Mandariini/appelsiini puun hoito

Fire Fist Ace

eli siis ostin viherlandiasta noin 30cm mandariinipuun ja haluaisin saada tietoa sen hoidosta.kiitos etukäteen.

12

5809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skäri

      vain suuren, itse istutetun mandariinipuun hoidosta. Se ainakin tykkää olla kesäisin ulkona (niin kauan kun jaksat kantaa sen ulos!), talvisin valoisan ikkunan luona, ja leikkaamisesta se tykkää! (ainakin vanhempi, suurempi puu) Kastele riittävästi, sumuta pölyt pois. Voit saada elinikäisen ystävän. :)

      • Fire fist ace

        kiitos tiedosta, tulee tarpeeseen.Sulla on varmaan tosi hieno puu


      • Onttomukulakiurunkannus
        Fire fist ace kirjoitti:

        kiitos tiedosta, tulee tarpeeseen.Sulla on varmaan tosi hieno puu

        Itsekin olen joskus kasvatellut sitruspuita siemenistä. Sinänsä se onnistuu kohtalaisen helposti.

        Omat sitrusviljelmäni ovat yleensä lentäneet lopulta roskiin, koska tuntuvat olevan erittäin alttiita vihannespunkille. Suihkuttelusta ja muista konsteista huolimatta vihannespunkkeja on lopulta liikaa ja siinä pelossa, että ne leviävät muihinkin kasveihini, olen antanut sitrukselle lähtöpassit.

        Esim. omakotitalossa, jossa on mahdollista järjestää asuinhuoneita viileämpi, mutta valoisa talvehtimistila, kasvin vieminen kunnialla talven yli lienee helpompaa.

        Olen kyllä nähnyt joidenkin minua kärsivällisempien ja muutenkin parempien kasvattajien saaneen sitrukset menestymään kerrostalossakin. Kaikki kunnia heille!


    • johanna.lehti

      istutin tänään mandariini puun tavallisista siemenistä voiko joku antaa pientä hoitovinkkiä

    • >>>>>>>>>
      • Kasvi<3

        Oisko suomenkilistä sivua jossain, mistä löytyis ohjeita mandariinin kasvatukseen?


    • öö

      ois tällane kymysys et tartteeks mandariini puut tukee mitenkään kasvu vaihees ku se meinaa vaa kasvaa ylöspäin... se on nyt sellane 15cm joku puol vuotta vanha

      • Mannaryyni kyykyssä

        Kuules, minä aina katkaisen latvan poikki, jotta ne alemmat osat vahvistuu. Minulla greippi olisi jo 4 metrinen jos en olisi katkaissut latvaa ollenkaan ja se alaosa olisi aika heikko.

        Tärkeää ei ole kasvattaa liian äkkiä korkeaksi, vaan yrittää vahvistaa alemmat oksat, jos mahdollisesti tulee hedelmiä, niin oksat jaksaa kantaa.

        Eli antaa latvan kasvaa pikkuhiljaa pitemmäksi. Sivuoksia voi lyhentää jos sitruspuu näyttää hölmölle.

        Minua joskus harmittaa kun greippi alkaa yhtäkkiä kasvamaan lokakuussa lähes 30cm ja senhän voi leikata vasta keväällä.

        Greippini on jo suunnilleen 17v ikäinen. ja minulla ollut 15 vuotta.


    • öö....uberöö

      ok laitoin tänään vähän tukea sille grillitikulla...XD kun uudet lehdet meinasi kääntää vartta pitää siis en si keväänä/loppu talvena vähän vaikka leikkaisikin sitä.

      puu on tällä hetkellä yli 20 cm pitkä ja sillä on suhtkoht paksu varsi se on noin 3mm paksu.

      Mitä meinaa kun /jos rungon alaosassa on pieria valkoisia viivoja... vai tiedätko sinä...?

      olisikohan se sitä että runko alkaa muuttua ruskeaksi/siis puuksi... =?

      • Mannanryyni kyykyssä

        Mun vanhan greipin varressa on sellasia vaaleita viivoja. Ilmeisesti se sinun taimi alkaa olemaan sellanen vahvempi.

        Älä vielä leikkaa, leikkaa vasta keväällä, koska sitruspuut alkaa olemaan lepokausissa ihan kohta.


      • öö
        Mannanryyni kyykyssä kirjoitti:

        Mun vanhan greipin varressa on sellasia vaaleita viivoja. Ilmeisesti se sinun taimi alkaa olemaan sellanen vahvempi.

        Älä vielä leikkaa, leikkaa vasta keväällä, koska sitruspuut alkaa olemaan lepokausissa ihan kohta.

        on hyvä kun tuli taas tällane kesä tänne länsi suomeen.... kasvit etenkin mandariini puu jaksaa viel kasvaa/vahvistua. =)

        onko greipissä ollut vielä yhtään kukkia?

        kasvatatko mitään muita sitruspuita==?


    • Testaja3

      Itse asustelen Kuopiossa mulla on mandariinipuu ostin marketista 25 e vaan oli hedelmiä kulma voi syödä kirpeitä mutta hyviä kukinta tuoksuu hyvälle runko on kohtuullisen paksu jaksaa pidellä hedelmiä. Sumute pulloa ehdotti myyjä että pitää siitä.😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1485
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe