Maanpuolustus on syvältä

Räkä

Kotiuduin yli 10v. sitten. Kertaakaan ei ole tullut kutsua harjoituksiin. Eikä siinä mitään, enpä kyllä kaipaisikaan metsään ryynäämään kun voin mukavammin olla kotona sohvalla.

Ärsyttää kun tuhlasin 11kk elämästäni, kärsin n20000mk taloudelliset tappiot menetettyinä tuloina ja valtio verotuloina. Valtio vielä koulutti minut alikersantiksi ja maksoi pientä korvausta 24/7 valmiudesta, orjatyöstä siivoamalla kapiukkojen pihoja ym.

Valtion hyväksikäyttöasenteella en aio mennä harjoituksiin vaikka kutsu tulisi. Sotilaspassia en ole koskaan jälkikäteen tarvinnut. Päinvastoin, saamapuolella olen!

Älkää menkö armeijaan ja lopettaa maanpuolustuspelleily. Olkaa miehiä älkääkä leikkiviä pikkupoikia!

19

4483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässäpä

      Joudut käräjäoikeuteen jos kieltäydyt kertausharjoituksista ja saat sakkoja, joiden jälkeen sinut tullaan määräämään uudelleen kertausharjoituksiin.

      Sinun pitäisi kieltäytyä reservistä. Se tehdään toimittamalla siviilipalvelushakemus esikuntaan. Kannattaa kattoa lisätietoa aseistakieltäytyjät ry:n nettisivuilta.

      • joudu ja

        voit tehdä ilmoituksen siviilipalvelusmieheksi siirtymisestäsi Sotilas Läänin Esikunnassa,vaikka kertausharjoituskäky olisi jo tullut.
        Pääset sitten lähiaikoina sivilipalvelusmiesten kertausharjoituksiin,jos porukka kiinnostaa.

        Oikeasti,jos tarvitset lykkäystä tai vapautusta miesten kertausharjoituksesta,niin mene sinne,josta ilmoitus on tullut.
        Asialliset anomukset ymmärretään.


      • Res. vänrikki-siviilipalvel...

        >Joudut käräjäoikeuteen jos kieltäydyt kertausharjoituksista
        >ja saat sakkoja

        Ei todellakaan.

        Olen itse kieltäytynyt kertausharjoituksista ja tiedän, että tuo ei pidä paikkaansa. Sotilaspiiristä saa lomakkeen, jolla kieltäytymisen voi suorittaa rasti ruutuun - menetelmällä (syytäkään ei tarvitse itse erikseen kertoa). Sakkoja tai muitakaan sanktioita ei tule.

        Jos kieltäydyt ennenkuin KH-kutsu tulee, et tarvitse osallstua edes korvaavaan siviilipalvelukseen, itse jouduin tosin 10 vrk:n kertausharjoituksia korvaavan siviilipalveluksen suorittamaan Sotkamon metsäoppilaitoksella. Kurssi oli hyödyllinen.

        Korvaavia keratusharjoituksia taideta enää nykyisin järjestääkään niin paljon, että kaikki res. kieltäytyjät joutuisivat kertaamaan.

        Kannattaa kieltäytyä keratusharjoituksista.


    • .....................

      Itse ainakin pidin armeijasta, koska sieltä löytyi runsaasti saman henkistä seuraa.

      Ei ollutkaan yksi eikä kaksi kertaa kun hymyillen tiputimme saippuoita suihkussa toistemme edessä :)

    • fhgfhfh

      "Olkaa miehiä älkääkä leikkiviä pikkupoikia! "

      olisinkin, mutta velivenäjällä on noita pikkupoikia hemmetisti enemmän.. ja valtion johdossa kans...eli voi se venäjä meidät höykii, jollei ole armeijaa tuomattamassa niille taloudellista tappiota turhan takii, kunnei täällä ole luonnonvarojakaan paljon.. strateginen merkitys vaan.

      Ennemmin menisi koulun jälkeen duuniin, kuin intiin, mutta ennemmin suomi kuin venäjä vaikka täälläkin on paljon onkelmia... (en jaksa alkaa niitä tänne listaamaan)

      • jälkeen?!!

        Ei paista koulunkäyneisyys tekstistäsi....


      • Nimetön
        jälkeen?!! kirjoitti:

        Ei paista koulunkäyneisyys tekstistäsi....

        rakennuslinja...


      • JDM
        Nimetön kirjoitti:

        rakennuslinja...

        Minäkin pääsin reserviin n.10.5 vuotta sitten ja toukokuussa kävin eka kertaa rämeikössä kertaamassa. Ajattelin, että olivat unohtaneet jo. Kyllä se lappu sullekin vielä kopsahtaa postiluukkuun joku kaunis päivä.


    • Alik Hyvönen

      "Ärsyttää kun tuhlasin 11kk elämästäni, kärsin n20000mk taloudelliset tappiot menetettyinä tuloina ja valtio verotuloina."


      Intti odottaa kaveriani ja minä olen työttömänä. Hän pyysi minua menemään puolestaan ja tarjosi 24 000 euroa. Hän tienaa hyvin.

      • ei taida

        käydä ihan täysillä tai sit melkoinen pelkuri!? Kyllähän se vituttaa kun saman ajan voisi käyttää rahan tekemiseen, mutta ei se Niin pitkä aika ole ja rahaa voi tehdä sen jälkeenkin!!!


    • Reskapu

      Edellisestä Suomea kohdanneesta sodasta on 60 vuotta, sitä edellisestä 90, sitä edellisestä 200. Ja lisää löytyy kun mennään historiassa taaksepäin.
      Maanpuolustustaitojen opettelu ei saa katketa, sillä seuraavakin sota vielä koetaan, ehkä jo tällä vuosisadalla.

    • alikersantti83

      Ymmärrän kyllä, että tulojen menetys vituttaa, mutta joku raja noillakin puheilla kumminkin on. Se on ihan asenteesta kiinni miten siellä intissä pärjää. Itse olen ainakin erittäin isänmaallinen ihminen, enkä pidä varusmiespalveluksen suorittamista minään pikkupoikien leikkinä. Jos vihollinen, esim. Venäjä, hyökkää niin minä en ainakaan aina tuumaakaan periksi, niin kuin sinä antaisit puheittesi mukaan. En tiedä sinun suvustasi, mutta minun sukulaisina kaatui useimpia Suomea puolustettaessa. Minulla ainakin suomalaisuus on syvällä sisimmässäni. Ja sitä paitsi Suomella ei ikinä olisi esim. varaa palkka-armeijaan, mikä kyllä toisaalta alentaisi kutsuntojen tarvetta.

      • Tsun Ah Mi

        Suomella on varaa palkka-armeijaan, kuten moneen muuhunkin kuluerään. Kun katsotaan kassan saldoa, havaitaan että budjetissa riittää euroa jos toista. Kyse on vain siitä miten tuota rahaa jaetaan!

        Alkuperäinen kirjoittaja jättää avoimeksi sen, miten alueellinen puolustus järjestetään. Mielestäni maan turva on järjestettävä, vaikkakin pakolla.

        Eri asia on, että valikointiperuste kyseiseen "palvelukseen" ei kestä nykyaikaista tasa-arvoista tarkastelua.

        Itse "palveluksen" sisältöä kuvaisi paremmin sana pakkotyö. Palvelusta on se ensimmäinen pari kiireellistä viikkoa, ja tämän jälkeen kevyemmällä painolla muutamat ajankohdat ja kurssien osat sieltä täältä.

        Vaikka lukeudun nykyään iloisten veronmaksajien joukkoon, toivoisin itse näkeväni varusmiehille käytetystä ajasta käyvän palkan, ylityö- ja viikonloppulisineen. Tämä pakottaisi "palveluksen" sisällön miettimiseen (lue: remonttiin), eikä lahjakkaita ihmisiä voitaisi enää seisottaa (ilmaiseksi) tyhjän panttina tai ylipäätään varuskunta-alueiden ankeudessa (päivärahakäytäntö myös mukaan).

        Suuri osa koulutuksen teoriaosuudesta olisi kurssitettavissa kotiseudulla. Tämä antaisi myös lahjakkaammille mahdollisuuden edetä opinnot nopeammin kuin jankkaamalla yksinkertaisuuksia läpi päivän, kaiken maailman tupakkataukoineen.

        Koulutus koulutuksena ja työ työnä, eikä pakkotyönä!


      • Perhkau
        Tsun Ah Mi kirjoitti:

        Suomella on varaa palkka-armeijaan, kuten moneen muuhunkin kuluerään. Kun katsotaan kassan saldoa, havaitaan että budjetissa riittää euroa jos toista. Kyse on vain siitä miten tuota rahaa jaetaan!

        Alkuperäinen kirjoittaja jättää avoimeksi sen, miten alueellinen puolustus järjestetään. Mielestäni maan turva on järjestettävä, vaikkakin pakolla.

        Eri asia on, että valikointiperuste kyseiseen "palvelukseen" ei kestä nykyaikaista tasa-arvoista tarkastelua.

        Itse "palveluksen" sisältöä kuvaisi paremmin sana pakkotyö. Palvelusta on se ensimmäinen pari kiireellistä viikkoa, ja tämän jälkeen kevyemmällä painolla muutamat ajankohdat ja kurssien osat sieltä täältä.

        Vaikka lukeudun nykyään iloisten veronmaksajien joukkoon, toivoisin itse näkeväni varusmiehille käytetystä ajasta käyvän palkan, ylityö- ja viikonloppulisineen. Tämä pakottaisi "palveluksen" sisällön miettimiseen (lue: remonttiin), eikä lahjakkaita ihmisiä voitaisi enää seisottaa (ilmaiseksi) tyhjän panttina tai ylipäätään varuskunta-alueiden ankeudessa (päivärahakäytäntö myös mukaan).

        Suuri osa koulutuksen teoriaosuudesta olisi kurssitettavissa kotiseudulla. Tämä antaisi myös lahjakkaammille mahdollisuuden edetä opinnot nopeammin kuin jankkaamalla yksinkertaisuuksia läpi päivän, kaiken maailman tupakkataukoineen.

        Koulutus koulutuksena ja työ työnä, eikä pakkotyönä!

        EIH!
        Miksi helv.. isän.. haus.. kautta pitäisi intistä maksaa yhtään mitään??!
        Se on KUNNIA joka jokaisen pitäisi käydä, se on kunniaa osoitettuna kaatuneille ja sotineille Suomea puolustaneille veteraaneille!!
        Mielestäni siitä pitäisi tulla pakollista, helve.. ttiin Suomesta ne jotka eivät Suomea arvosta!
        Miksi seistä tällä maaperällä jossei tippaakaan voi arvostaa perijämme!! USKOMATONTA sanon minä!


      • Paskankaa arvoa
        Perhkau kirjoitti:

        EIH!
        Miksi helv.. isän.. haus.. kautta pitäisi intistä maksaa yhtään mitään??!
        Se on KUNNIA joka jokaisen pitäisi käydä, se on kunniaa osoitettuna kaatuneille ja sotineille Suomea puolustaneille veteraaneille!!
        Mielestäni siitä pitäisi tulla pakollista, helve.. ttiin Suomesta ne jotka eivät Suomea arvosta!
        Miksi seistä tällä maaperällä jossei tippaakaan voi arvostaa perijämme!! USKOMATONTA sanon minä!

        Kaikki myydään tai annetaan muiden maiden hoitoon. Suomen asiat päätetään Brysselissä. Kohta NATO määrää armeijan marssitahdin.

        Tontteja myydään kiihtyvällä vauhsilla suomenkamaralta Venäläisille rikkaille.

        Suomi Oy Ab paskat viis veisaa suomalaisista työttömistä. Vouhottaa vaan työvoimapulaa ja haalii jos minkäkinlaista maahanmuuttajaa sitä muka paikkaamaan.

        Ja verota nousee veteraanien silmille syljetään vaikka niin ei virallisesti ole.

        Yms. Joten mitä järkee tätä on loppupeleissä puolustaa. Kun päädyt joko sinkkiarkkuun tai veteraaniksi jolla ei ole mitään arvoa sodan päätyttä. Jos et sitten ole joku silmää tekevä.


      • dfjg
        Paskankaa arvoa kirjoitti:

        Kaikki myydään tai annetaan muiden maiden hoitoon. Suomen asiat päätetään Brysselissä. Kohta NATO määrää armeijan marssitahdin.

        Tontteja myydään kiihtyvällä vauhsilla suomenkamaralta Venäläisille rikkaille.

        Suomi Oy Ab paskat viis veisaa suomalaisista työttömistä. Vouhottaa vaan työvoimapulaa ja haalii jos minkäkinlaista maahanmuuttajaa sitä muka paikkaamaan.

        Ja verota nousee veteraanien silmille syljetään vaikka niin ei virallisesti ole.

        Yms. Joten mitä järkee tätä on loppupeleissä puolustaa. Kun päädyt joko sinkkiarkkuun tai veteraaniksi jolla ei ole mitään arvoa sodan päätyttä. Jos et sitten ole joku silmää tekevä.

        Juuri tuon asenteen takia näin saattaa tulla käymäänkin.
        Ajattele kuinka moni sossupummi elää tuolla onnellisena muiden verorahoilla?
        En minäkään pidä siitä että ulkomaalaisia otetaan töihin suomalaisten sijasta, mutta elämä on. He ovat halvempaa työvoimaa kun suomalaisista sen sijaan on tullut niin laiskaa sakkia ettei mennä töihin.
        Hei, maailma globalisoituu, sille ei voi minkään!
        Sitäpaitsi, tämmöisen asian takia ei enää kunnioitetakkaan veteraaneja olivat he kuolleet tai ei, kun kaikki ajattelevat, paskaakos väliä, ei täällä arvosteta pian mtn yms.
        Koitetkaa ny hyvät ihmiset löytää elämänne arvot!


    • vitun intti

      vei rahat ja työajan ja idioottimaiset kapiaiset vitutti koko ajan! Ja olen kans alik. eli palvelin ihan ok. en viittinyt vaikeuttaa asemaani turhalla mussutuksella, vaan oodottelin nyrkki taskussa vapautusta.

    • 1924

      .. ennen viime sotiamme ei ajatusmaailma ollut noin naivi ja lapsellinen. Olettekohan tulleet ajatelleeksi, että jos sen ajan nuoriso olisi ollut yhtä saamatonta ja pilalle passattua ei tällaisia palstoja olisi olemassakaan. Historialla on pahatapa toistaa itseään...

    • vänrikki

      itse olin intissä vuoden nykyään reservin vänrikki.. :) tosin itse armeija olisi fiksua jos jätettäisiin kaikki ylimääräinen simputus ja muu yimääräinen pois ja keskityttäis olennaiseen.. palvelusaika lyhenisi ja tieto taito paranis

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe