Leyland Leopard

leilantti

Oli muuten kova rauta. Posti jopa uudelleenkoritti niitä. Ne olivat varustetut jopa puoliautomaattilootalla.

17

3057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • b-kuski

      Kyllä lopsu oli omaa luokkaansa. Lähtikin pysäkiltä oli mikä vaihde hyvänsä päällä.
      70 luvulla niitä oli melkein firmassa kuin firmassa.
      Mutta en kaipaa niitä enää. Menneen talven lumia.

      • muistan

        Olikos se se vehjes, jossa vaihdekeppi oli lähinnä kuin nykyajan peliohjain, jota kuski sitten liikutteli "ferrarimaisessa kulississa"?


      • Wilson p.automaatti
        muistan kirjoitti:

        Olikos se se vehjes, jossa vaihdekeppi oli lähinnä kuin nykyajan peliohjain, jota kuski sitten liikutteli "ferrarimaisessa kulississa"?

        Sepä se juuri on, Wilsonin puoliautomaatin ohjausvipu.


      • Anonyymi
        Wilson p.automaatti kirjoitti:

        Sepä se juuri on, Wilsonin puoliautomaatin ohjausvipu.

        Ei se ole mikään Wilson. Toimintaperiaate on Wilsonin. Puoliautomaatti on PNEUMO-CYCLIC. SCG:n =self changing gearsin valmistama (em. oli jo tuolloin Leylandin omistuksessa.


    • BilMan

      , että pitkällä kepillä manuaalisesti myös vaihtaminen kävi . Manuaalinen laatikko vain oli peilikuva normaalille h-vaiheistolle.
      Ykkönen (jota ei tarvittu) sijaitsi oikealla ylhäällä.

    • arewo

      Sisu eli 70-luvulla pysähtyneisyyden aikaa. Malliston kehittäminen jäi lähes täysin unholaan. Omistusjärjestelyihin takelluttiin. Kuorma-autot säilyttivät kuitenkin kilpailukykynsä yksityiselläkin sektorilla. Mutta linja-autopuoli kelpasi vain lähinnä julkiselle sektorille kuten kunnille ja postilaitokselle. Vanajan lopettaminen vei lisäksi kilpailijan pois Sisulta, joten markkinoita riitti. Moottoriseikkailut ja suunnitteluvirheet veivät Sisun pois vakavasti otettavista kuvioista. Ilmeisesti Sisu ymmärsi tämän ja osti Englannista suuren erän Leyland Leopard alustoja, joita sitten kaupiteltiin useamman vuoden ajan vakavasti otettavana alustamerkkinä yksityisille bussifirmoille. 80-luvulla Sisu ryhdistäytyi ja Sisun bussitkin alkoivat olla toista maata.

      • Anonyymi

        Sisut olivat hyviä busseja silloin kun niissä olivat Daf ja Cummins moottorit. Moni oli sitä mieltä että Volvo ja Scania jäivät toiseksi siihen aikaan. Vahinko vain että Sisu lopetti kun sillä oli kilpailukykyinen moottori sekä mahuri/perätuuppari alustoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisut olivat hyviä busseja silloin kun niissä olivat Daf ja Cummins moottorit. Moni oli sitä mieltä että Volvo ja Scania jäivät toiseksi siihen aikaan. Vahinko vain että Sisu lopetti kun sillä oli kilpailukykyinen moottori sekä mahuri/perätuuppari alustoilla.

        Oli se AEC:n 12 litrainen makaavasylinterinenkin hyvä kone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli se AEC:n 12 litrainen makaavasylinterinenkin hyvä kone.

        Ja rolls royce moottori oli kanssa hyvä, isoin ongelma siinä oli se, että oli bensa... Kulutus oli aikamoinen.


    • se bussi
    • Anonyymi

      Leyland leopard oli 60-70 luvulla melko yleinen alusta. Helsigissä HKL ja suuri käyttäjä oli myös Someron linja oy/Auto Arvela oy. Autot olivat Wilson puoliautomaatti laatikoilla. Kestäviä ja vahvoja alustoja.

    • Anonyymi

      Oli kyllä aivan paska auto. Onneksi nuo puoliautomaatit sun muut härvelit ovat historiaa. En ymmärrä kuka täysjärkinen noitakin muistelee lämmöllä. Scania Suburbania parempaa linja-autoa ei olekaan

    • Anonyymi

      Scania br 110 mallista ja siitä eteenpäin olivat tehtaan moottorit kelvottomia tekeleitä. Toisaalta myös automaattilaatikot olivat surkeita kapistuksia. Jos tehdas halusi "tasonlaskun samaan aikaan molempien osalta niin siinä se onnistui :100 % sti.

      • Anonyymi

        Sisu oli mainettaan parempi kaupunkibussi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisu oli mainettaan parempi kaupunkibussi.

        Daf ja Cummins -moottoreilla tehdyt viimeiset olivat hyviä. Mutta tehtiin niin pieninä sarjoina, ettei ollut kannattavaa.


    • Anonyymi

      Kolme brittiläisen autonrakennustaidon parasta tuotetta:
      -Rolls-Royce
      -Land-Rover
      -Leyland Leopard

    • Anonyymi

      Olikohan Valkeakosken Liikenteellä näitä Leylandeja?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2873
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      261
      1206
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1201
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      983
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      46
      875
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      858
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      769
    Aihe