Ruusubegonia+Surfinia

hjälpppivä!

Hei! Auttakaa te viisaammat joilla on tietoa... Ostin ihanan punaisen RUUSUBEGONIAN jossa aivan älyttömästi kukkia. Nyt tuli ongelmia miten sitä hoidan? Paljonko kastelen, lannoitanko, tykkääkö auringosta, kuinka viileää sietää? Ajattelin pitää kukkasta lasitetulla länsiparvekkeella. Entä onko jollakulla hyviä hoito-ohjeita SURFINIAA varten? Hurjasti kiitoksia jos joku neuvoo!!! AURINKOISTA KESÄÄ!! :)

5

11720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lamppu40

      begonia ei pidä paljosta vedestä,huomaat jos kastelet sitä liikaa niin kukkanuppu menee poikki.Itsellä oli upea Karjalanneito (begonia-lajike) ja unohdin kastella sitä,se oli aivan rutikuiva ja kukki aivan julmetusti.Kaikkia kesäkukkia pitää lannottaa koko kesän jos haluaa hyvännäköistä ja rehevää kukkaa.Begonia on sitke kasvi.Surfiniaa lannoita myös,se on helppo kukka myös.

    • surfinian

      kukat lakastumisvaiheessa pois, niin saat kukan kukkimaan ihan hervottomana.. Myös oksia voi leikata, jos näyttää päältä kaljuuntuvan.
      Itsellä parhaimmillaan surfinia kasvanut melkoiseksi jätiksi, pisimmillään reilu kaksi metriset oksat ja aivan täynnä kukkia.
      Laitoin istutusvaiheessa ensin salaojituksen, sitten hieman multaa, kanankakkaa ja multaa vuorotellen ja kastelukiteitä antamaan tasaista kosteutta.. Lannoitin jokaisella kastelukerralla ns.punaisella lannoitteella, jota ostin samalta puutarhalta, miltä taimetkin.
      Surfinia on todella helppo tapaus, kukkii kunnes paleltuu syksyllä. Ja jos niin ikävästi pääsee käymään, et kuivahtaa... niin upota kasvi veteen ja anna imeä vettä ja suihkuta. Leikkaa sitten ne oksat pois, jotka eivät elvy muutaman päivän sisällä.
      Kukkaisaa kesää!

      • lamppu40

        olet lannottanu reippaasti =) nehän kasvaa ihan kaameeta vauhti noilla lannotuksilla.Kanakakka kyl pitäis kieltää lailla,se haisee kamalalle.


      • kanankakka
        lamppu40 kirjoitti:

        olet lannottanu reippaasti =) nehän kasvaa ihan kaameeta vauhti noilla lannotuksilla.Kanakakka kyl pitäis kieltää lailla,se haisee kamalalle.

        haise astian pohjalta, kun maltilla laittaa..
        Ja mitä sillä on väliä vaikka reippaasti lannoittaisikin, minä tosin lannoitin ihan puutarhurin ohjeen mukaan. Ja kastelen järvivedellä.
        Suomen suvi on niin lyhyt, siks onkin ihanaa nauttia runsaasta kukkaloistosta.. :-D
        ps.aina on ollu naapurin kukat pienempiä.. ;-)


      • Surfiniafani

        Olen nyppinyt vain ne kuivat kukat. Kasvaa pitkää vartta ja uudet kukat vain päissä.
        "Leikkaa kukat..." Siinä mä olen tehnyt virheen.
        Pitänee siis leikata se ns. kukan kanta pois.

        Hyvästä vinkistä vuoden -07 kirjoittajalle kiitoksen lähetän :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1743
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1116
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      212
      821
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      775
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe