta polttoaine/öljyseoksesta jäänyt "karsta". - calastaja
Rantatarkkailija kirjoitti:
Neuvoksi annettiin jo aikaisemmin 2% seos,ota neuvo talteen,se riittää.Pienemmällä öljymäärällä saadaan sylinteriin enemmän bensiiniä joka edesauttaa käynnistymistä,kuten myös käyntiä myöhemmin. Ne 4% sekoitukset tehtiin tosiaan "ennenvanhaan" SAE 30 moottoriöljystä,kun muuta ollut saatavissa.Moottorin ikä ei muuta luonnonlakia sylinterissä,polttoaine kohtaa edelleen hapen ja sähkökipinän,voiteluakin tarvitaan,mutta vanhakin "rauta" suojautuu nykyisillä voiteilla.
Omissa pienkoneissa olen käyttänyt Nesteen-98 etanoli pitoista bio-pensiiniä.Siinä on "vääntöä" enemmän ja koneet käyät tasaisemmin.Siihen valmiiksi sekoitettuun pienkonebensaan ei pidä "sortua" vaikka kolmenkertaisella hinnalla hyväksi mainitsevat.Sillä ei koneet kunnolla käy ennenkuin säätää kaasuttimen joka on vain turhaa ajankulua.Käyntihäiriöihin saattaa "vika" löytyä esim.kaasuttimen vuotavasta kohosta,ennenkaikkea tinaus kannattaa tarkastaa,kuten myös kohon "akselin"terävä kartio.Siitä tarkastetaan joko mahdollinen kuluneisuus ja mahdollinen kuivaneesta polttoaine/öljyseoksesta jäänyt "karsta".ok , kiitos infoista
kaasari varmaan menee putsauykseen kun ei ole muu auttanut,... - sellainen
calastaja kirjoitti:
ok , kiitos infoista
kaasari varmaan menee putsauykseen kun ei ole muu auttanut,...2 pyttyinen, missä on kiinteä tankki, ja muovinen alakoppa aukeaa kun ensin avaa edestä ja takaa isot ruuvit, ja sitten venyttää sitä alakoppaa, joka on halki toisesta päästä.
Jos ollaan samassa koneessa, niin voin kertoa pari juttua.
Ensinnäkin, kun kaasaria aukaiset, hae suosista uusi neulaventtiili ja ruskea kohokammiontiiviste, mikäli koneessasi on vielä musta. Ja jos itse koho on korkkinen, kannattaa sekin vaihtaa muoviseen. Näillä eväillä on mahdollista saada kaasari toimimaan.
Ja sitten tuon koneen se toinen käyntiin vaikuttava asia on vauhtipyörän alla. Siellä on kaksi paria kärkiä ja kondensaattoreita. Ne pitäisi joskus vaihtaa. Muuten on käyntiongelmaa ihan takuuvarmasti. Mutta siten kun on kärjet ja konkat kunnossa, niin kone pärähtääkin käyntiin ihan vaan käsin vauhtipyörästä pyöräyttämällä.
Tulpissa pitäisi lukea Champion L-86 tai L-89 tai jotain sinne päin kuitenkin. Muistaakseni J6C oli kanssa joskus vanhemmissa. Jos tulppa on joku NKG tai Nippondenso, niin heitä pois ja hae ne oikeat.
Koska tuo on oikeasti hyvä kone. Parempi kuin uudemmat.
- Anonyymi
20 prosenttia 2t öljyä
- Anonyymi
Sinä oot selvästi vihreä kuin joka asian tunari.
- Anonyymi
Vaihda ehdottomasti se vesipumpun impelleri. Se on taatusti ihan käppyrässä vaikka ennen olikin parempaa kumia. Vesikanavat myös puhtaaksi. Kannen vesikanavat ovat saattaneet tukkeutua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503571
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.393033Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1472877SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.722343Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s421807Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.871588Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai671124- 821081
- 511056
Miten tällaista voi tapahtua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaksi-kuollut-liikenteessa-virroilla/9241442 Miksi tällainen on tapahtunut?41915