Leyland Leopard

leilantti

Oli muuten kova rauta. Posti jopa uudelleenkoritti niitä. Ne olivat varustetut jopa puoliautomaattilootalla.

17

2955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • b-kuski

      Kyllä lopsu oli omaa luokkaansa. Lähtikin pysäkiltä oli mikä vaihde hyvänsä päällä.
      70 luvulla niitä oli melkein firmassa kuin firmassa.
      Mutta en kaipaa niitä enää. Menneen talven lumia.

      • muistan

        Olikos se se vehjes, jossa vaihdekeppi oli lähinnä kuin nykyajan peliohjain, jota kuski sitten liikutteli "ferrarimaisessa kulississa"?


      • Wilson p.automaatti
        muistan kirjoitti:

        Olikos se se vehjes, jossa vaihdekeppi oli lähinnä kuin nykyajan peliohjain, jota kuski sitten liikutteli "ferrarimaisessa kulississa"?

        Sepä se juuri on, Wilsonin puoliautomaatin ohjausvipu.


      • Anonyymi
        Wilson p.automaatti kirjoitti:

        Sepä se juuri on, Wilsonin puoliautomaatin ohjausvipu.

        Ei se ole mikään Wilson. Toimintaperiaate on Wilsonin. Puoliautomaatti on PNEUMO-CYCLIC. SCG:n =self changing gearsin valmistama (em. oli jo tuolloin Leylandin omistuksessa.


    • BilMan

      , että pitkällä kepillä manuaalisesti myös vaihtaminen kävi . Manuaalinen laatikko vain oli peilikuva normaalille h-vaiheistolle.
      Ykkönen (jota ei tarvittu) sijaitsi oikealla ylhäällä.

    • arewo

      Sisu eli 70-luvulla pysähtyneisyyden aikaa. Malliston kehittäminen jäi lähes täysin unholaan. Omistusjärjestelyihin takelluttiin. Kuorma-autot säilyttivät kuitenkin kilpailukykynsä yksityiselläkin sektorilla. Mutta linja-autopuoli kelpasi vain lähinnä julkiselle sektorille kuten kunnille ja postilaitokselle. Vanajan lopettaminen vei lisäksi kilpailijan pois Sisulta, joten markkinoita riitti. Moottoriseikkailut ja suunnitteluvirheet veivät Sisun pois vakavasti otettavista kuvioista. Ilmeisesti Sisu ymmärsi tämän ja osti Englannista suuren erän Leyland Leopard alustoja, joita sitten kaupiteltiin useamman vuoden ajan vakavasti otettavana alustamerkkinä yksityisille bussifirmoille. 80-luvulla Sisu ryhdistäytyi ja Sisun bussitkin alkoivat olla toista maata.

      • Anonyymi

        Sisut olivat hyviä busseja silloin kun niissä olivat Daf ja Cummins moottorit. Moni oli sitä mieltä että Volvo ja Scania jäivät toiseksi siihen aikaan. Vahinko vain että Sisu lopetti kun sillä oli kilpailukykyinen moottori sekä mahuri/perätuuppari alustoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisut olivat hyviä busseja silloin kun niissä olivat Daf ja Cummins moottorit. Moni oli sitä mieltä että Volvo ja Scania jäivät toiseksi siihen aikaan. Vahinko vain että Sisu lopetti kun sillä oli kilpailukykyinen moottori sekä mahuri/perätuuppari alustoilla.

        Oli se AEC:n 12 litrainen makaavasylinterinenkin hyvä kone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli se AEC:n 12 litrainen makaavasylinterinenkin hyvä kone.

        Ja rolls royce moottori oli kanssa hyvä, isoin ongelma siinä oli se, että oli bensa... Kulutus oli aikamoinen.


    • se bussi
    • Anonyymi

      Leyland leopard oli 60-70 luvulla melko yleinen alusta. Helsigissä HKL ja suuri käyttäjä oli myös Someron linja oy/Auto Arvela oy. Autot olivat Wilson puoliautomaatti laatikoilla. Kestäviä ja vahvoja alustoja.

    • Anonyymi

      Oli kyllä aivan paska auto. Onneksi nuo puoliautomaatit sun muut härvelit ovat historiaa. En ymmärrä kuka täysjärkinen noitakin muistelee lämmöllä. Scania Suburbania parempaa linja-autoa ei olekaan

    • Anonyymi

      Scania br 110 mallista ja siitä eteenpäin olivat tehtaan moottorit kelvottomia tekeleitä. Toisaalta myös automaattilaatikot olivat surkeita kapistuksia. Jos tehdas halusi "tasonlaskun samaan aikaan molempien osalta niin siinä se onnistui :100 % sti.

      • Anonyymi

        Sisu oli mainettaan parempi kaupunkibussi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisu oli mainettaan parempi kaupunkibussi.

        Daf ja Cummins -moottoreilla tehdyt viimeiset olivat hyviä. Mutta tehtiin niin pieninä sarjoina, ettei ollut kannattavaa.


    • Anonyymi

      Kolme brittiläisen autonrakennustaidon parasta tuotetta:
      -Rolls-Royce
      -Land-Rover
      -Leyland Leopard

    • Anonyymi

      Olikohan Valkeakosken Liikenteellä näitä Leylandeja?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      753
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      730
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      727
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe