Lueskelin eräästä ilmaisjakelu lehdestä jutun löytöeläinkodin hoitajan mietteitä siitä, miksi löytöeläinten määrä on suuri ja jotkut eivät edes huoli takaisin lemmikkään ja hän sanoi seuraavaa:
Ei niinkään, että ihmset olisivat julmia tai välinpitämättömiä vaan se, että ihmisiltä puuttuu rakkaus.
Arvoa ei anneta edes toisille ihmisille. Nykyajan ihmiselle eläimet ja toiset ihmiset ovat vain käyttötavaraa.
Mitä mieltä olette väittämästä?
Käyttötavaraako?
12
1152
Vastaukset
- nallemuori
Kautta maailman sivun on tuollaisia ihmisiä ollut; koirat on viety saunan taa lopetettaviksi pienestäkin syystä, vaimo on ollut piian asemassa, lapset vain täyttämässä vanhempien tahtoa, miniä orjana jne. Arvoa on annettu vain "ylemmässä asemassa" olleille ihmisille.
Saattaa johtua siitä, ettei ihminen itse ole kasvuvuosinaan kokenut arvostusta ja empatiaa, eihän sitä silloin opikaan. Nykyisin pitää koko ajan olla tehokas ja ihmisen pitää olla kanssaihmisilleen ja yhteiskunnalle tuottava.
Olet oikeassa, nykyisin vallitsee ihmisten keskuudessa hyötyajattelu.
Itse vanhana hippinä en mitenkään tahdo sopeutua tähän tehoyhteiskuntaan ja rahan palvontaan. Olen hyvin myötätuntoinen työttömia ja vajaakuntoisia kohtaan.
No, taplataan tyylillämme. Onneksi minun tietotaidostani on huutava pula nyky yhteiskunnassa ja osaamistani arvostetaan ja joissain piireissä siitä ollaan valmiita jopa maksamaankin vielä, ja sen rahan on nimi on palkka.- hypatia
perustavanlaatuinen filosofinenkin kysymys, mutta myös täyttä elämää joka hetki tuo!
Onko lähimmäinen sinulle päämäärä sinänsä vai vain väline johonkin, esim. omaan onneesi tai hyvään oloosi?
Mielestäni ihmistä käytetään nykyään usein välineenä ja se on surullista. Jos mietit omaa elämääsi ja läheisiäsi, ketä heistä et käytä koskaan milloinkaan välineenä?
Lemmikkieläin on nykyään perheenjäsen siinä missä ihmisetkin. Huoli siitä on sama kuin omasta lapsesta, noin tunne- ja reagointitasolla hädän hetkellä. - -nainen-
Ennemminkin ihmisiltä näyttää puuttuvan vastuuntunto. Uskoisi jo aikuisten ihmisten ymmärtävän sen tosiasian, että kotitalouteen hankittu lemmikki on elävä perheenjäsen.
Jos ei usko resurssien riittävän tämän perheenjäsenen huoltoon, niin ostakoon nallen kaupasta siliteltäväksi.. Yleensä ihminen, jos kiintyy tai pitää hyvin paljon eläimestä tai toisesta ihmisestä, niin se kantaa vastuunkin, eli joudutaan mielestäni pohtimaan sanan rakkaus merkitystä löytöeläinhoitajan sanomasta uudelleen. Siinä olen samaa mieltä, jos ei pysty ja halua hoitaa lemmikkiä tai lastaan, niin nallen ja nuken ostoon parempi mennä.
Näin tulkitsen omasta vinkkelistä ja toisinkin voi tulkita:)
- mikhaildenisov
kodittomia koiria,Thaimaassa miljoonia mutta
Vietnamissa pitävät koirista,se on niitten herkkua!!! - Rocellii
"löytöeläinkoti"
johtuisiko siitä ?- ollut jo kauan,
Mettäläinen kirjoitti:
ja aika nuori ilmiöhän tämä löytöeläinkodin toiminta on, mutta tarvetta on.
täälläkin tuli tunnetuksi Anja Eerikäinen, Turun elänsuojeluyhdistyksestä. Joku voi muistaa laulunkin: tule apuun Anja.
Eläinsuojelu toimii edelleen täällä, ja on löytökoiria/-kissoja ja vaikka mitä lemmikkiä hoidossa.
Kotielänten hoidossa on ollut myös vakavia puutteita ja niihin on puututtu. Onneksi nykyään vähemmän, ehkä EU-direktiivin takia.
Googlettamalla löytynee lisää ympäri maata, jos tulee tarve ilmoittaa.
- mies_vm56
se joskus tuntuu, miten ihminen voi kohdella lemmikkieläintään, saati toista ihmistä. Täytyyhän siinä olla kyse jonkinlaisesta rakkauden puutteesta tai vähintäänkin kyvyttömyydestä tuntea empatiaa.
Vaikkei eläintä hylättäisikään, silti voidaan olla sopimattomia ja vastuuntunnottomia lemmikin omistajaksi. Esim. koiraa ei käytetä lainkaan lenkillä tai annetaan liian pienten lasten ulkoilutettavaksi, ruokitaan väärin ja ei hoideta ja jopa pahoinpidellään koiraa. - vilosohvi
Lemmikkieläimet on selvästi yksilöitä ja sääli niitä on nukuttaa, jos pitovaikeuksia tulee.
Nukuttaminen on kuitenkin parempi kuin heitteillejättö.
Itse en enää ottaisi lemmikkiä. Suuritöisiä ovat. - PITÄÄ
hankkia lemmikkieläimiä?
Meidän ihmisten on tärkeintä pitää huolta toisistamme.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä323797- 1391583
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111451Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1931101- 711088
- 581051
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26997Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38981Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67950Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78915