Syöpä korvalehdessä?

Nuori nainen 18

Olen vasta 18-vuotias tyttö ja havaitsin korvassani aivan korvalehden alaosassa ihan "pään" vieressä pienen herneen kokoisen kipeän patin. Aiemmin on korva tuntunut hieman kipeältä, kun olen käyttänyt nappikuulokkeita. Sormillani kokeilen kummallista pattia, jota ei toisessa korvassani ole. Patti vaikuttaa olevan vain siinä kohdassa ja vielä melko pieni, mutta kipeä koskettaessa.

Olen jo noin 3-5 kuukauden ajan kärsinyt päänsärystä sekä "huononäköisyydestä" vaikka näköni on testien mukaan hyvä. Mieti vain, että jos patti aiheutti nuo oireet.

Onko patti mahdollisesti syöpä/kasvain? Mitä muita vaihtoehtoja on? Joudutaanko se leikkaamaan? Jos se on syöpä, en kai joudu siihen hoitoon, jossa hiukset alkaa lähteä? Pelkään todella. Onko mahdollista, että jos kyseessä on syöpä, se on levinnyt jo kauas tai syöpää on muuallakin päässä/kehossani? Jos kyseessä on syöpä, mitä kaikkea joudun luultavasti kokemaan?

15

15486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

      Arvaileminen ja kauhuskenaarioiden kehiteleminen ja miettiminen eivät nyt auta sinua tai kerro totuudesta yhtään mitään joten varaahan aika lääkärillesi. Vain lääkäri voi selvittää asian. On toki ymmärrettävää että asia vaivaa, mutta lähdet nyt siitä liikkeelle että asia tutkitaan ja unohdat nuo kauhuskenaariot.

    • täti-immeinen

      Jos sinulla olisi syöpä, niin kaikkein pienin murheesi olisi hiusten lähteminen!

      Ihmiselle tulee kaikenlaisia patteja ja kyhmyjä jatkuvasti. Jos olet paljon käyttänyt nappikuulokkeita, voi olla että ne ovat aiheuttaneet patin.

      Lääkäri osaa kuitenkin tutkia asian, joten jos asia vielä ensiviikolla vaivaa mieltäsi, niin varaapa aika lääkärille.

    • SULPJOK

      Hei!

      Oletko jutellut asiastasi tai vaivastasi vanhempiesi kanssa jotka varmaan osaisivat ohjata sinut lääkärille ja sitä kautta jatko tutkimuksiin.

      • Nuori nainen 18

        En ole puhunut. Enkä tahtoisikaan puhua.

        Mutta äitini kyllä tietää noista aiemmista oireista paitsi korvasta, jonka nyt huomasin. Hän on sanonut, että pitäisi viedä minut lääkäriin tutkittavaksi, kun jatkuvasti on jotain vikana. Mutta yritän pian ottaa puheeksi tämän korvalöydökseni, jos vain uskallan. En tiedä, mikä siinä pelottaa, mutta olisi vain todella noloa alkaa pillittämään. Vaikka olenkin aina ollut tälläinen itkupilli ja hirveän herkkä, mutta en tahtoisi alkaa itkemään kenenkään edessä. Varsinkin kun kyseessä ei välttämättä ole edes syöpä, vaikka kovasti epäilen. Ei se miltään rasvapatiltakaan vaikuta ja on kipeä koskettaessa pitkään.


      • täti-immeinen
        Nuori nainen 18 kirjoitti:

        En ole puhunut. Enkä tahtoisikaan puhua.

        Mutta äitini kyllä tietää noista aiemmista oireista paitsi korvasta, jonka nyt huomasin. Hän on sanonut, että pitäisi viedä minut lääkäriin tutkittavaksi, kun jatkuvasti on jotain vikana. Mutta yritän pian ottaa puheeksi tämän korvalöydökseni, jos vain uskallan. En tiedä, mikä siinä pelottaa, mutta olisi vain todella noloa alkaa pillittämään. Vaikka olenkin aina ollut tälläinen itkupilli ja hirveän herkkä, mutta en tahtoisi alkaa itkemään kenenkään edessä. Varsinkin kun kyseessä ei välttämättä ole edes syöpä, vaikka kovasti epäilen. Ei se miltään rasvapatiltakaan vaikuta ja on kipeä koskettaessa pitkään.

        Olet jo sen ikäinen, että osaat ja voit varata lääkärinajan itsekin. Parempi olisi kuitenkin jos kertoisit äidillesi tai jollekin sukulaiselle.


    • tools

      Pesiytyvät ihan yleisesti juuri korvalehtiin. Saattaa joskus tulehtua finniksi tai paiseeksi - tai sitten pysyä sellaisena kuin nytkin.

    • yks Tuula

      Haluaisin että käyt lääkärissä tarkistuttamassa korvasi. Lääkäri kyllä tietää, onko syytä tutkia, mikä patti se on.

    • <<====>>

      Onko patti liikkuva, vai kiinteä? Niin onhan patti ihon alla (?) Uskoisin patin olevan tukkeutunut rauhanen, tai jos se on ihon alla, se on imusolmuke, joka on niin pinnassa, että sen tuntee. Käy nyt kuitenkin näyttämässä lääkärille, nimittäin saatat tarvita esim. antibiootti kuurin, jos rauhanen on tulehtunut. Mutta vakavaa en usko tuon olevan:) Niin huono näköisyyden uskoisin johtuvan silmä lihaksien heikkoudesta. Silmien heikkous aiheuttaa päänsärkyä. Tätä voi yrittää korjata pitämällä kynää kädessä ja katsomalla kynän kärkeen ja tuomalla kynää samalla aina vain lähemmäs silmiä. Se jumppaa silmä lihaksia. Pään särky voi johtua myös stressistä. Vakavilta ei oireesi kuitenkaan kuulosta, mutta menethän lääkäriin, niin saat mielenrauhan. Hyvää kesää!!

      • Nuori nainen 18

        Patti on mielestäni täysin kiinni ihossa, ei siis ole vain ihon alla liikkumassa. Ja patti tosiaan on ihon alla, se ei siis ole ihon "pinnalla", kuten jokin itikanpisto.

        Olen myös huomannut, että välillä sen patin puoliseen korvaan koskee vaikka en kosketa pattia. Olen itsekin ruvennut miettimään, että se voisi olla muutakin kuin syöpä. Olen kuitenkin varsin nuori enkä aurinkoakaan ota vaikka ainahan syöpä on mahdollinen. Mutta varmasti pitää lääkäriin mennä tuon patin takia jos ei nyt parin päivän päästä rauhoitu.

        Eli mitä mahdollisuuksia on olemassa? Patti voi lukemani perusteella olla syöpä, tukkeutunut rauhanen, imusolmuke...? Hmm...ja jos patti on syöpä, voisiko se oikeasti koskea? En ole itse kuullut, että syöpäpattiin koskisi, kun siihen koskisi.

        Olen pian lähdössä lomalle. Ei kai mahdollinen lääkitys pattiin peruuta lomaa? Antibioottikuuri tuskin ainakaan.


    • Nuori nainen 18
      • sanoa...

        On tosi vaikeeta sanoa noin kirjoitusten perusteella, kun en tiedä millainen se sun patti on... Suosittelen kuitenkin lääkärissä käyntiä. Viestiäsi lukiessa silmään pisti heti se, että kyhmy on kiinteä. Yleensä kiinteät patit tulisi tutkituttaa lääkärillä. Onko patti kasvanut/ muuttunut? Entä onko patti kuinka tarkka rajainen? Muista kertoa lääkärille kaikista mahdollisista patin muutoksista!!


    • Nuori nainen 18

      Nyt nukutun yön jälkeen huomasin, että patti tuntuu pienentyneen. Myöskin kipu on vähäistä, kun pattia koskettelen.

      Jos patti itsestään häipyy, lääkäriin ei varmaankaan tarvitse mennä?

      • worry

        Ei tarvitse mennä! Sitten unohdat vaan koko jutun! Eli patti oli tulehtunut/tukkeutunut rauhanen, joka parani ja tasoittui nyt;) Hyvää kesää!!!!


      • järjestyä

        Oli patti mikä tahansa, "turha" näplääminen ärsyttää sitä ja se kasvaa, kipeytyy jne. Kunhan patin malttaa jättää rauhaa, ne yleensä häviävät ajan myötä.
        Ymmärrän kyllä huolesi. Itse löysin rintasyöpäni eli just tuollaisen pienen patin. Mutta nyt sekin on hoidettu.


      • mmm
        järjestyä kirjoitti:

        Oli patti mikä tahansa, "turha" näplääminen ärsyttää sitä ja se kasvaa, kipeytyy jne. Kunhan patin malttaa jättää rauhaa, ne yleensä häviävät ajan myötä.
        Ymmärrän kyllä huolesi. Itse löysin rintasyöpäni eli just tuollaisen pienen patin. Mutta nyt sekin on hoidettu.

        Mullakin on tossa kovalehden ala osassa patti.. se ei kyllä ole kipeä mutta on ollut siinä viikon verran.. se on ihon alla. se on soikean muotoinen ja kova.. mutta se on niinkun siinä nipukan kohdalla. eli ihan korvan alareunassa.

        mahtaako tämä olla samallainen? mutta ihmettelen vaan että tämä ei ole yhtään kipea.. eikä minulla ole särkenyt päätäkään tai mitään tällaista. mitä mieltä ooltete tästä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe