Italiaan tuliaisia

dhjasedfjlö

Olen lähdössä tuttavilleni kylään italiaan, ja haluaisin tuoda heille jotain tuliaisia täältä suomesta. Mitä suosittelisitte minun tuovan italiaan jotakin sellaista suomalaista, mitä ei ole italiassa nähtykkään ja siitä tulisi hyvä käyttöväline. Ajattelin juustohöylää, mutta käytetäänkö italiassa sellaista juustoa, että juustohöylä olisi avuksi? Mitä suosittelette?

10

4850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Italiana75

      Kyllä on paljonkin sellaisia juustoja, joihin höylä käy. Puolukka-, lakka- ja mustikkahillot ovat myös siellä pidettyjä ja muutkin supisuomalaiset tuotteet.

    • ruokia..

      Jotain oikein hyvintehtyä ja tosi suomalaista ruokaa siellä varmaan osattaisiin arvostaa.

      Tavaroista tulee mieleen Mari-skooli - en tiedä miksi. Oiva Toikan linnut? Pentikin esineet? Missä päin sinä asut? Käy Stockmannin talousosastolla, jos on lähellä.

      Entäs suomalainen musiikki tai Euroviisu-dvd tai valokuvakirja. Nyt on ilmestynyt juuri uusi kirja, jossa on hienoja kuvia Suomesta ilmasta kuvattuna.

    • Tornatore

      Hyviksi todetut:
      Aikuisille graavia lohta ja lakkalikööriä.
      Lapsille Fazerin parhaita –pelkästään niiden karamellipaperit ilahduttavat italialaisia bambinoita.

      Juustohöylä ei kuulu olennaisesti italialaiseen keittiökulttuuriin. Miksi siis tyrkyttää? Tarpeettomat koriste-esineet eivät myöskaan ole tyypillisen italialaisen kodin elementtejä, joten ei myöskään kannata viedä "suomalaista disainia". Helmiä sioille.

      • T.Ornatore

        Helmiä sioille? Italialaiset ovat sikoja? Eläimellistä porukkaa? Ei ne mistään ymmärrä, muotoilusta, kulttuurista tai semmoisesta hienommasta. Kuten me. Viemme tyylikkäästi graavilohta! Siinä ona makaronipellellä ihmettelemistä! Ja lakkalikööriä. Saa Luigi kerrankin maistaa kunnon viinaa, niiden omathan on semmosia omituisia.


      • ja juuresharja
        T.Ornatore kirjoitti:

        Helmiä sioille? Italialaiset ovat sikoja? Eläimellistä porukkaa? Ei ne mistään ymmärrä, muotoilusta, kulttuurista tai semmoisesta hienommasta. Kuten me. Viemme tyylikkäästi graavilohta! Siinä ona makaronipellellä ihmettelemistä! Ja lakkalikööriä. Saa Luigi kerrankin maistaa kunnon viinaa, niiden omathan on semmosia omituisia.

        Eilen luin lehdestä, että roomalaisen ravintolan emäntä oli tilannut Suomesta laatikollisen tiskiharjoja - hän kun oli kyllästynyt räteillä luttaamiseen.
        Lehti tosin oli muutaman vuoden takaa, ehkä niitä on jo saatavilla?


      • kaupoissa
        ja juuresharja kirjoitti:

        Eilen luin lehdestä, että roomalaisen ravintolan emäntä oli tilannut Suomesta laatikollisen tiskiharjoja - hän kun oli kyllästynyt räteillä luttaamiseen.
        Lehti tosin oli muutaman vuoden takaa, ehkä niitä on jo saatavilla?

        Ei kannata tiskiharjoja ruveta kantamaan Italiaan asti, sillä kyllä niitä täältäkin löytyy ihan tavallisista supermarketeista.


      • Anonyymi
        T.Ornatore kirjoitti:

        Helmiä sioille? Italialaiset ovat sikoja? Eläimellistä porukkaa? Ei ne mistään ymmärrä, muotoilusta, kulttuurista tai semmoisesta hienommasta. Kuten me. Viemme tyylikkäästi graavilohta! Siinä ona makaronipellellä ihmettelemistä! Ja lakkalikööriä. Saa Luigi kerrankin maistaa kunnon viinaa, niiden omathan on semmosia omituisia.

        Olen asunut pitkään maassa ja mieheni on italialainen, jostain syystä en nyt tuohon lakkaan marjana lämpene ( itse pidän kyllä kovasti). Jotkut kotimaiset marjaliköörit ( mustikka, vadelma, mansikka) kyllä käyvät varmasti ja Fazer on takuuvarma, muttei kesällä :)
        Graavilohi/lohi on ihan ok- kunhan kylmäketju säilyy , joulupiparit (ei kaupan) on meillä takuutuote :) oli vuodenaika mikä tahansa. Sienet on kova sana ! Eli jos käyt sienessä ja tunnistat herkkutatin ja osaat sen vielä hyvin käsitellä niin kyllä varmaan saa pisteitä..
        Olen joskus vienyt Pentikkiä tmv. (itse kovasti mieltynyt ), mutta ei siellä oikein pysty kilpailemaan paikallisen tarjonnan kanssa, kun nämä on sellaisia mielikuva/ makuasioita. Ei ole mainostettu kyseisiä tuotteita sielläpäin. Mari-skooli on kyllä poikkeus tähän sääntöön... ehkä poronluiset aterimet tai muu vastaava voisi mennä kaupan. Aika vaikea on mitään muotoilua tai muotia sinne yrittää ostaa täällä kun ollaan aina vähän jäljessä trendeissä.. Finlandia vodka pulloja on ainakin ennen ollut kivalla muotoilulla ja värimaailmalla.


    • Tornatore

      Kerrompa vielä omista virheistäni tuliasratkaisuina noin 20 vuoden ajalta.

      1. Vein Marttiinin hieman eksoottisemman puukon isännälle, jolla olin nähnyt edellisellä kerralla eteisessä peuransarvissa roikkuvan muutaman puukon. Se oli virhe, etelässä puukon antaminen on väärä koodi. Mies hankkii itse työkalunsa ja aseensa!

      2. Rouvalle vein suomalaista huippudisainia olevan "lasisen linnun", kerroimpa vielä, että monet Suomessa keräilevät näitä. Ei herättänyt mielenkiintoa ja kahden vuoden kuluttua kun vein toisen, niin huomasin virheeni (sitä ensimmäistä en huomannut missään). Linnut syödään, eikä puhalleta lasiin!

      3. Alkuaikoina tyrkytin myös lakritsia, salmiakkia ja hapankorppuja tuliaisiksi aitosuomalaisina erikoisuuksina. Eivät kelvanneet. Lakritsi on arabialaisten mömmöä, salmiakki eskimoiden (:-) ja hapankorput pilaantunut tuote. Siis jos viet syötävää, niin harkitse tarkkaan. Älä varsinkaan harkitse mämmiä tai mustaa makkaraa. Italiassa ruoka-asioissa ei lasketa leikkiä!

      -Varsin hyviä lahjoja ovat Suomi-aiheiset kirjat (Lappi ja järvet), sekä samanaiheiset palapelit. Kirjoja saa Suomesta myös italiankielisinä, joten kannattaa viedä niitä. Revontulet ovat italialaisille "kova juttu"; niistä kyselevät.

    • suomiiitalia

      nii siis ne italian rakennuksetki on nii vanhoja rapistuksia... suosituin pààsylipullinen turistipaikkaki joku rapistunu raunio, nimeltààn pompeii... paremminki pòmpeli. varsinaiset siat, pitàs rakennuttaa joku hieno uus talo tilalle..

    • Anonyymi

      Ruisleipää. Kalakukkoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe