Minun 9-vuotiaalla pojalla todettiin leukemia. Onko muita joilla on isellään, tai jonka lapsilla on ollut kyseinen sairaus. Kuinka moni leukemia potilas selviää?
Ja kuinka selität isoveljen sairauden 4 ja 6 vuotiaille pikkuveljille?
9v leukemia lapsi
8
2860
Vastaukset
- siiri.
Ihan ensin voimia teille rankan prosessin läpivientiin!
Mutta luulisin, että parasta vertaistukea netistä saisit SYLVA:n sivujen kautta, siellä on "kunnollinen" syöpälasten vanhempien keskustelufoorumi. - ja jaksamista
Terve!
Mä olen ymmärtänyt, että lapsilla ja vanhuksilla on yleensä ottaen paremmat mahdollisuudet kellistää leukemia kuin esim. nuorilla aikuisilla. Tsemppiä teille koko perheelle! Toivotaan että tauti saadaan nujerrettua heti alkuunsa. Lapset ovat kumman sitkeitä ja heidän elimistönsä solut uusiutuu paremmin kuin vanhemmilla.
Muille lapsille asia varmaan kannattaa kertoa niin kuin se on. Ilman mitään turhia kaunisteluita, mutta ei mitään pelotteluitakaan. Lapset vaistoavat kuitenkin, jos jotain on pielessä, eikä sitä heille kerrota.
Hyvää jatkoa ja toivotaan pikaista paranemista esikoisellenne! - sammakko.
voimia hurjasti lähetän teille..polku tulee olemaan pitkä ja raskas,muistakaa vanhemmat pitää huoli myös itsestänne jotta jaksatte hoitaa lapsenne.ennusteet ovat tänä päivänä todella hyvät,tietysti jokainen tapaus on yksilöllinen ja pojan hoitava lääkäri varmasti osaa kertoa parhaiten juuri sinun lapsesi ennusteen.minulla poika 5v myös parasta aikaa sairastaa,mutta meillä onneksi jo loppu häämöttää ja lääkkeet enään kotona otettavia.
tulet keskustelemaan sairaalassa monen eri ihmisen kanssa ja sieltä saa parhaat vinkit joka asiaan,varaa aina mukaan kynä ja paperia ja kirjoita kaikki kullan arvoiset neuvot muistiin,sairaalasta myös neuvotaan kuinka saat tuki henkilön,ja muiden lasten vanhemmilta kannattaa kysyä neuvoa.voimia teidän koko perheelle. - mm. tästä linkistä
- saman kokenut
Matka on pitkä ja raskas. Meidän tyttö on sairastanut ja parantunut, mutta helppoa se ei ollut. Sylvan sivuilta löytyy kohtalotovereita!
- mapee
on lähipiirissä ollut joten sikäli tavallaan onnellisessa tilanteessa vaikka silloin ennusteet on usein todella heikkoja.
Lapsen sairaus on aina todella vaativa paikka kun pitää jaksaa omasta ja muun perheen ja pikkupotilaankin puolesta eikä voi luuhistua ja olla allapäin tai se tarttuu. Jotenkin äideiltä usein löytyykin sitä yli-inhimillistäkin jaksamista toisten eteen tuossa tilanteessa joten voimia ja jaksamista roppakaupalla!
Lapset ymmärtää tuossa iässä kuten muissakin aika erilailla asioita. Parempi selittää että veli on sairas ja ennakoida vähän tulevi amuutoksia ulkonäössä jne. Paras on sitten jäädä odottamaan kysymyksiä joita kyllä tulee. salailu ei auta mitään ja siinä saa itsensä pahaan kiipeliin jos alkaa kaunistella asioita. Yllättävän hyvin lapset ymmärtää kun sanoo ettei saa tehdä jotakin kun toinen on sairas tai nukkuu jne sehän on tuttua aina kun joku sairastaa. sairaalareissut on sitten ehkä se pelottavin osa ja hoitojen sivuvaikutukset kun niitä tulee. On paha paikka sitten selittää sitä miksi hoito tekee kipeämmän oloiseksi kuin muuten.
Ja mustasukkaisuuttakin saattaa tulla. Se on oikeastaan varmaan vaikeimpia asioita kun ollaan kateellsiia sille joka sairastaa kun se saa niin paljon vanhempien huomiota ja kuitenkin jokainen tietää miksi. Lapsille se ei silti ole ihan niin aina.
Pojan kaverit kannatta ayrittää pitää mukana ja ystävyyttä yllä niin hyvin kuin vain voi sillä se nostaa pojan mielialaa kummasti ja kun kaveritkin tietää mistä on kyse niin ei ne karkuun mene. - parpamama
yleensä ottaen paremmin. Kudokset uudituvat vauhdilla vrt. aikuiset, joilla paraneminen on vaikeampaa. Aikuisilla leukemiat ovat yleensä vaikeampia ja ns.kroonisia leukemioita. Lapsille yleensä hyvä ennuste...
- ohi on
Tyttäreni oli 1,5v kun sairastui. Lääkitykset lopetettiin jo yli 8v. sitten. Likka pelaa lentistä ja pesäpalloa. Tyttö on nykyään todellinen ikiliikkuja, aina menossa ja harrastamassa. Meidänkin aika pysähtyi silloin kun sairaus todettiin, eikä uskottu että tämäkin päivä koittaa joskus. Taudista on muistona lähinnä Tampereen reissut kerran vuodessa hamaan tulevaisuuteen ja arpi rinnassa (sydänleikkaus
yhden sytöstaatin jälkiseurauksena, tod. harvinainen laskimo trompi)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855